[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:28

titsia: Wat ik met de jaren heb gezien is dat het schuren ook een vicieuze cirkel wordt.
Dus schuren wordt dan als 'gewoon' gezien, en dus niet perse altijd als ze ook echt jeuk hebben.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:08

Dat is waar ik dus ook voor vrees... eigenlijk is dan de enige optie hem gedurende een tijdje op een wei te zetten waar hij nergens aan kan schuren, of een soort van beschermende kap waardoor de cirkel verbroken kan worden...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:31

Je moet die cirkel zien te doorbreken.
Alle schuurobjecten wegnemen, maar ook zelf tijdens het poetsen enzo die plekken juist vermijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:00

op zich maakt het niks uit, als een paar jeuk heeft dan lukt het echt wel om te kriebelen hoor.
ap gebruikt zijn achterhoeven,of ze gaan na het rollen even lekekr zitten en zo schuren met de staart.
en ik zag afgelopen zomer een paard ewat jeuk in de nek had en die wreef echt met dat stukje over de grond.

dus alles weghalen helpt ook niet.probeer uit te vinden wat er is,misschien is je ier wel allergisch voor leer van het hoofdstel?
of bepaalde verf, het kan zoveel zijn.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:30

_CS_ schreef:
titsia: Wat ik met de jaren heb gezien is dat het schuren ook een vicieuze cirkel wordt.
Dus schuren wordt dan als 'gewoon' gezien, en dus niet perse altijd als ze ook echt jeuk hebben.

Tja hier bij mij ook nog jeuk, en lichtjes schuren van de manenkam. Vermoed toch dat het geen ZE is, of dan een gewoonte.... heb nu biergistpoeder besteld en ga haar elke ochtend en avond wat geven, grote schoonmaak van binnen, wie weet.... Heb de hoop op mooie langharige tinker wel beetje opgegeven, ze heeft nog wel langere manen aan een kant (gespaard onder ZE deken van de zomer), maar de hele rand is flos rechtovereind.... Ze heeft ook laatst haar enting gehad, las dat dat ook misschien extra jeuk kan veroorzaken. Verder eet ze kuil en klein schepje sobere muesli. Misschien moet ik overstappen op hooi maar ze krijgt eten samen met de andere paarden, staat 24/7 buiten dus lastig apart te voeren.
Zeg ik dacht opeens moet ik niet van de nood een deugd maken, en een borstel ophangen waaraan ze kan jeuken ipv een houten balk, wat volgens mij veel meer schade oplevert. Iemand ervaring mee? (kijk bij WIKI: jeuk, daar staat een foto van een shet met een schuurborstel vandaar mijn idee...)

Of alleen een losse hals, ik wil heel graag dat ze lekker in haar dikke wintervacht staat met deze kou en niet onder een dekentje, heeft iemand ooit iets gefabriceerd met een losse hals die niet vast zit aan een deken maar aan iets anders? Ik heb nl wel één losse hals met singels om vast te maken aan een deken. Zou ik die dan aan iets anders vast kunnen maken.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:35

bij ons op stal zijn er nog een paar paarden aan het jeuken.
ze hebben 100% zeker ZE maar door dat ze pas zijn gaan jeuken (of vooral zijn gaan jeuken) toen ze binnene zijn gekomen hierdoor wondjes hebben gekregen en die jeuken nu weer en die gaan weer open nieuwe korsten weer jeuk.
is gewoon sneeu om te zien.
maxi heeft daar in tegen gelukkig geen jeuk meer.
haar manen worden ook weer steeds langer en het komt ooit hopenlijk nog wel goed.
voorig jaar was de hele manen kam weggeschurt dit jaar alleen het onderste deel.
volgend jaar niets????

manen van nu
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:03

De hele zomer ging het goed, en dan zo ineens, kom ik gister op stal, heeft madam haar staart iets geschuurd.
Toch nog haren gesneuveld.
Eczeemjeuk kan het volgens mij gewoonweg niet zijn (al 2 zomers jeukloos), maar ik zag dat er een nieuwe baal ruwvoer was, en deze toch van hele andere kwaliteit is als de anderen.
Ik vermoed dat het daarvan komt.

Ach ja, we wachten rustig af.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:28

ik zag vandaag bij de welkoop eczeemdekens? Alleen in plastic verpakt, dus kan niet zien wat voor model :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:30

Bij de welkoop ja?
Zal dan wel de pagony zijn ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:33

nee niet pagony. die herken ik wel ;)

wel zelfde prijscategorie. de kleur is anders dan het bruin van pagony en everline enzo... en zo heel snel gezien leek het of deze ook de benen meer verpakte Maar ik had geen zin om hem uit het plastic te halen... Heb nu 2 dekens, en gelukkig voorlopig even niet nodig ;)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:16

Wat koste die dan? :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:25

ellepel schreef:
op zich maakt het niks uit, als een paar jeuk heeft dan lukt het echt wel om te kriebelen hoor.
ap gebruikt zijn achterhoeven,of ze gaan na het rollen even lekekr zitten en zo schuren met de staart.
en ik zag afgelopen zomer een paard ewat jeuk in de nek had en die wreef echt met dat stukje over de grond.

dus alles weghalen helpt ook niet.probeer uit te vinden wat er is,misschien is je ier wel allergisch voor leer van het hoofdstel?
of bepaalde verf, het kan zoveel zijn.

Hij heeft al een hele tijd geen hoofdstel van dichtbij gezien, dus daar kan het niet aan liggen...
Verf zou ik niet goed weten waarvan...

Er zijn uiteindelijk maar twee dingen die me voor de hand liggend lijken:
-zijn voordroog/hooi is toch te rijk (icm gevoeligheid hiervoor)
-vicieuze cirkel van jeuk-krabben-wondje-nog meer jeuk-krabben......

Dus eigenlijk zou ik die jeuk gewoon moeten proberen stillen...
Zoals je zegt, Ellepel, vinden ze altijd wel een manier om te krabben (en hij is zeker lenig genoeg om zijn achterbenen ervoor te grbuiken)
Dus misschien kan ik weer eens befix proberen smeren... Maar dan wacht ik wel liever dat de kou voorbij is, moet niet echt aangenaam zijn voor hem als ik nu een vettig boeltje op zn hoofd uitsmeer...
Ik hoop ook dat ik hem gauw weer wat aan het werk kan zetten, dat helpt hem ook wel om zijn afvalstoffen te verwerken denk ik...

Bah ZE is echt een rotte allergie!! %)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:35

Ach, die van mij ging zitten op de grond en kroop zo door het weiland heen van ellende!!

Tuurlijk vinden ze altijd een manier, en dat is ook juist goed hóór, zeker weten.
Een paard moet zich ook kunnen krabben.

Zelf kun je mogelijke schuurobjecten wel evt. wegnemen.
Dit kan wel verschil maken in de mate waarin geschuurd wordt (jezelf in onmogelijk posities wringen af en toe of continue met je kont tegen een houten paal aanstaan).

En probeer zelf tijdens het poetsen die plaatsen te negeren een lange tijd.
Door hier wel te poetsen, stimuleer je alleen maar, en jeuk wordt altijd erger zodra je eenmaal stimuleert.

Jeuk is altijd een gevolg, nooit een oorzaak.
Gevolg van genezende wondjes, jeuk door stimuleren van jeuk, jeuk door veel meer onderliggende oorzaken.

Ireika: ik ga je even pb én.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:09

uit mijn hoofd 79,95, maar kan ook 10 euro goedkoper zijn...

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:53

Hmm oke inderdaad even duur als de pagony etc. Wij hebben hier geen welkoop in de buurt geloof ik. Maar dat is toch van hetzelfde bedrijf als boerenbond? Ik zal daar wel eens gaan kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:58

ja klopt.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:03

Hier even wat foto's van Benthe haar manen, mag hopen dat ik volgend jaar foto met lange manen kan laten zien :+
Sprieten die daar uitsteken is gewoon wat ooit weggeknipt geweest is voor het invlechten, dus het schuurgedeelte is nog niet aan het terug groeien
Afbeelding
Afbeelding

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:42

Benthe heeft een mooie kleur van vacht!
Wel spijtig dat je de indruk hebt dat de geschuurde manen nog niet groeien, bij die van mij groeit het eigenlijk wel goed :) (behalve aan de plekken die hij nu dus nog een beetje schuurt)

Ik ga morgen eens foto's proberen nemen, hij leek vandaag weer een paar plekjes bij te hebben op zijn hoofd... Zijn manen en voorpluk zelf zien er niet echt geschuurd uit, maar wel zijn vacht...

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:45

Wij hebben een welsh merrie van 3 jaar. Ze heeft vorige week koliek gehad waar ze goed vanaf is gekomen. Maar toen we op stal waren vandaag zagen we in het begin van de manentop (achter haar oren. Iets verder dan waar het halster zit.) dat het helemaal kaal was en dus ook een heel stuk van haar manen af is ;( . Het is kaal maar het is heel smal en lang. Maar we weten niet waarvan het komt. Het is niet geschuurd want daar zou je dan ook iets van moeten merken als ze jeuk heeft. Er wordt op stal gezegd dat het waarschijnlijk manen schimmel is maar waar merk je dat aan??
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand het wel eens gezien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:24

kan van alles zijn, zeker na koliek.
misschien reactie op medicatie, of voer, .
zou in zo'n geval de veearts vragen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:54

Ik zat me wat af te vragen.

Als je nu vroeg in het voorjaar, voordat ze gestoken kunnen worden zoiets

Afbeelding

om doet zou dat helpen zodat ze wellicht de hele zomer hier mee kunnen staan ?

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:23

dan zou ik toch voor een eczeem hals + kap of hele deken gaan ipv zoiets
dit lijkt mij een stuk oncomfortabeler omdat het vrij strak oogt te zitten....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:14

de stof waarvan dat ding gemaakt is is niet echt prettig om zo lang op te hebben.
Een dag en nacht voor de wedstrijd wil wel, maar langer dan een week denk ik niet.

Denk zelfs dat je hiermee een hoop schade creëert aan de manen.
En bovendien is het in de zon niet echt de ideale stof.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:15

Ik heb een hoofdkap gehad die zulke ogen had, maar als het dus gaat draaien, dan hopsa, ziet je paard bijna niets meer. Nu is die van mij daar vrij relaxt in. Maar ik ken ook een paard dat daar compleet van geflipt is, dat de deken over de ogen zat en zo, hoppa de sloot in gerend is :? einde paard, want dat was een gebroken been... nu niet meer dat soort kappen/dekens voor mij.. brrr!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 02:13

Ik heb zo'n hoody wel eens op de dag voor wedstrijd en volgens mij zijn ze daar ook vooral voor bedoeld. Langer dan een nachtje zou ik mijn paard er niet mee laten staan. Ik denk dat het in de zomer ook gaat broeien en de stof is zo dun dat de beestjes er denk ik toch wel doorheen prikken.

Ding op de foto heeft trouwens een verschrikkelijke pasvorm. Die zou ik niet eens snachts op willen hebben. De ooggaten zijn veel te klein, de deken trekt en lubbert. Zoiets moet goed aansluiten, maar toch vrijheid geven. Niet te dicht bij de neusgaten zitten en vooral bij de ogen goed vrij zitten.

[edit] Heb een foto van twee jaar terug gevonden, toen gebruikte ik 'm vrij veel voor de dag voor concours: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6QHYDJTD.jpg Zoveel vrijheid heb je echt wel nodig bij neus en ogen.