[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vso1990

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:58

vorig jaar september heb ik een welsh ponytje gekocht. dat ik ging kijken had hij afgeschoren manen volgende de verkoper vanwege verwaarlozing. was zeker geen eczeem, zins hij bij mij staat jeuken jeuken jeuken. paar keer gewassen tegen schimmels en uiteindelijk in november geschoren. toen werd de jeuk hard minder. dit voorjaar op tijd begonnen met puur allergie dit ging super tot 3 dagen geleden. arme beest heeft heel veel jeuk. een rambo eczeemdeken besteld en zins vandaag op ligt goed op het eerste gezicht. die arme pony heeft het zo warm hebben jullie hier tips voor ? wat gebruiken jullie voor middeltjes tegen de jeuk en hoe houden jullie de manen heel onder die deken ?

groetjes daphne

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:11

Hou je ons op de hoogte van het verloop zini?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:29

Ben benieuwd of het werkt!
Mijn deken was kapot, flinke winkelhaak kon hem nog wel maken.
Ze heeft veel Kriebel aan dr billen. Da gaf aan dat het ook aarsmaden? Kunnen zijn dus maandag maar even een wormenspuit halen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:53

Ik heb nu ook z itch 3 dagen op
en ben ook zeer tevreden staat zonder deken gisteren wel stampen naar zijn buik maar dat deden de andere paarden ook
zijn buik heb ik nu wel ingesmeerd met tkc97

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:31

Vso1990 deken op laten hoor!
Beter een beetje warm dan jeuk.

Zorg ef voor dat ze eve tueel in de schaduw kunnen en anders op een open stuk kunnen staan met veek wind, meeste paarden zoeken toch de wind op.
Doen ze bij ons ook.
Let goed op dat ze genoeg drinken,want door oververhitting is genoeg drinken wel nodig :j

Tegen eventuele jeuk gebruik ik sweet itch van sectolin, dat verkoelt en ik ben zelf eens geprikt en was op stal,heb dat er op gedaan en de jeuk was zo weg!
Op,open plekjes smeer ik zinkzaf van switsal.
Verder is het gewoon uitproberen wat bij jouw pony het beste werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:48

Daphne, mijn ervaring is dat ze onder deken toch vaak net iets koeler blijven als zonder deken. Zolang er schaduw is en de boel doorwaait kan een eczeemdeken weinig kwaad. Beter ietsje te warm als zichzelf kapot jeuken!

Qua manen heb ik geen tips. Die van mij heb ik woensdag onder de deken gezet met manen los. Vrijdag heb ik zijn manen kunnen vlechten (mocht eerst echt niet in de buurt van zn hoofd komen, dus ook niet bij groot deel van zn manen). Helaas is hij al de helft kwijt... maar kan ook door het schuren zelf komen voor de deken op ging. Ga morgen bekijken hoe het eruit ziet. Deken dan helemaal af om weer te wassen met anti jeuk shampoo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:02

Bruintje123: zal proberen braaf wat updates te plaatsen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:36

Idinn ben je dan niet te laat geweest met de deken als je een deel van de manen mist?

Die van mij staat al weken weer onder de RSIH. Enige deken tot nu toe die het langer dan 1 seizoen heeft uitgehouden.

Hoe sterk is de Horsegear deken? Vergelijkbaar of minder sterk dan de RSIH?
Scheelt bijna de helft van het geld maar als die met 1 seizoen kapot is ben je net zo duur uit.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:41

Bij mijn ene paard zat er binnen een paar weken een hele winkelhaak in de Horsegear deken terwijl zij meerdere seizoenen met een rsih doet.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:22

bedankt voor de tips iddinn en ellepel. heb zijn manen nu ingevlochten hoop dat dat een beetje scheelt. ben nu begonnen met puur reiniging in de hoop dat de afvalstoffen uit zijn lijf gaan en dus de jeuk ook minder wordt. zal morgen die sweet itch halen kijken of dat helpt. er staan bomen op het land en drinkwater genoeg. is gelukkig open genoeg voor wind.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:23

Hier staan we helaas sinds een weekje onder de deken! Ging heel goed met homeopathische druppels en een nieuwe spray uit het buitenland (Fly derm), maar naarmate het warmer werd stond ze er steeds onrustiger bij.

Wat bij mijn haflinger met name het probleem is, is haar buik / uiers. Ik wil nu eens proberen alleen een buikflap om te doen (even goed uitzoeken dat zoiets wel blijft zitten), dan zou ze misschien alleen met zo'n flap de zomer door kunnen. Manen en staart zijn bij haar goed onder controle te houden namelijk.
Heeft hier iemand zo'n buikflap van een Boett of Pagony eczeemdeken over? Bijvoorbeeld deken gesloopt, je wil 'm weggooien? Ik neem de buikflap graag van je over! Wil er uiteraard wel voor betalen.
Ik heb al eens zo'n buikdeken besteld uit Amerika, maar dat was echt NIET stevig.. 45 euro en binnen een paar uur volledig gesloopt :7

Iemand hier ervaring met alleen een buikflap?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:27

Watvoor maat buikflap heb je nodig? Ik heb nog een kleine liggen, is van een deken van een IJslander.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:29

Geen idee.. Moet in ieder geval bij haar uiers zitten, of de maat dan veel uitmaakt? Heb zelf altijd 185 of 195 van dekens dus dat zou het best alles afdekken. Maar misschien dat een kleine ook blijft zitten.
Wat heb je voor maat?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:30

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:51

Ik heb een nieuwe shetlander. Dikke bos maken en een dikke staart. Hij leek absoluut niet op een eczemer. Nu haart hij alleen wat minder goed uit. Ik borstel hem elke dag met een speciale borstel en zo'n blokje, wat heel veel van het haar weg haalt. Ik dacht ook dat de jeuk door al het losse haar kwam, maar ondanks al het verwijderen van zijn winterhaar blijft hij jeuk houden. Het is mij opgevallen dat hij vooral schuurt aan zijn staart, bij de staartwortel en jeuk aan de buik. Dit doet mij toch wel een beetje denken een eczeem. Maar ik heb totaal geen ervaring met eczeem dus ik weet niet wat de volgende stappen zijn om te proberen. Heeft iemand advies om iets te veranderen in de voeding, shampoo's etc en eventueel welke vliegendekens of eczeem dekens. Hoewel ik hoop dat dat laatste niet nodig is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever geen pony wil hebben met eczeem en aangezien de pony vooral een maatje is voor mijn paard, mocht hij last blijven houden ondanks de maatregelen, dan gaat hij terug naar zijn vorige baasje. Ik heb al eerder een shet gehad die uiteindelijk duurder was dan mijn paard door alles wat ze had en dat wil ik niet weer. Maar ik vind het wel een leuk diertje dus als het verholpen kan worden met wat zorg, wassen, een verandering in het eetbeleid en eventueel een deken, dan vind ik het niet erg... Maar ik heb geen zin in een pony die last blijft houden ondanks allerlei maatregelen. Dat is ook niet eerlijk naar de pony toe. Ik woon ook in een bosrijk gebied met veel vliegen. Dat is ook gewoon niet geschikt voor een eczemer.

Dus ik hoop, ik hoop heeeel erg dat het geen eczeem is of heel lichte eczeem en dat wassen bijvoorbeeld en/of een vliegendeken al voldoende is.

Dus wat moet ik nu eigenlijk doen, als eerste stap, om de pony zijn ongemak zo snel mogelijk te verminderen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:55

De eerste stap is kijken of je geen luis of bijvoorbeeld wormen (aarsmaden?) kunt vinden. Mocht je er echt op uitkomen dat het eczeem is, is een eczeemdeken het begin.

Voorkómen dat de pony gestoken wordt door de knutjes is dan het belangrijkste.

Verder zou ik 'm wassen met ZT shampoo, dat stilt de jeuk een beetje en helpt tegen eventuele schilfers. Wat er tegen de jeuk zelf werkt is per paard verschillend. Er zijn veel goede ervaringen met Derfen (is wel enorm stinkspul) maar onze merrie is er bijvoorbeeld allergisch voor. Wat bij die van ons wel helpt is de jeukende plekken insmeren met uiercrème of een hyppoallergene bodylotion, om het soepel te houden. Verder staat onze pony (die ook alleen maar als gezelschap staat) met deken en hoofd/hals kap. Zij heeft namelijk ook veel jeuk aan haar oren en voorpluk namelijk.

Én ze staat dit jaar op de paddock zonder gras. Is sowieso een zorgenpony, want heeft ook pollenallergie, kans op hoefbevangenheid en is sowieso snel te dik. Ik hoop dat geen/zeer weinig gras ook nog wat extra tegen de jeuk werkt.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:46

Mloes schreef:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=669

Deze heb ik trouwens gehad, en qua model is het perfect. Qua uitvoering helaas dus totaaaal niet stevig.

Oh, was het snel kapot? Ik dacht erover na om deze in combinatie met mijn shires te gebruiken omdat mijn merrie laat van jeuk bij haar uiers heeft. Heb jij hem in combinatie met een deken gebruikt of alleen dit?

Ik heb sinds dit jaar de horsegear. Ze heeft hem nu al een tijdje op. Ook twee andere eczemers op stal dragen hem hier al even en tot nu toe blijft deze hier prima in leven. Als je niet een hele erge sloper hebt dan is dit een prima deken. Iig veek steviger dan een bruine deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:06

Eline, staat de pony op gras?
Mij valt het buikschuren vaak op bij dieren die jeuk door gras krijgen :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:39

Graag jullie mening. Paard staat zonder deken, aan de manen en staart gee tekenen van schuren te zien: dat kortere stuk manen is altijd, komt van de RSIH
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... BC65C2.jpg

Maar er zat gister een dikke klit in haar manen, en die heb ik er even snel uitgehaald. Er kwamen haren los met de haatzakjes er aan.
Onder de manen zag ik dit:
Afbeelding

De manen zien er gewoon echt niet geschuurd uit, het haar rond de manen ook niet. Maar dus wel een kale plek met wat korstjes (bloed en wondvocht) maar echt hele kleine en enkele plekjes.

Zou dit kunnen omdat de deken daar toch zo hard gedrukt heeft dat het haar uitvalt? Haflinger van een stalgenootje had de hele schoft ontveld omdat de deken daar gedrukt had en er een grote blaar was ontstaan.
Of zou dit komen omdat haar weidemaatje haar daar zo fanatiek krabbeld? Maar dan zou ik ook meer schade aan de vacht verwachten...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:39

eilleen333 schreef:
De manen zien er gewoon echt niet geschuurd uit, het haar rond de manen ook niet. Maar dus wel een kale plek met wat korstjes (bloed en wondvocht) maar echt hele kleine en enkele plekjes.

Zou dit kunnen omdat de deken daar toch zo hard gedrukt heeft dat het haar uitvalt? Haflinger van een stalgenootje had de hele schoft ontveld omdat de deken daar gedrukt had en er een grote blaar was ontstaan.
Of zou dit komen omdat haar weidemaatje haar daar zo fanatiek krabbeld? Maar dan zou ik ook meer schade aan de vacht verwachten...

Hier een merrie die zo fanatiek bij de anderen knabbelt dat ze dezelfde plekjes langs de manenkan en staartwortel veroorzaakt als wat jij hebt ontdekt.
In de rest van de vacht is geen knabbelschade te zien..
Eén van de paarden waar ze het het meest bij doet heeft nu een simpele vliegendeken op met hals en staartflap. Dat is hier dé oplossing.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:53

car0linee schreef:
Mloes schreef:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=669

Deze heb ik trouwens gehad, en qua model is het perfect. Qua uitvoering helaas dus totaaaal niet stevig.

Oh, was het snel kapot? Ik dacht erover na om deze in combinatie met mijn shires te gebruiken omdat mijn merrie laat van jeuk bij haar uiers heeft. Heb jij hem in combinatie met een deken gebruikt of alleen dit?

Ik heb sinds dit jaar de horsegear. Ze heeft hem nu al een tijdje op. Ook twee andere eczemers op stal dragen hem hier al even en tot nu toe blijft deze hier prima in leven. Als je niet een hele erge sloper hebt dan is dit een prima deken. Iig veek steviger dan een bruine deken.

Heb alleen dit omgedaan, maar had al snel door dat het snel kapot zou gaan.. dunne bandjes, dun gaas.
Misschien kan het wel bij onder een deken.
Wat ik nu heb: de Rambo SIH en dan een extra dekensingel bij d'r flank langs zeg maar. Kan je de flappen onder de buik goed over elkaar (en dus over de uiers) leggen. Misschien dat een optie voor je?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:00

ellepel schreef:
Eline, staat de pony op gras?
Mij valt het buikschuren vaak op bij dieren die jeuk door gras krijgen :j

Ja hij staat op gras, met een masker. Hij kan wel in de bak maar dat verslaat,het punt van een maatje hebben voor mijn paard, als ze apart moeten.

@safiera bdankt voor alle info. Wat is ZT shampoo?

Ik ga eerst kijken naar luis en eventueel aarsmaden. Hoe kan je dat zien of moet je gewoon behandelen?

Zou scheren ook een optie zijn omdat het misschien door het haar komt? En sowieso stel het is luis, zal scheren ook wel moeten denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:26

Luis behandel je met een middel wat je van je dierenarts krijgt. Scheren is niet nodig want het is een middel wat he verdunt met water en daarmee spons je ze in,laat het zitten en dat herhaal je na ongeveer 8 dagen weer.

Aarsmaden gaat via een goede wormenkuur :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:16

@ Eline , je zou de pony zowieso kunnen scheren en vervolgens met bye mite of sebacil (zelfde werkende bestanddeel) kunnen wassen, dit herhaal je na 10-14 dagen om ook de inmiddels uitgekomen eitjes uit te roeien. Je mag 10 ml van dat spul vermengen op 10 liter water en er wordt geadviseerd handschoenen te dragen. Goed insmeren en dan niet uitspoelen. Wel de eerste 24 uur uitkijken met zon want anders brand het in de huid.
Verder heb ik sinds afgelopen week een exceem deken van pagony op de mijne liggen en heb het idee dat haar dat wel helpt. De deken blijft tot nog toe ook erg netjes zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:24

henny_w schreef:
eilleen333 schreef:

Hier een merrie die zo fanatiek bij de anderen knabbelt dat ze dezelfde plekjes langs de manenkan en staartwortel veroorzaakt als wat jij hebt ontdekt.
In de rest van de vacht is geen knabbelschade te zien..
Eén van de paarden waar ze het het meest bij doet heeft nu een simpele vliegendeken op met hals en staartflap. Dat is hier dé oplossing.

Heb er nu mega stinkend anti-vliegenspul op zitten, omdat de winkel dicht is. Maar ik zal het proberen met een anti-knaag middel om te zien of dat het is.
Baal er zo van, gaat het zo goed zonder deken, krijg je dit geneuzel...