[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:07

Pffff , nu is de pony Vd boer ook nog hoefbevangen |(
Die hebben we maar in de schuilstal gezet met een ijzeren hek ervoor en hooi in een hooinet erbij en die 2 van mij lopen nu in het landje wat aan de schuilstal vast zit.

Alice schuurt nog steeds aan haar manen te zien, maar ze schuurt zich sinds ze een deken oo heeft, niet meer tot bloedens toe open, dus ik ben blij *\o/*
Haar billen genezen ook mooi!

Voordeel dat de andere pony HB is, is dat ze nu dus in een ander landje staan zonder bomen waar ze aan kan schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:29

Geeft dus wel aan dat het gras bij jullie wel wat te rijk is voor de pony's :j

Echt sober houden nu,wel met genoeg vitamines er bij. Heb zo het idee dat het dan met de jeuk ook beter gaat.

idylle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:40

Zou heel goed kunnen ellepel! Helaas nog steeds geen optie om ze allemaal van het gras af te houden... Dus we moeten roeien met de riemen die we hebben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:47

idylle schreef:
@ Eline , je zou de pony zowieso kunnen scheren en vervolgens met bye mite of sebacil (zelfde werkende bestanddeel) kunnen wassen, dit herhaal je na 10-14 dagen om ook de inmiddels uitgekomen eitjes uit te roeien. Je mag 10 ml van dat spul vermengen op 10 liter water en er wordt geadviseerd handschoenen te dragen. Goed insmeren en dan niet uitspoelen. Wel de eerste 24 uur uitkijken met zon want anders brand het in de huid.
Verder heb ik sinds afgelopen week een exceem deken van pagony op de mijne liggen en heb het idee dat haar dat wel helpt. De deken blijft tot nog toe ook erg netjes zitten.

Morgenochtend komt iemand hem scheren!

En ik ga mest opsturen voor een controle of hij wormen heeft.

Luizen heeft hij volgens mij niet, ik kan echt niets ontdekken, maar gaat het met scheren en wassen met anti jeuk shampoo niet over, dan is wassen met luizenspul nog altijd een optie.

En werkt geen van bovenstaande, een deken :).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:47

Ja snap ik hoor. Moeilijk om het goed te doen! :j

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:20

De mijne was altijd goed onder controle te houden met op tijd de eczeemdeken om te doen.
Helaas is hij vanaf februari ziek (luchtweginfectie/longen/hoefbevangen), heel veel lopen tobben en medicijnen gehad en nu nog, waardoor hij nu een jeukexplosie heeft. Tenminste ik denk dat het daar aan ligt. Heel zijn koker zit onder de eczeemplekken evenals zijn oksels en buiknaad. Heel fijn als daar de deken dus net niet komt.
Ik smeer nu met zinkzalf van Neutral omdat ik zijn lichaam zo min mogelijk wil belasten met "vreemde" middeltjes.
Oh en hij staat al sinds februari op kaal paddock met geweekt hooi. :(:)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:55

Hier gaat het goed, geen jeuk, geen geschuurd. Heeft al wel tijdje de deken op.
Heb sindskort de horsegear deken en ben tot nu toe tevreden met de pasvorm en de stof.

De staart flap is ook anders van vorm en soort van gesloten aan de zijkanten, maar wel extra breed.

We zullen zien hoe de deken zich houd voor de rest van het jaar. Ga de oude rsih maar weer fixen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:46

ZT shampoo is Zwavel-Teer shampoo, wel te krijgen bij Welkoop of ruitersportzaak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:09

MarliesV schreef:
[***] ben je dan niet te laat geweest met de deken als je een deel van de manen mist?

Jup.. hij had al even jeuk, maar hij stond toen bij paarden met schimmel. Dus daartegen behandeld. Verder heeft hij tijdens verharen en wat warmer weer altijd wat last van jeuk door losse haren. Hij heeft namelijk een belachelijke hoeveelheid wintervacht. Helaas bleek vorige week vrijdag dat het dat dit keer niet was, want hij had toen een deel van zijn hoofd kapot geschuurd.

Ik ben die maandag na weekendje weg (met hem, hij kon daar gelukkig op de paddock en nergens meer aan schuren) direct een deken gaan halen. En die heeft hij nu sinds dinsdag op. Toen was al een deel manen eraf.

En dat leek eergisteren nog wat meer te zijn door de deken. Zijn manen zaten er wel echt onder gepropt. Ik was allang blij dat we die deken over zn hoofd hadden gekregen uiteindelijk. Eergisteren gevlochten. Vandaag weer opnieuw, want er zat nog maar 1 vlecht in bleek :')

Hopelijk blijft de rest nu wel zitten. Gelukkig heeft ie nog steeds een belachelijk dikke bos haar. Alleen dat korter en meer springerig.

Hoofd is iig weer aan het genezen. Op de poetsplaats wil hij nog wel veel schuren. Maar zitten nu ook veel korstjes op natuurlijk. Dus ben benieuwd. Was hem nu ook met anti jeuk shampoo. Alleen zn hoofd gaat nog niet. Goede vliegenspray is ondertussen ook onderweg.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:52

ElineS schreef:
idylle schreef:
@ Eline , je zou de pony zowieso kunnen scheren en vervolgens met bye mite of sebacil (zelfde werkende bestanddeel) kunnen wassen, dit herhaal je na 10-14 dagen om ook de inmiddels uitgekomen eitjes uit te roeien. Je mag 10 ml van dat spul vermengen op 10 liter water en er wordt geadviseerd handschoenen te dragen. Goed insmeren en dan niet uitspoelen. Wel de eerste 24 uur uitkijken met zon want anders brand het in de huid.
Verder heb ik sinds afgelopen week een exceem deken van pagony op de mijne liggen en heb het idee dat haar dat wel helpt. De deken blijft tot nog toe ook erg netjes zitten.

Morgenochtend komt iemand hem scheren!

En ik ga mest opsturen voor een controle of hij wormen heeft.

Luizen heeft hij volgens mij niet, ik kan echt niets ontdekken, maar gaat het met scheren en wassen met anti jeuk shampoo niet over, dan is wassen met luizenspul nog altijd een optie.

En werkt geen van bovenstaande, een deken :).

Bestaat er anti jeuk shampoo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:08

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:37

Ik heb de metazoa brok en lucerne besteld. Werk inmiddels toch met bakjes op stal, dan kan er ook wel deze brok in.

Verder kan ik niets doen voor haar. Hoop dat de therapie snel binnenkomt en iets gaat doen. Maar van het gras afhouden kan ik echt niet. Ze staat wel op de al afgegeten delen. We werken in stroken en haar groepje gaat zeg maar achter de 2 andere aan zodat ze ook niet zo dik worden.

Hoop echt dat de therapie helpt. Inmiddels weer een nieuwe derfencream besteld en dan die brokken. Dan krijgt ze echt alleen gras, goed voordroog en die brokken binnen..

Menn, ik word er zelf ook zo moe van, vind het zo sneu voor het beest....

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:22

Frustrerend he.. je wil alles doen om de jeuk te laten verdwijnen of in ieder geval te verlichten. Voor mij nooit weer een eczemer! Deze haflinger heb ik 8jr terug gekregen, nadat ze 7jr mijn verzorgpony was. Daar zeg je uiteraard ja op! Maar mocht er een pony bij komen, dan zeker geen pony met 'licht eczeem, goed onder controle'..

Hier gaat het met deken op wel weer goed! Staat gelukkig ook best een windje op de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:53

Oh gelukkig sta ik op een stal waar je als je je paard niet in het gras wil dat dat kan.
:j
Dat is wel fijn.

Bij appie zag ik vandaag dit

Afbeelding

Zo begint bij hem de eczeem vaak :j

En hij had een schuurplek op zijn hals.

Ik heb hem vandaag gewassen met de paardenshampo van equiprotecta.
Deze
http://www.equiprotecta.nl/producten/paardenshampoo/

Daarna zijn plekjes ingemseerd met zinkzalf en hem laten rollen in de bak.
Toen zat hij van top tot teen onder het zand dat hij dan vandaag en morgen nog zo mag lopen,maar woensdag gaat bij bem ook de ecxeemdeken er op

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:57

Geen kritiek hoor, maar waarom dan nu niet de deken aandoen? Of gaat ie zichzelf niet stuk schuren?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:01

Hier gaat het ondanks de vele knutten heel goed!! Hij staat al geruime tijd 24/7 onder de deken, vorig jaar was ik te laat omdat ik niet wist dat hij het had..

Hij staat gewoon de hele tijd onder de deken en smeer af en toe zalf ter verlichting, staat nu nog zonder hoofdkap maar twijfel erover hem snel nog op te doen, voorkomen is beter dan genezen..

Net mocht hij onder de douche en lekker rollen in de paddock, heerlijk zo zonder deken :D daarna lekker rossen, insmeren en er weer onder :j

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:03

Eileen
Goede vraag hoor!
Groot gelijk dat je het vraagt :j

hij zat zo vol met zand dat dat voor vandaag voldoende werkt tegen die vliegjes.
Plus dat het heel hard waaide, voor vandaag kan dat wel.
Morgen kan ik niet,heb teamdag van mijn werk,ben pas laat thuis.
En ik weet van appie dat het zo voor 2 dagen nog wel kan, hij gaat niet meteen zich helemaal open schuren

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:11

Zit momenteel zelf in een experimentele fase met de deken af doen, maar heb wel college en kom dus soms 1 of meerdere dagen achter elkaar niet. Ben een beetje aan het inventariseren hoe eczemers zich zoals gedragen.

Mijne is na 4 dagen nog steeds jeuk vrij. Als ze dat in juli/augustus nog is, gaat het stempel 'SME' er af en was het hoogstwaarschijnlijk het gras/voer op de vorige stal. Ik hoop het!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:15

Maar vinden jullie het zo erg om een deken op te doen? Hij heeft er geen last van dus waarom expirimenteren met dekens af en op? Gewoon nieuwsgierig hoor

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:24

Jester_ schreef:
Maar vinden jullie het zo erg om een deken op te doen? Hij heeft er geen last van dus waarom expirimenteren met dekens af en op? Gewoon nieuwsgierig hoor

Dat snap ik ook niet helemaal, die van mij vinden de deken helemaal niet erg en staat altijd lekker rustig terwijl andere paarden last hebben van steekbeesten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:34

Appie heeft een hekel aan alle dekens.
Ik doe hem er echt geen plezier mee ,maar het moet voor zijn allergie.
Vandaag geen vlieg gezien, kon ook niet met die storm die we hier hadden.
Elke dag dat hij zonder kan lopen is fijn, als de deken er nu op gaat komt het er pas in oktober weer van af :j

Dus vanaf woensdag dan tot oktober met deken en van daaruit onder de winterdeken.
Dus tja, die paar weken dat hij nu zonder kon lopen was voor hem het paradijs :o

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:55

Mijn haflinger is ook blijer zonder.. zonder deken neemt ze nog wel eens een sprintje, ze rolt veel vaker en ze kriebelt veel vaker met andere paarden. Zo'n deken staat kriebel contact wel in de weg natuurlijk. Daarnaast heeft ze in de winter ook steeds meer een dekentje op (ze is 26), dus zolang mogelijk zonder liever dus.
Vorig jaar heb ik begin juli de deken af gedaan, met dat enorm warme weekend. Het arme dier was bijna overhit, en niet denken dat ze dan de schaduw of de schuilstal opzoekt.. echt hijgen en drijfnat van het zweet. Had dit in 15 jr niet eerder meegemaakt! Toen dus deken af.. en een paar uur later kwam ze supervrolijk naar me toe draven :D dus ja, liever zonder dan met deken!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:01

MoniekV schreef:
Jester_ schreef:

Dat snap ik ook niet helemaal, die van mij vinden de deken helemaal niet erg en staat altijd lekker rustig terwijl andere paarden last hebben van steekbeesten

Omdat het paard van een stalgenootje de schoft ineens kapot had omdat de deken na enkele maanden toch was gaan drukken.
Omdat bij de mijne de manen zijn uitgevallen (vermoedelijk door druk van de deken)
Omdat mijn paard als een debiel gaat krabben aan haar flanken waar veel los haar blijft hangen als ik de deken afdoe
Omdat het ontzettend irritant is om met regenachtige dagen steeds dekens te wisselen omdat de eczeemdekens niet waterdicht zijn en mijn paard veel te warm wordt als ik er een regendekens overheen doe
Omdat mijn paard dan niet lekker gekroeld kan worden door haar makkers
Omdat de deken zo statisch als de ziekte is en paard en ik beide een oplawaai krijgen als ik dat ding af doe op een zonnige dag
Omdat ze peperduur zijn (oké, bagger reden, maar toch)
Omdat de vacht van mijn paard lelijk en dof wordt
Omdat mijn paard onder de schilders komt te zitten en niet lekker zand in haar vacht kan rollen
Omdat mijn paard liever zonder dan met deken staat (afgezien van mogelijke jeuk)
Omdat ze op warme dagen staat te zweten onder de deken
Omdat haar complete wintervacht aan de binnenkant van de deken blijft hangen

Enkele redenen... Niet naar bedoeld hoor, maar mijn paard en ik vervloeken die dekens :')
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 09-05-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:03

Haha agree Eileen! Dat wisselen ook... zooo irritant. Weerbericht in de gaten houden, heen en weer crossen naar je paard om waterdicht dekentje onder eczeemdeken te doen..

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:08

Hebben jullie paarden en pony's het ook zo warm? Met of zonder deken? Mijn pony staat als een gek te zweten onder de deken -O-