tantesam schreef:Hallo allemaal,
Na heel wat van de 216 pagina's doorgelezen te hebben, wil ik toch ook m'n verhaal kwijt.
Het gaat om mijn 13 jarige ruin.
Hij heeft de afgelopen weken een wat oranjeachtige vacht ontwikkeld. >> de zogenaamde golden glow die bij onbehandelde cushing hoort
Hij heeft lange stugge haren op verschillende plekken gekregen (vergelijk het met zwijnenharen) >> cushing paarden krijgen vaak een wat andere structuur qua vacht dikker, stugger, wat langer en soms is dit plaatselijk. Na jaren worden dit eerst slagen daarna krullen
Beetje diarree >> slechte weerstand
Hij wordt dik, vooral buik, terwijl hij minder eten krijgt dan ooit (dit past toch juist niet bij cushing??) >> juist wel een hangbuik terwijl ze niet echt dik zijn en evt rare vetverdeling op het lijf terwijl ze vaak interen op spierenvan billen en rug
Er is nog helemaal geen zicht op ruiven, geen haartje zit los. >> het moeilijk verharen is ook een symptoom
Nav deze klachten, belde ik de da, zij begon over cushing. Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Daardoor ben ik is gaan opletten op zijn drinkgedrag, hij drinkt enorm veel. >> door de suikerziekte achtige verschijnselen waar cushing paarden gevoelig voor zijn drinkt en plast je paard meer, dit komt bij behandeling van pergolide vaak weer beter op orde
Aan de staleigenaresse gevraagd of zijn stal erg nat is, ze antwoordde volmondig JA, veel natter. > veel plassen dus
Dan ga je spitten, de hardnekkige rotstraal, de niet weg te krijgen 'wondjes' op zijn been (mok?) >> de onze is ook heel gevoelig voor rotstraal en mok en ontstekingen die er zijn zijn veel hardnekkiger door slechte weerstand die door cushing wordt veroorzaakt.
Hij geeft altijd een paar kuchen bij het aandraven. >> hoeft niets te zeggen..
Morgen komt de da voor de entingen. Zij stelde al meteen de Dexa test voor, maar twijfel daar over nav berichten in dit topic.
Ik zou zelf nooit de dexa test doen. Jouw paard loopt een risico, daar kan een DA in principe niet het zelfde over voelen als jij dat kan want het is zijn/haar paard niet. Wordt je paard wel bevangen dan zit jij ermee en hoe komt hij erdoorheen. Plus een cushing paard dat al eens bevangen is geweest, herstelt moeilijker dan eentje die dat nog niet is geweest, dus brengt gewoon extra mogelijke complicaties terwijl ze op basis van symptomen, bloed en urine ook heel veel kunnen afleiden.
De onze is de afgelopen dagen ook gespoten met cortisonen/dexa* ivm olifantsbeen, kijk dan kun je er niet omheen, maar vaak heeft het wel een dip bij het paard tot gevolg. Als dat niet nodig is, zou ik het niet opzoeken. En ja het kan zijn dat je paard daar de vorige keer ook al last van heeft gehad, maar dat is moeilijk te zeggen achteraf.. Het is jouw paard en jouw verantwoordelijkheid, wat je ook kiest, zorg dat je er achter kunt staan, dat is het belangrijkste! Sterkte!