[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:10

Warm niet, maar worden wel gek van de knutten. Ook met deken op. Het lijkt wel een explosie van die rotzakken momenteel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:15

Tja tuurlijk liever zonder, maar die enkele weken en dat ellendige gejeuk, dan liever met! Mijne is zwart, is juist minder warm onder zijn rshi, ja met 35 is het warm maar zonder deken ook :')

Hij ziet er juist altjjd wl moooi uit met deken, scheelt ook poetsen :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:18

Jester_ schreef:
Tja tuurlijk liever zonder, maar die enkele weken en dat ellendige gejeuk, dan liever met! Mijne is zwart, is juist minder warm onder zijn rshi, ja met 35 is het warm maar zonder deken ook :')

Hij ziet er juist altjjd wl moooi uit met deken, scheelt ook poetsen :D

Het scheelt wel poetsen ja! Wat met hooikoorts en paardenallergie soms wel makkelijk is.
Op de oude stal had de mijne de deken van eind februari tot begin november aan, dus dat was best een afknapper. Maar het lijkt er steeds meer op dat dat door het gras daar kwam, dus dat scheelt een hoop.
Als haar manenkam genezen is krijgt ze wel een deken op als ze last heeft van de vliegen, maar dat wordt dus niet meer de RSIH, omdat die dus bleek te drukken. Ze had dit jaar ook voor het eerst schuurplekken op de borst, dus dat vind ik wel gek.
Net zoals bij die stalgenoot. Paard stond al maanden onder de deken en ineens lag de schoft open...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:44

Wat erg jeukstillend schijnt te werken is de vetramil zalf..Misschien heeft iemand er wat aan..

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:13

eilleen333 schreef:
Omdat het paard van een stalgenootje de schoft ineens kapot had omdat de deken na enkele maanden toch was gaan drukken.
Omdat bij de mijne de manen zijn uitgevallen (vermoedelijk door druk van de deken)
Omdat mijn paard als een debiel gaat krabben aan haar flanken waar veel los haar blijft hangen als ik de deken afdoe
Omdat het ontzettend irritant is om met regenachtige dagen steeds dekens te wisselen omdat de eczeemdekens niet waterdicht zijn en mijn paard veel te warm wordt als ik er een regendekens overheen doe
Omdat mijn paard dan niet lekker gekroeld kan worden door haar makkers
Omdat de deken zo statisch als de ziekte is en paard en ik beide een oplawaai krijgen als ik dat ding af doe op een zonnige dag
Omdat ze peperduur zijn (oké, bagger reden, maar toch)
Omdat de vacht van mijn paard lelijk en dof wordt
Omdat mijn paard onder de schilders komt te zitten en niet lekker zand in haar vacht kan rollen
Omdat mijn paard liever zonder dan met deken staat (afgezien van mogelijke jeuk)
Omdat ze op warme dagen staat te zweten onder de deken
Omdat haar complete wintervacht aan de binnenkant van de deken blijft hangen

Enkele redenen... Niet naar bedoeld hoor, maar mijn paard en ik vervloeken die dekens :')

_/-\o_
Ik heb er ook een hekel aan en mijn pony staat ook duidelijk liever zonder. Maar heb hem spijtig genoeg toch weer moeten op doen deze week :(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:15

Mensen! Ik heb een probleem!
DA is vanavond geweest voor de pony Vd boer, die is HB , nu mag ze de rest van haar leven max 3 uur op t land en voor de mijne was dat ook beter zei ze. Nu hebben wij alleen de rijbak die we als paddock kunnen gebruiken, maar daar staan ze in de volle zon.... Iemand een idee om dat op te lossen? Kan ze moeilijk 22 uur per dag op stal zetten....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:45

idylle schreef:
Mensen! Ik heb een probleem!
DA is vanavond geweest voor de pony Vd boer, die is HB , nu mag ze de rest van haar leven max 3 uur op t land en voor de mijne was dat ook beter zei ze. Nu hebben wij alleen de rijbak die we als paddock kunnen gebruiken, maar daar staan ze in de volle zon.... Iemand een idee om dat op te lossen? Kan ze moeilijk 22 uur per dag op stal zetten....

Stuk weiland ploegen? Zou dat een optie zijn? Of nu met de warmte overdag op stal en in de nacht buiten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:50

De pony van de boer mag max 3 uur op het gras, dus hele nacht of dag is geen optie....

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:01

Kun je geen schuilhok neerzetten? Wij hebben er 1 van kwartier schuilstallen, die verhuren ze ook. Kennis heeft er zelf 1 gebouwd van planken en golfplaat. Of een schutting aan de zuidkant, dat ze iig op het heetst van de dag wat schaduw hebben?

Ik heb sinds vrijdag de fibra anti itch crème. Lekker vettig, smeert goed uit en vrijwel geurloos. Gebruik hem nu bij de ogen en oorranden en onder de buik. Kan over de werking nog niet veel zeggen, daarvoor smeren we nog even door

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:05

Mijn man wilde wel een afdak maken, ook hebben we zitten denken om ze in het landje te laten lopen waar de schuilstal aan vast zit en dan eerste stukje omploegen en de savonds een paar uurtjes de rest Vd weide in.
Zal van de week eens met de boer overleggen wat er mogelijk is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:46

Koop een partytent en zet die neer. Die kosten weinig.

En misschien kijken of je iets als een paddock paradise kunt gaan maken?
of de wei laten afgrazen door schapen? Op een kaal stuk doen ze het wel beter

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 07:21

T zit wat lastig in elkaar... Boer is oud en heeft pas zijn land verdeeld onder de kinderen, dus elk stukje land is van een ander en geen van allen zijn boer in hart en nieren. De kinderen zie ik nooit, dus overleggen wordt wat lastig. Ik hoop maar dat het boertje er nog lang mag zitten, wat tot die tijd mogen de pony's wel alles gebruiken, maar wat er daarna gebeurd weet ik niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:17

Snap ik,maar een partytent kun je proberen, of zo een windscherm,
zijn kleine pony's dus misschien dat dat werkt voor de schaduw?

Ik zie bij ons vaak dat ze in de wind gaan staan in plaats van in de schaduw

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:55

Ja de enige leuke bijkomstigheid van een deken is dat ik nu wel een heel mooi wit schimmeltje heb :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:25

Even een vraag, mijn pony staat ook alweer een paar weken onder d'r exceemdeken. Sinds afgelopen weekend staan ze weer 24/7 op de wei. Het is momenteel natuurlijk flink warm en ze staat ook best te puffen onder d'r deken, maar af laten is nu geen optie. Hetgeen waar ik mij meer zorgen over maak is de regen. Vandaag geven ze een flinke natte dag af, maar betwijfel of het verstandig is om nu een regendeken over d'r exceemdeken te doen (of een regenliner onder d'r rambodeken), ben bang dat het gaat broeien en dat geeft weer jeuk. Maar nu staat ze een hele dag onder een natte deken.. Wat doen jullie in zo'n geval?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:00

ja, dekens, een noodzakelijk kwaad |( .....als 't enigszins kan doe ik hem niet op, dus bij wind en regen.

dus als 't regent doe ik hem af, dan zijn de steekbeestjes meestal ook even weg, maar als 't dan droog wordt, weer op, want dan zijn er juist weer veel vliegen enz. 't is ook een heel gedoe, makkelijker is natuurlijk gewoon ophouden en kan me ook indenken dat het niet anders kan, bij mij staan ze gelukkig ahw in de achtertuin....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:15

ik heb stiekem een deken in de wasmachine…..niet tegen mijn man zeggen :D O:)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:43

Wie gebruikt er hier Derfen clear? Ik wil het graag bestellen, maar las dat de "normale" variant vlekken op kan leveren. Daarom leek Derfen clear mij handiger voor mijn Fjord. Alleen nu ben ik benieuwd of deze net zo goed werkt als de andere variant. Is er verder nog een specifieke winkel waar het het voordeligst is om te bestellen? :) En hoelang doen jullie met 1 flesje?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:42

Pony is gelukkig net op de goede tijd geschoren. Vorige week dinsdag dikke pak haren eraf, anders had ik hem zeiknat onder zn deken vandaan gehaald met deze dagen denk ik.. Met de staart en manen gaat het goed dit jaar, heb hem ook vroeg onder de deken gezet. Schuurt helaas wel heel z'n buik open omdat de deken net niet sluit, maar hang er nu een stuk van een oude deken overheen zodat ie wel sluit hopelijk gaat het dan wat beter :) Hij rent heel de wei rond in de avond maar schuren gelukkig niet zoveel.

aHebben helaas een probleem dit jaar.. hij schuurt nu al heel zijn hoofd kapot. Is nu al erger dan normaal aan het einde van het seizoen. Masker blijft ie niet zitten en spray gaat natuurlijk ook lastig.
Ik zoek dus een zalfje of iets dat verkoelend en jeuk verzachtend werkt ? Hopelijk kunnen jullie mij een tip geven! Is nl van alles te koop, dus hoor graag eerst ervaringen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:46

Minka, bij die van mij blijft hij op. Ik kan niet 2x op een dag heen en weer naar stal. Ben enkele reis namelijk een uur en kwartier onderweg. En veel te bang dat het dan een dag amper regent en hij toch last heeft. Er is hier thuis namelijk nog geen druppel gevallen.

Daarbij heb ik het idee dat een eczeemdeken erg snel droogt? Althans wat ik weleens bij andere paarden heb gezien. Die stonden ook gewoon de hele zomer onder de deken. Ook met een hele dag regenbuien.

En regendekens extra erop en dan dag later er pas af. Dan valt ie om van de hitte vrees ik. Hij heeft nog een halve wintervacht. Onder de eczeemdeken gaat dat heel goed, die is dun genoeg en zweet hij helemaal niet onder. Maar moet er niet wat extra opleggen..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:01

Ik lees veel positieve berichten over de producten van Puur dus wil ik het ook gaan proberen bij mijn zomereczemers maar nu twijfel ik tussen Puur culico en Puur allergie, wat is de beste keuze?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:09

Jets schreef:
Wie gebruikt er hier Derfen clear? Ik wil het graag bestellen, maar las dat de "normale" variant vlekken op kan leveren. Daarom leek Derfen clear mij handiger voor mijn Fjord. Alleen nu ben ik benieuwd of deze net zo goed werkt als de andere variant. Is er verder nog een specifieke winkel waar het het voordeligst is om te bestellen? :) En hoelang doen jullie met 1 flesje?

Heb het wel eens gebruikt; iets beter qua stank herinner ik me :) Qua werking heb ik weinig verschil gemerkt. Qua vlekken valt het bij de normale variant ook reuze mee, en ik heb een haflinger..
Ik deed zo'n 4, 5 weken met een flesje denk ik. Ik zou even kijken waar ze weer van die stickeracties hebben, en daar bestellen. Vind zelf Paardendrogist altijd heel prettig!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:10

MoniekV schreef:
Ik lees veel positieve berichten over de producten van Puur dus wil ik het ook gaan proberen bij mijn zomereczemers maar nu twijfel ik tussen Puur culico en Puur allergie, wat is de beste keuze?

Ik geef de Puur Culico. Of het werkt? Staan sinds februari op een nieuwe stal, dus vind het lastig om er iets van te zeggen. Wel staat ze pas sinds een week met deken op.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:15

MoniekV schreef:

Kun je ook combineren, heb ik 3 seizoenen gedaan, leek te helpen, geef nu niks meer en gaat goed. Tot nu toe dan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:47

Iddin, jammer is dat dan hè van die manen. Wel lang volgehouden zonder deken zeg!

Minka, ik laat de deken gewoon op met de regen. Ze drogen erg snel en wisselen is geen optie ivm de jeuk (woon 1 km van stal dus qua tijd zo het kunnen). Zolang de temperatuur zo hoog is dat een regendeken er bij op geen optie is maak ik mij er niet druk om. Gaat al jaren goed op die manier.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen omtrend Puur of andere inwendige zaken.
Ben sinds een week of 6 van voer veranderd en wacht eerst af of dat verschil maakt (kreeg brok/luzerne/muesli, krijgt nu Marstall Faser Light).

Hebben jullie ook problemen met zwarte vlekjes in het gezicht en met kapotte oren? Zie foto, het licht is wat ze schuurt, niet alles dus
Afbeelding

Die van mij schuurt de toppen van haar oren kapot sinds ik op een andere stal sta. Om die reden heb ik nu een kap op met oortjes. Helaas gebruikt ze het harde plastic daarvan (Rambo kap) om onder haar toef de boel kapot te schuren.

Heb dus al een andere besteld om te proberen. Maar vind die vlekjes en het oren schuren niet zo passen bij de eczeem dus ben benieuwd of meer paarden daar last van hebben.