[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:51

querido schreef:
...
Verder denk ik eigenlijk direct, zoek een goede holistische arts. Steffi's kracht is bovenal dat ze osteiopaat, fysio, cranio sacraal therapie erbij heeft gestudeerd, ik denk dat er veel goede holisistich dierenartsen zijn en via Singasong had ik ook een goed adres. Mijn paard was echter aantoonbaar zo scheef dat Steffi een goede keuze was maar als ik jouw verhaal hoor denk ik dat het bij jouw paard veel meer uit het paard zelf komt organen oid en dan heb je meer aan een holistisch arts volgens mij.
....

Steffi is ook 'holistisch DA' ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:47

zandvangers:
ik zou het zelf eerst eens een tijdje proberen met nat gemaakt hooi,wie weet zit daar al een hoop verbetering in?

en maak er eens een filmpje van,wie weet ziet iemand hier nog iets wat jij niet ziet?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:11

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:22

Zandvangers, ik kan me voorstellen dat je nu even iets ander aan je hoofd hebt dan je paard, sterkte!

Mag ik vragen waarom je het eerst regulier wil laten testen?

Charlotte is niet diegene die ik bedoelde. Maar wel fijn dat ze bij jou kan komen!
Het schoot me vanavond ineens te binnen. Maar hij zit niet in het noorden maar juist in het zuiden van het land, sorry. Ik heb me hierin vergist.
http://www.biomentor.org/Primum_no_nocere/index.html

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:58

@
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:04

[quote="zandvangers"]@ singasong , waarom laat ik eerst regulier testen .
ik kan je er geen echt passend antwoord op geven :o .
het is mischien wel de weg die ik jaren bewandeld heb en dat ik daarom direckt de vertrouwde mensen bel / inschakel.

Dit herken ik wel, dacht ik ook en daarom naar de beste kliniek uit de regio gegaan, ze konden niets met headshakers, het advies was afmaken.. wel nog ff een dure endoscopie en flesjes dus totaal 220 euro lichter maar dus geen steek wijzer! Het stuk heupbot dat hij mist, werd niet eens gezien, de scheefheid? Dat hij niet kreupel is.. nee dat is hij niet, nou dat is kwestie van tijd was het antwoord maar een oplossing kregen we niet.. Het was echt geen verkeerde arts, mensen lopen er mee weg maar achteraf was het 220 weggegooit.
Steffie is afgestudeerd dierenarts, ze heeft er weet ik niet wat bij gestudeerd en is de meest allround DA die ik ken, binnen anderhalf uur wist ik precies wat er met mijn paard aan de hand was, van puntje van de neus tot puntje van de staart is hij nagekeken en de oplossing had ze ook! kosten 167 incl medicatie!! Ik bedoel maar..

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:29

Hoi Zandvangers (en alle anderen),
ik ga ook even reageren. Volg dit topic al ruim een jaar en kon eerst niet posten en ben niet z'on forum schrijver......

Wat jouw paard doet is helemaal gelijk aan wat die van mij doet. Niet hoesten, veel proesten, jeuk aan neus, over de grond met zijn neus (heeft altijd zand aan zijn neus). Vorige zomer had hij dit van eind juni tot half oktober. Dit jaar vanaf half juni en nu nog steeds (het spectrum waarvoor hij allergisch is is dus toegenomen, nu ook schimmel, stof??)

DA heeft vorig jaar bronchoscopie gedaan: conclusie allergisch niets aan te doen, probeer cyproheptadine of nostrilvet. Allebei geprobeerd, helpt niets!
Heb bij Buck (zo heet ie:)) wel het idee dat het idd een symptoom is. Van slecht hooi met schimmels, vet gras...wat zijn lijf niet kan verwerken. Hij heeft vaak een enorme plof buik en dan proest ie ook erger. En dan zijn zijn nieren ook opgezet/pijnlijk. Op mijn stal kan ik helaas niets doen aan het hooi (hij staat in een groep in een inloopstal, op zich super!!! maar voor hem dus minder) szomers heb ik hem al niet meer op de wei staan (maar ook op de paddock). Hij staat nu met een grasmasker en 2 keer per dag geef ik hem schoon/goed/zelf gekocht hooi (natmaken of niet maakt bij hem geen verschil).

Met rijden gaat ie eigenlijk wel goed (met Masker wel te verstaan, als die af is gaat het mis). Na 10 min proesten ontpant hij en we hebben het idee dat hij het ook echt lekker vind om te bewegen (eindelijk van de jeuk af....) Maar de rest van de dag is hij dus gewoon sneu/zielig. Jeuk is vreselijk!

3 weken geleden is hij doorgemeten door therapeute (naam gekregen hier via bokt) met een lecherantenne. Zij vond van alles (schimmel, bacterie, wormen, infectie) en we hebben heel veel pillen gekregen. Tot nog toe geen resultaat (hoewel het wel verergerde eerste week, snottebellen). Ze komt volgende week weer en ik geloof er nog steeds in.....maar misschien is het dwijlen met de kraan open op huidige stal. Maar ja wat moet ik??!! we wonen in de randstad (omgeving haarlem/zandvoort, ja hij staat dus al aan zee....) en ik wil hem echt niet op stal zetten.

Tja waarom schrijf ik dit eigenlijk, (nog) geen oplossingen dus, en geen tips, maar misschien komen die nog......

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:39

iuchelen01, houdt moed!! Het komt goed! 3 wk. is nog niet zo lang en iets wat al heel lang zit heeft nu eenmaal lang nodig om uit het lichaam te komen.
Houd je ons hier op de hoogte als ze volgende week weer komt?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 07:12

ik heb toch wel het geluk met mijn "gewone" veearts geloof ik.
zij heeft zelf een paard met hooikoorts dus kreeg al heel snel de tip om het als zodanig te gaan behandelen :j

ap schudt in elk geval niet meer, zal nog wel af en toe gebeuren door de zon,maar verder is het over....
volgend voorjaar zien we wel weer verder!
:D

iuchelen01:
hopelijk slaat de behaneling snel aan bij je pard en knapt het op, ben wel benieuewd hoe dat verder gaat.
houd ons inderdaad maar op de hoogte als je dat wilt

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:11

Vandaag voor eerst sinds maanden proest/jeukvrij en zonder masker de duinen in geweest. Gisteren ging het ook al beter. Ik denk zelf alleen dat dit ook wel eens kan komen door het koude weer/de nachtvorst.....Lijkt iig dat we een goede periode ingaan.

Ellepel jij zegt blij dat mn dierenarts het als allergie heeft behandeld? Wat bedoel je daarmee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:28

een van de dierenarts haar eigen paarden is ook een seizoens headshaker,die doet het ook alleen in voor en najaar,dus is een diagnose hooikoorts snel gesteld.

er zijn daarvoor wel middelen om het te behandelen.,
denk aan homeopatische middelen..puur-pollen,ik heb bij appie vroeger de Pollinosan druppels wel gegeven van A.Vogel
http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... cijnen.php
had wel het idee dat hij toen minder last had als anders

je kunt dit nog proberen:
http://www.natuurlijkinbalans.nl/webwin ... ategory=14
of een netje voor de neus.

ik ben uit geprobeerd inmiddels, appie schud in het pollenseizoen en als hij er last van heeft ga ik niet rijden.
verder krijgt hij dan die zwarte kummelolie en kruiden voor zijn luchtwegen en daar laat ik het bij

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:18

Heb ik allemaal al geprobeerd.
En ik rijd in zomer met een uv masker die ook over de neus gaat (alleen neus werkte bij hem niet)
alleen vorig jaar had hij last van begin juli tot eind oktober, en nu vanaf half juni tot nu..... Dus het wordt steeds langer/of hij wordt allergisch voor steeds meer pollen/stof/schimmel.

Sylvia (die homeopathisch therapeut die geweest is) stelt dat het geen allergie is maar een intollerantie. doordat er van alles binnen in fout reageert hij met snotneus/proesten (een ander paard misschien met een huidprobleem) ik geloof daar wel in. (ik moet ook wel, want als het zo door gaat staat ie binnenkort ook de hele winter te proesten).

Overigens rijdt Buck juist graag als hij last heeft en ik heb hem dan ook altijd doorgereden. Nar 10 minuutjes proest ie het eruit of zo en dan stopt het (mits ik met masker rijd)

Volgende week komt Sylvia dus weer. ik ben heel benieuwd. Ik zal ook eens vragen of die homeopatische desensibilisatie druppels (zoals puur pollen) kunnen worden gebruikt met haar medicijnen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:26

ik ben wel benieuwd,ja bij ap zit het van binnen ook niet helemaal goed.
zijn darmen werken niet helemaal goed en daar komen zijn klachten dus vandaan.
maar goed het zij zo, heb middeltjes genoeg geprobeerd en er komt geen verandering in.
nou ja,dan is het niet anders

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:32

iuchelen01 schreef:
Heb ik allemaal al geprobeerd.
En ik rijd in zomer met een uv masker die ook over de neus gaat (alleen neus werkte bij hem niet)
alleen vorig jaar had hij last van begin juli tot eind oktober, en nu vanaf half juni tot nu..... Dus het wordt steeds langer/of hij wordt allergisch voor steeds meer pollen/stof/schimmel.mijn therapeut (die homeopathisch therapeut die geweest is) stelt dat het geen allergie is maar een intollerantie. doordat er van alles binnen in fout reageert hij met snotneus/proesten (een ander paard misschien met een huidprobleem) ik geloof daar wel in. (ik moet ook wel, want als het zo door gaat staat ie binnenkort ook de hele winter te proesten).

Overigens rijdt Buck juist graag als hij last heeft en ik heb hem dan ook altijd doorgereden. Nar 10 minuutjes proest ie het eruit of zo en dan stopt het (mits ik met masker rijd)

Volgende week komt mijn therapeut dus weer. ik ben heel benieuwd. Ik zal ook eens vragen of die homeopatische desensibilisatie druppels (zoals puur pollen) kunnen worden gebruikt met haar medicijnen....

Het is ook iets dat zich met de jaren opstapeld in het lichaam. In het begin is het nog niet zo erg maar ieder jaar verder duurt het iets langer of begint het iets eerder of de symptomen verergeren. Daarom duurt het ook zo lang voordat het weer uit het lichaam is als je gaat behandelen. Iedere behandeling haal je als het ware een paar druppels uit de emmer of je kunt het vergelijken met het pellen van een ui. Iedere behandeling weer een laagje afpellen, net zo lang totdat je bij de kern bent. Het mooie van deze manier van behandelen is dat het lichaam zelf aangeeft welk 'laagje' in het lichaam op dat moment het belangrijkst is om te behandelen.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:07

Mijn update van vandaag (mijn inlog naam even veranderd.....:))
Sylvia is dus geweest. Sinds de nachtvorst is hij proestvrij. Zij zie ook dat heeft alle laatste stofjes pollen uit de lucht gehaald.....
Behandeling is heel goed aangeslagen (maar op basis van de symptomen kan ik daar dus niet over oordelen omdat hij al proestvrij was).
Hij heeft alleen nog een schimmel op de darmen (heeft ook erg dikke gist buik) en de alvleesklier en 1 long is nog niet 100% schoon. Dus ze was erg tevreden en vond het ook erg snel gegaan. Ik krijg nu nog voor 2 weken aantal korrels voor de restjes en half januari komt ze dan nog een keer.
Ik heb haar gevraagd ook vlak voor weideseizoen iig nog een keer te komen om te kijken of hij op dat moment niets raars in zijn lijf heeft waardoor hij het gras weer niet kan verdragen.

Verhuizen naar andere stal is volgens haar onzin. Ook al is het kuil en gras hier te vet een normale/gezonde pony moet hier gewoon tegen kunnen! Niet op de wei zetten (zoals ik afgelopen jaar heb gedaan) moet dus ook niet nodig zijn.

Desensibiliseren heeft ook geen nut. Als alles uit zijn lijf is dan zal hij geen intolerantie hebben en hoef je dus ook niet te desensibiliseren (puur pollen e.d.)

Ik hoop zo dat het allemaal gaat lukken.......Komende maanden/half jaar zijn we vermoedelijk sowieso schudvrij. Dat is zo lastig. omdat ik alleen zeg maar het topje van de ijsberg zie (het uiteindelijke symptoom, bij hem proesten) heb ik pas 'harde bewijzen' zodra de voor hem kritieke periode begint (was dit jaar half juni.....)
Ben in ieder geval wel heel blij voor hem dat hij eindelijk even geen jeuk aan de neus heeft en gewoon rust aan zijn hoofd.
voor de rest wacht ik het af en ga ik hiermee uiteraard door!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 06:55

mooiste is natuurlijk als dan volgend jaar helemaal niks gebuerd en de klachten wegblijven bij hem :j
maar dat is dus nog even afwachten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:43

Fijn Iris, dat de behandeling zo goed aanslaat! Het gaat vast helemaal goed komen met Buck ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:41

Hoe gaat het met Buck nu en de andere paarden hier in het topic?
Niek heeft al heel lang niet meer geschud gelukkig. Wel veel andere problemen maar het is nog steeds te behandelen.
Kan echt merken dat dit weer helemaal past bij Niek, hij voelt zich nu veel beter met deze kou.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:13

appie schud ook niet,ik heb hem ook niet zien schudden toen de zon scheen, dus wat dat betreft ben ik heel blij :D
ook zijn verdere bronchitisklachten zijn helemaal verdwenen en ik heb zelfs alweer flink stro in zijn schuilstal liggen.

appie staat dus deze winter voor het eerst dag en nacht buiten, wel met schuilstal,waar hij ook graag in staat.
ik merk toch echt wel hoe goed het hem doet.
konden alle paarden maar zo staan he, zelf kiezen of je in je stal wilt of niet :j
wat dat betreft wil ik niet meer anders *\o/*

maar nog een paar maandjes en dan gaat alles weer groeien en bloeien,dus dan word het weer spannend.

wat heeft niek nu verder nog voor problemen dan?

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:03

Met Buck gaat het ook goed.

Hij heeft tm deze week nog medicijnen en 18 januari komt Sylvia weer.

eig gaat het met hem goed sinds er nachtvorst was.

dus ook ik zie met angst en beven het voorjaar tegemoet. Bij hem begon het proesten overigens altijd pas in juni, als de grassen bloeien.
ik laat iig voor die tijd Sylvia nog een keer komen.

Hij staat ook in een inloopstal, met een grote kudde. Fijn he?! Hij staat zoveel te spelen en te knuffelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:32

appie staat snachts alleen, hij heeft dan een paddock met schuilstal en dat vind hij prima hoor!
s'morgens zetten ze hem dan bij een groep van 5 "kerels " en daar is hij de hele dag mee aan het spelen :D

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:16

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:20

daarom zeg ik ook altijd tegen mensen met headshakers dat ze in elk geval goed de tanden moeten laten nakijken en het harnachement.
heb zelfs eens van iemand gehoord wiens paard ook heftig schudde,die had al veel geprobeerd voor ze er achter kwamen dat het kopstuk van het hoofdstel te klein was en zodanig knelde dat het paard daardoor dus ging schudden :+

gelukkig dat dit gevonden is en dat er wat aan gedaan kan worden!
fijn ook dat het nu al zovele malen beter gaat :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:56

Zo, ik meld me ook maar weer eens even!

Lees hier nu eigenlijk niet vaak, omdat het sinds het najaar goed gaat met onze ruin. Ze lopen hier nu nog steeds in de wei en hij heeft het heerlijk, lekker met zijn neus in de sneeuw, geen gekriebel, jeuk en geschud met zijn hoofd! De winter is helemaal zijn seizoen!
Ik begrijp dat dat bij meer van jullie paardjes ook het geval is, hoera! :D

Wel ben ik al op i-net aan het kijken wat we het voorjaar zullen gaan doen. Het spul van de DA dat we deze zomer hebben geprobeerd hielp voor geen meter, dus op zoek naar een alternatief.
Ik zag op paardenndrogist.nl nog wel een aantal middelen, waar ik iets van wil gaan proberen, zit te denken aan Shake relief van NAF. Iemand daar (goede) ervaringen mee/ Hij heeft vnl last met grazen in de wei, niet met rijden of in de paddock.

Zandvangers, gelukkig heb je haar helemaal laten onderzoeken! Nu kunnen er in elk geval een aantal dingen opgelost worden.

Singasong
, wel herkenbaar wat je schrijft. Die van ons rijdt ook gewoon graag in het proest-seizoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:05

ik zit inderdaad ook al te kijken of ik nog iets proberen wil aankomend voorjaar.
de shake relief heb ik ook al zien staan en zat ook al te twijfelen of ik het proberen zou.
toen heb ik gekeken naar de ingrediënten er van en er zit onder meer bijenpollen in

die tip heb ik al eens eerder gehad om goede kwaliteit bijenpollen te geven die uit de buurt komne,moet ik dus op zoek naar de plaatselijke imker.
schijnt dat dat wel heel goed van binnenuit werkt.
dan ga ik natuurlijk straks weer beginnen met het geven van de zwarte kummel olie omdat daarvan ook gezegd word dat het helpt tegen hooikoorts.