[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:57

pas op hoor want frontline kan (net zoals taktic) toxisch zijn voor paarden.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 18-10-07 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:02

weet je ook waarom?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:19

tja.. waarom is iets giftig en het andere niet.
van taktic staat het ook met dikke letters op het etiket dat het absoluut niet bij paarden gebruikt mag worden.
van frontline heb ik van horen zeggen van een dierenarts

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:46

Ik zou ook geen frontline gebruiken.... maar dan vooral omdat het heel erg duur is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:48

Verafjord schreef:
@henny_W

mag ik vragen hoe jij je paarden nu houdt en wat je ze voor voer geeft?

Hoi,

Beide dames staan 's nachts op stal. Ze gaan rond 18.00 u op stal en de volgende ochtend tussen 7 en 8 weer naar buiten.
De stal heeft alleen onderdeuren en ze hangen er ook graag overheen om naar buiten te kijken. De stal heeft een grote overstekende luifel, misschien dat daarom het ongedierte minder makkelijk naar binnen gaat.
Ze staan in heel dik stro en gaan graag liggen. Ze zitten iedere ochtend altijd van top tot teen onder Haha!

De winterdag gaan ze de hele dag de weide in maar vanaf eind maart rantsoeneer ik het gras naar
2 a 3 uur verdeeld over de dag.
Dat blijft de hele zomer zo.
Zo eind oktober voer ik de graas uren weer op. Daarnaast krijgen ze het hele jaar rond afhankelijk van het aantal graas uren 3 a 4 keer per dag hooi bij per dag.

Ze krijgen elk 100 gram Gemuse Krauter und Mineralien van Hippolyt per dag + los erbij 15 gram Magnesiumoxide. De laatste te koop bij de meeste boerenbondwinkels.
In principe dekken wij dan al de volle behoefte van de nutrienten die ze per dag nodig hebben.
Aangezien de Magnesium in poedervorm is meng ik bovenstaand met een kwart voerschep
Vitalmuesli beste Jahre.
Ook van Hippolyt.

Ik heb uitgerekend dat ik zo rond de 8 euro per paard per maand kwijt ben aan volledig krachtvoer.
Op http://www.st-hippolyt.de is alles uitgebreid te vinden.

In de zomermaanden vanaf april tot ongeveer nu krijgen ze nog een scheutje koudgeperste lijnzaadolie door het voer. Wat ik ook nog wel 's afwissel met gekookte lijnzaadslobber.
In de wintermaanden krijgen ze winterwortelen bij.
Al met al kom ik dan ongeveer rond de 10 euro aan krachtvoerkosten per paard per maand.

Beide meiden zijn echt van de zomereczeem af. Zelfs geen dikke plooien meer in de manenkam.
Ze zijn in superconditie. Supersoepel.
We maken een paar keer per week een stevige buitenrit van 1 tot 3 uur op zwaar terrein.
Ze blijven lekker doorlopen, geen last van verzuring etc.

Afgelopen september zijn ze 8 dagen mee geweest naar Terschelling.
Trouwens een aanrader om naar toe te gaan met je paard Haha!

Ze hebben dagelijks onder het zadel gelopen. Bleven zich prima houden qua looplust.
Daar stonden ze dag en nacht in de wei en ook dat gaf geen problemen ondanks dat er 's avonds en in de vroege ochtend toch best wel veel ongedierte in de lucht hing.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:06

Hmm...ik vond het vreemd dat mijn haf nog steeds aan het schuren was, maar ik lees hier dat meer paarden er nog last van hebben. Balen!!! Ligt het in ieder geval dus niet aan mn pony....arm dier....

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:45

manege pony heeft ook een ''eczeem'' probleem.
Dierenarts is er ook bijgeweest maar er valt niet te achterhalen wat het is.
Sinds ze een vliegendeken opheeft is het wat verbeterd maar daar zitten de gaten nu ook in.
Er wordt gedacht aan een eczeemdeken voor haar.
Wat gedacht werd dat de oorzaak kon zijn was zonneallergie, maar ze staat wel altijd op stal.
Het vreemde is dat ze deze verschijnselen pas kreeg rond haar 22e.
Ze schuurde zich kapot tot bloedens toe, gelukkig is het met de deken wat minder geworden zodat ze soms wel wondjes heeft maar niet meer zo extreem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:16

Als de deken helpt zou ik toch denken aan zomereczeem. Het is op het moment aan het eind vd middag van dat natte broeierige weer dus hebben eczemerds sowieso meer last (ik duim voor kou..) Als er een gat ik de deken zit kunnen de mugjes alsnog steken.
Dat de pony 22 is maakt niet uit, ze kunnen zomer-eczeem op elke leeftijd ontwikkelen (die van mij kreeg ook pas op zijn 14e) Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:37

@henny_W: thnx voor je heldere uitleg, ik zit alleen met 1 probleem, ik heb geen stal. Mijn paardjes staan 24/7 buiten, verder kan ik me aan alles houden wat jij schrijft. Zou dat een probleem zijn?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:46

Mijn meissie staat nu 2 weken zonder eczeem deken... wel met een zomerdekentje... en het gaat tot nu toe nog perfect (klopt het gauw af).... nog niet geschuurd!

Bij mij op stal staan een andalusiër met eczeem en daar smeren ze een zalf op voor cavia schurft... helemaal niet duur en werkt perfect volgens hen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:48

rowo schreef:
rowo schreef:
Zowel de hengsten als de merries zouden van de fokkerij uitgesloten moeten naar mijn mening. Hoe sneller dit probleem opgelost wordt, hoe beter het is wat mij betreft en dat mag best radicaal.

Ik weet niet hoe je gequote hebt, maar dat heb ik iig niet gezegd Lachen (er staat namelijk boven; rowo schreef.

Klopt, dat was mijn tekst Pling Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:36

oepsie, sorry rowo... Vriendjes zijn? Hoe ik dat gedaan heb?? Bloos

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:18

Verafjord schreef:
@henny_W: thnx voor je heldere uitleg, ik zit alleen met 1 probleem, ik heb geen stal. Mijn paardjes staan 24/7 buiten, verder kan ik me aan alles houden wat jij schrijft. Zou dat een probleem zijn?

Hoi Verafjord,

Zit er bij jou veel ongedierte in de avonduren en vroege ochtend?
Dan is het misschien een idee om je paard bijv. 's middags rond 17.00 a 18.00u onder een eczeemdeken of dunne zomerdeken met hals te zetten tot de volgende ochtend en dan de deken weer af.
Vanwege het ongedierte zet ik ze binnen 's nachts.
Ik woon aan een groot scheepvaartkanaal en halfweg onze wei heeft een buurman een grote natuurvijver.
Succes verzekerd met mugjes.

Bij erge jeuk in staart en manenkam werkt een mengsel van uiercreme gemengd met wat druppels tea tree prima. Gewoon 's ochtends op de geirriteerde huid smeren als je de deken af doet.
Je moet nl. een cirkel doorbreken van symtoombestrijden van zomereczeem door een deken, naar het lichaam wat zich gaat instellen op ander voer met veel meer nutrienten en dus zelf aan de slag gaat om de eczeem te overwinnen.
Dus overdag geen deken maar wel een tijdje uiercreme is dan best een goeie optie.
Ik haalde de uiercreme bij Action. Prima spul.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:31

n heeft ieman me goedje al uit geprobeerd.. ben erg benieuwdd!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:27

Henny_w: Zo te horen heb jij je erin verdiept dus even een vraagje. Stel dat het helpt om dus voeding te geven met meer nutrienten. Hoe zou ik dat dan voor elkaar kunnen krijgen? Mijn paard staat op een pensionstal waar gevoerd wordt. Dit is basisbrok (geen idee welke, maar uit de silo) en goede kwaliteit kuilvoer van het eigen land. Die wordt overigens niet bemest met kunstmest..
Zou er een supplement zijn het tekort aan nutrienten aanvult? Zou dat dan ook moeten helpen?

Edit: heeft 1 van jullie dit jaar equi-derma geprobeert??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:10

brrrr..het was fris vandaag, dus.....paard staat in d'r blote achterste Go jij! Go jij!
Heerlijk om die zwarte vacht weer te zien *LOL*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:11

ik kan er zondag pas weer heen en dan dus vanaf dinsdag niet geweest.
ben benieuwd of er dan nog haar op zijn staart zit Knipoog

dit is een leuke eczeemdeken:
Afbeelding

hoofd ook mooi ingepakt, dus dat gedonder met die hoofdkappen is ook voorbij Tong uitsteken

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:24

Volgens mij is dat geen eczeemdeken...ik zag hem ook vandaag in de catalogus van de paardendrogist. Het is bedoeld om paarden die zijn ingevlochten en opgepoetst schoon en droog te houden op stal voordat je wedstrijd of show hebt.
Er staat uitdrukkelijk bij dat het niet voor buiten is bedoeld!
Ik vond het wel een vonst trouwens Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:28

ja en bij deze staat dus wel dat het ook voor buiten kan in de zomer
heb wel al mail erheen gestuurd hoor om te kijken of het echt wil.
maar het is wel heel handig zo'n ding.

hij is bedoeld om als onderdeken te gebruiken, nou ja dan ademt het ook en volgens mij zou het dan best kunnen
die van de paardendrogist heb ik ook gezien,maar die kan wel van ander materiaal gemaakt zijn?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:30

Ik houd het dan wel bij een exceemdeken. Ik vind het net een paard van een ridder zo ingepakt Knipoog

Ik heb het idee dat de Tee trea wel de jeuk verlicht voor Rocky> Maar ja het is nu ook ineens een stuk kouder dus daar kan het ook van komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:33

en het heeft geregend he.
vliegt zo moeilijk met natte vleugels Tong uitsteken

ik zou het zelf niet kopen,maar juist voor diegenen met die hoofdkappen wat altijd drama is zou het een uitkomst zijn

als ze tenminste echt goed geschikt zijn als zomereczeemdeken Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:25

yesssss....het is lekker fris buiten Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:26

Nicole10 schreef:
Henny_w: Zo te horen heb jij je erin verdiept dus even een vraagje. Stel dat het helpt om dus voeding te geven met meer nutrienten. Hoe zou ik dat dan voor elkaar kunnen krijgen? Mijn paard staat op een pensionstal waar gevoerd wordt. Dit is basisbrok (geen idee welke, maar uit de silo) en goede kwaliteit kuilvoer van het eigen land. Die wordt overigens niet bemest met kunstmest..
Zou er een supplement zijn het tekort aan nutrienten aanvult? Zou dat dan ook moeten helpen?

Je zou extra Gemuse Krauter und Mineralien kunnen geven. Zeker bij zomereczemers of paarden met andere ziektes zou ik voor een natuurlijke aanvulling gaan.
Onze ervaring is dat als je paard niet meer dan een halve schep doorsnee krachtvoer krijgt, je rustig tussen de 50 en 100 gr. GKM per dag bij kunt geven.

Yep, ik verdiep me al zo'n 20 jaar in voeding.
Dat begon met mijn 1e fjord. Ze was een Deense importmerrie die t/m haar 3e in Denemarken in een natuurgebied heeft gelopen. Ze bleek super sober. Ook qua voer.
Ze had behoorlijk gedragsproblemen. Om die reden ben ik haar gaan trainen voor langeafstandswedstrijden en toen werd het een giga uitzoekerij van wat wel en niet voeren vanwege het vele werken.

In die tijd heb ik een hele tijd het voer van Willy Sidorak gevoerd. Op zich was dat helemaal niet zo'n gek concept van hem.
Veel zemelen, natuurlijke losse mineralen, kalk en kruiden. Dat was allemaal van het merk Schaette (ook Duitsland)
Het was toendertijd al opmerkelijk hoe makkelijk onze merrie liep ook qua conditie.
Zelfs na een afstand van 80 km in heel hoog tempo verzuurde ze niet. Daags erna maakten we gewoon weer moeiteloos een stevige buitenrit van een paar uur.

Echter een poos later kwam dat voer in brokvorm op de markt. Ik heb het een paar maanden gevoerd maar de paarden deden het er zo slecht op.
De verhouding van wat ik zou moeten voeren klopte voor geen meter meer met het losse wat ik daarvoor gaf wat nutrienten betreft.
Ik heb Sidorak daarover benaderd en kreeg een zodanig onnozel antwoord dat ik met het voer gestopt ben.

Zodoende kwam ik er wel achter dat het eigenlijk met alle paardenvoeders zo is. Een half tot hele kilo krachtvoer per 100 kg. paard wordt aangeraden door de voerfabrikanten.
Dat houdt in dat de meeste paarden rond de 3 tot 5 kilo krachtvoer dagelijks zouden moeten hebben om hun benodigde nutrienten binnen te krijgen !!!
Dat is vooral voor de robuuste paarden waanzin.

Via mijn vriendin die meer dan 30 jaar een praktijk heeft gehad als natuurgeneeskundig therapeute en voedingsdeskundige kon ik me meer en meer verdiepen in de gezondheid en voeding bij mens en dier.
Ik volg ook nu nog geregeld seminairs over voeding en gezondheid.
Het is echt dramatisch wat er aan ziektes uitsluitend wordt bestreden met medicaties terwijl het veelal ontstaan door tekorten van onontbeerlijke nutrienten.
De farmaceutische industrie heeft zo'n enorme macht en daarom wordt er zoveel aan symptoombestrijding gedaan.

Zo'n 5 jaar terug las ik voor het eerst over Hippolyt voer en de zuivere grondstoffen die zij gebruiken.
Zij hebben ook div. onderzoeken gedaan met IJslanders die geimporteerd waren uit IJsland en na meestal een jaar op het vasteland begonnen met zomereczeem.
Zij kwamen erachter dat de meeste pony's flinke tekorten hadden in nutrienten. Zoals oa. Zink en Mangaan.
Door div. nutrienten toe te voegen kregen ze de IJslanders weer goed.

Vanwege het klimaat zitten er op IJsland ongetwijfeld niet of veel minder van die rotmugjes.
Maarrrr ... de bodem is daar ook veel mineraalrijker. Veelal oude lavagrond, andere grassen, aan de kust wieren enz.

Ik ben zelf gaan voeren met Hippolyt en merkte wederom de enorme souplesse van onze paarden.
Al vrij snel werd de zomereczeem beduidend minder.
Alleen kan zomereczeem echt niet in een paar maanden opgelost worden. Het metabolisme van het lichaam moet helemaal om. Wij hebben er 2 jaar over gedaan. Van hopeloos zomereczeem naar helemaal over.

De Gemuse Krauter und Mineralien van Hippolyt is geperst in een klein brokje. Onze ervaring is dat pony's /paarden rond de 500 kilo makkelijk 100 gram per dag aan kunnen. Zeker als ze zomereczemer zijn. Niet alle paarden vinden de brokjes lekker. Het is heel makkelijk te mengen in iets muesli oid.
Dan weet je zeker dat je pony goed in de natuurlijke nutrienten voorzien wordt.
Ik geef door het mengsel ongeveer 20 gram Magnesium. Want die zit in verhouding in alle voeders veel te laag.
Aangezien Gemuse Krauter und Mineralien in verhouding hoog in Calcium zit geef ik dus extra Magnesium bij. Calcium en Magnesium horen bij elkaar om goed te kunnen werken.
De Magnesiumoxide 85% haal ik gewoon bij een boerenbond in de buurt. 25 kilo voor 7,95 euro.
Doe je HEEL lang mee Haha!

Elders wordt op natuurlijke sites beweerd dat Magnesiumoxide niet zo goed is maar Magnesiumchelaat beter is.
Onze ervaring is dat de Oxide prima werkt.
Dat wil ik wel uitleggen maar moet nu weg. Bovendien wordt het bericht anders wel heel lang Haha!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:01

Henny;

Wat een interesante berichten plaats jij. Erg leuk om te lezen, maar ik vind het wel ingewikkeld. Ik snap het wel allemaal, maar al die woorden Haha! .
Voor onze paardjes met ZE willen we natuurlijk blijven 'uitproberen' wat het beste is voor hun. En wat ik van jou hoor, klinkt erg mooi. Dat jou paarden ZE-vrij zijn (voor zover), is natuurlijk fantastisch!

Otello krijgt sinds een maand Friesche Brok. Hij krijgt nu een halve kilo per dag, maar als hij weer aan het werk moet, word dat een kilo. Verder staat hij zomers 24/7 op het land met eczeemdeken om en de laatste weken ook met ongevoerde regendeken erover. Zijn manen en staart zijn super, alleen zijn hoofd was een ramp afgelopen zomer. Dus we hopen dat we aankomende zomer meer geluk hebben en we willen blijven proberen met ''middeltjes''!
Dus als je ook nog tips voor mij hebt, hoor ik het graag Lachen .

Ook komt Otello vanaf gister 's nachts op stal. Binnenkort nachtvorst!! Deken af, deken af Haha!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:30

Echte vrouw, probeer a.u.b. dat van die magnesium toch maar eens aan mij uit te leggen. Heb zelf veel merken voer vergeleken en kom ook tot de conclusie dat in het standaardvoer magnesium te weinig en zeer verschillend per merk aangeboden wordt.

Ook heb ik op "paard natuurlijk" gelezen dat je juist dat clelaat moet hebben. Hoe zit het nu?