[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:20

Wat een verhaal Maura!
Fijn dat ze haar laatste jaar toch nog de weide op kon.
Hoe lang heb je haar gehad?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:17

Sterkte Maura met het verlies.
Fijn dat je haar toch nog een goed leven hebt kunnen bieden.

Het snel oud worden zie ik helaas ook gebeuren.
Mijn merrie komt ook dagelijks op de wei, ondanks dat ik weet dat ze ppid heeft & de risico's ken.
Zet ik haar in een paddock, staat ze in een hoekje weg te kwijnen, dus haar mentale gezondheid krijgt voorrang.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:27

Veel sterkte met het verlies van je maatje Maura :(:)
Ze heeft zo te lezen nog een heel fijn leven gehad bij je.

Hoe langer ik met ppid te maken heb, hoe minder ik ervan begrijp.
Maar da's een ander verhaal.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:13

Dank jullie wel. Ik zie trouwens dat ik een typfoutje heb gemaakt, ze is in 2013 ziek geworden, niet in 2003. Ik heb haar bijna 8 jaar gehad, heb haar gekocht toen we een huis met grond kochten als maatje voor mijn rijpaard en 'reserve' rijpaard voor bezoek omdat ze werkelijk doodbraaf was.

Ethelate schreef:
Zet ik haar in een paddock, staat ze in een hoekje weg te kwijnen, dus haar mentale gezondheid krijgt voorrang.

Dit precies ja. Eigenlijk was het wel raar hoor, want vanaf dat ze ziek werd heeft ze dus 3 jaar zonder morren genoegen genomen met onbeperkt hooi en uitloop in de paddock en vorig jaar was ze dat opeens beu en moest en zou ze op het gras.

Pandora2 schreef:
Hoe langer ik met ppid te maken heb, hoe minder ik ervan begrijp.
Maar da's een ander verhaal.

Mede omdat het zo onvoorspelbaar is liet ik elk half jaar de ACTH-waarde controleren, dan kun je beter inschatten of een hoge waarde klopt met het klinische beeld. Oktober 2016 was de waarde erg hoog en ging het verder ook niet echt lekker. Dus heb ik in januari een extra meting gedaan, toen was de waarde nog steeds hoog. DA en ik gingen ervan uit dat het steeds slechter zou gaan, maar in mei 2017 was de waarde opeens weer veel lager. Zelfs lager dan het jaar ervoor, in mei 2016. 8)7

Al met al is het goed zo. Pas nu ze er niet meer is realiseer ik me dat ik ontzettend opzag tegen het moment waarop ik zou moeten besluiten dat het genoeg was geweest. De hoefbevangenheid, met name de tweede keer, was echt verschrikkelijk, ze crepeerde werkelijk van de pijn. Dat wilde ik nooit meer meemaken en vooral haar nooit meer laten meemaken, dus ik had me voorgenomen ruim op tijd de knoop door te hakken. Ik wilde haar niet uit haar lijden laten verlossen, ik wilde voorkomen dat ze zou lijden. Maar omdat je nooit weet wanneer het (weer) mis gaat, blijft elke dag een gok. Achteraf besef ik dat het toch steeds weer spannend was, welke ACTH waarde zou er dit keer uit het onderzoek komen? En als de smid kwam, zouden er misschien toch sporen van bevangenheid in de hoeven te zien zijn? Als ze voorzichtig liep na het bekappen, was dat dan foute boel of domweg stijfheid? Het klinkt heel idioot, maar ik voel me eigenlijk een beetje een geluksvogel omdat ze een natuurlijke dood had, waar ik bovendien zelf bij stond en dus 100% zeker weet dat ze geen nare doodsstrijd heeft gehad.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:17

maura schreef:
Iemand interesse in 55 tabletten Prascend? Graag reageren per PB.

Tabletten zijn vergeven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:11

Wat erg maura!
Heel veel sterkte.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:56

simongek schreef:
Francis schreef:
Weer niet welke body builder je voert tylando, maar veel merken bevatten vanalles wat je er weerniet in wilt, zoals graanproducten en druivensuiker. Coolstance copra is dan eenveel veiliger manier om eiwitten aan het dieet toe te voegen.

Mag ik vragen waar je dit haalt. Zag alleen buitenlandse shops.

Is misschien wat voor mijn paard. Krijgt speecibeet. Luzerne en cavalor fiberforce.

Wordt toch mager en meer ruwvoer voeren helpt niet. Laat hij liggen en smeert door zijn stal.

Meer krachtvoer is geen optie. Hij staat op rust trouwens.

Is grasbrok of lucernebrok dan niet iets voor jouw paard?
De mijne is van grasbrok flink opgeknapt.

Hij krijgt wel grasmix.

Is de grasbrok niet veel rijker?

Sterkte maura met het verlies.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:30

Dat moet je even bij voervergelijk opzoeken of op de site van Hartog. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd of grasbrok rijker is, maar ik denk het eigenlijk wel. Maar dat is ook de bedoeling om je paard weer wat voller te krijgen.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:49

Marije_jiplover schreef:
Hoi mag ik advies van de kenners/ervaringsdeskundigen hier?

Mijn haf zat in oktober precies op de bovengrens toen ik hem heb laten testen.
Heb toen puur "preventief" getest, zowel ikzelf als de dierenarts zien geen symptomen bij hem, maar het blijft een oudje (30 inmiddels) en dus laten testen.

Zouden jullie hem nu wel of niet opnieuw laten testen?

Hij heeft nog steeds geen symptomen die ik aan ppid link, hij is fit en vrolijk, rent, bokt, steigers, daagt z'n veel jongere maatje uit en is die ook nog flink de baas als er gestoeid wordt.
Kortom, een heel fitte senior, die ondanks een beetje artrose her en der nog gewoon lekker mee doet, nog lichtjes aan het werk is, etc.

Wil ik nu zeker weten of die er onder zit, of wacht ik tot hij minder in zijn vel komt te zitten en test ik dan nog eens opnieuw?

Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Bij mijn pony is nu sinds een maand bekend dat ze cushing heeft, sindsdien opzoek naar ander voer en is de grote puzzel begonnen. Afgelopen week waa hier in de buurt een info avond vanuit Horsefood, zij hebben mij de Summermix aangeraden, laag in suikers en alle supplementen die ze nodig hebben zitten erin. Misschien is dat iets om te proberen?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:10

MissBonny schreef:
Marije_jiplover schreef:
Hoi mag ik advies van de kenners/ervaringsdeskundigen hier?

Mijn haf zat in oktober precies op de bovengrens toen ik hem heb laten testen.
Heb toen puur "preventief" getest, zowel ikzelf als de dierenarts zien geen symptomen bij hem, maar het blijft een oudje (30 inmiddels) en dus laten testen.

Zouden jullie hem nu wel of niet opnieuw laten testen?

Hij heeft nog steeds geen symptomen die ik aan ppid link, hij is fit en vrolijk, rent, bokt, steigers, daagt z'n veel jongere maatje uit en is die ook nog flink de baas als er gestoeid wordt.
Kortom, een heel fitte senior, die ondanks een beetje artrose her en der nog gewoon lekker mee doet, nog lichtjes aan het werk is, etc.

Wil ik nu zeker weten of die er onder zit, of wacht ik tot hij minder in zijn vel komt te zitten en test ik dan nog eens opnieuw?

Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Bij mijn pony is nu sinds een maand bekend dat ze cushing heeft, sindsdien opzoek naar ander voer en is de grote puzzel begonnen. Afgelopen week waa hier in de buurt een info avond vanuit Horsefood, zij hebben mij de Summermix aangeraden, laag in suikers en alle supplementen die ze nodig hebben zitten erin. Misschien is dat iets om te proberen?

Ben je alleen met voer bezig en niet met medicatie MissBonny?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:22

Hoe is het met alle patiëntjes? Helpt het betere weer bij jullie een beetje?

Hier gaat het steeds beter! *\o/* *\o/* *\o/*
Super trots op mijn kleine vechtertje! Ze loopt lang niet meer zo kreupel, eigenlijk loopt ze bijna zuiver, en ze is weer veel blijer. Ze staat nog wel op de metacam/novacam. Donderdag naar de hoefsmid om te kijken of zij wat aan kan passen en misschien wat verlichting kan geven. Daarna nog een afspraak maken om foto's te maken om te kijken of er schade is en hoe erg het is. Als ze dan goedgekeurd is kan ze wellicht weer lichtjes aan het werk, denk dat dat haar wel goed zal doen.
Qua voer krijgt ze nu een halve appel of een wortel met de prascend er in, onbeperkt voordroog (ze eet niet enorm veel) en een handje marstall Exzem Muesli. De exzem muesli geef ik aan mijn paard met ZE, dit is het enige van marstall dat ze eten := . De vitaminekorrel gaat er niet zo goed in en ook de bergwiesen mash vinden ze niet zo lekker (iemand nog interesse in 2 zakken Bergwiesen? :') )

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:42

Super Jitske!

Zaterdag de zak Coolstance Copra (en alle andere zakken) binnen gekregen en de kokos geur is nogal aanwezig.. dus ik dacht dat eet ze vast niet. Maar, halve kilo Vitalbix Nutrimash, halve kilo Coolstance Copra & halve kilo Dengie Alfalfa Pellets geweekt en ze eet het in 1x op zonder ook maar op te kijken *\o/*
Normaal is het hapje, rondkijken (alles onder smeren), hapje.. op haar gemak, en nu.. wow, ik dacht bijna sta ik wel bij het goede paard :D
Gister was het weer zo'n succes, dus wie weet, het magische recept gevonden :Y)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:03

Oh, wauw! Zo fijn om ze zo te zien eten. En een mooi resultaat van je uitzoekwerk.

De mijne heeft besloten dat luzerne niet te eten is, dus heb weer een 'afgekeurde' zak staan.
Wil nu of grasbrok, of slobber mash met de SP samen gaan proberen. Qua eiwitten lijkt grasbrok mij het beste, maar dan moet het wel lekker genoeg zijn.
SP gaat er gelukkig wel goed in als het geroerd is. Anders eet ze alleen het bovenste laagje. :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:48

grasbrok vinden veel paarden ( in het begin ??) niet zo lekker.... Maar slobber mash van Pavo bevat weer veel suikers waarschijnlijk. Waarom wil je nog wat naast de sp geven ? Was dat voor de eiwitten ?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:01

Ze valt af en eet wel SP maar in beperkte hoeveelheden. Bovenlijn is erg schraal, vandaar dat ik dacht aan eiwitten toevoegen.
Ze is niet heel gevoelig voor HB, staat ook halve dagen op de weide.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:15

Maar waarom dan slobber van pavo erbij ?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:24

Eerlijk gezegd geen idee. Het wordt me aangeraden als iets wat goed gegeten wordt.
En ik was tot nu toe expert in pony's sober houden/krijgen ipv vetmesten, dus heb er te weinig verstand van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:28

hmmm, misschien kan je dan beter iets toevoegen met veel ( goede ) eiwitten erin ipv een slobber die lekker is. Pavo 18+ bijvoorbeeld bevat die extra eiwitten, maar er zijn ook andere soorten krachtvoer die meer eiwitten bevatten.
Als je geen krachtvoer extra wilt geven en toch eiwitten dan kom je in lucerne, grasbrok ( er is er eentje met extra eiwitten erin ) of soja. Kokos bevat geloof ik ook extra eiwitten ( edit : klopt, zie https://www.rwdh.nl/stance-equine-cools ... kokos.html )

p.s. Maar binnenkort mogen de paarden misschien ook weer op de wei ? = extra eiwitten.....

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:46

Ze gaan nu al op de wei, alleen als het land echt te nat is niet. Wat dat betreft echt een geweldige plek. Niet dat er al heel veel gras staat, maar het lijkt te gaan groeien.

18plus klinkt ook als goed spul met idd wat meer eiwitten. Is het lekker?
Luzerne heb ik een heel pak van staan voor de liefhebber. Mot ze niet.

Fijn dat je meedenkt! :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:54

Graag gedaan hoor.
Bij mijn paard zag ik altijd na 2 weken op het voorjaarsgras al verschil in de bovenlijn. Nu zal er idd nog niet zoveel gras zijn, maar over een maand misschien wel. Dus ik weet niet wat je wilt, nog een maandje wachten op de eiwitten uit het gras of toch iets bijvoeren. 18+ van pavo is krachtvoer, denk dat de meeste paarden het wel lekker vinden idd. Maar goed ik weet dus niet of je krachtvoer wilt geven. Plus dat vaak een handje daarvan natuurlijk niet zoveel doet. Dus dan moet je er echt wel wat meer van voeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:04

superlotje schreef:
Ze valt af en eet wel SP maar in beperkte hoeveelheden. Bovenlijn is erg schraal, vandaar dat ik dacht aan eiwitten toevoegen.
Ze is niet heel gevoelig voor HB, staat ook halve dagen op de weide.

Bodybuilder van Hippalgo. Te verkrijgen via Mijten.
Heeft mijne weer een bovenlijntje van een getraind paard van gekregen :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:07

Pandora2 schreef:
[

Ha, nog een goede tip voor je superlotje !

Is Bodybuilder een beetje te vergelijken met pavo 18+ Pandora2 ?
edit : ik geloof dat bodybuilder meer een supplement is ? Ik snap alleen die rijstzemelen nooit, zitten daar dan zoveel eiwitten in ? Weet jij dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:15

superlotje schreef:
Ze gaan nu al op de wei, alleen als het land echt te nat is niet. Wat dat betreft echt een geweldige plek. Niet dat er al heel veel gras staat, maar het lijkt te gaan groeien.

18plus klinkt ook als goed spul met idd wat meer eiwitten. Is het lekker?
Luzerne heb ik een heel pak van staan voor de liefhebber. Mot ze niet.

Fijn dat je meedenkt! :o

Mijn oudje vond het heerlijk! Je kan er ook warm water overheen gooien, dan wordt het een lekkere slobber en kun je er makkelijk supplementen in kwijt :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:43

Maris schreef:
Pandora2 schreef:
[

Ha, nog een goede tip voor je superlotje !

Is Bodybuilder een beetje te vergelijken met pavo 18+ Pandora2 ?
edit : ik geloof dat bodybuilder meer een supplement is ? Ik snap alleen die rijstzemelen nooit, zitten daar dan zoveel eiwitten in ? Weet jij dat ?

---------------------------
Spieropbouw? Body Builder 20 kg
bestaat voornamelijk uit rijstzemelen en levert de juiste bouwstoffen om de spieropbouw te ondersteunen bij paarden, zonder dat de paarden te “fris” worden. Het is een bron van essentiële aminozuren, essentiële vetzuren, vitaminen en mineralen.

Het verbetert de spieropbouw, bevordert soepele spieren en zorgt voor een betere stemming bij het paard. Hippalgo Body Builder heeft een hoog gehalte aan vetten en levert dus een belangrijke en veilige energiebron voor sportpaarden, zeker voor paarden die moeilijkheden hebben met de zetmeelvertering zoals insulineresistente paarden, paarden die gevoelig zijn voor spierstijfheid, tying up en dergelijke. Ook paarden die lange beheersbare inspanningen moeten leveren (endurance wedstrijden, lange wandelingen, …), hebben baat bij een krachtvoer met een aangepast vetpercentage.

Mijten Body Builder kan als supplement aan het krachtvoer toegevoegd worden voor sportpaarden die intensieve arbeid moeten verrichten of voor jonge paarden die pas in training komen. De hoeveelheid is 300-500gram. Ook voor recreatiepaarden met een graanvrij of enkel ruwvoer rantsoen wordt Hippalgo Body Builder aangeraden.
-------------------------------------------------
Stukje hierboven even van de site afgehaald . :D Is idd een supplement.
Juiste gehalte aan eiwit zo direct geen idee. Maar in elk geval heel erg goed te gebruiken bij cushies en hb'ers.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:21

Die van mij heeft nog steeds zijn periode dat hij gewone kale luzerne heerlijk vind en erop aanvalt alsof hij zijn fiberforce krijg.