Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:25

Dus als mijn pony al die "ouwe- wijven-ruwvoertjes" (agrobs, dengie) niet wil eten maar wel de luzernebrok is dat ook OK?

En grasbrok van Dengie? Of heeft dat toch weer andere werking?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:01

IngridM schreef:
En grasbrok van Dengie? Of heeft dat toch weer andere werking?

Ik stel mijn vraag niet duidelijk. Natuurlijk is grasbrok anders dan luzernebrok maar kan het kwaad bij paarden met maagzweren?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:53

Grasbrok geeft je niet de voordelen van luzerne of luzernebrok. Hier lees ik nare ervaringen met luzerne, mijn "patiënt" eet in goede doen graag luzerne en als hij zich niet lekker voelt, dan hoeft hij het niet.

Op dit moment krijgt hij anderhalve week "ouwe wijven agrobs grasbrok", maar op luzerne vond ik z'n lijf mooier. Misschien komt het nog? Ik zoek meer bespiering en zie nu vooral buikvulling.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:54

Lijkt mij niet dat het kwaad kan, alle ruwvoer is goed volgens mij en een brok is ook zacht om te eten.

In lucerne zit meer eiwit, dus dat kan je mogelijk in de bespiering terug zien denk ik.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:00

Hij krijgt al de Agrobs Fetura, met meer eiwit. Zijn opname in ruwvoer (hooi) is gewoon te laag, dus vul ik aan met Speedibeet. En luzerne dus, nu de Fetura. Buikje is vol maar rond de schoft, rug en kruis zou ik hem voller willen. Deel is bouw en ras, deel is training, maar er zit ook een voedingscomponent. Hierna maar echte luzerne brok proberen, kijken wat dat doet. Voeren..... zo'n maagzweergevoelige maakt wat lastig is niet makkelijker

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:17

Ik zag laatst dat iemand een apart eiwit supplement had, van Horsefood volgens mij.
Ik wist niet dat dat bestond maar misschien is dat ook een optie?
In combinatie met omega 369 mix misschien, dat is ook fijn spul.

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:09

Hallo.
Ik lees al een poosje mee en sta elke keer op het punt om Omeprazol en Sucralfaat te bestellen op de Abler site maar toch vindt ik het maar lastig. 8-)
Is er toevallig nog iemand die Omeprazol en/of Sucralfaat over heeft en waar ik dit van kan overnemen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:44

Nouvel; wheypoeder?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:55

IngridM schreef:
Nouvel; wheypoeder?

Ik heb geen idee, we zijn daar nu, ik zal eens kijken hoe het heet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:32

Hoe snel merkten jullie verschil bij start behandeling met Omeprazole?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 06:58

Na een week zichtbaar verschil bij die van ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:10

Corelli_2018 schreef:
Hallo.
Ik lees al een poosje mee en sta elke keer op het punt om Omeprazol en Sucralfaat te bestellen op de Abler site maar toch vindt ik het maar lastig. 8-)
Is er toevallig nog iemand die Omeprazol en/of Sucralfaat over heeft en waar ik dit van kan overnemen?

Ik heb nog een bulkzak Omeprazole over.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:34

Lees al tijden mee met dit topic en we hebben een periode gehad dat mijn merrie minder liet zien en beter in haar vel zat. Maar de laatste weken weer 'verdacht' gedrag van mevrouw. Voerbeleid is al tijden prima, maar ik denk dat er gewoon nog 'oude' zweren zitten die direct opspelen als er iets is (stress bijvoorbeeld).

Nog maar eens overlegd met de dierenarts, maar de prijzen die zij noemt voor de behandeling werden me wel erg dol. Dus toch maar even bij Abler gekeken naar aanleiding van jullie positieve reacties. Direct besteld, ik hoop dat de zakjes binnenkort aankomen en ben erg benieuwd of het effect heeft. Maar goed, behandeling voor een maand met uitloop / afbouw was net zo duur als een scopie, dus we gokken het er maar op... :o

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:36

Als ik normaliter rond 13.30 uur geef maar ik wil het verplaatsen naar de avond hoe kan ik dat het beste doen?

1 a 2 dagen pw lukt het mij niet oom op dat tijdstip te geven. Stal eigenaresse kan dat doen maar dan wordt het avond.

Neem aan dat je het wel echt weer binnen die 24 uur moet geven opnieuw?
Of komt dat niet zo heel krap?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:30

IngridM schreef:
Als ik normaliter rond 13.30 uur geef maar ik wil het verplaatsen naar de avond hoe kan ik dat het beste doen?

1 a 2 dagen pw lukt het mij niet oom op dat tijdstip te geven. Stal eigenaresse kan dat doen maar dan wordt het avond.

Neem aan dat je het wel echt weer binnen die 24 uur moet geven opnieuw?
Of komt dat niet zo heel krap?

Opgelost :-)
Bedankt voor de pb's !!!

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:38

jillaroo schreef:
Lees al tijden mee met dit topic en we hebben een periode gehad dat mijn merrie minder liet zien en beter in haar vel zat. Maar de laatste weken weer 'verdacht' gedrag van mevrouw. Voerbeleid is al tijden prima, maar ik denk dat er gewoon nog 'oude' zweren zitten die direct opspelen als er iets is (stress bijvoorbeeld).

Nog maar eens overlegd met de dierenarts, maar de prijzen die zij noemt voor de behandeling werden me wel erg dol. Dus toch maar even bij Abler gekeken naar aanleiding van jullie positieve reacties. Direct besteld, ik hoop dat de zakjes binnenkort aankomen en ben erg benieuwd of het effect heeft. Maar goed, behandeling voor een maand met uitloop / afbouw was net zo duur als een scopie, dus we gokken het er maar op... :o

Nou, de zakjes zijn keurig binnen een week binnengekomen, super. Nog wel een vraag voor de ervaren gebruikers hier: Begin ik gewoon direct met 3 zakjes door het voer te gooien of moet je ook even opbouwen?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:47

Gelijk 3 zakjes, opbouwen is niet nodig.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:52

ukkiepuk schreef:
Gelijk 3 zakjes, opbouwen is niet nodig.

Dank je wel!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:15

Ik heb weer even jullie hulp nodig. Het kan dat je na een weekje verandering/verbetering merkt, maar na hoeveel dagen zou dat ok echt wel moeten? Na hoeveel dagen omeprazol kun je concluderen dat er geen maagzweren waren?

Kun je dat überhaupt concluderen of merk je niet altijd iets aan verbetering?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:14

Dat is per paard verschillend. Ik merkte bij Don dat hij na 2 weken veel minder gaapte en weer rolde in de paddock. Singelnijd, singeldwang en poetsen duurde veel langer.

Ik heb 30 dagen 2 zakjes gegeven en daarna 1 zakje. Binnen een week ging het weer helemaal mis. Toen ben k weer naar 2 zakjes gegaan en na 5 weken naar 1 zakje ondersteund met AbSucralfate. Nog 3 weken AbPrazole en dan hoop ik dat het goed blijf gaan. Hij staat inmiddels ook op de wei en dat scheelt ook.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:50

Hmm zo lastig. Ik twijfel erg. Hij heeft nu 9 x gehad. Merk nog niet heel veel behalve dat hij weer wat meer contact zoekt met me.
Ik ga nog maar even door denk ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:57

Niemand ervaring met cimetidine of ranitidine?
(Zitac en zantac)
Soms werkt een h2-antagonist beter dan een protonpompremmer als omeprazole.

Ergens vaag dat het in de humane en kleindiergeneeskunde veel gebruikt wordt, bij sport/race paarden ook maar bij de gewone hobby paarden en dieren/veeartsen niet.

Linkje met verkoop, zo’n potje is voor 33 dagen:
https://racehorsemeds.com/product/cimet ... c-tagamet/

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:31

Heeft er iemand ervaring met Eqygard? Mijn shetje heeft momenteel maagzweren door bute (staat hoefbevangen). Hij krijgt al Gastrogard. In de Pronutrin zit te veel suiker dus dat durf ik niet te geven. Zou er in de Eqygard ook veel suiker zitten?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:00

Werkt de Abgard hetzelfde als de Gastrogard? En dan met name de werking waar Merial patent op had, de toevoeging van een goedje aan de pasta waardoor de omeprazol pas in de darmen vrij komt en niet in de maag? Ik kan daar eigen niks over op internet vinden.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:54

Ik begrijp dat het blauwe laagje om de Abler korrels/tabletten ervoor zorgt dat de omeprazol pas in de darmen vrij komt. In die zin is de werking hetzelfde als bij de Gastrogard pasta. Voor wat betreft de Abler pasta: geen idee of dat hetzelfde werkt..