[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:19

Yanaa schreef:
Er is toen vorig jaar ook een periode geweest dat Prascend niet verkrijgbaar was.
De DA kon toen wel een bestelling plaatsen, maar er werd toen een tijd lang niet uitgeleverd vanuit de maker ervan.

Ah! Dat dacht ik al.
Denk dat dat het is. Het gaat ook om het buitenland dus wellicht ligt het daar wat anders. Ik ben via pb snel geholpen door een bokker.

Hannanas

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:20

Ik lees trouwens niet heel vaak dat je een ppid pony/paard er niet bovenop krijgt / niet verbeterd krijgt. Maar ik neem aan dat dat nog wél eens gebeurd?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:21

Weet ik niet...lees het idd ook niet gauw.
Hopelijk is die van mij er eentje van, maar vrees t ergste.
We doen allemaal ons best met zoeken naar het beste. Alleen elk paard is anders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:23

Er zijn idd paarden die niet / nauwelijks reageren op pergolide.
Er wordt dan nog wel eens wat anders geprobeerd, maar de naam ontsnapt mij even

Edit; Bromocriptine.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:26

Zitten ook veel enge bijwerkingen aan. Zat net even te zoeken op google

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:28

Jaja, en is lang niet zo effectief als pergolide.
Maar als mensen dit persé willen proberen, dan moet de DA wat natuurlijk :+

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:00

tylando schreef:
Zitten ook veel enge bijwerkingen aan. Zat net even te zoeken op google

Bij mensen of bij paarden? Pergolide geeft bij mensen nl. ook vreselijke bijwerkingen op het hart die bij paarden niet/nauwelijks voorkomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:52

Pergolide is wel 30 jaar of langer op de markt geweest voor mensen. Kon de fabrikant toen ook weinig schelen dat het niet zo goed was voor het hart :+

Ik vermoed dat er bij paarden nooit enig onderzoek gedaan is naar mogelijke bijwerkingen. Het wordt ook nog niet zo lang aan paarden gegeven als dat het aan mensen gegeven werd.

En als 't beestje sterft na bepaalde tijd, is er niemand die gaat kijken of dit eventueel van de bijwerkingen op het hart waren.
De dosis voor een paard is ook vele malen lager dan voor mensen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:03

Ik geef chica nu 3 weken een halve pil. Zit te twijfelen om het eerst aan te kijken hoe ze nu gaat verbeteren. Of gingen jullie uiteindelijk toch over op een hele pil? Chica is trouwens een grote d pony.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:11

Naath86 schreef:
Ik geef chica nu 3 weken een halve pil. Zit te twijfelen om het eerst aan te kijken hoe ze nu gaat verbeteren. Of gingen jullie uiteindelijk toch over op een hele pil? Chica is trouwens een grote d pony.

Ben je direct begonnen met een halve tablet? Ik wil je sowieso aanraden om de eerste post van dit topic te lezen. En niet te snel opbouwen.
Had Chicago zichtbare klachten van de PPID? En heeft ze nu bijwerkingen?

Pandora2 schreef:
Pergolide is wel 30 jaar of langer op de markt geweest voor mensen. Kon de fabrikant toen ook weinig schelen dat het niet zo goed was voor het hart :+

Ik vermoed dat er bij paarden nooit enig onderzoek gedaan is naar mogelijke bijwerkingen. Het wordt ook nog niet zo lang aan paarden gegeven als dat het aan mensen gegeven werd.

En als 't beestje sterft na bepaalde tijd, is er niemand die gaat kijken of dit eventueel van de bijwerkingen op het hart waren.
De dosis voor een paard is ook vele malen lager dan voor mensen.

Pergolide is idd bijna 30 jaar op de markt geweest. In 2003 is de bijwerking op het hart ontdekt en sindsdien is het steeds minder voorgeschreven. Bij de invaliderende ziekte die M. Parkinson is is het instellen op passende medicatie vaak ingewikkeld. Je bent al blij als er iets goed werkt. Daarom is plotseling stoppen met goed werkende medicijnen niet wenselijk.
Mensen die pergolide gebruikten hadden vijf keer meer kans op hartklepproblemen. Dit zou bij paarden niet ingewikkeld moeten zijn om te ontdekken,omdat je dat kunt gieren aan een hartruisje bij het beluisteren. De mijne heeft dat, na bijna twee jaar pergolide, in ieder geval nog niet. Is toevallig kort geleden onderzocht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:19

Klopt wat je zegt. Je mag al blij zijn als er iets is wat aanslaat bij aandoeningen als Parkinson.

Mijn merrie had al een hartruis voor ze ooit pergolide van dichtbij gezien had. Nooit wat van gemerkt met rijden ofzo. Ze staat nu ondertussen al 5 jaar op dat medicijn.
Toen zei de DA mij dat veel paarden wel een hartruisje hebben, maar omdat een paardenhart zo sterk is, kan dit gemakkelijk gecompenseerd worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:20

Naath86 schreef:

Je kan het nog even aankijken of deze dosis verbetering geeft. Indien ja, spaar je geld uit :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:25

Pandora2 schreef:
Naath86 schreef:

Je kan het nog even aankijken of deze dosis verbetering geeft. Indien ja, spaar je geld uit :)

Bedankt. Dat bevestigd inderdaad wat ik ook dacht. Met 6 weken dan gewoon maar eens weer kijken.

Superlotje, ik heb de OP zeker wel gelezen. Als je mijn berichtjes terug leest zal je zien dat ik ben begonnen met een kwart pil.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:33

Naath86 schreef:
Superlotje, ik heb de OP zeker wel gelezen. Als je mijn berichtjes terug leest zal je zien dat ik ben begonnen met een kwart pil.

Oh,sorry. Ik had het idee dat dit je eerste post was. Hou het niet meer bij.
Y;(

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:26

Hannanas schreef:
Ik lees trouwens niet heel vaak dat je een ppid pony/paard er niet bovenop krijgt / niet verbeterd krijgt. Maar ik neem aan dat dat nog wél eens gebeurd?

De mijne is flink verbetert hoor door Pergolide en sinds november Prascend.
Hij krijgt het al 8 jaar bijna. Zonder had hij denk ik niet meer geleefd. Nu wordt hij bijna 30 en het gaat goed met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:25

Mijne staat nu bijna 10 weken op prascend. Gaat momenteel erg slecht, stokkreupel dus pijnstilling erbij. Ze staat nu op 1/4 pil per dag, het is een shet van 85 cm. Ze stond de eerste week op een halfje, maar ze at helemaal niet meer, nu de dosis gehalveerd en vanaf nul opgebouwd en ze eet nu beter dan ze ooit heeft gedaan. Helaas zie ik nog weinig verbetering. Hoop echt dat dat snel gaat komen want zoals het nu gaat kan het niet lang doorgaan.... ;( Vorige maand mijn EMS paard al in moeten laten slapen, die was nog maar 21. Mijn pony moet nog 12 worden dus ze moet wel echt opknappen....

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:48

Hannanas schreef:

Mijn pony haar waardes verbeterden wél maar toch bleef er vanalles misgaan in haar lichaam waardoor ze keer op keer terug bevangen raakte, ondanks dat we alles probeerden wat binnen onze macht lag.. Dus prascend hielp haar er helaas niet bovenop, in het begin leek het wel even zo, maar helaas was het niet de oplossing.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:03

xJitskee schreef:
Mijne staat nu bijna 10 weken op prascend. Gaat momenteel erg slecht, stokkreupel dus pijnstilling erbij. Ze staat nu op 1/4 pil per dag, het is een shet van 85 cm. Ze stond de eerste week op een halfje, maar ze at helemaal niet meer, nu de dosis gehalveerd en vanaf nul opgebouwd en ze eet nu beter dan ze ooit heeft gedaan. Helaas zie ik nog weinig verbetering. Hoop echt dat dat snel gaat komen want zoals het nu gaat kan het niet lang doorgaan.... ;( Vorige maand mijn EMS paard al in moeten laten slapen, die was nog maar 21. Mijn pony moet nog 12 worden dus ze moet wel echt opknappen....

Kreupel door hb ondanks prascend? Is heel voorzichtig dosering verhogen een optie?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:05

Afbeelding

Net paard geborsteld...
Achter ligt sneeuw

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:40

Sterkte jitskee. Niet leuk om je pony zo te zien. Is ze bevangen of om iets anders kreupel?

Haha tylando ik had hier vanmiddag ook zo’n berg liggen. De kat heeft zich daar nog enorm mee vermaakt 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:20

Ja de HB lijkt een beetje sluimerd op de achtergrond te zijn. Nu met de vrieskou is het natuurlijk helemaal naar op de harde (zand)ondergrond, kan ook moeilijk koelen zo. Morgen maar even overleggen met de dierenarts over eventueel verhogen van de dosering. Durf ook niet zo goed als ik zag hoeveel bijwerkingen ze had :=

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:34

Hannanas schreef:

Die van mij is gigantisch verbeterd. Was er anders niet meer geweest denk ik.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:47

Hopelijk knapt ze snel op Jitske!

Mijn merrie (Fries van 19) krijgt sinds september Prascend, is van waarde 72 (waar 40 max was) en eind november gecheckt was het 7 (waar 29 max was). Mijn paard had telkens maagzweren, at slecht, vage ontstekingen, ging telkens 2, 3 maanden goed en dan weer een terugval. Nu eet ze sinds oktober echt goed. Ze is mooi op gewicht en ziet er goed uit (als je het mega spierverlies accepteert). Wel vind ik haar mega wisselend in energie. Ze is altijd blij als ik haar opzadel, wil altijd mee het bos in, maar waar ze eerst bij elk pad meende "galop!!!" vindt ze stapritjes steeds vaker oke, dramt ze niet meer elke rit zo om het tempo te verhogen. Heb haar de afgelopen weken 1x per week meegenomen voor een buitenrit, ene week was het super enthousiast gehuppel & gedribbel, andere week was het sjok sjok.
Herkenbaar voor Cushing? Bijwerking van de Prascend? Hebben ze meer energie nodig uit voer? (dacht juist niet i.v.m. bevangenheid)
Ik reed haar altijd 4/5 x per week, april vorig jaar reden we nog 42km op een dag.
Toen kreeg ze helemaal geen krachtvoer, nu krijgt ze een kilo Havens Gastro+ per dag + kiloschep Nutrimash slobber.
Ze lijkt ineens zo snel oud te worden %)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:56

Dat wisselen in energie is hier ook. Dus volg t even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:02

Hier ook heel wisselend in de energie! Ze loopt altijd los van stal naar de paddock en terug. De ene dag is ze niet vooruit te branden en moet ik een touw pakken en haar meenemen, de volgende dag heeft ze veel energie, is ze ondeugend en dan sneakt ze zo de tuin in en blijft ze wegrennen. En een lol dat ze dan heeft :D Pony is ook prima op gewicht al eet ze meer dan ze ooit heeft gedaan, dus ik probeer wel goed op te letten dat ze niet té dik wordt.