[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:57

Ik durf het ook niet meer te geven. Ze heeft een paar keer een slokdarmverstopping gehad en ben veel te bang dat ze zo'n prop een keer probeert door te slikken.
Ze staat wel op stro en daar knabbelt ze wel wat van, maar ik zie ook regelmatig een prop stro liggen. Harde luzerne kan ze ook niet wegkrijgen. Het enige wat ze wel eet is de grasmix van Hartog.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:33

Hier ook maar eens een update over onze cushies...

Fiek (13) blijft kwakkelen, krijgt er allemaal kleine dingen weer bij. Loopt niet helemaal rad maar zou me niet verbazen als er iets van artrose bij komt door zijn jarenlange overgewicht.. maar even zien en anders voorbenen eens op de foto zetten
Fiek is geschoren, daarom lijkt zijn vacht ok.. IR speelt op, nek is al een tijd erg hard weer

Cris (24) blijft nu aardig op gewicht, vacht is er eindelijk af nu maar de goudkleurige gloed is overduidelijk aanwezig.

Afbeelding

Toch is Fiek van voren gezien niet echt mega dik nu vind ik

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:40

Van voren gezien lijkt hij niet dik, maar de foto met zij-aanzicht laat toch wel duidelijk wat vet-plekjes zien ( schouder bv) en dat zijn body score te hoog is .. als de IR opspeelt dan betekent dat toch dat zijn voeding niet in orde is en dat hij mogelijk toch te weinig beweging krijgt.

In het HB topic plaatste Déaglan een handige link: http://www.bluecross.org.uk/files/fat-horse-slim.pdf
Hier kun je goed zien wat de body scores (zouden moeten) zijn. In het geval van IR en het wegkrijgen van de vetplekken ( hals, schouders en staartaanzet) wordt geadviseerd om de BS zo laag mogelijk te krijgen, naar 2 - 2,5. Daarna kun je weer voorzichtig opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 23-06-14 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:49

Ik had gister een HELE boze Judith :+. Ivm een feestje had m'n vriend ze op het land gezet omdat die er wel optijd uit was, maar die was de pilletjes vergeten. Normaal is het hek open en er zelf rustig achter aan lopen om het hek van het land dicht te kunnen doen (is ruim 150 meter), maar Judith is echt een keer of 5 terug gekomen, luid hinnikend omdat ze haar broodje met pil nog niet gehad had ;). Toen ik hem later kwam brengen kwam ze weer schreeuwend op mij afdraven, na dat ze hem gehad had was het goed.

Volgens mij heb ik een rare pony :D.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:52

Jp, je kent fiek zijn verhaal denk ik niet helemaal, er is inmiddels bijna 190 kilo af.. We zijn dus al van heel ver gekomen..
Ik plaats de foto hier voor de cushing kenmerken, niet voor de IR. Ik ben me ervan bewust dat mijn paard doodziek is.. Helaas verdraagt hij de cushing medicatie niet en had hij ingeslapen zullen worden. Dag na stoppen van medicatie knapte hij wat op, daarom is hij er nog nu

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:08

Dat er al zoveel vanaf is, is heel mooi SuperRoos !
Alle reden dus om dat voort te zetten. IR en PPID gaan vaak hand in hand en hoe beter de voeding gereguleerd is en de beweging voldoende, hoe meer Fiek daarvan zal profiteren.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:24

WOW 190 kilo, pittig zeg SR. Hij oogt wel relaxt! Is dat ook zo?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:56

Overigens interessant artikel JP die je linkte! ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:08

JP, precies, daar zijn we dan ook hard mee bezig. Alleen moet alles erg voorzichtig bij hem, hij is erg kwetsbaar, en dat ik nu zie dat hij niet helemaal rad loopt bemoeilijkt het bewegen dan ook weer wat. Evt pijn laat de verkeerde hormonen ook weer stijgen en zo blijft het cirkeltje helaas altijd maar rond gaan..
Gelukkig heb ik een hele lieve bijrijdster die nu 6 dagen in de week gaat komen zodat Fiek nog wat extra beweging gaat krijgen..

Dimple, ene keer is hij te rustig, andere keer te heftig, het evenwicht is een beetje zoek bij hem..
Als ik een rustig stapritje met hem wil maken loopt hij steigerend achteruit de sloot in waar hij vroeger een bomproof paard was waarmee ik op oudejaarsdag nog buiten kon rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:33

Wow, 190 kilo er af... Goed werk zeg!
Heb de link ook even doorgekeken, interessant!
Probleem bij paard is eigenlijk dat ze een redelijk dik achterwerk heeft, maar je wel haar ribben kan zien als ze op een bepaalde manier staat.
Misschien dat ik ook maar eens luzerne ga proberen, boer heeft dit toch dus kan het altijd eens voorzetten.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:18

Goeie link JP! Heb hem gelijk maar even in mijn favorieten gezet, eerst maar eens goed doorlezen allemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:39

Nog even vraagje over de seniores priores... Ik vind het zo apart spul!
Ik week het minimaal 6 uur van te voren. Ik doe zo'n gele voerschep vol en meng dat met 4/5 liter water.
Maar als ik dan 6 uur later weer kijk is het gewoon helemaal opgedroogd. Hoort dat wel zo? Hoort het niet meer slobberachtig te zijn?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:53

Het moet een beetje een dikke brij zijn. Wel vast. Als je het water er net bij doet, is het inderdaad een soort slobber, maar de bietenpulp die er in zit zwelt op en zuigt dus als het ware het water op. Dus dat is dan niet meer als zodanig zichtbaar. Maar je kan er evt vlak voor het voeren nog water water bijdoen, als je paard dat lekkerder vindt.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:09

Kom hier ook meelezen en momenteel troost zoeken ...
Mijn haf was al geruime tijd erg gevoelig voor hoefbevangenheid, en na een erg hevig herval vorige week da bloed laten trekken omdat ik insuline resistentie vermoedde ...
Gisteren resultaten gekregen en ze bleek niet alleen ir te hebben maar ook cushing ... (ze is pas 11)
We proberen haar nu weer door de hoef en spierbevangenheid te krijgen en Prascend is opgestart (amai das duur ...) maar goed, al wat ik momenteel wil is een pijnloos paard, want ze ziet verschrikkelijk af momenteel .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:07

Ach, sterkte thirteen! Wat jong nog, 11...

Oke, paard vind het erg lekker en doe daar nu ook de prascend doorheen, ze merkt er niets van! Ik doe er idd vlak van te voren nog klein beetje water bij. Ook heb ik wat luzerne voor gezet, vind ze heerlijk!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:08

Ach jee... :(:)
Het kan heus goed komen hoor, alleen er is nogal wat werk en geduld mee gemoeid.
Krijgt je paard naast de prascend ook pijnstillers en ga je haar op dieet zetten?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:36

Thirteen schreef:
Kom hier ook meelezen en momenteel troost zoeken ...
Mijn haf was al geruime tijd erg gevoelig voor hoefbevangenheid, en na een erg hevig herval vorige week da bloed laten trekken omdat ik insuline resistentie vermoedde ...
Gisteren resultaten gekregen en ze bleek niet alleen ir te hebben maar ook cushing ... (ze is pas 11)
We proberen haar nu weer door de hoef en spierbevangenheid te krijgen en Prascend is opgestart (amai das duur ...) maar goed, al wat ik momenteel wil is een pijnloos paard, want ze ziet verschrikkelijk af momenteel .

Ik begrijp je helemaal, die van mij is net 13, al jaren resistent, nu ook cushing en vaak HB geweest. Sterkte, hopelijk knapt ze gauw op..

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:50

Jannepauli schreef:
Ach jee... :(:)
Het kan heus goed komen hoor, alleen er is nogal wat werk en geduld mee gemoeid.
Krijgt je paard naast de prascend ook pijnstillers en ga je haar op dieet zetten?

Ze staat al 4jaar op dieet sinds haar eerste bevangenheid ...
EN ja hoor ze krijgt ook pijnstilling en ontstekingsremmers
Belangrijkste is haar nu door die bevangenheid krijgen, als dat lukt moet ik haar meer aan het werk krijgen, maar eerst hopen op beterschap nu dus ...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:53

Sterkte hoor, dat is wel erg jong. Maar als ze medicatie goed aanslaat krijg je weer je 'oude' paard terug hoor!
Die mij is super opgeknapt en is gewoon haar hysterische zelf weer. :')

Sterkte!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:58

Hebben jullie nog een idee waarmee ik die pil naar binnen kan krijgen? Ik heb al brood, krentenbol, ontbijtkoek geprobeerd. Peen eet hij wil, maar het is zo lastig om daar een pil in te verstoppen

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:01

appel? Douraque, wel een klein stukje natuurlijk

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:30

Ik deed het altijd met een krentenbolletje maar mijn dame 'blieft' dat opeens niet meer. En nu: haha, een ongebakken pitabroodje van de Albert Heyn: hartstikke handig - daar zit nl. al een ruimte in ( om bv de Shoarma in te doen!). Ik breek het in 2: geef eerst wat stukjes zonder pil en dan tussendoor een stukje met pil erin. Ze heeft niks in de gaten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:32

Appel moet hij ook niet meer, krentenbol ook niet meer. Pitabroodje van ah ga ik eens proberen, liggen die op de broodafdeling JP?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:35

Ja, en dan gewoon de goedkoopste variant nemen ( 10 broodjes in een pak) !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:42

Thanks, ga ik dat eens proberen :)