[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 05:58

had je al eens een bloedonderzoek laten doen om te kijken of dat wel allemaal goed is?
dat hij het los in de wei of stal niet doet,geeft toch wel aan dat het geen pollenallergie is.
heeft je paard ooit eens vastgelegen op stal of erg gehangen aan het halster?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:34

Paard van vriendin van mij heeft ook nog pollenklachten ! Dus zijn er nu toch nog pollen ?????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:47

je zou het niet denken met al die regen?
kijk gras wat bloeit geeft pollen en gras bloeit heel laat in het jaar nog.
ik denk wel dat het toch goed is om te kijken of de klachten vebeteren als je het hooi goed nat maakt(als ze hooi krijgen)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:21

Maris schreef:
Paard van vriendin van mij heeft ook nog pollenklachten ! Dus zijn er nu toch nog pollen ?????

Ik las in een ander topic dat je paard weer schudt Maris. Balen hoor!
Heeft de behandeling van de therapeut nog iets gedaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:26

Hij heeft idd 1 dag weer geschud , op buitenrit toen we langs bomen reden, daarna niet meer. Toch pollen ??? Ik weet het niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:32

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:09

Hopen dan maar dat het snel kouder weer wordt ;)

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:34

hallo,
ik ben zelf niet bekent met Headshaking.
maar heb wel een aantal vragen voor een vriendin van mij.
haar paardje is 14, het paardje is van iemand anders en zij rijd hem nu 3 maanden. het paard is altijd met bit gereden en nu bitloos.
ze heeft ook voor de kar gestaan.
vandaag heb ik haar voor het eerst echt in training gezien en er viel me het een en ander op.
het paard schud ontiegelijk met zijn hoofd...
hij strekt recht voor uit... zodat ze mee wordt getrokken...
het paard doet dit als een soort van uitspatting... hij laat het niet merken van te voren...
ook trekt hij zijn hoofd schuin toewel ze haar handen en zit goed recht en gelijk houd.
tijdens draf trekt hij naar voren, dit doet hij in een volte iets van 2 keer.
in stap daar in tegen doet hij het wel 10 keer en hij gooit hem ook omhoog..
als ze stil staat met het paard beweegt het hoofd van links naar rechts, en van boven naar onder... vooral van boven naar onder.
ook wil het met het kleinste beetje druk op de neus..en wang al er onder uit komen... (kruis links systeem bitloos hoofdstel)
nou vroeg ik haar gelijk wanneer het paard voor het laatst naar de tand arts is geweest.. ze weet dit niet en ze vraagt zich af of de persoon van wie dit paard is het ook wel wil.. een moeilijke situatie dus.
het paard vindt het ook echt heel moeilijk om op zijn linkerhand recht te lopen.
hij deed het overigens veel erger met bit, maar het paard doet het ook bitloos... een kruis links systeem zit toch om het hoofd heen en kan druk veroorzaken..
denken jullie dat het de tanden zijn, zo als ik een beetje denk.
of zou het iets in de rug kunnen zijn dat zich uit in het hoofd?
of misschien toch iets anders waar ik geen weet van heb en jullie wel?

alvast bedankt :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:22

Headshaken kan ook komen door een beknelling van de trig..... zenuw. Ik weet even de preciese naam niet, maar in ieder geval een zenuw in het hoofd/kaak.
maar idd hoofdschudden kan ook vanuit de rug komen. Schudt het paard ook als hij/zij niet bereden wordt ? en met longeren ?

lataar

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:29

hmm...dat is een goede..dat zou ik even moeten vragen, ze verteld me wel dat als ze met een los teugeltje rijd dat ze het bijna niet doet..

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:55

Je hebt een paar heel duidelijke bewegingen beschreven die in het 'plaatje' van headshaken passen. Je kunt het zien als een soort van zenuwpijn, het paard reageert op pijnscheuten die vaak ontstaan door compressie van de schedel waardoor zenuwen beklemd raken. Er zijn nog heel veel andere mogelijkheden, headshaking kan door veel factoren ontstaan en daar zijn de artsen het nog niet helemaal over eens. Waar men het wel over het algemeen eens is dat het paard pijn ervaart of op z'n minst ongemak. Dus als een paard zo heftig schudt is het eigenlijk niet diervriendelijk om daarmee aan het werk te gaan. In ieder geval zo veel mogelijk druk op het hoofd vermijden.

Het is inderdaad heel belangrijk om het gebit na te laten kijken, dat zou iedere eigenaar tenminste 1x per jaar moeten laten doen. Het zou mooi zijn als je daarmee de klachten kunt wegnemen, maar meestal is er meer aan de hand. Hangt er ook vanaf hoe lang het paard al schudt en of er iets is gebeurd waardoor het paard is gaan schudden, zoals hoofdtrauma. Ook belangrijk is om te weten of het paard het hele jaar door schudt of alleen in de zomermaanden, waardoor je meer aan een allergie zou kunnen denken.
Is er een dierenarts bij geweest?

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:06

hallo,
nee... het is ze nooit zo op gevallen voor dat ik er over begon.
ik ken het paardje pas van 2 X zien.
er is dus ook geen dierenarts bij geweest..
ik ben heel erg bang dat het enige wat ik kan doet is dit alles vertellen en misschien wat voorbeelden uitprinten om aan het meisje die het paardje rijd te laten zien
hopelijk kan zij de echte eigenaar overtuigen..
helaas is dit een ouderwets iemand ... ik denk niet dat ze ooit ene tandarts heeft gezien als ze daar al heel haar leven staat..
dat zou een hoop verklaren en dan kan het ook leiden tot zenuw pijn en eventueel door heel het lichaam als het echt erg is..
het meisje rijd het paard nu 3 maanden, en ze zegt dat hij het al die 3 maanden al doet. ze vertelde me dat de vorige bijrijdster mee losse teugel reed... dat was waarschijnlijk dan niet voor niks geweest..
ik zelf heb een tandarts die ook spieren en gewrichten doet... dus wie weet kan ik ze over halen het paard door haar te laten bekijken..dan heb je een beetje 2 vliegen in een klap

in iedergeval heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:44

Vea schreef:
Ik kom een weekje niet op bokt en ik heb weer heel wat te lezen!

Amor is ook wel een speciaal geval, vrijdag ben ik bijvoorbeeld alleen gaan rijden in het bos zonder te schudden, gisteren ben ik met een
vriendin samen gaan rijden en op weg naar en van de piste deed die het weer..In de piste minder maar als hem kon zou hem met zijn neus ergens tegen schuren/leunen. Ik heb zo het gevoel dat die meer schud als die wat opgewonden is bijvoorbeeld als er meer paarden meerijden, alleen doet die het veel minder...

Nu moet ik zeggen dat dit precies allemaal wel meevalt als ik hier zo lees dat een paar niet KUNNEN rijden...Het is nu in ieder geval al beter dan begin september, ik hoop dat dit volledig stopt in de herfst en in februari ga ik eens proberen met puur pollen...

Helaas zal België wat ver zijn voor die behandeling...

Ik ken verschillende mensen die in Belgie werkzaam zijn als CS therapeut. Als je mij even je emailadres geeft per PB dan stuur ik dat door. Er zit er vast wel 1 bij jou in de buurt.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:34

ik heb mijn mailadres doorgestuurd via een PB.

Met Amor gaat het nu weer beter, ik ben terug aan het verminderen met zijn pillen en in februari eens proberen met die puur pollen en hopen dat dat ene beetje helpt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 07:12

eigenlijk is het pollenseizoen nu wel afgelopen, appie heeft in elk geval nergens meer last van.
als het straks eens een keer een mooie dag is met laagstaande zon dan schud hij nog wel,maar eerts voorlopig zijn zijn klachten wel weg

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:50

met goed weer durft die idd nog eens knikken met zijn hoofd, voor de rest schudvrij! (voorlopig)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:54

afhankelijk van het weer verwacht ik dat zo eind februari weer begint met schudden.
tenzij er een wonder gebeurd, ik houd hem namelijk wel de hele winter op de zwarte kummel olie,dus wie weet

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 08:50

Ik heb ook een hele heftige headshaker en wil hem gaan laten onderzoeken, hij is ook nog eens heel erg scheef dus het is een dubbel probleem en ik zit nu te dubben om hem wel of niet te verzekeren.. Nu vraag ik me af of onderzoeken naar headshaken en geneesmiddelen daarvoor vergoed worden? Hebben jullie daar ervaring mee?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 09:21

Hallo,
Ik wil mij ook graag melden in dit topic. Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een 5 jarige ruin die verschrikkelijk met zijn hoofd schud.
Hij doet dit alleen in stap en met zijn hoofdstel in. Ik heb de tandarts en de osteopaat er naar laten kijken en die konden niks verontrustends vinden.
Sinds kort ben ik weer aan het rijden na de laatste behandeling van de osteopaat en hij schud nog steeds met zijn hoofd. Het schudden komt voort uit zijn hoofd en niet uit zijn hals (zijn hals houd hij stil tijdens het schudden)
Ook is zijn zadel nagekeken en dat lag goed op zijn rug. Gisteren ben ik voor het eerst met hem naar buiten geweest en daar leek het iets minder te zijn met het schudden.
Mijn paard schud echt alleen tijdens het werk met zijn hoofd en dan alleen in stap.
Valt hij ook onder de noemer "headshaker" of heeft hij gewoon een tic ontwikkeld?
Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet, of hij nou ergens pijn heeft of een ongemakje, een kronkel tussen zijn oren of las van pollen oid?
Heeft iemand hier een antwoord op of komt dit iemand bekend voor?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:08

Misschien iets met zijn oren ? Of het bit ? Of de trigi.... zenuw ?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:35

Nervus Trigenimus (5e hersenzenuw) :o

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:44

Gisteren door dierenarts nagekeken, endoscopie van de neus/luchtwegen laten doen, veel slijm in luchtwegen dat is niet goed maar oren neus etc. niets bijzonders. Nostrilvet gekregen maar vandaag nog harder shaken dan voor de Nostrilvet.. Paard is extreem scheef, als je hem van achteren ziet is hij links wel 20 cm hoger dan rechts, daar heeft hij veel last van met rijden dus denk ik eerder aan spanning. Soms als je hem er doorheen gereden krijgt schudt hij niet meer, tot je weer afstapt en hij staat zijn muesli te eten dan staat hij nog lang na te schudden..het is zo triest en we overwegen serieus afscheid van hem te nemen als niets verbetering geeft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:52

querido schreef:
Gisteren door dierenarts nagekeken, endoscopie van de neus/luchtwegen laten doen, veel slijm in luchtwegen dat is niet goed maar oren neus etc. niets bijzonders. Nostrilvet gekregen maar vandaag nog harder shaken dan voor de Nostrilvet.. Paard is extreem scheef, als je hem van achteren ziet is hij links wel 20 cm hoger dan rechts, daar heeft hij veel last van met rijden dus denk ik eerder aan spanning. Soms als je hem er doorheen gereden krijgt schudt hij niet meer, tot je weer afstapt en hij staat zijn muesli te eten dan staat hij nog lang na te schudden..het is zo triest en we overwegen serieus afscheid van hem te nemen als niets verbetering geeft.

Wanneer je open staat voor een alternatieve geneeswijze moet je mij even pb-en.

Mijn paard is voor 99% schudvrij door deze behandelingen en ook het paard van Mirgino hier in het topic schudt niet meer na de behandelingen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:20

:D ik ben dolblij nu met mijn paard
ik wil nog wel een keer een filmpje plaatsen van hoe erg hij schudde voor diegene die dat wil zien :j
hij doet het super

en alleen met logeren wil hij nog kantelen, maar verkalking in een bloedvat krijg je nooit meer helemaal schoon
maar nu doet hij het een paar passen en niet meer de hele tijd zoals in april toen we naar de kliniek gingen.

ik rij weer op hem en had tot paar maanden geleden daar geen hoop meer op.

nu blijft Sylvia weg tot jan,en ik ben benieuwd of hij het zo goed blijft doen.
hij zit weer goed in zijn vel gaat ook weer mooi in conditie komen :D

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:59

@singasong: wat doe jij dan?