Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:19

FahyaFemke schreef:
ik vind dat iedereen hier maar kort door de bocht oordeelt betreft het zien van een trailer op de weg.

Ik heb dit helaas zelf MOETEN doen omdat mijn paard naar de kliniek moest. Dus iedereen die mij heeft zien rijden, verklaart mij maar voor gek, of krijgt er een naar gevoel bij? Nou ik ben blij dat ik ben gegaan, want daardoor heb ik mijn paardje nog en anders had hij thuis doodgegaan!!

De wedstrijd is gecanceled,. maar een ritje kliniek gaat gewoon door. En als jullie een trailer zien rijden, weet je níét waarvoor diegene op pad is mijn zijn/haar paard!

Punt is dat mensen daar dus wel vanuit gaan. En veel van ons leven dan enorm mee.
Vandaar dus dat mensen schrikken als ze een lege trailer zien rijden. Ze zien toch niet dat ie leeg is? ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:21

colette_007 schreef:
Terwijl kans op besmetting dmv concours nihill is (ja als je ze met neus tegen elkaar zet of in 1 ruimte stalt met slechte ventilatie dat soort dingen).

Tja, tijdens het losrijden zit je toch wel met een man of 5 in een aardige besloten binnenbak. Als een paard afproest en je rijdt er toevallig naast, kan jij mij dan voor 100% garanderen dat mijn paard daar niets van binnen krijgt?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:22

@koets.. dat snap ik hoor. maar aan de combinatie op de weg kun je neit zien wat iemand gaat doen.. nou ja aan mijn gezicht kon je het vast wel zien..
wat jij hebt gedaan zou ik ook zeker weten zo hebben gedaan. goed dat je gewoon direct gegaan bent.. jammer dat het je paard niet meer heeft kunnen redden.
Ik hoop de mijne weer mee naar huis te kunnen nemen binnenkort. Wel denk ik dan zal/mag ik dat wel doen. De kliniek is er in ieder geval heel nuchter onder. Vind kleren wisselen als k daar vandaan kom ook lichtelijk onzin...

@branka ik begrijp jou reactie niet helemaal? ze zien dat hij leeg is, maar ze zien toch niet dat hij leeg is ;) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:24

colette_007 schreef:
Dat er blijkbaar dus goede redenen zijn om niet alles zomaar af te lasten en dat ik denk dat de knhs dit vooral doet onder de mediadruk om her zomaar te zeggen. Beter 100 teveel adgelast dan 1 te weinig.
Terwijl kans op besmetting dmv concours nihill is (ja als je ze met neus tegen elkaar zet of in 1 ruimte stalt met slechte ventilatie dat soort dingen).
En dat een gezond paard hier echt niet dood aan gaat ;).
Heb afgelopen weken enkele da's en paarden "persoonlijkheden" gesproken om zo maar te zeggen. En het gros vond het quarrantaine op stallen die niks hebben nogal overtrokken.
*zoekt even citaat
Dat is ook de reden waarom de KNHS het doet. Want, als ze het niet doen dan zijn zij straks de instantie waar naar gewezen wordt als er weer ergens een paard ziek wordt terwijl dat helemaal niks met een wedstrijd bezoek van dat paard of zijn stalgenoot te maken zal hebben.

Even voorbeeldje met de onschuldige verkoudheidsvariant. Polly de pony verhuist van Stal Paardenpret naar Stal Blijgerij ergens in maart van een willekeurig jaar. Polly heeft nooit ergens last van, maar krijgt op Stal Blijgerij toch een snottertje na een dag of 10. Een aantal oplettende (of spionerende) stalgenootjes merkt dat op en meldt op internet en overal dat Polly een of ander rottig virus meegenomen heeft van de vermalijde Stal Paardenpret. Het verrekte dier staat te hoesten en daar zijn de meisjes van Blijgerij niet blij mee!
De denkfout die de meisjes van BLijgerij maken is dat Polly het virus niet meegenomen heeft van de oude stal, maar gewoon wat moeite heeft om te wennen met het huisvirus van Stal Blijgerij en daardoor een tik krijgt in de weerstand waardoor het Virus Blijgerij even de kop opsteekt. De andere paarden krijgen hier weinig last van want die hebben wat meer weerstand, zijn niet verhuisd en hoeven niet te wennen.
Het is maar een voorbeeld hoe de verkeerde conclusies getrokken kunnen worden en duidt meteen waarom het oppikken van de ziekte helemaal niet zo waarschijnlijk is. Het allerbelangrijkste is dat de stallen waar paarden ziek zijn, hun deuren gesloten houden.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:24

het is toch prima als je met je paard weg moet, naar de kliniek voor iets wat niet kan wachten.
Niet onnodig op pad is toch het advies?
Maar heb ik nu de behoefte om mijn trailer naar de trailerboer te rijden om te ontsmetten, nee niet echt.
en als anderen dat wel hebben dan kan en mag dat dus. Alleen kan ik niet zien of er wel of niet een paard in staat en dat geeft mij geen fijn gevoel als je bijv. in dat gebied zit waar ze geen onnodig vervoer willen hebben. (Hopelijk is het probleem, wat voor mij geen probleem was alleen een constatering van iets waarbij ik een vraagteken zou zetten, uit de lucht.)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:27

Nee maar er zijn 101 ziektes aandoeningen besmettingen die je paard zo zou kunnen krijgen. Imo denk ik dat de mensen uit de gevarenzones hun verantwoording nemen en niet op pad gaan. De rest v nld hoeft zich in principe niet druk te maken.
Het virus heeft nu ideale omstandigheden vandaar de uitbraken is in et verleden ook al gebleken. Het is niet zo dat de paarden uit heumen denpaarden in woubrugge hebben besmet oid.

Lovely: ik snap knhs ook prima maar de knhs geeft een advies en dat heel bokt erover valt dat dit verplicht moet worden vind ik dus onzin. Met dit besluit heeft knhs zich onttrokken van alle aansprakelijkheid en kan ieder voor zich beslissen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:27

setteke schreef:
Lovely schreef:
Er werd eerder in dit topic gevraagd of de abortus variant kan omslaan in de neurologische variant? Ergens (weet niet meer waar) heb ik gelezen dat die twee niet zo verschillend zijn maar dat het aan het paard ligt welke er optreedt. Is de merrie drachtig dan verwerpt die haar veulen, maar bij hengsten, ruinen en guste merries treedt de neurologische vorm in werking. Op zich is dit een aannemelijke uitleg, maar ik weet dus niet zeker of het inderdaad klopt.

Hmm, dat klinkt logisch. Alleen er zijn stallen waar de merrie aborteert en er verder geen sprake is van de neurologische vorm bij de andere paarden.

Dat klopt en dat zegt iets over de infectiedruk en de weerstand van de paarden. Tussen het moment van kennismaking met het virus en het afstoten van de vrucht kan maanden zitten en vaak wordt de merrie niet ziek en de andere paarden ook niet, het is wel zo dat de andere merries ook de vrucht afstoten zodra het virus bij het baarmoederslijmvlies is aanbeland en dat hoeft niet eens een grote stoot virus te zijn (om het zo maar even uit te drukken). Mijn paarden zijn allebei in aanraking geweest met het virus dat afstoting veroorzaakt en daar heb ik nooit eiets van gemerkt. Maar nogmaals, ik weet niet of mijn 'stelling' klopt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:32

colette_007 schreef:
Nee maar er zijn 101 ziektes aandoeningen besmettingen die je paard zo zou kunnen krijgen. Imo denk ik dat de mensen uit de gevarenzones hun verantwoording nemen en niet op pad gaan. De rest v nld hoeft zich in principe niet druk te maken.
Het virus heeft nu ideale omstandigheden vandaar de uitbraken is in et verleden ook al gebleken. Het is niet zo dat de paarden uit heumen denpaarden in woubrugge hebben besmet oid.

Lovely: ik snap knhs ook prima maar de knhs geeft een advies en dat heel bokt erover valt dat dit verplicht moet worden vind ik dus onzin. Met dit besluit heeft knhs zich onttrokken van alle aansprakelijkheid en kan ieder voor zich beslissen

Dus wel! Het paard uit Woubrugge had in de buurt van het besmette gebied op de kliniek gestaan!! Hoeveel meer hebben daar gestaan voordat bekend werd dat het besmet gebied was??

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:34

colette_007 schreef:
Nee maar er zijn 101 ziektes aandoeningen besmettingen die je paard zo zou kunnen krijgen.

Daar heb ik niets aan, kan jij mij garanderen dat als ik losrijd op een wedstrijd en een ander (besmet) paard proest, dat mijn paard daar geen rhino van oploopt?

Verder ken ik inmiddels de verhalen wel van dat 80% de drager is, maar dat verklaart niet waarom het nu ineens overal opduikt en je vreemde paarden geen lichamelijk contact mag laten hebben %) ? Waar is dat dan goed voor? Voor de overige 20%?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:35

Het paard uit Woubrugge kan ook last gehad hebben van een sterk verminderde weerstand door het gereis en het verblijf op een kliniek. Waar hij het virus opgepik heeft, zal een raadsel blijven.
Veel vreemder is het dat elders 49 paarden ziek zijn en intensieve verzorging nodig hebben, is dat wel rhino?.

Setteke, die 80% verklaart juist wel waarom het her en der opduikt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:36

setteke schreef:
Lovely schreef:
Er werd eerder in dit topic gevraagd of de abortus variant kan omslaan in de neurologische variant? Ergens (weet niet meer waar) heb ik gelezen dat die twee niet zo verschillend zijn maar dat het aan het paard ligt welke er optreedt. Is de merrie drachtig dan verwerpt die haar veulen, maar bij hengsten, ruinen en guste merries treedt de neurologische vorm in werking. Op zich is dit een aannemelijke uitleg, maar ik weet dus niet zeker of het inderdaad klopt.

Hmm, dat klinkt logisch. Alleen er zijn stallen waar de merrie aborteert en er verder geen sprake is van de neurologische vorm bij de andere paarden.

Zoals Lovely het schrijft heb ik het ook altijd 'geleerd'. 't Is 1 soort virus maar kan verschillende verschijningsvormen hebben.
Dat op 1 stal een drachtige merrie aborteert maar verder geen enkel paard symptomen vertoont heeft alles te maken met weerstand. Of een dier rhino krijgt is vooral afhankelijk van z'n weerstand op dat moment. Als een merrie drachtig is zal die weerstand sowieso wat gevoeliger zijn, vandaar dat zij wel ziek wordt en de rest, die een normale weerstand heeft, niet.

Nog even ingaand op de - voor sommigen overdreven - maatregelen...
Als stallen in gevarenzones hun verantwoordelijkheid namen dan hoefde de rest van Nederland zich inderdaad niet zo druk te maken en zouden stallen niet zulke rigoureuze maatregelen hoeven te nemen.
Maar aangezien al aangetoond is dat zelfs besmette stallen zich laks opstellen of ronduit moedwillig zwijgen, móet je als verantwoorde eigenaar wel zélf maatregelen nemen, ookal zit je niet direct in een gevarenzone. Je kunt er gewoon niet meer op vertrouwen dat het wel goed zit want je hebt geen flauw idee wie waar geweest is en of hij/zij daar eerlijk over is.... Ik vind het dus niet zo overdreven, ook ik ga voorlopig niet van huis met m'n pony en de smid die volgende week zou komen heb ik een mailtje gestuurd dat we't even uitstellen. Waarom zou ik 't risico nemen als het niet nodig is?
Laatst bijgewerkt door Francis op 06-03-12 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:37

Lovely schreef:
Dat klopt en dat zegt iets over de infectiedruk en de weerstand van de paarden.

Volgens mij zegt het vooral iets over de variant van rhino waar je mee te maken hebt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:40

Lovely schreef:
Setteke, die 80% verklaart juist wel waarom het her en der opduikt

Dusss, we maken ons om niets zorgen? Gewoon een voldongen feit? Dan krijgt Nederland het voor zijn kiezen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:46

setteke schreef:
Lovely schreef:
Dat klopt en dat zegt iets over de infectiedruk en de weerstand van de paarden.

Volgens mij zegt het vooral iets over de variant van rhino waar je mee te maken hebt.

Het lijkt mij interessanter om te bekijken waar de overlapping zit zodat je daar als paardenhouder op kunt voorbereiden. Rondom Nijmegen bijvoorbeeld zijn zowel de N als de A variant opgetreden, ik zou als fokker bijvoorbeeld wel willen weten of de N variant ongevaarlijk is voor mij of dat het scenario dat het slachtoffer de variant bepaald wel waar is. Het ligt misschien aan mij dat ik dit interessant vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:48

setteke schreef:
Lovely schreef:
Setteke, die 80% verklaart juist wel waarom het her en der opduikt

Dusss, we maken ons om niets zorgen? Gewoon een voldongen feit? Dan krijgt Nederland het voor zijn kiezen....

Je kan ook een hele spooky gedachte ontwikkelen waarbij het virus met opzet in een sterke vorm verspreid is. Net als de varkenspest ooit opzettelijk niet voorkomen is door een overheidsinstantie. The truth is out there...

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:03

Als we ons zorgen maken om niets, waarom doet zelfs de Uithof de deuren dicht van de kliniek. Die behandelen alleen nog spoedeisende gevallen.

Door de kliniek dicht te gooien krijgen ze een enorme financiele schade, dus ze zullen dat niet `zomaar` hebben gedaan.

Ik ben helemaal niet in paniek, maar sta wel op scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:04

setteke schreef:
Als ik zelf geen paard zou hebben, zou ik me beduidend minder zorgen maken (en aan het begin van dit topic vond je het allemaal hysterie).

Verder ben ik benieuwd, zoals ik al zei....

Het is ook hysterie en ik maak mij geen zorgen. Und?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:04

Ik vraag me ak de hele tijd af waarom er ergens 50 paarden ziek zijn op 1 stal. Zou het kunnen zijn dat dit een stam is van het virus wat heftiger aanpakt? Beetje als de griep dat soms ook heftiger is? Of zit ik dan echt op een rare gedachtengang.

50 paarden is zo gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:06

Veulen84 schreef:
Ik vraag me ak de hele tijd af waarom er ergens 50 paarden ziek zijn op 1 stal. Zou het kunnen zijn dat dit een stam is van het virus wat heftiger aanpakt? Beetje als de griep dat soms ook heftiger is? Of zit ik dan echt op een rare gedachtengang.

50 paarden is zo gek.

Het is gezien de historische gegevens heel onwaarschijnlijk. Maar als de boktredactie het heeeeeeel zeker weet, dan zal het toch wel zo zijn?

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:08

Ik heb zo juist een bericht gehad van google alerts dat het nu ook in *** is. Welke plaats het is weet ik niet precies. Ik weet ook niet of jullie het ook al weten.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-03-12 02:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:15

kareldeg schreef:
Als we ons zorgen maken om niets, waarom doet zelfs de Uithof de deuren dicht van de kliniek. Die behandelen alleen nog spoedeisende gevallen.

Door de kliniek dicht te gooien krijgen ze een enorme financiele schade, dus ze zullen dat niet `zomaar` hebben gedaan.

Kan iemand dit nog verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:16

kareldeg schreef:
kareldeg schreef:

Kan iemand dit nog verklaren?

Morgen zijn er vast weer een heleboel mensen die dit voor je willen verklaren. Of je belt even naar de Uithof voor uitleg, dat kan ook.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:20

Ik vind dit niet echt iets om het daar nu over te hebben, maar is mijn mening hè vecht dat ff via pb uit ofzo kom in deze voor info. Sorry maar lees net een plaats maar hoe kan ik nagaan of het daar ook daadwerkelijk is ? Daar plaatselijke veearts bellen snapte ik dat goed ? Dan ga ik morgen eerste werk bellen.

fjordenglenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:21

Ondertussen zin er in Nederland al 5 stallen waargenomen waar rhino heerst 3 in zuid nederland
1 in west nederland
en nu ook 1 in het kopje van nederland noord nederland
Ik vind dit zijnnu 5 bedrijven ze liggen alemaal ver uit elkaar en ik weet zeker er gaan er nog meer volgen ik vind dat waneer 5 plaatsen et rhino zijn ontdekt dat dat echt het maximum mag zijn en er vanaf morgen een absoluut vervoersverbod moet komen voor de paarden dit voor ieder zijn eigen best wil !
als het zo daar gaat hangt de rhino nog maanden in nederland !
Nu moeten ze toch echt maatregelen gaan treffen

tiny_tiger

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:22

Mee eens