Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:32

setteke schreef:
Lovely schreef:
Setteke, die 80% verklaart juist wel waarom het her en der opduikt

Dusss, we maken ons om niets zorgen? Gewoon een voldongen feit? Dan krijgt Nederland het voor zijn kiezen....

Infectiedruk is het aantal ziektekiemen. Het ene individu kan een hogere infectiedruk aan dan het andere, dit wordt bepaald door de weerstand van het individu en sommige ziektekiemen zijn al ziekmakend bij een lagere infectiedruk.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:39

xTweetyx schreef:
ik heb gisteren een brief doorgemailt gekregen van de verening, en daar stond ook een stukje in over : Geen onnodige risico's nemen.

nu moeten wij vandaag dus gewoon naar de manege toe om het Orun te volgen,(dit word geheel geregeld via school) deze manege heeft het rhino virus nog niet maar toch. . . . straks hebben ze wel iets en dan moeten wij er maar gewoon naar toe.
ik vind dit echt onnodig risico's nemen.

Gewoon voordat je naar je eigen paard gaat even douchen en andere kleren aan en op die stal niets aanraken. Dan is het voor iedereen veilig. Wij hebben vanavond ook gewoon jurycursus. Ik ga daar gewoon in mijn normale, niet paardenkleding heen.

Anoniem

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:45

De Jaarvergadering Midden-Limburg van paardensportvereniging KNHS staat maandagavond voor een groot deel in het teken van de uitbraak van het Rhino-virus.
Deze besmettelijke paardenziekte heeft in de buurt van Mook al aan zeker twee paarden het leven gekost. Op de bijeenkomst in Maasbree komt onder meer een dierenarts uitleg geven over de stand van zaken. Vanwege de uitbraak zijn afgelopen weekend alle paardensport-evenementen afgelast en adviseert de KNHS om de dieren niet te vervoeren.

Ook komend weekend zijn er geen paarden-evenementen.

http://www.l1.nl/nieuws/173260-paardenv ... ergadering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:55

Pff ik had een nieuwsbrief van Agradi in mn mail zitten.. Helemaal gewijd aan het Rhino virus. Dat je je supplementen wel bij hun kan kopen, uiteraard is er een beperkte voorraad :')
Snap het dat je als bedrijf zijnde wilt verkopen maar snap niet dat je als bedrijf mee gaat in die paniekhype :+

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:00

Nou voorzorgmaatregelen nemen sta ik zeker achter. Niet met trailer weg niet met groepen bij elkaar enz. enz. Echter mogen wij niet meer in de binnenbak rijden. Als we buiten rijden en er komt een paard van een andere stal dan moeten wij uit de bak. (we hebben op 1 straat stuk of 5 stallen). En maken gebruik van een club.

Dit doet de stal eigenaar omdat zij zegt dat wij haar anders aansprakelijk kan stellen voor Rhino. En een schade vergoeding kan gaan claimen(zij zegd dat ze het heeft van de advocaat KNHS). Ik kan me dat echt niet voorstellen. Weet iemand hier meer over?

Tevens ook vreemd dat een advocaat op de stoel gaat zitten van een dierenarts (dierenarts zegt "geen contact met andere paarden, geen jassen ophangen en geen dekens ophangen bijelkaar over de bakrand) Als je dit doet vermijd je alle contacten.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:02

annastasia schreef:
Krijg trouwens net een mail van de manege dat alle lessen voor de rest van de week zijn afgelast.

zijn dit echt manegelessen met manegepaarden , of va een rijvereniging ??
daar zit nog al wat verschil in..

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:07

Ik volg dit ook eventjes

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:10

Dat vraag ik me ook af. Voor een manege met manegepaarden lijkt mij het economisch risico te groot de lessen op te schorten zonder concrete dreiging.

Onze stal is ook op slot, maar de manegelessen gaan wel door.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:17

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:18

Shalot schreef:
Nou voorzorgmaatregelen nemen sta ik zeker achter. Niet met trailer weg niet met groepen bij elkaar enz. enz. Echter mogen wij niet meer in de binnenbak rijden. Als we buiten rijden en er komt een paard van een andere stal dan moeten wij uit de bak. (we hebben op 1 straat stuk of 5 stallen). En maken gebruik van een club.

Dit doet de stal eigenaar omdat zij zegt dat wij haar anders aansprakelijk kan stellen voor Rhino. En een schade vergoeding kan gaan claimen(zij zegd dat ze het heeft van de advocaat KNHS). Ik kan me dat echt niet voorstellen. Weet iemand hier meer over?

Tevens ook vreemd dat een advocaat op de stoel gaat zitten van een dierenarts (dierenarts zegt "geen contact met andere paarden, geen jassen ophangen en geen dekens ophangen bijelkaar over de bakrand) Als je dit doet vermijd je alle contacten.

Een schadevergoeding voor als er iets gebeurt kunnen ze zoiezo wel op hun buik schrijven.. alles is voor eigen rekening..
dus van 5 verschillende stallen gebruiken jullie 1 bak zoals ik begrijp? Zou dan helemaal niet in die bak willen rijden..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:22

Shalot schreef:

Ik sta op een kleine pension maar met daar omheen ook meerdere stallen die van een gezamelijke binnenbak gebruik kunnen maken via de club en er komen ook mensen van buitenaf om les te geven en met hun paarden dus ben ook van plan de binnenbak te mijden omdat er altijd wel gevallen zijn die niet bekend maken dat er rhino heerst op hun stal,om mijn paard daartegen te beschermen rij ik nu alleen nog in de buitenbak op onze eigen stal de komende weken tot alles weer rustig is!

Het heerst hier niet in het gebied maar je weet maar nooit natuurlijk en de wedstrijden zijn niet voor niets afgelast de komende weken,de paarden staan overdag wel buiten maar daar kan niemand bijkomen,alleen wijzelf.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:23

Nou mijn vraag is meer als pension alles er aan doet kan een paardeneigenaar toch niet de pension eigenaar aansprakelijk stellen voor Rhino?
fique schreef:
Shalot schreef:

Een schadevergoeding voor als er iets gebeurt kunnen ze zoiezo wel op hun buik schrijven.. alles is voor eigen rekening..
dus van 5 verschillende stallen gebruiken jullie 1 bak zoals ik begrijp? Zou dan helemaal niet in die bak willen rijden..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:23

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:24

HEt is toch eigen risico voor paarden eigenaar bij alles wat je doet. Anders kan je ze ook aansprakelijk stellen voor hoefzweer en overige ziektes

Paddenpad schreef:
Shalot schreef:

Ik sta op een kleine pension maar met daar omheen ook meerdere stallen die van een gezamelijke binnenbak gebruik kunnen maken via de club en er komen ook mensen van buitenaf om les te geven en met hun paarden dus ben ook van plan de binnenbak te mijden omdat er altijd wel gevallen zijn die niet bekend maken dat er rhino heerst op hun stal,om mijn paard daartegen te beschermen rij ik nu alleen nog in de buitenbak op onze eigen stal de komende weken tot alles weer rustig is!

Het heerst hier niet in het gebied maar je weet maar nooit natuurlijk en de wedstrijden zijn niet voor niets afgelast de komende weken,de paarden staan overdag wel buiten maar daar kan niemand bijkomen,alleen wijzelf.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:33

Ergens op het nieuws gehoord dat ze nu voor de kamer komen om toch een meldingsplicht te eissen!!!! Goede zaak dus! *\o/*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:36

Zouden er dan echt stallen zijn die het gaan verzwijgen bir??
Die zouden dan een fikse boete moeten krijgen als het uitkomt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:36

parador schreef:
annastasia schreef:
Krijg trouwens net een mail van de manege dat alle lessen voor de rest van de week zijn afgelast.

zijn dit echt manegelessen met manegepaarden , of va een rijvereniging ??
daar zit nog al wat verschil in..

Daar zit inderdaad een groot verschil in. ;-)
Het is een rijvereniging, staat geen enkel paard in de accomodatie, dus iedereen moet zijn/haar eigen paarden meenemen.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:40

Terecht.

bir schreef:
Ergens op het nieuws gehoord dat ze nu voor de kamer komen om toch een meldingsplicht te eissen!!!! Goede zaak dus! *\o/*

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:41

Dat is een enkel kamerlid die dat doet, het is nog maar de vraag of er op in gegaan wordt. Wat ik daarmee bedoel te zeggen: juig niet te vroeg ;)
Als het er door komt kan het ook nog wel even duren voordat het geregeld is. Deze uitbraak is dan (hopelijk) al weer voorbij.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:42

@Shalot,ik heb er ook nog nooit van gehoord dat men hiervoor de pensionhouder aansprakelijk stelt,of men moet in een besmet gebied zitten en de pensionhouder laat zijn deuren open en neemt geen maatregelen waardoor jouw paard rhino opgelopen heeft en jij daar bewijs en getuigen van hebt,dan word het een ander verhaal

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:48

Ik ga geen supplementen kopen en voeren.
Mijn paarden zijn gezond en als we gewoon opletten en ons aan de voorzorgsmaatregelen van stal houden dam je het risico al aardig is.
Ik denk dat het nu gewoon zaak is om met of zonder paard even niet op vreemde plekken te komen waar ook paarden staan.

germie

sunny44 schreef:
Weet niet of deze al geplaatst is maar dus ook al rhino in het noorden van NL;
http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=108052

de abortusvariant, dus niets b ijzonders, dat komt elk jaar voor.
We moeten niet meer paniek gaan zaaien dan nodig is. De abortusvariant komt elk jaar veelvuldig voor, maar hoor je normaal gesproken weinig tot niets over.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-12 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_R_G_

aerdenhout1 schreef:
Zouden er dan echt stallen zijn die het gaan verzwijgen bir??
Die zouden dan een fikse boete moeten krijgen als het uitkomt!

Ja die zijn er helaas. Ik mag niet zeggen waar maar er is een pension stal die het idd verzwijgd. Iemand die daar staat zei het, alleen niet welke stal alleen de stad.
Dus ik ben zeker voor het meldingsplicht

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:52

Ik snap uberhaupt niet dat er over nagedacht wordt op een stalhouder verantwoordelijk te houden voor de rhino als die op stal uitbreekt.
Je zit gewoon in een risicogroep als je op een stal staat waar veel wedstrijden georganiseerd worden of een handelstal.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:54

Hoe doen jullie dat met instructeurs, die bij jullie thuis komen? De komende weken dus even geen les of toch wel?