[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:46

Ik ben wel benieuwd wat de rest geeft aan Slobber..
Mijn merrie vindt het echt heerlijk, en met een koude winter weer op komst (helaas weer sneller altijd dan noodzakelijk, wat mij betreft :o ), wil ik dat er toch ook wel weer bij gaan geven na het rijden bijvoorbeeld als extra'tje.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:12

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:28

Ah, bij het zien van de zak... ik had Subli :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:24

karev en geef je dat dan naast het krachtvoer?
of alleen de slobber?

als je alleen de slobber geeft dan kan dat best.
kijk als je een paard hebt wat niet tegen bepaalde bestanddelen kan die in de slobber zitten dan moet je dat niet geven.
maar nogmaals,eczemers reageren meer op suikers in ruwvoer en gras dan (als je tenmionste normale hoeveelheden geeft) die in krachtvoer zitten.

afgelopen zomer heb ik 3 eczemers echt op heel weinig gras gehad en ze alle drie wel voldoende vitamines en krachtvoer gegeven..was ook gewoon voer met een 30% suikers en zetmeel.
alle drie de paarden hebben het er super goed op gedaan.

appie staat nu op winterrantsoen en dat is overdag op het pad tussen de weilanden, hij is dus de enige op stal die echt nog gras eten kan overdag :P
daarnaast krijgt hij smorgens en savonds een halve schep muesli(32% suikers en zetmeel) en als ik op stal ben krijgt hij nog es een halve schep muesli plus veteranensupplement.

dus als je dan af en toe wat slobber geeft kan dat prima hoor :j

Meert

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:47

Als Ap al iedere dag 1 schep en meerdere keren in de week zelfs 1,5 schep krijgt, is het dan nog wel nodig om veteranensupplement te geven? Wissel je dat trouwens af veteranensupplement met opkikker? Wat pas gaf je hem toch nog opkikker?
Hij krijgt op zich wel veel, zeker voor een pony. Sen (1.65m) krijgt nog geen 1/2 schep per dag en dat is dan ook nog is heel licht voer, dus maar iets van 200/300gr.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:58

de opkikker is op,dus nu weer veteranensupplement....vind die toch winters beter dan de opkikker
hij word 19 he ,dus mag wel wat xtra's hebben :D

nou ik zal even uitleggen:
wij voeren momenteel kuil van vorig jaar,dus daar zit maar heel weinig in kwa vitamines enzo.

maar 1 schep muesli is geen kilo he?
1 schep van de muesli die hij krijgt is net aan 700 gram.
en als hij dan na het werken een beetje meer krijgt plus wat extra's is dat voor hem niet erg.
appie heeft een darmprobleem , hij neemt niet alles goed op uit de voeding,dus krijgt hij extra vitamines.

kijk echt teveel voeren is niet goed,maar te weinig vitamines daar kan een paard ook weer door verstoord raken waardoor het jeuk krijgt.
dat zie je ook maar weer in het IR topic,zoveel die dachten dat hun paard IR had,maar achteraf dus bleek dat ze te sober voerden en het paard een tekort had van selenium of magnesium...ja en dat is dus ook weer niet goed.

het blijft kijken naar je paard,de een kan prima met minder vitamines,maar de ander heeft weer behoefte aan meer

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:08

Dan is het wel logisch dat hij meer krijgt ivm darmproblemen.

Denk je dat Veteranensupplement beter is dan Opkikker? Sen wordt alweer 20, dus die kan ook wel extra gebruiken. Nu heb ik nog een emmer Opkikker staan. Momenteel ziet ze er wel super uit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:54

nee hoor niet naast de brok, maar als vervanging dan. Dus dat ga ik lekker doen van de winter.

Aha, gras is dus een boosdoener. Denk dat pony dan van de zomer(ver weg) pech heeft. Wij huren een wiede die flink bemest word helaas. Sinds die tijd heeft ze dus ook veel jeuk. Kwartje valt nu... Dus, volgend jaar pony op rantsoen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:41

opkikker is ook heel goed,maar de veteranen bevat net wat meer extra's en ook voor de eiwitten van oudere paarden
zit trouwens ook ginseng in en gingko biloba, en er zit msm zwavel in.
ik geef het trouwens ook aan jongere dieren die moeten aansterken, viel me vorig jaar op dat ondanks de strenge winter de paarden er allemaal super uitzagen met dit spul.

zet anders de twee naast elkaar en kijk wat je aanspreekt?
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/102101/
en
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100610/

we gaan zo wel offtopic!

maar ja er komt sneeuw aan dus die vliegen zullen we vast voorlopig niet meer zien!
*\o/*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:18

Zo, ik ben even benieuwd... mijn Marstall leverancier "had zich vergist in de hoeveelheid Excem Muesli's die nog doorgevoerd gingen worden" dus hij heeft niks. Heb ik @#$@$^%#E&^* twee weken geleden netjes op tijd via mijn voerboer besteld!! Hopelijk kan ik morgen via via via nog een zak te pakken krijgen, ben nu maar aan het knutselen gegaan met zakjes voer die we op HE hadden gekregen, ze heeft nu dus een mengsel van Marstall en Hippostar.. anders had ze zonder voer gestaan. :(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:26

karev schreef:
ellepel: 2 of 3x per week, afhankelijk van de kou. Lekkr warm bij op stal komen.

Ik voer nu de subli brok, en subli heeft ook slobber, en in kleine zakjes, dus makkelijker. anders komt het misschien om.
http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... obber.html

Je kan ook de subli brok weken en voordat je het geeft er nog wat warm water doorheen doen, eventueel kun je daar nog wat gekookte lijnzaad aan toevoegen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:29

Ik voer standaard elke zondag slobber, ook in de zomer.
In de wintermaanden iets vaker.
Gebruik gewoon slobber van subli.

Moet wel zeggen, een hele tijd terug moest shadow een hele tijd slobber hebben ipv brok (mengen vanwege medicijnen,plus nog een gebitsbehandeling wat wat zeer deed), en ze is toen behoorlijk aangekomen daardoor, maar moest toen wel vanwege het mengen van medicijnen.

Hoeveel ik geef is altijd verschillend, geef ik het naast de brok, dan is het maar een kwart schep, geef ik het zonder brok ernaast dan krijgt ze wat meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:21

Ik voer het slobber overigens gewoon naast mijn bix. Zoveel krijgt ze nou ook weer niet. Ze krijgt op dit moment van bix nog geen kwart kilo per dag, dus van dat beetje extra slobber in de winter krijgt ze niet ineens jeuk ofzo.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:14

maxi krijgt 200 gram bix per dag.
aangevult met vitamine/mineralen en lijnzaat brokjes.
en 100 gram gebroken mais.
(in de zomer krijgt ze als ze veel moet werken 2 keer daags 200 gram bix)

veder krijgt ze soms lekker slobber als ze gewerkt heeft.
of muslie.

ze krijgt ook 4 keer per jaar standaart een week lang slobber omdat maxi 4 keer per jaar een zandkuur moet en ze deze anders niet op eet.(ben nog op zoek naar eventuwele andere alternatieven)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:23

wat dat betreft is appie wel een makkelijke eter geloof ik :D
die eet alles, behalve suikerbieten haha, die lust hij niet,maar geeft niet,is ook niet goed voor hem.
pillen en poeders doe ik altijd door de muesli met een scheutje olie, en alles gaat schoon op

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:41

line18 schreef:
maxi krijgt 200 gram bix per dag.
aangevult met vitamine/mineralen en lijnzaat brokjes.
en 100 gram gebroken mais.
(in de zomer krijgt ze als ze veel moet werken 2 keer daags 200 gram bix)

veder krijgt ze soms lekker slobber als ze gewerkt heeft.
of muslie.

ze krijgt ook 4 keer per jaar standaart een week lang slobber omdat maxi 4 keer per jaar een zandkuur moet en ze deze anders niet op eet.(ben nog op zoek naar eventuwele andere alternatieven)

je kunt ook ipv de lijnzaadbrokjes gekookte lijnzaad geven dat maakt de darmen ook schoon

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:09

@yvonnedv
ik heb nogal een zeik pony.
lijnzaatbrokjes eet ze en daar mag ik heel blij mee zijn :o :o
wand het is echt 1tje die ik niets anders moet geven als haar eigen brokjes, muslie of slobber anders weigert ze rustig om te eten.
of ze gaat net zo lang met haar neus er over tot het voor haar iedee viezen er af is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:18

shadow krijgt verder nog 2x daags half/3 kwart schep brok.
Geen moeilijke eter, gelukkig.
Maar poeders enzo moet ik toch echt wel met iets vochtigs mengen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:14

goeie tip, gewoon de brokjes weken, kan ook.

Ik voer karev 2x daags een hondenbeker brokjes. dat komt neer op een dikke halve kg schep , of een kleine 3/4 wat je wil.

Vinden jullie dat veel/weinig. Het is dus de subli brok.
Ze werkt 3 a 4 x per week nu, zomers vaker. Wel 5 a 6 x.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 07:01

als jouw dier het daar goed op doet moet je het lekker zo laten :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:59

dat weet ik dus nog niet, ben er net eenweek mee aaan het voeren :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:41

Schuren jullie paarden nog? Ik begin enorm te twijfelen of mijn paardje wel ZE heeft, het seizoen is toch voorbij nu...?
Zijn er andere dingen waar jullie zo meteen aan denken, die er heel erg op lijken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:57

Schuren kan ook voedingsgerelateerd zijn. Mijn paard kan slecht tegen kuil en tegen Pavo voer.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:07

Kan een DA daar bevestiging van geven? Of is dat een kwestie van zelf uitzoeken?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:30

DA kan uitsluiten of het parasieten of schimmel is, blijkt dat het niet te zijn dan kun je gaan kijken of het door voer komt. Dat is kwestie van uitproberen (langere tijd sober voeren, alleen hooi met liksteen), daarna kun je voorzichtig voer toevoegen, muesli bijv.