Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:02

Wat doen jullie om de weerstand van je paard een beetje goed te houden? Ik ben wat aan het experimenteren met supplementen maar ben nog niet echt tevreden en wil een terugval voorkomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:12

krissie20 schreef:
Wat doen jullie om de weerstand van je paard een beetje goed te houden, bijvoorbeeld door supplementen?

Echinacea druppels van Bloem gewoon bij de DA -drogist. 20 tot 40 druppels op een boterham of knackebrod en als het slecht gaat 2 x deze dosis. En verder geef ik graag MSM (poeder) dat werkt in zoveel dingen in: goed voor longen, huid, hoeven, pezen, spieren, tegen allergieën, tegen ontstekingen en helpt eventuele ontstekingingen er sneller weer bovenop.

@ Daan
En wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten voor de medicijnen? Weten jullie ook het verloop van de ziekte indien je geen medicatie zou geven?

De maandelijkse kosten hangen een beetje af van de dosis pergolide die jouw paard zou moeten krijgen. Stel dat hij 1 mg (1 pilletje) zou moeten krijgen dan zou dat zo rond de 15 eur kosten (beetje afhankelijk van wat de DA rekent of dat je het bij de apotheek haalt met een recept).

Het verloop als je niets gaat geven worst case scenario op langere termijn: paard dat zich ziek, zwak en misselijk en depressief voelt en erg onzeker is hierdoor, zere voeten met meer kans op hoefzweren en hoefbevangenheid, aanleg tot suikerziekte (veel drinken en plassen), ingevallen spieren en hangbuik, veel kans op huidproblemen en onstekingen die erg lang voortduren (kan varieren van mok, rotstraal tot rainrot achtige problemen), uiteindelijk zeer dikke lange krullerige vacht en veel zweten omdat thermostaat van paard helemaal van slag is door de ernstig verstoorde hormoonhuishouding. Paard kan ook angstig worden en zere spieren hebben door de hoge dosis cortisol (stresshormoon) dat hij produceert dus zere harde pijnlijke spieren en gespannen/angstig.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:30

fargo schreef:
Echinacea druppels van Bloem gewoon bij de DA -drogist. 20 tot 40 druppels op een boterham of knackebrod en als het slecht gaat 2 x deze dosis. En verder geef ik graag MSM (poeder) dat werkt in zoveel dingen in: goed voor longen, huid, hoeven, pezen, spieren, tegen allergieën, tegen ontstekingen en helpt eventuele ontstekingingen er sneller weer bovenop.

MSM heb ik aan zitten denken maar ik had gelezen dat dit ook in het gras zit en binnenkort gaan de paarden weer het land in. Op dit moment krijgt mijn ruin een vitaminekorrel (equimins advance), lijnzaadolie en probiotica kuur.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:58

Ja er zit MSM in het gras maar dat is al minder dan er "vroeger" inzat, bovendien heeft een cushing paard echt echt een slechte weerstand en juist mbt longen, huid en hoeven spelen er makkelijk dingen die veel te lang voort (kunnen) sudderen.
Heb je een gezond paard dan zeg ik, je hebt gelijk, heb je een cushing paard dan kan die wel wat extra gebruiken... zelfs als die al op gras staat.

@tantesam: ons paard heeft ooit als manegepaard verwaarloosde mok gehad aan 1 been. Dat been is een zwak punt, 10 jaar terug had hij wel eens een keer een dik opgelopen been. Nu heeft hij dat vaker (per jaar!), dat zal echt wel extra komen door de cushing (want gevoeliger voor langdurige ontstekingen door lage weerstand) maar ook door het feit dat de lympfeklieren en aders in dat been al meerdere malen een optater hebben gehad, dan wordt zo'n been nog bevattelijker.

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:15

MSM wordt door de ECIR-groep voor paarden met Cushing en Insuline Resistentie afgeraden. Het verstoort o.a. de opname van koper.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:56

Jannepauli schreef:
MSM wordt door de ECIR-groep voor paarden met Cushing en Insuline Resistentie afgeraden. Het verstoort o.a. de opname van koper.

Heb je nog andere tips mbt supplementen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:04

Jannepauli schreef:

http://www.bokt.nl/wiki/Koper
Weet je zeker dat het over zwavel gaat en niet over Zink? Want daar staat in de wiki over koper inderdaad bij dat dat opname verhindert, ik lees daar niets over zwavel. Zwavel is ook een natuurlijke oxidant die herstel bevordert.

http://www.voervergelijk.nl/begrippen
Zwavel
Er zijn een aantal lichaamsprocessen waarbij de aanwezigheid van voldoende zwavel essentieel is: de huid, de hoeven, de pezen, de banden, de spieren en de gewrichten. Bovendien speelt zwavel een belangrijke rol bij het verminderen van allergie-symptomen. Basisbehoefte per dag: ca. 0,03 mg per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (0,03 x 600=) 18 mg zwavel per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Deze richtlijn geldt ook voor werkende, drachtige en lacterende paardenBron: NRC Nutrient Requirement for Horses 2007.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:31

Zwavel is op zich een noodzakelijke stof en heeft, zoals je uit de Wiki al quotte, goede en soms onmisbare eigenschappen. Maar we hebben het hier over paarden waarvan de stofwisseling|hormoonbalans verstoord is en waarbij extra toevoegingen soms ongewenst zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat MSM (organisch sulfur) bij Cushing en IR paarden de subtiele balans van mineralen en sporenelementen verstoord, dus als er geen duidelijke aanleiding is om een bepaalde stof te suppleren, is voorzichtigheid geboden.

Het NRC waaruit de tweede quote komt (van voervergelijk) is zo ongeveer mijn bijbel, maar ook daar gaat het over basisbenodigdheden van gezonde paarden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:36

Tja, ik heb er toch heel goede ervaringen mee bij willy, met zijn olifantsbeen en mok en evt huidproblemen (wondjes/korstjes op zijn lijf). Ik geef het nu niet structureel meer, maar heb dat wel heel lang gedaan en hou dan zijn o.a. huidproblemen super onder controle. En dat is een van zijn belangrijkste problemen dat olifantsbeen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:39

Dat is ook helemaal niet verkeerd Fargo - kennelijk heeft het lijf van Willy er behoefte aan. Maar - in zijn algemeenheid zou ik zeggen dat het beter is er voorzichtig mee te zijn als er geen duidelijke aanleiding is om iets ( wat dan ook) extra te gaan geven.

Wat vervelend trouwens dat olifantsbeen... heb daar ooit nare ervaring mee gehad, was uiteindelijk een hopeloze zaak. Hoop van harte dat het voor jouw paard beter zal verlopen. Sterkte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:45

Dat is inderdaad een K*T probleem dat olifantsbeen, maar hij is er nu ongeveer 30 jaar mee geworden en is (afgelopen januari) 5 jaar aan de pergolide. En we zijn inmiddels een beetje expert in het onderhouden ervan ;( . Afgelopen week was het echt heel erg erg, hij had een dik been tot aan zijn lies en koker. Dat heeft hij nog nooit zo gehad. Maar met injecties, AB koelen en wassen met badedas + 'snachts bandage is hij er toch weer doorheen gekomen en heeft hij het weideseizoen weer gehaald. Tot zijn grote tevredenheid overigens :j :') We zijn de winter in ieder geval door.
He's living in borrowed time anyway :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:31

Ik vind Illo wat mager worden op zijn ribben, tis nog niet te mager, hij is nu denk ik precies goed (ben altijd een dikke fjord gewend,dus een dunne is effe wennen). Hij krijgt op het moment 1 kilo basis brok en 1/2 kilo muesli zonder haver per dag plus 3 keer per dag flinke portie hooi. En een kilo peen.
Hebben jullie nog suggesties om hem niet verder te laten vermageren?
Hij wordt nog 3 a 4 keer per week een klein uurtje in de bak gereden, verder veel stappen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:53

Luzerne bijgeven, is structuur en goed verteerbare eiwitten. De meeste paarden houden wel van een klein emmertje erbij ;-)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:46

Ik moest op aanraden van de DA, bij mijn te dunne paard, zonnebloemolie door het eten
geven voor meer energie

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:47

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb vandaag aan het personeel vd manege gevraagd of ze hem wat extra hooi willen voeren. Even dat aankijken (of ze dat ook daadwerkelijk doen) en anders ga ik hem luzerne bij voeren. Over 2 maanden gaat hij weer dag en nacht de wei op dus dan zal hij ook wel weer wat dikker worden.

Hoe gaat het met jullie paarden?

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:18

Hoi,
mijn paard (24 jarige merrie, sinds een jaar cushing geconstateerd) is ook behoorlijk vermagerd de laatste tijd. Ze krijgt nu 1 mg pergolide en voelt wel een beetje wiebelig als ik op haar rijd. Hopelijk trekt ze weer bij als ze de wei in mag! Ze is nu wel echt begonnen met verharen, eerst de rug/kont, daarna pas meer naar voren. Verharen jullie paarden/pony's al goed?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:27

De mijne is al weken aan het verharen, op zijn hals en kont zit al nieuwe zomervacht op zijn buik/rug nog niet. Het wordt wel weer lang, dus als de temperatuur weer om hoog gaat moet ik weer scheren.

Illo is nog niet echt mager hoor, de da zal hem vast nog te dik vinden, maarja ik ben dik paard gewend, dus is een slank paard wennen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:52

mdooper schreef:
Hoi,
mijn paard (24 jarige merrie, sinds een jaar cushing geconstateerd) is ook behoorlijk vermagerd de laatste tijd. Ze krijgt nu 1 mg pergolide en voelt wel een beetje wiebelig als ik op haar rijd. Hopelijk trekt ze weer bij als ze de wei in mag! Ze is nu wel echt begonnen met verharen, eerst de rug/kont, daarna pas meer naar voren. Verharen jullie paarden/pony's al goed?

wat voer je haar?
Die van mij verhaart nu ook serieus ;) Ben er blij mee!Zo blij dat ik het haar op een hoopje heb geveegd en ,sinds gisterenavond ,nog heb laten liggen....wat kan een mens blij zijn met wat haren :D
Dat is toch wel een klein signaal dat de hormoontjes weer enigzins normaal werken,mag ik hopen.

Verder heeft hij nu duidelijk krullen,het regent hier iets.
Kom net thuis,meneer rolt staat op en vanuit stilstand een enorme bok en rent de heuvel op :7

melodyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:14

Ik heb gisteren voor de 2e keer mijn paard geschoren. Wij geven haar 1mg pergolide maar toch verhaarde ze nu nog niets... En het werd al behoorlijk warm.
Wat me nu vooral opvalt is dat ze enorm mager is maar ik las net dat ik ze dan best wat luzerne zou bijgeven dus ik hoop dat ze dan wat bijkomt :)
Ik lees hier goede tips!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:31

melodyke schreef:
Ik heb gisteren voor de 2e keer mijn paard geschoren. Wij geven haar 1mg pergolide maar toch verhaarde ze nu nog niets... En het werd al behoorlijk warm.
Wat me nu vooral opvalt is dat ze enorm mager is maar ik las net dat ik ze dan best wat luzerne zou bijgeven dus ik hoop dat ze dan wat bijkomt :)
Ik lees hier goede tips!

hoe mager is ze?Heb je een foto?
Heeft ze ook insuline resistentie?Of kun je gewoon alles voeren zonder problemen?
Meestal werkt geweekte bietenpulp goed,en zitten veel vezels in,wel wat zemelen erdoor doen.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:21

dat geef ik inderdaad ook. bietenpulp met zemelen en spelt erdoor.
Hoe doen jullie dat straks, als de paarden weer het gras op kunnen?
Dag en nacht erop? of in delen? graasmasker?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:35

die van mij loopt op een heel kaal stuk waar echt geen spriet staat,gras gaat ook fout vanwege zijn IR.
Door de regen groeit het wel natuurlijk,dan houd ik het in de gaten.
Hij staat samen met de shet,die van lucht dik wordt.
Dat is wel het voordeel van op een heuvel wonen in frankrijk met geen grond....daar groeit niets. ;)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:30

Morgen wordt bij mijn paard bloed geprikt, visdonk doet de acth test gelukkig wel.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:30

Nog een klein vraagje. De praktijk is inmiddels gesloten, maar kan paardlief gewoon eten, of moet ie nuchter zijn voor acth test?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:23

In principe mag het paard gewoon eten: HOOI, maar geen krachtvoer.

Trouwens, welke test gaan ze doen: die met een éénmalige bloedafname, of met meerdere afnames met tussenpozen van twee uur?