[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:58

Klara16 schreef:
@ Aline 4: In plaats van de individuele fokker in de portemonnee te zitten (want dat doen de stamboeken door jonge schuurders geen papier te geven) zouden ze dan beter eens kritisch kijken naar de hengstenstapel. Het is hetzelfde verhaal als met de dwerggroei bij de friezen.

Zolang je als fokker niet met zekerheid kan/mag weten of hengst X eczeem vererft, heeft het stamboek ook niet het recht om het fokproduct te weigeren. Want uileindelijk vangt de hengstenhouder dan goed geld voor zijn waardeloze hengst en wordt de lijn verder gezet. Maar ja, laten dat nu juist de mensen zijn die bij de stamboeken het beleid bepalen. Zo zal het eczeem toch nooit verdwijnen!

Tuurlijk ben ik het met je eens. Het probleem moet aan alle kanten aangepakt worden dus ook bij de hengsten!! Maar het moet wat mij betreft niet of-of zijn. Zowel de hengsten als de merries zouden van de fokkerij uitgesloten moeten naar mijn mening. Hoe sneller dit probleem opgelost wordt, hoe beter het is wat mij betreft en dat mag best radicaal.
En vergis je niet, ik heb het helaas, zoals al eerder gezegd, ook over mijn eigen merrie lijn.

M.a.w. ik vind dat je een heel goed punt hebt maar ik vind niet dat we het een niet moeten doen omdat het ander ook niet gebeurt!! Dan kom je zeker nooit een stap vooruit...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:15

rowo schreef:
Zowel de hengsten als de merries zouden van de fokkerij uitgesloten moeten naar mijn mening. Hoe sneller dit probleem opgelost wordt, hoe beter het is wat mij betreft en dat mag best radicaal.

Ik ben het met jullie eens dat je geen nieuwe gevallen van ZE moet fokken. En hoe
graag ik ook een veulen wil van mijn merrie, ik heb toch besloten om het niet te doen vanwege haar eczeem. Maar of het probleem opgelost wordt door het stoppen met eczeempaarden te fokken betwijfel ik. Het lijkt erop dat steeds meer paarden, ongeacht hun afstamming ZE krijgen. Er spelen meer factoren mee dan erfelijkheid. Hoe is anders de ZE explosie op de veluwe te verklaren? En het feit dat het jaren geleden eigelijk bijna niet voorkwam? Het is een zeer complex probleem.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:58

Het is hetzelfde soort verhaal als met allergie bij mensen.

50 jaar geleden kwam dat haast niet voor. Nu is er geen klas in de basisschool waar niet minstens 5 kinderen asthma/hooikoorts/eczema hebben. Hoe dat komt weet eigenlijk niemand.

Het gaat ook niet alleen om pony's en Friezen. Je ziet het zelfs bij warmbloedpaarden uit goede sportlijnen. Opeens beginnen ze te schuren, en hoe het komt daar heb je het raden naar. En het zijn echt niet de minste afstammingen hoor.

Vandaar mijn aarzeling om fokken met eczemers totaal te verbieden. Er moet een heel belangrijke invloed van de omgeving zijn die ervoor zorgt dat bepaalde paarden beginnen met schuren. Zolang we niet weten hoe dat precies zit doen we misschien meer kwaad dan goed door heelder lijnen uit de stamboeken te gooien.

Dat is trouwens voor OC/OCD ook niet gedaan, en die ziekte is nog wel een graadje erger dan eczeem. Per slot van rekening kan je met een schuurder wel nog rijden he!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:32

Even over de Tee Trea; hoe vaak smeren/ doen jullie het erop per dag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:19

1x per dag, maar vaker hoeft ook niet.

ik had vanmorgen huidcreme van aloe vera in mijn handen van iemand,dat is ook heel fijn spul!
maar wel een stuk duurder...12 euro voor een pot vol Knipoog

wat betreft fokken met eczemers.
als je echt een overduidelijke schuurder hebt ja dan zou je het misschien laten om te fokken.
maar kelly bij ons schuurd ook als ze op stal staat de manenkam.
maar betekend niet dat haar zoon het automatisch ook heeft,want ik vind niet dat het zomereczeem is bij haar

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:45

Over fokken met schuurders: mijn schuurder gaat zéker de fokkerij in. Afgezien van het feit dat ze zelf de nodige kwaliteiten bezit, komt zij uit een super moederlijn waar vele internationale springpaarden uit komen, haar halfbroer heeft o.a. internationaal gesprongen en meerdere goed gekeurde hengsten komen uit die lijn.

Voor een sportpaard dat toch over het algemeen meer op stal staat vind ik zomereczeem geen onoverkomelijk iets. Al zou ze het doorfokken, dan nog kan ze een zeer goede bijdrage aan de fokkerij leveren door haar karakter, vermogen en techniek.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:03

Bij mij op de vereniging is een meisje waarvan de pony's nooit buiten komen. Maar 1 vd 2 schuurt zich zelfs dan nog helemaal kaal.

@ ellepel: bedankt!

Hier in Haaksbergen is een man die van bepaalde bloemen en planten een soort zalfje maakt. Dit zalfje moet echt wonderbaarlijk goed helpen voor van alles en nog wat. Mijn ma had nog wat over dus ik mag dat misschien binnenkort ook proberen. Wel jammer is dat die man daar maar 1x per jaar ofzo een hele bups van maakt en dan niet meer. Op is dus op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:12

er zijn zooooooooooooo veel smeerseltjes he Haha!
zit zo af en toe wat bij wat werkt.
helaas bij ap altijd maar een 3 weken en dan begint ie weer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:13

De oorzaak haal je er toch niet mee weg... maar je kan het altijd verzachten en dat probeer ik gewoon.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:12

Klara16 schreef:
Het is hetzelfde soort verhaal als met allergie bij mensen.

50 jaar geleden kwam dat haast niet voor. Nu is er geen klas in de basisschool waar niet minstens 5 kinderen asthma/hooikoorts/eczema hebben. Hoe dat komt weet eigenlijk niemand.

Het gaat ook niet alleen om pony's en Friezen. Je ziet het zelfs bij warmbloedpaarden uit goede sportlijnen. Opeens beginnen ze te schuren, en hoe het komt daar heb je het raden naar. En het zijn echt niet de minste afstammingen hoor.

Vandaar mijn aarzeling om fokken met eczemers totaal te verbieden. Er moet een heel belangrijke invloed van de omgeving zijn die ervoor zorgt dat bepaalde paarden beginnen met schuren. Zolang we niet weten hoe dat precies zit doen we misschien meer kwaad dan goed door heelder lijnen uit de stamboeken te gooien.

Dat is trouwens voor OC/OCD ook niet gedaan, en die ziekte is nog wel een graadje erger dan eczeem. Per slot van rekening kan je met een schuurder wel nog rijden he!

Er is over allergieen bij kinderen wel degelijk al heel veel bekend.
Echter de meeste mensen worden dom gehouden of willen uit gemakzucht niet anders.
De voeding is 1 van de hoofdoorzaken. Foute voeding en grote tekorten van belangrijke nutrienten.
Onze voeding bevat nl. al lang niet meer zoveel goede stoffen als 50 jaar terug.
Daarnaast antibiotica wat voor een storing in de darmflora zorgt. Hoeveel kinderen hebben wel niet op jonge leeftijd al een keer een kuurtje gehad ?
En dan zal ik de invloed van de vaccinaties maar niet verder uitdiepen Knipoog

Wat voeding betreft. Het stikt van de conserveringsmiddelen, synthetische kleurstoffen en suikers.
Je wilt niet weten hoeveel suiker er bijv. in zo'n klein bakje Danoontje zit. Schrikbarend.
Brood, glutenintolerantie? Omdat het graan zodanig bewerkt wordt dat het niet meer lijkt op graan van vroeger. En al de toevoegingen zoals broodverbeteraars ?
Mijn zoon heeft toen hij jong was een kleurstofintolerantie gehad.
Je had toendertijd die Nibbit chips. Van die rode en gele stengeltjes. 1 rood stengeltje was voldoende om hem urenlang op tilt te laten gaan Boos!
Kinderen krijgen meer en meer verborgen rotzooi binnen dmv. voedsel en snoep.
De darmen moeten dat allemaal maar aankunnen. Meestal met als gevolg lichamelijke of gedragsproblemen.
Darmen corrensponderen met de huid. Werken de darmen niet goed dan zal de huid ook problemen gaan krijgen. Hangt er maar van af hoe ver de tolerantie van het lichaam is tegen de foute stoffen en wanneer de problemen beginnen.

Met paarden en trouwens andere huisdieren is het niet veel anders.
Het gras is meestal door verkeerde bemesting (kunstmest) al niet toereikend qua goede voeding.
Dan stoppen we er nog 's krachtvoer in met allerlei produkten die niet geschikt zijn. Dan gaat het net zo lang goed tot de top van de tolerantie bereikt is en voila. Zomereczeem, hoefbevangenheid gedragsproblemen enz. enz.
Soya olie bijv. zit in elk nederlands krachtvoer. Of eigenlijk genetisch gemodificeerde soyaprodukten.
Soya was in de chinese oudheid een zeer gezond produkt. Echter toen werd het op bep. wijze gefermenteerd en dus een heel andere soya als ten heden dage en absoluut niet te vergelijken met elkaar.
Hippolyt een duits voer en uitsluitend van natuurlijke produkten gemaakt zonder allerlei toevoegingen wil absoluut geen soya gebruiken !!!

Daar komt nog bij dat de meeste voeders synthetische vitamines, mineralen en anorganische spoorelementen ( nutrienten) gebruiken. Heel simpel, het is gewoon goedkoper en meestal langer houdbaar.
Kassa voor de voerfabrikanten.
Dan heb je nog de hoeveelheid. De meeste krachtvoeders hebben een voerschema.
Een half tot 1 kg. krachtvoer per 100 kilo paard. Waarom ??? Pas bij die hoeveelheden krijgt een paard voldoende van alle nutrienten binnen !!!
Leuk voor een fjord of zware haflinger. Geen mens die daar minimaal 3 kilo krachtvoer per dag in stopt. Toch ???
Terwijl juist paarden met lichamelijke klachten zoals zomereczeem en hoefbevangenheid veel meer nutrienten verbruiken dan gezonde paarden. Dus nog veeeeel meer nodig zouden hebben.
Vit. D is superbelangrijk voor div. stofwisselingsprocessen in het lichaam. Door overdag je paard onder een eczeemdeken te zetten hou je de Vit. D van de zon tegen. Ik snap best wel dat het voor sommige paarden een must is zo'n deken maar zorg dan wel dat vit. D voldoende in het voer zit.
Dat red je echt niet met een half bakje muesli.
Vit. D en A horen bij elkaar. Als de 1 te weinig aanwezig is gebeurt dat met de ander ook.
Vit. A zit in hooi maarrr... is na 4 a 5 maanden al nagenoeg uit het hooi verdwenen !!!
Omega 3 en 6 ( werkt oa. ontstekingsremmend) zat vroeger gewoon in het gras. Koeien en paarden kregen het dus ook zodoende binnen. Dat is al jaren niet meer, dus krijgen wij mensen het ook niet meer via ons runderlapje binnen.
Bovenstaand is trouwens uit div. wetenschappelijke onderzoeken gebleken.
Dan zijn er nog mensen die beweren dat paarden div. vitamines zelf aanmaken en het dus niet gesupplementeerd hoeft te worden. Engels onderzoek heeft aangetoond dat de aanmaak van het paard zelf maar minimaal is en dan nog moet het dier wel een hele gezonde voeding binnenkrijgen want anders lukt het nog niet. Dus die koeienweides van tegenwoordig zijn niet bepaald toereikend genoeg.

Er wordt geregeld beweerd dat zomereczeem erfelijk is. Ik geloof er dus absoluut NIET in.
Er zijn zoveel externe dingen die de oorzaak kunnen zijn. Zelfs het grond of slootwater kan een externe trigger zijn.
Een voorbeeld uit de hondenwereld. HD bij honden zou erfelijk zijn.
De Deense voerdeskundige Mogens Eliasen doet al 35 jaar onderzoek naar gezonde hondenvoeding, samen met een dierenarts.
Zij hebben div. nesten gefokt waarvan beide ouders HD hadden. Geen van de puppies kreeg HD.
Echter de pups werden WEL direkt op versvleesvoeding gezet ala de wolven in de natuur eten. Fabrieksvoer voor honden bestaat uit minstens 60 % graan. Veel honden tolereren het maar de hond is absoluut geen graaneter.
Een hond heeft een darmlengte van 1 meter en een maag met een zuurgraad van 1.
Dat is verschrikkelijk zuur maar dood dus ook alle bacterien en ziektekiemen.
Zet je een hond op uitsluitend versvleesvoeding ( mijn 2 honden dus ook) dan is overbodig verharen over, ze worden veel soepeler in hun begingen, geen tandsteen meer, geen huidproblemen, geen vieze adem en geen TE vette hond.

Hoeveel honden lopen er tegenwoordig wel niet rond met nierproblemen, huidproblemen (hotspots), gewrichtsproblemen, overmatig verharen om van gedragsproblemen zoals oa. ADHD gedrag maar niet te spreken.
Ach dan heeft de direnarts nog wel een speciaal dieetvoer. Kassa.

Om bij de paarden terug te keren Knipoog
Er is ook onderzoek naar OCD gedaan waarbij er steeds meer geluiden opgaan dat teveel granen voeren een trigger is.

In elk geval heb ik 2 merries, beide kruisingen Fjord/Fries die beide zwaar zomereczeem hebben gehad.
Na een uitzoekerij van jaren zijn ze er eindelijk helemaal af.
Ik ga ze allebei komend jaar onder de hengst doen. Ik wil graag bij beide 1x een veulen fokken en die ook aanhouden alszijnde de volgende generatie.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:48

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:38

Hallo, bokkers...

Ik had idd een paar pm`s gehad, en bedacht dat het toch handiger was om het in het topic te vermelden wat mijn oplossing was voor het voorkokmen van het schuren van manen en staart enz.

Wij hebben via Familie te horen gekregen dat wij het op deze manier moesten aanpakken: (met onze net aan gekochte ruin. Die ook behoorlijk veel last had van jeuk in de staart).

1 Emmer met water
daar bij toevoegen Groene Zeep ( niet vloeibaar ) ( niet te veel niet te weinig, zelf aankijken wat het beste is )
Daar een scheut spiritus aan toevoegen,

In laten trekken Haha!

En daarna uitspoelen met azijn en water!

Bij onze ruin die wij net aan gekocht hadden was het ook een zoektocht wat we het beste konden doen, wij hebben dit geprobeerd en de jeuk is HELEMAAL weg!!!!

Ik zou heel graag willen weten als jullie resultaat hebben!.. ??

Graag via pm

Groetjes Nicole ( knolle_krack )

Stel gerust vragen via pm!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:54

Venetia schreef:
Over fokken met schuurders: mijn schuurder gaat zéker de fokkerij in. Afgezien van het feit dat ze zelf de nodige kwaliteiten bezit, komt zij uit een super moederlijn waar vele internationale springpaarden uit komen, haar halfbroer heeft o.a. internationaal gesprongen en meerdere goed gekeurde hengsten komen uit die lijn.

Voor een sportpaard dat toch over het algemeen meer op stal staat vind ik zomereczeem geen onoverkomelijk iets. Al zou ze het doorfokken, dan nog kan ze een zeer goede bijdrage aan de fokkerij leveren door haar karakter, vermogen en techniek.

Ah, twee dingen waar ik niet goed van wordt: fokken met eczemers EN paarden die niet buiten komen. Denk dat wij maar beter niet met elkaar in discussie kunnen gaan Knipoog

Edit: typefoutje weggehaald Haha!

Edit, Edit: Maar we zullen vast over andere dingen wel leuk kunnen kletsen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:02

knolle-krack:

weet je trouwens wel dat spiritus ongelooflijk prikt op open wondjes?
word ook wel met succes gebruikt tegen mok en andere huid aandoeingen.
ik kon het recept al van een paardenarts uit friesland. Tong uitsteken

heb het zelf nooit geprobeerd trouwens, heb hier wel een pot groene zeep staan,maar ik probeer nu eerst es de tea tree uit....kijken of dat werkt
zal wel want het heeft geregend en meestal zijn er dan minder vliegjes Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:03

@henny_W

mag ik vragen hoe jij je paarden nu houdt en wat je ze voor voer geeft?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:14

Beste topic vriendjes en vriendinnetjes,

Weten jullie wel dat het ergens in de volgende week (tegen het einde) 's nachts gaat vriezen?
Eindelijk het einde van het schuurseizoen in zicht??

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:29

Aline4 schreef:

Weten jullie wel dat het ergens in de volgende week (tegen het einde) 's nachts gaat vriezen?

heerlijk zeg om me meissie dan weer lekker in haar "blote kont" door de wei te zien lopen Knipoog

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:12

Aline4 schreef:

Go jij! Go jij! Kan gelijk de winterdeken op Lachen

Ik heb trouwens gister de exceemdeken af moeten halen want die was echt doorweekt.. K heb de regendeken maar opgegooit en ik hoop dat zn manen nog heel zijn...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:01

Aline4 schreef:

dat zou fijn zijn!!!!!!!! mijn lieve Vera heeft haar halsdeken van Ivanhoe gisteren naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Ik heb nu een paar lappen repareerstof zeg maar.... Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:30

wat mijn ervaring dus afgelopen jaar is dat dit:
Afbeelding

me toch 100x beter bevallen is dan dit:
Afbeelding

Knipoog
en waarom?
ik heb de wheater beeta gekocht voor 30 euro nieuw!
en die gaat volgend jaar zijn 3e jaar in en is nog heel.
en de pagony is dus nu al kapot.

alleen jammer dat de hals te kort is van de wheater beeta, maar daar ga ik een stuk bij aan zetten.
heb de hele zomer de dekens afgewisseld. ap had het soms te warm onder de eczeemdeken en zweette zich rot.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:26

shera schreef:
rowo schreef:
Zowel de hengsten als de merries zouden van de fokkerij uitgesloten moeten naar mijn mening. Hoe sneller dit probleem opgelost wordt, hoe beter het is wat mij betreft en dat mag best radicaal.

Ik ben het met jullie eens dat je geen nieuwe gevallen van ZE moet fokken. En hoe
graag ik ook een veulen wil van mijn merrie, ik heb toch besloten om het niet te doen vanwege haar eczeem. Maar of het probleem opgelost wordt door het stoppen met eczeempaarden te fokken betwijfel ik. Het lijkt erop dat steeds meer paarden, ongeacht hun afstamming ZE krijgen. Er spelen meer factoren mee dan erfelijkheid. Hoe is anders de ZE explosie op de veluwe te verklaren? En het feit dat het jaren geleden eigelijk bijna niet voorkwam? Het is een zeer complex probleem.

Ik weet niet hoe je gequote hebt, maar dat heb ik iig niet gezegd Lachen (er staat namelijk boven; rowo schreef.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:47

hoi hoi

mijn pallie heeft de hele zomer nog niet zo erg geschuurd als nu. echt heel zonde hij zag er zo goed uit. hij heeft trouwens geen deken meer aan. heeft geen nut hij weet veels te goed hoe hij dat ding uit moet trekken. waardeloos is dat. (bewijst wel weer hoe slim ie is.. Clown )

ik heb nu wegens goede ervaringen die ik gelezen heb, butox besteld.
dat is eigenlijk een soort pour on middel voor koeien en schapen. het werkt preventief tegen steken van de knut. jammergenoeg heeft het een vrij lange levertijd. maar goed dan heb ik het anders maar alvast voor volgend jaar. ben wel van plan om als ik het binnen heb, toch al een keer op te gieten. ik hoop het snel binnen te hebben maar het staat helaas in backorder. duur spul trouwens. maar goed het schijnt goede resultaten te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:47

ik kreeg nog een andere tip:

insprayen met frontline.
maar echt geen idee of t wat is.lijkt me nogal duur

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:50

ellepel schreef:
ik kreeg nog een andere tip:

insprayen met frontline.
maar echt geen idee of t wat is.lijkt me nogal duur

dat zij een vriendin van mij ook al ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:52

ik heb het hier wel staan voor de katten.
ik meende dat je het alleen maar in de manenkam hoefde te sprayen?

weet wel dat het ook heel goed tegen teken gebruikt kan worden