[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:30

Essie73 schreef:
janouk schreef:
Image heeft lang de pil in ontbijtkoek gehad, tot ze dat niet meer wilde. Toen overgegaan op krentenbrood met spijs.
Nu wil ze alleen nog krentenbolletje zonder spijs: en niet een kwart of een halve; nee, alleen als het een heel krentenbolletje is.
:o ik geloof dat ik weer in de maling genomen wordt............maar als de pil er maar in gaat.

Waar ik me over verbaas is, dat als je nu zo nodig Prascend voor paarden moet produceren en registreren als diergeneesmiddel, je dan als producent niet er voor zorgt dat het pilletje smakelijk is voor paarden, terwijl je weet dat ze het voor de rest van hun leven moeten slikken.

#irritatiefactor

Dat is omdat ze er gewoon helemaal niets aan verandert hebben, behalve de naam en de prijs.
Stel je voor zeg dat ze iets aan de smaak doen.... dat kost geld hoor, en hun enige doel is geld verdienen.

:j :j Zelfde bij de meeste pilletjes voor honden en katjes....is ook zo'n goor spul zonder enig lekker smaakje :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:09

misschien is BI het overschot aan humane pergolide aan het opmaken :+ Aangezien er geen nieuwe gebruikers bijkomen.
Is het de pergolide zelf die zo vies is?Dat is namelijk maar 1 mg.Dat is een korrel.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:13

Hahaha, geerke toch... Als dat zo zou zijn (wat ik maar niet hoop) dan hadden ze toch op zijn minst terwijl ze het kleurtje minimaal veranderden ook wat aan die rotsmaak kunnen doen, vind je niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:16

de kleur veranderen in oranje(in het kader van voetbal,en het makkelijk terug kunnen vinden op de grond in geval van laten vallen) en wortelsmaak zou ik denken

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:36

Ik hoor een voorstel aankomen naar BI Geerke. :D

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:59

geerke schreef:
de kleur veranderen in oranje(in het kader van voetbal,en het makkelijk terug kunnen vinden op de grond in geval van laten vallen) en wortelsmaak zou ik denken

Wat voor kleur heeft prascend dan? Pergolide is rose en als hij nat is oranje achtig ;) Kan hem eigenlijk altijd goed terug vinden, behalve als hij tussen het vlas valt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:45

pergolide is ook roze...het is echt exact hetzelfde pilletje!
Binnenkort denk ik wel dat er BI op gedrukt word.Als de humane lichting op is.Eens kijken of ik gelijk krijg. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:47

Essie73 schreef:
geerke schreef:

Wat voor kleur heeft prascend dan? Pergolide is rose en als hij nat is oranje achtig ;) Kan hem eigenlijk altijd goed terug vinden, behalve als hij tussen het vlas valt.

Prascend is iets meer roze dan pergolide, en opgelost in water nog feller roze :D prascend lost trouwens veel sneller op dan pergolide...kwestie van de vulstoffen even aangepast te hebben waarschijnlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:30

Dat bedoelde ik dus ook, prascend is net iets meer roze dan pergolide. Dus als BI de oude pergolide zou gebruiken, hadden ze toch echt wel wat aan de smaak kunnen doen , als ze het kleurtje ook minimaal veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:17

Hoe erg is het als ponylief een dag haar pilletje niet gehad heeft?
Ik dacht dat ze de seniores priores inclusief pilletje zo opat, maar gister heeft ze het dus de hele dag laten staan. Had het savonds gegeven en de middag erna stond de bak onaangeroerd. Ik heb maar gewoon verder niks veranderd en gewoon een halve pil voor die dag gegeven, maar hoe erg is zo iets?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:19

En daarom raden wij af om de pil door het voer te doen, door de smaak stoppen ze met eten van het goed waar de pil in zit. Hopen eet hij de sp nog wel

Maar ik denk niet dat het heel erg is

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:42

Wij gaan volgende week op vakantie en heb de pillen uit handen moeten geven.
Ik heb gezegd dat ik liever heb dat ze er eentje overslaat dan de een dubbele dosis gaat geven.
Heb ik dat goed gezien?

Heb nu pillenbakjes met data erop klaar gezet, moet goed gaan (hoop ik..........ben zo'n muts met dat soort dingen uit handen geven)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:43

Ik ben al twee keer op vakantie gegaan, 1x drie weken en 1x twee weken en dat gaat altijd goed. Ik vertrouw mijn stalgenoten en weten hoe belangrijk die pil is

En ik ben nog meer een muts dimple, ik heb een blind paard waar veel meer zorgen aan te pas komt (denk ik zo) :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:46

Dat is helemaal lastig inderdaad Douraque.
Naar mate ik de merrie langer heb des te meer ik alles zelf wil doen..........

Heel veel mensen zijn niet bekend wat het is om een paard met PPID te hebben. Er wordt heel makkelijk over gedaan. Dus ik heb even aangegeven hoe belangrijk het is en heb daar nu wel vertrouwen in. Ik wil toch echt op vakantie! :+

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:52

Ik begrijp je helemaal dimple, ik heb dat ook. Wordt echt soms nerveus. Vrijdag as moet ik hem ook uit handen geven en dat vind ik zo lastig. Maar af en toe moet het

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:53

Ik ben ook een zeurpiet met Maxx zijn pil hoor. Ik zet op de strip op het witte deel altijd de eerste letter van de dagen. Dan kan ik goed zien of mijn bijrijdster of een ander die mijn paard een keer voor me doet niet vergeten is zijn pil te geven.

Je hebt gelijk wbt dubbel geven, beter geen dan twee denk ik ook.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:02

Ik ga ook op vakantie en moet het dit jaar voor het eerst voor zo lang uit handen geven. Ik laat haar tot na mijn vakantie sowieso op een kwart staan. Na mijn vakantie ga ik weer omhoog naar een halve. Ik vind het ook heel moeilijk, maar ik heb iemand die ik wel goed vertrouw ermee. Ik ga ook wel een pillendoosje halen (zag er laatst geloof ik 1 bij de Action).

Ik had het vermoeden eigenlijk al wel langer, maar ik denk dat m'n shet het ook heeft.
Hij is nu 14 jaar, niet te dik, maar wel verdikte oogbollen, vaak traanogen en gisteren kreeg ik het vermoeden van bevangenheid. Hij loopt wel, ontlast niet, maar loopt heel stijf. Maar als ik hem in de wei wil pakken (ja ik heb hem gewoon in de wei gezet), dan draaft ie wel bij me weg. Harde manenkam heeft ie niet. Ik heb hem vanmorgen een kwart pil gegeven. Morgenavond ga ik ermee verder(bij mij krijgen ze altijd in de avond). Wel ktijgt ie vanavond door z'n eten magnesium en Provarium Breeding. Het gekke is dat ie gisteravond na een dagje wei beter liep dan in de ochtend.
Ik had hem in oktober willen laten testen, maar ik denk dat ik door de symptomen het al wel weet. Testen in oktober ga ik sowieso doen, ook met Vlek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:03

Ik doe het altijd zelf, heb het tot nu toe 1x uit handen moeten geven, maar heb toen de strip bij mn zusjenop haar ontbijt bord gelegt zodat ze er echt niet omheen kon. Als apothekersassistent weet ze hoe belangrijk juist medicijngebruik is.

Toen vriendje mn pony's vorige week op t land zette was hij prompt de pil vergeten, toen heb ik ze een uurtje later zelf alsnog gegeven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:00

Bij de Action hebben ze een pillendoosje van 7 dagen, maar waar je 4 vakjes per dag hebt. Daar heb ik dus de data opgeplakt (labelwriter) zodat de staleigenaresse het goed kan controleren.

Normaal gebruik ik een weekdoosje van de 7 dagen/vakjes. Zo controleert mijn vriendin mij iedere dag of ik het niet ben vergeten en anders doet zij het nog (ik kom in de ochtend en zij altijd in de avond)

Die hond (deense dog) op stal is in de puberfase en pakt alles wat hij pakken kan. Dus ik doe alles goed op slot.

Settili, balen als je andere shet het ook zou hebben zeg. Maar straks kan je mooi gratis testen. Dan laat ik mijn merrie ook weer testen. Ben zo benieuwd!

Ik ga denk ik maar een cushing pensionstal beginnen. :') :j Gegarandeerd goede zorg! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:09

Maar setteli, heb je nu je shet gewoon maar een kwart pil prascend gegeven, zonder ook maar getest te hebben?

En sorry hoor Dimple, maar een cushing pensionstal beginnen? Terwijl jij je pillen zo in de voerbak gooit?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:26

Oh jeetje,................doe effe normaal. Check ff de smilies :') . Ook goedemorgen pessimist.

En hou eens met je eigen waarde oordeel aan een ander op te hangen. Als ik de pillen in de bak gooi omdat ik 100% zeker weet dat mijn merrie ze op eet dan is dat zo. Dat zal voor ieder paard anders zijn. Dus hou op te doen alsof je fantastisch bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:35

Wow... als je geen reactie wenst op wat je post, hou dan gewoon je mond Dimple, het was een oprechte vraag namelijk...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:54

Als mensen zoiets zeggen met een smilie :') erachter...............dan is het over het algemeen een grapje.
Je snapt zelf ook wel dat 'zomaar' een pensionstalling beginnen voor niemand is weg gelegd en is het stellen van dat soort vragen dus overbodig.

Maar omdat je er zo serieus op in gaat................nee, ik flikker geen pillen in bakken bij paarden waarvan ik weet dat ze kieskeurig zijn. Ieder paard zijn eigen aanpak, behoefte, regelmaat etc etc.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:24

Jij vind jezelf dan kennelijk ook geweldig Dimple :)) - in het algemeen wordt het afgeraden om pergolide door het voer te geven omdat je a) niet zeker weet of het dan wel opgenomen wordt en b) je het risico loopt dat het paard voer gaat weigeren door de vieze smaak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:15

even een vraag ;)
In Amerika zijn er paarden die op veel meer dan 1mg staan.Zijn er ook paarden in Nederland die veel meer krijgen?
In Amerika kun je dus gewoon emmers levothyroxine kopen,in Nederland blijven ze volhouden dat te trage schildklieren niet bestaan.
Misschien weet JP@ daar iets meer van?Aangezien die veel contacten heeft buiten Nederland?

Mijn Pablo ging dus vrij slecht.Erg stijf,steeds stijver....vooral met draaien.Geen warme hoeven,geen pulsatie.
Ik was de levothyroxine heel geleidelijk aan het afbouwen.9 dagen geleden besloot ik weer de oude dosering te geven.Vijf dagen erna zag ik al verschil.Nu loopt hij al veel beter,en draait zich normaal om.