Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:18

Ben op zoek naar snel antwoord van ervaringsdeskundige ivm. nu voeren en mijn onzekerheid over juiste dosis : ik heb een bulkzak Omeprazol van Abler .. hoeveel van die blauwe maatschepjes moet ik ( once a day) geven aan een paard van 1.70 en rond de 700kg. ( voor dat gewicht kreeg hij althans ook Pepticur) ... zit op puntje van mijn stoel om weer verder te kunnen voeren ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:32

Kun je dat niet opzoeken op de site? Van Abler?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:39

Tuurlijk daar al geweest ;) ... maar ik twijfelkont begin dus te uhhh twijfelen of ik het wel goed begrijp, twijfel tussen 4 schepjes of 16 .. zit nogal een verschil in .. iets met door elkaar halen van measure /hoeveelheid , ik dénk dat 4 schepjes overeenkomt met 1 measure en mijn paard zou volgens Abler 4 measures en dan dus, als mijn gedachtegang klopt 4x4 =16 schepjes ... maar nogmaals, ik twijfel en wat erin zit krijg je er niet meer uit hé? ;)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:46

wanderes, ik heb nog een verpakking zakjes liggen, daar staat als dosering het volgende op:

Voor behandeling moet je één schepje/zakje per 175 kg geven (één schepje is net zoveel als een zakje)
dus voor 700 kg is dat 4 zakjes per dag, 28 dagen.

Als preventie een schepje/zakje per 350 kg, is dus 2 zakjes per dag voor 700 kg, duur afhankelijk van het resultaat.

Succes!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:53

Wanderers schreef:
Tuurlijk daar al geweest ;) ...

OK! Voor hetzelfde geld had je dat niet geweten:-)
Ik geef de pasta dus geen idee.....

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:58

Snap't IngridM ;)

Hai Assebassie .. inmiddels een 'oude bekende' ;)
Dan had ik het dus overduidelijk verkeerd begrepen ? Had 1 schepje ( zittend in bulkzak) in zakje gedaan voor idee, maar leek me zo weinig?
Staat me iets van bij dat ook gewichten van de benodigde korrels erbij staan op zak ... zal ik ook nog even checken .. hoezó onzeker :roll: .. maar weer naar stal om spul te wegen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:05

Als je het toch gaat checken, neem dan even je keukenweegschaal mee om 10 schepjes te wegen. Iedereen schept anders en dan weet je het gewoon zeker hoeveel je geeft.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:22

ik heb eerst zakjes gegeven en daarna uit de bulkzak, zakje in schepje gedaan wat in de zak zat en één zakje was precies een vol schepje.

er zit 2.8 gr in een zakje, dus één schepje is ook 2.8 gr.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:31

Thanks voor reacties en hulp ! Heb nu 4 schepjes gegeven en morgen met iets wakkerder hoofd zal ik inderdaad even nauwkeuriger gaan wegen, nu eerst rust in de tent ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:34

assebassie schreef:
ik heb eerst zakjes gegeven en daarna uit de bulkzak, zakje in schepje gedaan wat in de zak zat en één zakje was precies een vol schepje.

er zit 2.8 gr in een zakje, dus één schepje is ook 2.8 gr.

Totdat je het schepje iets voller doet en tegen de wand glad strijkt. Dan is het opeens iets meer, doordat je de korrels aandrukt. Of als je het schepje altijd iets onder de rand als vol ziet, dan zie iets minder (verschil tussen mijn moeder en ik. We hebben verschillende voerschema's om even veel te voeren. Waarbij overigens niemand het beter of slechter doet, het is alleen anders).

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:52

Zo, nieuwe frisse heldere dag :Y)

Voor een paard van 700 kg. zouden per dag 4 Abler zakjes van 2,8 gr. nodig zijn = 11,2 gr. per dag
In 1 schepje uit bulkzak ( zonder kop/zonder af te strijken) zit 4 gr. ( volgens de uit het stof getrokken keukenweegschaal :D ) , dus ik ga er maar vanuit dat 3 schepjes = 12 gram de te geven dosering is.

Nb., twijfel nog wel een beetje: Abler zelf heeft het over 1 measure per 175 kg. paard, zou dan toch weer op 4 schepjes komen, maar liever iets minder dan teveel?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:17

haha, misschien een ander schepje dan ik had? of je weegschaal klopt niet, er past bij mij precies de inhoud van een zakje in, heb wel eens iets gelezen over een andere maat van schepje, is zo'n klein blauwtje, inhoud 2 ml, heb het even nagemeten.
Ik zou trouwens, als je moet behandelen, wat ik begrijp, gewoon 4 schepjes geven, die van mij kreeg er 3, (eerst de zakjes, later de schepjes) zij weegt 450.

Misschien nog meer ervaringen?ik ben niet echt een ervaringsdeskundige hoor, alleen wel een poos dat spul gegeven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:54

Mijn shet krijgt nu Gastrogard en moet dat voorlopig nog krijgen. Maar ik wil overstappen op de Abgard of de AbPrazole. Mijn voorkeur gaat uit naar de Abgard, maar ik kan nergens vinden dat de Abgard ook een buffer bevat waardoor de omeprazol de zuren in de maag overleeft en pas vrij komt in de darmen.
Dit is wel het geval bij de Gastrogard en Abprazole.
https://www.youtube.com/watch?v=MLGRD7vszZk

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:51

Wat zouden jullie doen als je twijfelt of het wel helpt tegen maagzweren (de Abgard) en dus gaat twijfelen of je pony wel maagzweren had?
Hij krijgt het komende zaterdag 2 weken maar merk nog geen verandering, misschien ietsje gezelliger is hij maar anderen zullen dat nog geen eens merken.....

Doorgaan alsof hij ze wel heeft en de 28 dagen volmaken en dan afbouwen of nu al af gaan bouwen?
Zit zo in twijfel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:58

Weet dat de meningen hierover verschillen maar ik zou een scopie doen. Dan weet je het zeker.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:19

Yvank_ schreef:
Weet dat de meningen hierover verschillen maar ik zou een scopie doen. Dan weet je het zeker.

nee echt 100% geen optie ;)
Net voor 7000 euro gedokterd aan mijn shet, zelfs in de MRI geweest en hij mag nu even tot rust komen. Hij heeft echt een rottijd achter de rug en mega veel stress gehad van alles. Dus voor ons nu echt geen optie. ;)

Wat zouden jullie doen met de Abgard in zo'n geval?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:27

Ben ik weer ..

Ik heb me inmiddels tamelijk ingelezen hier & daar en er gaat weer een , voor mij tamelijk onbekende, wereld voor me open.
Tot nu toe heb ik maagproblemen kunnen voorkomen of onderdrukken door simpel Maagsupport van De Paardendrogist te geven, maar met onze Joppe red ik het daar dus nu niet meer mee :n

Lang verhaal en ik ben niet zo goed in bondig iets weergeven, maar zal mijn best doen casus iets duidelijker te maken om zo antwoord op mijn nog openstaande vragen te krijgen .. vragen waar diverse DA'en overigens ook geen (eensluidende ..) antwoorden op hebben en die ik dus aan praktijk ervaren 'deskundigen' wil stellen.

Ik heb 7 dagen Pepticure ( Omeprazol) spuiten gegeven, blijkbaar een goede zet want paard (Friese ruin, 23, 1.70, ex-internationale dressuurcrack) is opgeknapt !
Nou heb ik inmiddels begrepen dat
a) 7 dagen wel een érg korte en smalle basis is ( daarom deze zelf verlengd met Omeprazol van Abler die ik van een Bokker kon overnemen), maar ook dat
b) Omeprazol veel goeds brengt op het moment dat dat nodig is : volgens sommigen helemaal maagzuurremmend, volgens andere drastische vermindering daarvan zodat maagwand/zweren zich kunnen herstellen .. maar die remmende werking heeft direct ook z'n nadeel omdat maagzuur an sich nodig is voor functioneren maag en dat daarom
c) Omeprazol gift niet te lang gegeven dient te worden en dat
d) gift afgebouwd dient te worden om júist zweren te voorkomen door 'explosie' van maagzuur als Omeprazol gift plotseling en in 1x stopgezet wordt ( dus van hoge gift naar niets), om die reden zou het geven van
e) Sucralfaat ( AbSucralfate, Abler) een goede/betere optie zijn om naast Omeprazol dan wel ipv. Omeprazol (na herstel neem ik aan ?) te geven.

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen is dan ook : heeft iemand überhaupt ervaring met de AbSucralfate en hoe hebben jullie dat aangepakt ?
Eerst gift Omeprazole helemaal afbouwen en dan overstappen op de Sucralfaat, of 'cold Turkey' overstappen van hoge dosis O. naar hoge ( of lagere ?) dosering S. ?
Of eerst samsam (en in welke verhouding/duur dan ?) en daarna alleen S. en voor hoe lang dan ?

Veel vragen en dan ben ik nog niet eens aan het Abler bestellen verhaal gekomen zoals het omrekenen van dollars naar euro's .. :o

Graag jullie ervaringen hiermee ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:49

Ik heb in eerste instantie ook een "te korte" kuur omeprazol gegeven. Daarna ben ik voor een volledige kuur gegaan van 30 dgn volledige dosering, daarna in 40 dgn heel langzaam afgebouwd. Daarbij heb ik wel een probiotica gegeven. Dit omdat je met omeprazole aan de "voorkant" van de spijsvertering begint te rommelen. Nu gaat het al geruime tijd super! Geen enkele klacht meer.

Qua voer ben ik tegelijkertijd overgestapt van erg mooi voordroog, naar gewoon hooi, persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dat ook veel heeft gedaan. Krachtvoer krijgt mijn paard niet, maar als je dat aan jouw paard wel geeft, zou ik daar in ieder geval mee stoppen en een balancer gaan geven, naast goed ruwvoer.

De sacrulfate heb ik geen ervaring mee.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:25

Ik ben nu bezig met een kuur van 6 weken met omeprazol aangevuld met Ekygard. Na 6 weken ga ik afbouwen en hoop het met de Ekygard verder af te kunnen. Daar zit klei in wat de zuurgraad in de maag en darmen zou reguleren.

Met abSucralfate heb ik zelf geen ervaring.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:35

Bedankt voor je reactie [***] en damian .. we 'kennen' elkaar al van het hoefbevangen topic ;)

Hier ook absoluut geen brok of voordroog en hooi wat ze krijgen spoel ik tegenwoordig uit voorzorg ..
Wél Lucerne en Seniores Priores om gewicht erop te houden, Joppe is het type paard waar moeilijk vlees op te houden/krijgen is.
Voer/management heeft absoluut invloed op eea., ben daar bekend mee ( verdeeld over dag meerdere porties ipv. enkele grote voermomenten per dag, hele dag ruwvoer ot beschikking, contact met soortgenoten, etc. , etc., ), maar bij Joppe is 'oud zeer' nu getriggerd door eerst stress om zieke stalgenoot en later het overlijden van haar.
Alle voorzorgsmaatregelen genomen vwb. rust en begeleiding, maar klaarblijkelijk heeft dat niet afdoende geholpen.
Overigens heb ik bij eerdere maagproblemen nooit eerder Omeprazol en/of Sucralfaat nodig gehad, was dat wel het geval geweest dan denk ik dat ik direct al ter voorkoming ván hiermee begonnen was ..

Sucralfaat zou overigens ook goed werk aan de 'achterkant' doen .. zou ook beschermend laagje aan darmwand geven, maar probiotica hier ook in huis ja ;)

Nb., Joppe is niet het HB paard, dat is Noah .

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:46

Wanderers heb je de zoekfunctie in dit topic al gebruikt?(absucralfate), zijn wel wat ervaringen te vinden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, wel met abprozole, 4 weken volle dosis, 4/6 weken afgebouwd, goed geholpen volgens mij.
Veel da kennen het spul niet, dus wel fijn als je hier info kan vinden, succes!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:17

Thanks Assebassie ( nog een HB bokker ;) )

Had inderdaad hier en daar al gelezen, maar de antwoorden of eigenlijk vooral ook de ervaringendie ik zoek hier nog niet zo concreet gevonden.

De reviews bij Abler zijn overigens allemaal ronduit positief .. zit eigenlijk vooral met vraag bokkers zelf ervaring hebben met de Abprozole & AbSulcrafate dosering/tijdsbestek/verhoudingen die Abler zelf aangeeft.

Info van/via dierenartsen is (helaas :\ ) wel weer een 'dingetje' ja ..
Over het afbouwen sowieso, ben trieste zaken daarover tegengekomen en zelf daar ook niet over op de hoogte gebracht .. ben alleen daarom dus al blij dat dit topic er is!
En natuurlijk ook ivm, wetenschap over bestaan en mogelijkheden van Abler ... scheelt enorm in de pingping.

Daarover gesproken: hoe gaat dat met betalen, het omzetten van dollars in euro's ?
En kom ook zaken tegen als wel of niet 'shared' rekening?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:25

ja, 'ouwe' bekende :D .

Ik was ook blij met dit topic, veel info uit gehaald.

Heb er ook via dit topic de abprozole overgenomen omdat ik het snel wou hebben, ik dus niet bij Abler besteld.

Misschien heb je hier iets aan, bestellen lijkt niet zo moeilijk te zijn

*\o/*[ED] Bestellen bij abler.com.. hulp gevraagd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:09

Wanderers schreef:
Bedankt voor je reactie [***] en damian .. we 'kennen' elkaar al van het hoefbevangen topic ;)

Hier ook absoluut geen brok of voordroog en hooi wat ze krijgen spoel ik tegenwoordig uit voorzorg ..
Wél Lucerne en Seniores Priores om gewicht erop te houden, Joppe is het type paard waar moeilijk vlees op te houden/krijgen is.
Voer/management heeft absoluut invloed op eea., ben daar bekend mee ( verdeeld over dag meerdere porties ipv. enkele grote voermomenten per dag, hele dag ruwvoer ot beschikking, contact met soortgenoten, etc. , etc., ), maar bij Joppe is 'oud zeer' nu getriggerd door eerst stress om zieke stalgenoot en later het overlijden van haar.
Alle voorzorgsmaatregelen genomen vwb. rust en begeleiding, maar klaarblijkelijk heeft dat niet afdoende geholpen.
Overigens heb ik bij eerdere maagproblemen nooit eerder Omeprazol en/of Sucralfaat nodig gehad, was dat wel het geval geweest dan denk ik dat ik direct al ter voorkoming ván hiermee begonnen was ..

Sucralfaat zou overigens ook goed werk aan de 'achterkant' doen .. zou ook beschermend laagje aan darmwand geven, maar probiotica hier ook in huis ja ;)

Nb., Joppe is niet het HB paard, dat is Noah .

Mijn paard had ook last van haar maag ten gevolge van stress. Hier ook alle voorzorgsmaatregelen, zoals 24/7 onbeperkt ruwvoer, 24/7 buiten met schuilstal en vrienden, geen krachtvoer enz enz, maar toch stress in het najaar als ze van 24/7 weiland naar 's nachts in de paddock ging.....

Mijn paard krijgt overigens meer last van haar maag als ik haar lucerne geef. Heb het geprobeerd te weken in water, maar dan was het alsnog te "scherp" in haar maag.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:57

Thanks voor link assebassie, was daar inderdaad ook al beland :D
Heb inmiddels, weer, heel wat uren besteed aan het verzamelen van info en ga nu ea. bij Abler bestellen, denk dat ik nu wel weet waar ik voor kies : hoeveelheid Abprazol en AbSulcrafate om kuur af te maken cq. aan te vullen en 2 grote pasta spuiten om eventuele terugval na beëindigen kuur snel en direct op te vangen ... heb nml. zo'n idee dat pasta toch sneller resultaat geeft dan de granulaat ? Of ...?