[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:17

als je paard nu nog jeuk heeft dan is dat wel vreemd.
appie heeft behoorlijke eczeem,maar die schuurt nu niet meer.
kan inderdaad van voeding komen,

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:05

Mijn merrie heeft ook 2 jaar terug begin maart al staan schuren, ze kreeg toen kuil en dat kon ze dus echt niet hebben. Ze stond toen ook al ingepakt en alles, maar dat mocht niet baten. Gelijk van de kuil af en begonnen met een drainage kuur en toen zakte de hardheid van de manenkam (oei oei, dikke groeven erin :( ) ook rustig aan weer wat af. Maar dat heeft wel 2-3 weken geduurd... (Er zat toen met rijden ook geen gas meer op, helemaal stijf en verzuurd van het kuil, bleh)..

Het is nu niet direct meer ZE (steek van het vliegje) waar ze dan van kunnen schuren, maar van de voedsel intolerantie... ik denk niet dat een DA dat direct kan onderzoeken.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:55

haflingereczemer hier krijgt momenteel voordroog en hooi. Staat in een stal met stro (afijn, inloopstal momenteel) en krijgt dagelijk 750gr pavo nature's best met een schepje maismeel en maisvlokken.

Krijg terug een heerlijke dikkere haf nu :D Ze stond té mager, nu zie je haar ribben tenminste niet meer! Je voelt ze wel nog goed. En het vettige haar is ook weg, ze glimt nu als een spiegeltje :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:53

ja van mais gaan ze inderdaad mooi glimmen, word wel gezegd dat daar best veel suiker in zit he?
wij voeren het momenteel ook wel,al merk ik dat niet alle paarden gek zijn op mais.
bij ons is het van dat geplette mais

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:52

Hier ook geen jeuk meer. :n Hoogstens van de schilfers, overigens heb ik er v/d week klitwortel in gedaan en de schilfers verdwijnen flink! Alleen heeft Heaven het niet zo op dat koude spul, haha.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:10

Maïs is in alle vormen (dus ook geplette), heel moeilijk verteerbaar voor een paard.
Verder is het een dikmakertje.

Het vriest lekker hé :D
Ik geniet zo van mijn harig monstertje in de weide, heerlijk gewoon.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:52

Hier gaat het nog steeds prima
*\o/*

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:58

Hier gaat het ook goed...geen jeuk meer!!!
Manen zijn terug aan't uitschieten :D
Ze blinkt terug en heeft appeltjes in der vacht...ben blij dat ik eindelijk de juiste voeding en dosis heb gevonden! Ze blaakt van gezondheid...wat een verschil met 2 maanden geleden *D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:28

maxi vertoont op dit moment geen jeuk en geen schuur plekken meer

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:38

hier is de jeuk ook minimaal nu. ''gelukkig''... weet nu bijna zeker dat het dus ZE is

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:18

Vies schuurt niet, maar heeft nu heel fijn een vriendinnetje die zijn manen lekker vindt :roll: Vies heeft nu manen in laagjes, ook heel mooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:45

zo komt appie vanmiddag in een andere groep te staan en daar zit ook een manenknabbel paard bij :D
ach nou ja...de jeuk is in elk geval voorbij

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:52

Ik kan het ook niet heel erg vinden. Vies en de pony zijn echt helemaal gek op elkaar en staan de hele dag te kroelen. Pony gaat binnenkort weer verhuizen, dus mooi niet dat ik ze nu uit elkaar ga halen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:45

guanacotje schreef:
Schuren jullie paarden nog? Ik begin enorm te twijfelen of mijn paardje wel ZE heeft, het seizoen is toch voorbij nu...?
Zijn er andere dingen waar jullie zo meteen aan denken, die er heel erg op lijken?

Demijne schuurt ook nog een héél klein beetje, eigenlijk alleen snachts op stal aan zn hoofd, net achter zn oren... Bij hem lijkt het meer een soort van 'stalondeugd' geworden te zijn... Alsof hij uit verveling/gewoonte een beetje gaat staan wrijven...
Hij heeft momenteel ook altijd een regendeken met hals aan, zijn manenkam en staartwortel staan niet opgezet of hard, en hij lijkt daar ook geen jeuk te hebben met poetsen, zijn deken is ook niet geschaafd.

Binnenkort moet de veearts zowizo komen voor inentingen, dan kan ik eens zijn advies vragen, maar iets in mij zegt me dat hij er zelf ook niet meer over zal weten...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:03

Kan het ook zijn dat jouw paard dit mn doet na het rijden in zijn stal?
Oorproblemen bv oormijt kan natuurlijk ook, maar ook restjes zweet kan jeuk achter de oren geven. Mijn paard is gevoelig voor jeuk bij de oren, mn als hij een te strak hoofdstel heeft.

Fijn dat de paardjes geen jeuk meer hebben!
Sommige paarden jeuken nog iets langer na, de verkeerde stoffen moeten eerst nog even uit het bloed.

Bij enkele paarden triggert een inenting heel erg voor zomerexceem overigens. Denk wel dat dit dan beste tijd is voor de intenting, want doe je het tegelijk met begin van je jeuk in lente, dan lokt dat meer reactie uit.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:08

ireika schreef:
guanacotje schreef:
Schuren jullie paarden nog? Ik begin enorm te twijfelen of mijn paardje wel ZE heeft, het seizoen is toch voorbij nu...?
Zijn er andere dingen waar jullie zo meteen aan denken, die er heel erg op lijken?

Demijne schuurt ook nog een héél klein beetje, eigenlijk alleen snachts op stal aan zn hoofd, net achter zn oren... Bij hem lijkt het meer een soort van 'stalondeugd' geworden te zijn... Alsof hij uit verveling/gewoonte een beetje gaat staan wrijven...
Hij heeft momenteel ook altijd een regendeken met hals aan, zijn manenkam en staartwortel staan niet opgezet of hard, en hij lijkt daar ook geen jeuk te hebben met poetsen, zijn deken is ook niet geschaafd.

Binnenkort moet de veearts zowizo komen voor inentingen, dan kan ik eens zijn advies vragen, maar iets in mij zegt me dat hij er zelf ook niet meer over zal weten...

Kan de rand van de hals niet iets irriteren achter de oren?

Senna schuurt niet meer. Als ze nu nog wel zou schuren dan zou dat echt niet door ZE komen, maar door iets anders. Staart begint nu ook te groeien, behalve op 1 plek. Die begint wat kalig te worden door schuren van de deken. -:(-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:14

Laat die DA dan even goed kijken of er niet schurftmijt zit ofzo...
Als je paard dit jaar wat geschuurd heeft en die plekken zijn iets open geweest. Dan is het vrij gemakkelijk dat daar bijvoorbeeld schurft komt, ondanks dat dat niet een logische plaats lijkt in eerste instantie (logischer is toch op de benen enzo). Dat kan dus prima een reden zijn waarom ze dan nog steeds op die plekken blijven schuren/jeuken.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:26

Zijn deken komt niet tot de plek waar hij jeuk heeft, dus daar is het zeker niet van.
Ook jeuk door zweet/irritatie van het hoofdstel is uitgesloten, omdat ik momenteel niet meer rij.

Over schurftmijten zou ik inderdaad wat moeten opzoeken, het lijkt me op het eerste zicht een beetje onwaarschijnlijk, maar wie weet? Ik ken er niet veel over... zal eens snel zoeken...

Hij is inderdaad ook érg gevoelig voor inentingen, krijgt er steeds een dikke, opgezette bult van... Eigenlijk zou ik hem liever helemaal niet inenten, maar dat gaat ook niet natuurlijk...

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:32

handig topic! ik wilde er graag wat meer over weten!! een paard bij ons o-p de manege heeft het ook gehad en ik was altijd benieuwd hoe het nou precies zat

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:43

Vorige week klitwortel één keer in de manen van m'n pony gesmeert en verrek! Alle schilfers weg als sneeuw voor de zon. :oo Wist niet dat dat spul zo goed werkte. :o Nu nog even een keer in de voorpluk, daar heb ik toen niet gedaan, maar zitten dus nog wat schilfers. :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:49

ireika, waar zit de jeukplek dan precies?

Vies zijn huid ziet er nog steeds rustig uit. Zijn manen zijn gehavend en nét na het begin van zijn deken zit een nieuwe hap die tot de huid is. Ik neem aan dat het vriendinnetje dat heeft gedaan.
Mijn paard heeft trouwens ook jeuk als hij zijn halster de hele dag omhoudt, of als ik de fleecedeken te lang opleg. Misschien kan het daardoor komen ireika? Een gevoelig huidje en toch iets waar hij langs schuurt met eten of drinken ofzo?

[edit] Hier Vies zijn laagjes:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZPKZH8V8.jpg

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:10

Ben jaloers op die manen hier! Hier groeien ze stilaan terug, halve punker dus :+
Als ik haar poets lijkt ze nog wel steeds jeuk te hebben aan der staart, legt hem dan helemaal scheef zodat ik hem zeker niet zou vergeten :o winterdeken aflaten staat ook garant voor schuren! Voeding is nu aangepast dus ook geen idee waar het aan ligt, gelukkig lijkt ze het met deken niet te doen..
Bestaan er geen wondermiddeltjes tegen haargroei :P

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:35

Titsia schreef:
Bestaan er geen wondermiddeltjes tegen haargroei :P

Jawel hoor zomereczeem ;)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:43

gnagna voor haargroei, was het aan het typen en dacht nog hier klopt iets niet :D

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:45

Annetje, zijn jeukplek zit aan zn manen, net achter zn oren, en hij lijkt ook weer wat te schuren aan zn voorhoofd, waar zijn haarwervel zit en aan zijn voorpluk ook een beetje...
Het is eigenlijk telkens 'snachts op stal dat hij schuurt, dan heeft hij zijn halster niet om, overdag wel (maar zijn halster komt natuurlijk niet tot aan zn voorhoofd)
Misschien reageert hij wel overgevoelig op het voordroog dat ik nu onbeperkt geef... (het is wel heel droge voordroog, lijkt eigenlijk op verpakt hooi)
! nu ik eraan denk... Het hooi dat ik heb komt waarschijnlijk van een goedbemeste (koeien-)weide... Zou het niet kunnen dat hij niet tegen bemest gras kan, zitten er op bemest gras reststoffen die zwaarder doorwegen op de lever?
Ofwel is het toch echt van verveling...

Ik heb verder gezocht op internet naar info over mijten, maar dat lijkt het me niet te zijn, hij zou dan nog meer last moeten hebben denk ik...

Titsa, voor haargroei weet ik maar één middel... Véél geduld :)