Klara16 schreef:@ Aline 4: In plaats van de individuele fokker in de portemonnee te zitten (want dat doen de stamboeken door jonge schuurders geen papier te geven) zouden ze dan beter eens kritisch kijken naar de hengstenstapel. Het is hetzelfde verhaal als met de dwerggroei bij de friezen.
Zolang je als fokker niet met zekerheid kan/mag weten of hengst X eczeem vererft, heeft het stamboek ook niet het recht om het fokproduct te weigeren. Want uileindelijk vangt de hengstenhouder dan goed geld voor zijn waardeloze hengst en wordt de lijn verder gezet. Maar ja, laten dat nu juist de mensen zijn die bij de stamboeken het beleid bepalen. Zo zal het eczeem toch nooit verdwijnen!
Tuurlijk ben ik het met je eens. Het probleem moet aan alle kanten aangepakt worden dus ook bij de hengsten!! Maar het moet wat mij betreft niet of-of zijn. Zowel de hengsten als de merries zouden van de fokkerij uitgesloten moeten naar mijn mening. Hoe sneller dit probleem opgelost wordt, hoe beter het is wat mij betreft en dat mag best radicaal.
En vergis je niet, ik heb het helaas, zoals al eerder gezegd, ook over mijn eigen merrie lijn.
M.a.w. ik vind dat je een heel goed punt hebt maar ik vind niet dat we het een niet moeten doen omdat het ander ook niet gebeurt!! Dan kom je zeker nooit een stap vooruit...