Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:07

Bedankt voor je antwoord.
In eerste instantie doen ze een éénmalige bloedafname.

Voor de test waarbij ze meerdere keren afnemen, heeft hij hem het liefst in de kliniek, ben in het bezit van 2 ruinen, en het is net de firma plak en kleef, dus een hele nacht en een gedeelte van de dag apart zie ik niet zo zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:47

bij mijn paard hebben ze het glucose getest met twee bloedafname's met een uur ertussen...daar kwam uit insuline resistentie,maar dat was niet nieuw voor mij.

melodyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:48

geerke schreef:
melodyke schreef:
Ik heb gisteren voor de 2e keer mijn paard geschoren. Wij geven haar 1mg pergolide maar toch verhaarde ze nu nog niets... En het werd al behoorlijk warm.
Wat me nu vooral opvalt is dat ze enorm mager is maar ik las net dat ik ze dan best wat luzerne zou bijgeven dus ik hoop dat ze dan wat bijkomt :)
Ik lees hier goede tips!

hoe mager is ze?Heb je een foto?
Heeft ze ook insuline resistentie?Of kun je gewoon alles voeren zonder problemen?
Meestal werkt geweekte bietenpulp goed,en zitten veel vezels in,wel wat zemelen erdoor doen.

Je ziet haar ribben zeer goed en haar flanken zijn ingevallen. Ze heeft geen insuline resistentie dus we kunnen haar bijna alles voeren. Deze winter kreeg ze bijna enkel hooi. Sinds gisteren geef ik ik structuur-mix voor oudere paarden. Bietenpulp kan ik inderdaad ook eens proberen.

Bedankt voor de tips!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:32

Hoi, ik weet niet of jullie me nog herinneren?
Vorig jaar heb ik foto's op bokt geplaatst en fargo stuurde mij een berichtje dat mijn verzorgpaard een vacht heeft die lijkt op de vacht van een paard met cushing.
Daarna heb ik nog twee keer foto's geplaatst in dit topic en informatie gezocht op bokt en op internet. Zelf zag ik ook wel overeenkomsten, maar de eigenaren wilde nog geen bloedtest doen.
Afgelopen woensdag is er een bloedtest gedaan, zijn vacht is intussen ook een stuk verergerd. De dierenarts vond zijn vacht ook erg passen bij cushing. Vanavond hebben we de uitslag gehad en hij heeft cushing..

Volgende week belt de dierenarts om meer informatie te geven, hij gaat zich er in de tussentijd meer in verdiepen. En ik dacht dat ik ook maar het beste hier kon mee praten en proberen zo veel mogelijk bij te lezen. Volgens mij staan er veel nuttige tips tussen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:54

Heeft hij verder nog symptomen?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:23

Ik heb even vergeleken met de wiki, maar hij verhaart ook slecht, is sinds kort ineens erg vermagerd (hij was altijd te dik, maar ik zie nu op sommige plekken, bijv. zijn heup, zijn botten iets uitsteken) Hij is ook mager op zijn rug, maar heeft wel nog een dikke buik. Binnenkort zal ik wel wat foto's van hem plaatsen, van 2 jaar geleden (sinds die tijd verzorg ik hem pas) en nu.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:02

Ok, dan zou ik maar gaan beginnen met pergolide.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:34

Ja, de dierenarts gaat het voor ons uitzoeken en regelen, dus daar moeten we nog even op wachten, wordt eind deze week als het goed is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:59

Klein advies :o :o als de DA niet zoveel verstand ervan heeft, gooi dan zijn uiteindelijke advies hier nog even de groep in. Dan kunnen we nog even meedenken. Belangrijk: bouw je dosis pergolide niet te snel op!! En als dit een pony is, geef niet te veel!
Om alvast mee te kunnen denken: hoe groot is jullie pony en hoe zwaar weegt hij?

Vrolijke en prettige pasen iedereen!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:31

Ja, bedankt, ik zal inderdaad het advies van de dierenarts hier plaatsen :)
Jullie ook een fijne pasen!

Zo ziet hij eruit:
http://img703.imageshack.us/img703/7337/img129s.jpg
Maar dit is 3 weken geleden en intussen is zijn vacht weer verergerd.

En zo zag zijn vacht er vorig jaar in de lente uit:
http://img35.imageshack.us/img35/593/hpim4881.jpg

Hij is ongeveer 1.60, maar ik heb geen idee hoeveel hij weegt.
Zoals je ook op de foto's kan zien is hij afgevallen en steekt zijn heupbot nu uit, terwijl hij wel een hangbuik heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:39

Wat is het voor ras eilish? Is het een fjord achtig paardje?

Die hangbuik komt door de rare vetverdeling door cushing/suikerziekteachtige verschijnselen. Als ze eenmaal aan de pergolide gaan dan houdt het erge interen op de spieren op en gaat alles weer wat meer normaliseren. En gaan die rare vetverdelingen ook weer weg in principe. Hou ons maar op de hoogte!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:03

Het is een kruising, zelf denken we iig fjord en waarschijnlijk ook wat haflinger.
Zal ik doen. En nog bedankt, jij bent degene die me vorig jaar een berichtje heeft gestuurd naar aanleiding van foto's op bokt waardoor ik er op ben gaan letten en er nu een diagnose gesteld is. Anders had hij er waarschijnlijk veel langer mee rond gelopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:22

Heel graag gedaan en nu maar hopen dat hij snel opknapt. Het is op zich de goede periode om te starten omdat nu ook het natuurlijke verharen in zou zetten. Verder is hij nog niet bevangen geweest, dat zou de kansen zeker minder goed maken. Op zich is er veel te herstellen door goede behandeling gelukkig.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:18

Ja, hij verhaart wel een beetje, maar lang niet genoeg om uit zijn vacht te komen. Ik zit erover te denken om hem te scheren, maar zowel de eigenaar als ik hebben daar weinig ervaring mee. Wel scheer ik bij de dierenarts huisdieren voor een operatie, dus ik wil het wel graag zelf proberen. Ik heb op internet al op gezocht hoe je het beste kan scheren. Maar ik zit nog met wanneer je het beste kan scheren en welk patroon is het meest geschikt is voor hem?
Hij wordt recreatief bereden, niet elke dag, staat buiten in de paddock en 's nachts op stal. De hele winter met een deken, maar sinds twee weken nu zonder deken en weer af en toe op de wei.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:46

Kijk even in mijn profiel. De onderste foto. Zo scheer ik als hij 24/7 op de wei staat. Op stal scheer ik hem helemaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:51

Eilish nog even uitkijken met helemaal zonder deken nu buiten zetten, door de dikke vacht lijkt het wel warm genoeg maar deze vacht en de thermostaat van je paard werken niet optimaal door de foute hormoonhuishouding van cushing op dit moment. Dus goed in de gaten houden of hij het niet toch koud heeft! Scheren doen wij altijd eerst met onderdelen en kijken of dat voldoende is, bijvoorbeeld onderhals, benen en onderbuik/bovenbenen. Dat geeft al veel verlichting. Er zijn plaatjes te vinden op internet waarbij je ziet hoe koud of warm dit voor je paard is, zal even googelen voor linkje.

BrankaZ @ [BKR] [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:41

Cynthiar, mooi paard heb je!

Fargo, bedankt voor de link, ik heb het plaatje uitgeprint.
Ik zit zelf ergens tussen de 9 en 6 te denken, misschien 8.
En ik zal erop letten, het lastige is alleen dat ik hem maar ongeveer 2 keer per week zie en zijn eigenaren de beslissingen nemen qua deken op en af. Maar ik kan altijd suggesties doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:10

Wij zaten inderdaad meestal tussen 6 en 8 in met onze scheerpogingen ;-) En wordt het uiteindelijk toch nog te warm op de lange termijn, dan kun je alsnog helemaal bloot, maar in eerste instantie geeft dit al heel veel lucht en koelte.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:41

Net de uitslag van de acth test gekregen, hij zit op 33, volgens de da een twijfelgeval.
Normaal mogen hem volgens hem in deze tijd van het jaar maximaal 29 hebben.
Zijn ervaring is dat cushingpaarden vaak op 70, 80 zelfs wel 100 zitten.

Wat is de mening van jullie als kenners?
Nog een test, hij noemde (volgens mij) de trh simulatietest?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:34

Qua scheerpartroon zit Max op 6, ik heb dit jaar ruim geschoren. :j En heb daar geen spijt van. Het was steeds zo warm.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:45

@Tantesam: Wat waren zijn klachten/symptomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:35

tantesam@ niet vergeten dat een bloedproef niet echt alles zegt hoor.Cushing is en blijft in sommige gevallen moeilijk te testen.
Ik denk dat je even alle symptomen op een rijtje moet zetten.

Pablo gaat goed,eet goed is vrolijk en van achter van de ijzers af!
Dat raade de hoefsmid mij aan omdat hij wat klemhoeven dreigde te krijgen.
Voor alsnog rent hij nog net zo hard de heuvel op.
Hij verhaart goed nu.
Maar vandaag was hij nat geworden door een bui.....maar wat een slagen! :7 Van die korte slagen(die bram moskovitch ook heeft)
Vooral op zijn rug.Moet dat niet weggaan door de pergolide normaal gesproken?Hij heeft nu vanaf 3december 1 mg per dag.
Wat moet ik hier nu mee?Wachten tot hij volledig is verhaart?
Vorig jaar,toen hij al cushing had maar ik het nog niet wist had hij in deze tijd van het jaar ook een paar slaagjes bovenop zijn rug.Die zijn daarna weggegaan.
Heb ik weer een raar paard?Hij ziet er verder goed uit....als hij droog is ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:14

NAT komen de water-golven ;-) altijd voluit en onbeperkt naar voren, no problem, zeker als het droog niet te zien is. Hoort nog bij de structuur ook, als hij verhaart is nog maar weer eens verder kijken, maar geen paniek hoor!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:01

cynthiar schreef:
@Tantesam: Wat waren zijn klachten/symptomen?

Hij heeft als meest opvallende symptoom een gekke vacht, er zitten erg veel heel lange haren tussen, verder is hij meer 'oranjeachtig'
Hij is nog niet aan het verharen.
Sinds een maand of 6 heeft hij om de haverklap rotstraal.
Ook sinds een maand of 6 een rare mok die ik maar niet onder controle krijg.
Veel drinken, en dus veel plassen.
Bij vlagen diaree.
Bij het aandraven altijd één of twee kuchen.
Denk dat dit het wel was.

DA die de acth test heeft gedaan is niet mijn vaste da.
Mijn da stelde voor om met pergolide te beginnen om te kijken hoe hij reageert, wat vinden jullie? Of nog verder testen? Of een half jaar aankijken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:37

Ik zou niet verder testen maar met pergolide beginnen.