Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:17

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden meldde ik mij hier weer i.v.m. een overstap van Parodel naar Pergolide. Ik ben begonnen met 8 dagen 0,25 gram en daarna over gegaan naar 0,5 gram. Dat ging helemaal niet goed. Pony zag eruit alsof ik haar had platgespoten met Sedalin! Koppie op de knieën en niet vooruit te branden. Op advies van de veearts dus weer teruggegaan naar 8 dagen 0,25 en daarna weer naar 0,5. Ze is nu weer een beetje suf maar niet zo erg als de eerste keer.

We hebben nu afgesproken om 4 tot 6 weken 0,25 te geven en daarna bloed te prikken om te kijken hoe de hormoonwaarden zijn. De geadviseerde dosis was namelijk 1 mg maar ze heeft bij de halve dosering al heel erg last van bijwerkingen. Afhankelijk van de bloedwaarden beslissen we of we verder gaan met de Pergolide of dat we weer teruggaan naar Parlodel waar ze het fantastisch op deed.

Hebben meer mensen dit soort ervaringen met Pergolide? Volgens mijn veearts zijn er weinig paarden die er absoluut niet tegen kunnen maar zou mijn pony er net één kunnen zijn. :\

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:44

@Saar Ik denk dat jouw DA je pony wil overdoseren. Ponies zijn gevoeliger voor pergolide dan paarden. Bovendien heb je te maken met het gewicht van een pony. Als je naar de vuistregel kijkt dan is 1 mg geschikt voor paarden van 500 kg. Ik denk dat A. jouw pony geen paard is ;-) en B jouw pony geen 500 kg weegt en C - hoe erg zijn de symptomen van jouw pony dat jouw DA zo'n hoge dosis wil geven?

algmene vuistregel zonder nog te kijken naar evt symtomen of bloedbeeld > gewicht van paard X 0,002 = hoeveelheid mg pergolide
Dus paard van 500 X 0,002 = 1 mg.
Dit betekent dat een paard van dat gewicht het MAG krijgen, maar als hij met minder toe kan, heeft dat toch de voorkeur!
Laatst bijgewerkt door fargo op 26-03-12 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:48

Saar, mijn pony ging redelijk op 0,25mg maar had hetzelfde toen hij omhoog ging naar 0,5mg (moest uiteindelijk op 0,6 mg komen). Wat opviel is dat hij zodra hij begon met de pergolide meteen gestopt is met verharen. In overleg afgebouwd en nu helemaal gestopt. Hij heeft eerst wel een aantal dagen een grote dip gehad, maar daarna is elke dag beter/soepeler gaan lopen, hij is veel alerter/stouter en hij is weer begonnen met verharen. Dus hij kan er ook niet tegen. Hij kan echter ook niet tegen parlodel, daar werd hij compleet apathisch van, alleen weet ik niet of de dosering daarvan niet meteen te hoog was want toen had ik een andere DA en er zelf geen verstand van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:31

Wat fijn dat Nado weer opknapt!
Het komt inderdaad zelden voor dat een paard of pony slecht reageert op pergolide....maar het komt voor.
Nado is een van die weinigen en misschien de pony van Saar4@ ook?
Als het na langzaam opbouwen en ook nog eens een stapje terug niet goed gaat lijkt mij het beter om te stoppen....het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.

Ik ben blij dat Pablo er wel goed op reageert,hij heeft wel dagen gehad dat hij wat sloom was maar dat kun je niet apathisch noemen.
Hij eet weer goed,is wakker.Zijn vacht ziet er soms wel erg vreemd uit.
Dat kan per uur verschillen.S'ochtends is hij op z'n knapst :D
Hij begint met verharen maar langzaam.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:34

Tja je kunt stoppen of je kunt gewoon een lage dosis aanhouden zodat je in ieder geval nog wat doet aan het behandelen van Cushing. Een te hoge dosis is niet goed, want dan is een paard/pony te duf. Maar zonder gaat je paard uiteindelijk weer aftakelen en is weer gevoeliger voor bijvoorbeeld hoefbevangenheid.

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:40

Nou moet ik zeggen dat bij mijn pony ook meespeelt dat hij maar nét te hoog scoorde op de ACTH-test en behalve vieze ogen en neus geen echte cushing-verschijnselen heeft. In combinatie met de beslissing hem voor aankomende winter te laten inslapen (hij trekt de winters gewoon niet meer) is hij helemaal van de pergolide afgegaan. Wat Fargo zegt, als jouw pony wel een 'echt' Cushing paard is, zou ik niet aanraden hem helemaal zonder te zetten als een lage dosis wel goed gaat.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:16

De ACTH waarden van mijn pony waren skyhigh dus geen medicatie is helaas geen optie. Als de pergolide niet voldoende werkt gaat ze gewoon weer terug naar parlodel, daar deed ze het super op. Dat is alleen dik 10 keer zo duur als pergolide dus vandaar de overstap.

Mijn pony weegt 440 kg dus als ik bovenstaande vuistregel hanteer kom ik op 0,88 mg maximale dosering. De symptomen waren extreme nervositeit, spierspanning en de typische krullende vacht. Omdat ze nooit last heeft gehad van hoefbevangenheid durft de veearts het aan om het nog even aan te kijken met 0,25 mg.

Vrijdag moet ik echter toch naar de kliniek met haar voor een peesscan dus dan hebben we het er verder nog over. Ik zou het wel jammer vinden als het goedkope middel niet werkt maar haar gezondheid gaat voor. Met de Parlodel was de ACTH waarde 29 en was ze een kerngezond paard.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:26

Saar, ik heb nog parlodel liggen, als je wil kan je die overnemen als je toch weer overstapt ?

Ik heb ook nog pergolide, 1 mg tabletten, ter overname. Die heb ik net 2 weken geleden gekocht...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:30

@Nado, ik hou het in gedachten! Vrijdag overleg ik met de DA en weet ik hopelijk meer. Ik zie ook dat ik niet ver bij jou vandaan woon dus dat is helemaal makkelijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:55

Saar4 schreef:
De ACTH waarden van mijn pony waren skyhigh dus geen medicatie is helaas geen optie. Als de pergolide niet voldoende werkt gaat ze gewoon weer terug naar parlodel, daar deed ze het super op. Dat is alleen dik 10 keer zo duur als pergolide dus vandaar de overstap.

Mijn pony weegt 440 kg dus als ik bovenstaande vuistregel hanteer kom ik op 0,88 mg maximale dosering. De symptomen waren extreme nervositeit, spierspanning en de typische krullende vacht. Omdat ze nooit last heeft gehad van hoefbevangenheid durft de veearts het aan om het nog even aan te kijken met 0,25 mg.

Vrijdag moet ik echter toch naar de kliniek met haar voor een peesscan dus dan hebben we het er verder nog over. Ik zou het wel jammer vinden als het goedkope middel niet werkt maar haar gezondheid gaat voor. Met de Parlodel was de ACTH waarde 29 en was ze een kerngezond paard.

Die spierspanning en nervositeit moet je met name (OOK) aanpakken door het geven van magnesium, daar zul je echt veel van merken! Edit: Willy had zelfs angstaanvallen waardoor hij epileptische aanvallen triggerde. En hij had echt veel spierspanning.

De krullende vacht wordt inderdaad door de pergolide bestreden en uiteindelijk natuurlijk ook indirect de spierspanning en nervositeit. Maar daar hielp het geven van Biomag magnesium vrijwel direct voor bij Willy, dus daarvoor zou ik echt geen hoge(re) dosis pergolide inzetten als er verder geen hoefbevangenheid speelt e.d.

EDIT2: Willy kreeg in eerste instantie toen hij zo gestressed was nog geen pergolide omdat dat via onze DA toen heel lang duurde om te bestellen. Maar toch verbeterde dat snel omdat ik wel Magnesium ben gaan geven en provarium breeding.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:21

Magnesium krijgt ze inderdaad ook. Ze bleek een enorm magnesiumtekort te hebben en dat is opgelost met een supplement. Daar krijgt ze nu nog een dagelijkse onderhoudsdosering van.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:55

Welk soort magnesium geven jullie de paarden? Chelaat of een andere vorm ?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:56

Ik geef idd chelaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:02

Ik geef gewoon magnesium van het merk Biofarm. Mijn man is chemicus en werkt als kwal.manager bij diervoederbedrijf en die geeft aan dat dit niet zoveel verschil uit maakt als sommige bedrijven of sites je willen laten geloven ;-)
Biofarm is fijn, je hoeft maar een klein schepje te geven en al onze paarden eten het zonder problemen.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ag/102407/

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:31

sterkte ilsemarie. 32 is een mooie leeftijd, ale maakt dat het verlies er niet minder om.

ivm de rotstraal en zooltjes (ik weet niet meer wie het was), je hebt ook "blue bond" ijzers en deze hebben alleen een soort gel laag ter breedte van het ijzer zelf, zo heeft het paard extra demping, maar blijft de straal vrij voor behandeling ed

idd het opnameverschil wordt wat opgeblazen. ik geef namelijk de oxide vorm en zogezegd minst goed opneembare vorm, maar met een koffielepeltje/dag is het tekort van mijn paard perfect onder controle (paard weegt +/- 420 kg) terwijl sommigen roepen dat je minimaal 15-20g/dag moet geven (ik geef omgerekend nog geen 3g/dag) Voor mensen zijn de meeste magnesiumsupplementen ook op de oxide-vorm gebaseerd...
edit: de vorm die fargo geeft, is ook wel gunstig van prijs moet ik zeggen

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:47

Hallo allemaal,

Na heel wat van de 216 pagina's doorgelezen te hebben, wil ik toch ook m'n verhaal kwijt.

Het gaat om mijn 13 jarige ruin.
Hij heeft de afgelopen weken een wat oranjeachtige vacht ontwikkeld.
Hij heeft lange stugge haren op verschillende plekken gekregen (vergelijk het met zwijnenharen)
Beetje diarree
Hij wordt dik, vooral buik, terwijl hij minder eten krijgt dan ooit (dit past toch juist niet bij cushing??)
Er is nog helemaal geen zicht op ruiven, geen haartje zit los.

Nav deze klachten, belde ik de da, zij begon over cushing. Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht.

Daardoor ben ik is gaan opletten op zijn drinkgedrag, hij drinkt enorm veel.
Aan de staleigenaresse gevraagd of zijn stal erg nat is, ze antwoordde volmondig JA, veel natter.

Dan ga je spitten, de hardnekkige rotstraal, de niet weg te krijgen 'wondjes' op zijn been (mok?)
Hij geeft altijd een paar kuchen bij het aandraven.

Morgen komt de da voor de entingen. Zij stelde al meteen de Dexa test voor, maar twijfel daar over nav berichten in dit topic.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:31

Klinkt zeker wel als Cushing.
Bij mijn paard is toen ook de dexatest gedaan. Hij heeft er niks van gekregen. Als ze niet eerder bevangen zijn geweest is het risico niet zo hoog, geloof ik.
Mijn paard werd eerst ook heel dik, maar de laatste 2 jaar is hij mooi op gewicht. terwijl hij zelfs meer hooi krijgt. Hij heeft nu ongeveer 6 jaar Cushing, ik weet het 3 jaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:36

tantesam@Klinkt als cushing....vooral de oranje verkleuring.
Heb je een recente foto van je paard?
De dexatest vind ik ook 'eng' maar goed,ik denk vanuit mijn eigen paard,die ongeveer 10 x bevangen is geweest en het is ooit begonnen door corticosteroiden injecties van de da.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:02

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn paard is in 2010 ingespoten, met cortisone/hyaluron in zijn knie.
Als ik toen wist, wat ik nu weet, had ik hier wat beter over nagedacht.

Stomme vraag, maar mag ik uit deze ervaring opmaken dat hij niet gevoelig is voor de corticosteroiden?
Of is het zo dat een paard pas als hij daadwerkelijk cushing heeft hier op kan reageren?

Ik besef me dat dit vragen zijn voor de da. Maar mijn ervaring is, mede door het maagzweertopic waar ik wel eens kom, dat 'door de wol geverfde bokkers' vaak meer kennis hebben dan de dierenartsen....

geerke, heb momenteel geen recente foto, die is natuurlijk zo gemaakt... plaatsen is dan nog een tweede, ben een digibeet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:08

Tenzij je paard een geschiedenis van hoefbevangenheid heeft, kun je best wel een dexatest laten doen als je DA je geen alternatieven kan bieden. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen en heb bij mijn paard een basaal ACTH test laten doen. De meeste DA's willen dat niet omdat ze dan het bloed binnen 3 uur gekoeld in het lab moeten zien te krijgen.
Wel je paard nadien in de gaten houden op evt gevoelig lopen, warme hoeven etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:21

tantesam schreef:
Hallo allemaal,

Na heel wat van de 216 pagina's doorgelezen te hebben, wil ik toch ook m'n verhaal kwijt.

Het gaat om mijn 13 jarige ruin.
Hij heeft de afgelopen weken een wat oranjeachtige vacht ontwikkeld. >> de zogenaamde golden glow die bij onbehandelde cushing hoort
Hij heeft lange stugge haren op verschillende plekken gekregen (vergelijk het met zwijnenharen) >> cushing paarden krijgen vaak een wat andere structuur qua vacht dikker, stugger, wat langer en soms is dit plaatselijk. Na jaren worden dit eerst slagen daarna krullen
Beetje diarree >> slechte weerstand
Hij wordt dik, vooral buik, terwijl hij minder eten krijgt dan ooit (dit past toch juist niet bij cushing??) >> juist wel een hangbuik terwijl ze niet echt dik zijn en evt rare vetverdeling op het lijf terwijl ze vaak interen op spierenvan billen en rug
Er is nog helemaal geen zicht op ruiven, geen haartje zit los. >> het moeilijk verharen is ook een symptoom

Nav deze klachten, belde ik de da, zij begon over cushing. Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht.

Daardoor ben ik is gaan opletten op zijn drinkgedrag, hij drinkt enorm veel. >> door de suikerziekte achtige verschijnselen waar cushing paarden gevoelig voor zijn drinkt en plast je paard meer, dit komt bij behandeling van pergolide vaak weer beter op orde
Aan de staleigenaresse gevraagd of zijn stal erg nat is, ze antwoordde volmondig JA, veel natter. > veel plassen dus

Dan ga je spitten, de hardnekkige rotstraal, de niet weg te krijgen 'wondjes' op zijn been (mok?) >> de onze is ook heel gevoelig voor rotstraal en mok en ontstekingen die er zijn zijn veel hardnekkiger door slechte weerstand die door cushing wordt veroorzaakt.
Hij geeft altijd een paar kuchen bij het aandraven. >> hoeft niets te zeggen..

Morgen komt de da voor de entingen. Zij stelde al meteen de Dexa test voor, maar twijfel daar over nav berichten in dit topic.

Ik zou zelf nooit de dexa test doen. Jouw paard loopt een risico, daar kan een DA in principe niet het zelfde over voelen als jij dat kan want het is zijn/haar paard niet. Wordt je paard wel bevangen dan zit jij ermee en hoe komt hij erdoorheen. Plus een cushing paard dat al eens bevangen is geweest, herstelt moeilijker dan eentje die dat nog niet is geweest, dus brengt gewoon extra mogelijke complicaties terwijl ze op basis van symptomen, bloed en urine ook heel veel kunnen afleiden.
De onze is de afgelopen dagen ook gespoten met cortisonen/dexa* ivm olifantsbeen, kijk dan kun je er niet omheen, maar vaak heeft het wel een dip bij het paard tot gevolg. Als dat niet nodig is, zou ik het niet opzoeken. En ja het kan zijn dat je paard daar de vorige keer ook al last van heeft gehad, maar dat is moeilijk te zeggen achteraf.. Het is jouw paard en jouw verantwoordelijkheid, wat je ook kiest, zorg dat je er achter kunt staan, dat is het belangrijkste! Sterkte!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:09

Kan idd heel goed cushing zijn als ik je verhaal zo lees. Niet elk paard hoeft ook alle symptomen te hebben. Maar veel drinken, veel plassen, rare vacht, wat last van zijn longen en niet verharen zegt al genoeg wat mij betreft.

En ik zou geen risico nemen met die dexa test.. Gewoon bloedje tappen en gekoeld naar Utrecht ermee! :j Zo hebben wij het ook gedaan. Dierenarts heeft het er naartoe gebracht, betaalden we wel voor.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:11

Ik denk dat mijn pony van bijna 24 mogelijk cushing heeft. Het was al eens door mijn hoofd geschoten en de osteopaat kwam er zelf mee nadat ik wat over haar vertelde. Ik ben benieuwd of jullie als ervaringsdeskundigen ook aan cushing denken:

- kon tot vorig jaar probleem 24/7 op gras staan maar heeft vorig jaar 2x een hoefzweer gehad en blijkt achteraf ook hoefbevangen te zijn geweest
- op haar ribben is ze vrij schraal maar nog wel een speknek en vet op haar kont
- redelijk laat met verharen en in haar vacht ook wat langere haren die een beetje omhoog staan. Heeft tijdens het verharen een orange gloed over de vacht maar ze is ook voskleurig...
- plast vrij veel maar met name kleine plasjes. Ik denk dat ze meer is gaan drinken maar dat weet ik niet zeker
- ze zweet vrij snel

Ze ziet er verder overigens wel goed uit en is ook wel fit voor een 24 jarige. Ik zal ook eens een foto van haar plaatsen. Misschien zit ik er wel helemaal naast en is ze "gewoon" hoefbevangen geweest, want een aantal punten die ik hierboven noem kunnen daar natuurlijk ook mee te maken hebben. En het verharen kan natuurlijk ook met haar leeftijd te maken hebben...

Ik heb wel gelezen en gezocht in het topic maar kon het niet direct vinden. Kunnen jullie mij een indicatie geven van de kosten voor een test? En wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten voor de medicijnen? Weten jullie ook het verloop van de ziekte indien je geen medicatie zou geven?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:38

Nogmaals bedankt voor de reacties en tips.

Vandaag is de da geweest, en zo op het zicht vond ze het geen typisch cushing paard.
Ze heeft bloed afgenomen en gaat het eea checken, ook heeft ze mest meegenomen.
Als hier niks duidelijks uitkomt wil ik verder.

Toen ik verder vroeg over de dexa test, wuifde ze de risico's weg.
Wat me helemaal irriteerde was het feit dat ze zei, nee er zijn geen andere testen.
Toen ik verder vroeg kwam ze daarop terug, maar zei dat ze de mogelijkheden daar niet toe hadden.

Mocht er niks uit het vandaag getrokken bloed komen, dan bel ik Visdonk, zij hebben een lab, wellicht doen zij wel ACTH test.

@ Roosmarijn zelf naar Utrecht brengen is geen optie, als het even tegenzit red ik het niet in 3 uur.
@fargo is olifantsbeen ook gevolg van cushing? Sterkte daarmee.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:14

Hoi Tantesam, wat gaat je DA nu testen? Want volgens mij is de 'gewone bloedtest' minder betrouwbaar. De ACTH test is de meest betrouwbare, maar zal 'nuchter moeten gebeuren. Verder kan je het zien in de urine. Elk paard kan na een cortico/hyaluron injectie hoefbevangen raken, heeft niets met cushing te maken, cushing paarden zijn alleen wel gevoeliger voor hoefbevangenheid, vooral als ze al eens hoefbevangen zijn geweest. Wat een narigheid. Is overigens met pergolide (medicatie voor oa parkinson) wel mee te leven ;-)