[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:32

Tancreda4 schreef:
Mijn dame heeft geen zomer eczeem maar m'n ze heeft wel Jeuk. En wel bij haar uiers. Er tussen, er voor, naast, liezen.... het is heftiger als de hengstig is en nu met het warme weer ook weer. Het is echt snue want ze kan er zelf niet bij. Ze staat te slaan met d'r staart om iets te jeuken. Maar door d'r leeftijd is pootje omhoog en met de mond krabben geen optie meer. Ze doet soms een poging om na het rollen te blijven zitten maar ook dat lukt haar niet. Ik kriebel het wat, spuit het af met koud water...

Maar wat zou ik op zo'n gevoelige plek en dun huidje kunnen smeren om de Jeuk wat in te dammen?

Het zijn echt periodes. Probeer met viegenspray vliegjes weg te houden daar. Die verergeren het, maar ook hengstigheid is een trigger.

Hopelijk heeft hier iemand een tip hoe ik d'r wat verlichting kan geven. Jeuk zonder te kunnen jeuken is echt naar

Neem olie, zinkzalf van Zwitsal (in de tube zitten nog meer kalmerende ingredienten) of aloe vera gel.

Tancreda4

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:56

Bedankt voor de tips!!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:16

Weet iemand hier of de bucas sweet itch light x anders valt dan de buzz off? Breder?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:29

Nee, vond ik vergelijkbaar. Heb wel foto's van beide op hetzelfde paard.

Afbeelding

Afbeelding

edit; bovenste is de 'gewone' buzz off en niet de sweet itch realiseer ik nu. Heb geen foto van de sweet itch, maar die heb ik ook geprobeerd en zat hetzelfde als de 'gewone' buzz off.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:25

Oké dan hoef ik m niet te proberen.
De buzz off snoerde de boeg/ schouders van de mijne als een rollade in.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:06

Stille meelezen meldt zich :+
Mocht iemand interesse hebben, ik heb een bucas sweet itch light te koop in maat 191/6.3. Altijd top gelegen op mijn pony die de Rambo ook goed paste. Helaas niet meer nodig ivm overlijden pony maar nog in goede staat :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:05

Haha ik denk dat ik op de jouwe op mp gereageerd heb. Maar helaas dan toch te smal vrees ik

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:13

Robin_Rikkie schreef:
Stille meelezen meldt zich :+
Mocht iemand interesse hebben, ik heb een bucas sweet itch light te koop in maat 191/6.3. Altijd top gelegen op mijn pony die de Rambo ook goed paste. Helaas niet meer nodig ivm overlijden pony maar nog in goede staat :)

Sterkte met het overlijden van je pony.
Ik heb je een Pb gestuurd

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:15

Hier ook deze zomer een paard wat spontaan ontzettend ging jeuken!
Een Fries met schitterend behang, nu gedeelte weggeschuurd .

Beeld vond ik typisch zomer eczeem beeld. Ondanks dat ik het wel vreemd vond, ze is tien en nooit eerder gehad.
Deken op gedaan. Leek in eerste instantie iets te helpen maar jeuk bleef.

Toen bloedonderzoek/ allergie check gedaan.
Bleek geen gevoeligheid te hebben voor muggen en knutjes. Maar wel reageerde wel sterk oa op mijten en huidschimmels.

Mijten en huidschimmels hebben we ooit wel gehad, maar daar vind ik het nu niet op lijken, daarom ook niet gezicht in die hoek .

Toch voor behandeld, en jawel; dat helpt. Ook de Derfen gaf wel verlichting. Haar huid lijkt volledig uit balans en daarmee ook vatbaar voor van alles.

Lang verhaal kort: soms lijkt het beeld op iets, wat het niet is. Wellicht is bloedonderzoek toch wel handig.

Want in geval van de huidschimmels is zo’n deken echt niet handig!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:12

Tijdje terug had ik enkele muggenbeten die ontzettend jeukten
Ik ben naar de apotheek gegaan en kreeg tabletjes met cetrizine er in
Het werkt heel goed
1 mini tabletje per dag

Misschien is het ook iets voor paarden maar dan groter of meer werkzame stof
Ik stond er versteld van hoe goed het werkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:20

Ik zoek ervaring/tips.

Merrie kieskeurige eter heeft jeuk.
Eczeemdeken shires aangeschaft, neemolie komt vandaag binnen.
Maar ik zit met de voeding. Ze lust maar zeer weinig.
Heb oerbalans en dermacontrol aangeschaft maar dat krijg ik er niet in.
Alle voeding met laag suiker en zetmeel gehalte ook niet……
Ivm maaggevoeligheid toch overgegaan op de havens gastro + dat wordt met smaak gegeten maar ik vind haar weer meer jeuken.
Equifirst brok eet ze ook goed. Geen luzerne daarom gaf ik dat maar wel weer hoger suiker en zetmeel. Het niet kunnen voeren van vitamines vind ik vooral vervelend.
Bietenpulp gemengd met brok at ze soms wel met lange tanden maar ik heb mij laten vertellen dat ze door bietenpulp ook meer jeuk kunnen krijgen.

Vitalbix wil ik niet voeren net als pavo vital.
Slechte ervaringen mee.

En wennen aan voer gaat niet op, ze ruikt het al als ik aankom met voerbak en draait zich om. Ook al laat ik het een nacht hangen en zet het dagen voor. Vergeet het maar. Zelfs gemengd met haar brok eet ze het niet.

Dieetmix eet ze niet
Huidvitaal voermeester eet ze niet
Slueslimix eet ze niet….

Iemand tips?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:59

Zou haar toch laten wennen aan voor wat je voorkeur heeft. Al begin je maar met 5 korreltjes erdoor. Dit is wel heel extreem :=

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:13

Caily schreef:
Zou haar toch laten wennen aan voor wat je voorkeur heeft. Al begin je maar met 5 korreltjes erdoor. Dit is wel heel extreem :=

Als ze het ruikt eet ze het niet.
Ja echt he }>
Mijn andere paard eet werkelijk Alles! Balancer ook gewoon zonder iets erbij… Dus weet niet zo goed wat mij overkomt :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:37

Cavalor Fiber force?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:40

Ruwvoer eet ze wel?
Maagproblemen uitgesloten?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:09

Marus schreef:
Ik zoek ervaring/tips.

Ivm maaggevoeligheid toch overgegaan op de havens gastro + dat wordt met smaak gegeten maar ik vind haar weer meer jeuken.
Equifirst brok eet ze ook goed. Geen luzerne daarom gaf ik dat maar wel weer hoger suiker en zetmeel. Het niet kunnen voeren van vitamines vind ik vooral vervelend.
Bietenpulp gemengd met brok at ze soms wel met lange tanden maar ik heb mij laten vertellen dat ze door bietenpulp ook meer jeuk kunnen krijgen.

Slechte ervaringen mee.

En wennen aan voer gaat niet op, ze ruikt het al als ik aankom met voerbak en draait zich om. Ook al laat ik het een nacht hangen en zet het dagen voor. Vergeet het maar. Zelfs gemengd met haar brok eet ze het niet.

Dieetmix eet ze niet
Slueslimix eet ze niet….

Iemand tips?

Ik heb heel lang Equifyt Green Balance gevoerd, super goed spul. Ook zonder Luzerne, granen, melasse etc.
En voer nu het nieuwe product van Vitalbix, de Balance+. Die is ook zonder luzerne en granen. Tot nu toe heel fijn, maar ik weet ook niet wat jouw slechte ervaring met Vitalbix is?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:42

Muze schreef:
Ruwvoer eet ze wel?
Maagproblemen uitgesloten?

Nee die zijn zeker nog niet uitgesloten!
Wij zitten in de onderzoek fase.
Nieuw paard. Ging steeds slechter eten. Futloos en jeuk. In overleg met dierenarts:

Behandeld voor evt mijt omdat er twijfel was tussen schimmeltje of mijt.
Mest onderzocht-> wormbesmetting -> ontwormt-> wordt vervolgd.
Na de ontworming knapte ze snel op!
Voor de maag geef ik een kuur gastro aid paste. Ze eet nu weer goed haar ruwvoer en brok!
Gister naar de tandarts geweest-> wolfkies verwijderd, erge scherpe randen verwijderd.

Ze is inmiddels 6 maanden drachtig en ik wil haar eigenlijk niet ook nog belasten met scopen.

Voor de koop is ze voor de stamboekkeuring geweest. Ik denk zelf veel stress en weinig eten want ze was aan de schrale kant. De eerste stap die ze in mijn box zette vrat ze als een gek in de vlas om dus toen snel stro erdoor gedaan. Daarna 24/7 onbeperkt ruwvoer/gras.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:44

funnypony11 schreef:
Marus schreef:
Ik zoek ervaring/tips.

Slechte ervaringen mee.

Dieetmix eet ze niet
Slueslimix eet ze niet….

Iemand tips?

Ik heb heel lang Equifyt Green Balance gevoerd, super goed spul. Ook zonder Luzerne, granen, melasse etc.
En voer nu het nieuwe product van Vitalbix, de Balance+. Die is ook zonder luzerne en granen. Tot nu toe heel fijn, maar ik weet ook niet wat jouw slechte ervaring met Vitalbix is?

werd de equifit makkelijk gegeten?

Vitalbix ervaringen uit verleden: explosief, jeuk, zand eten. Voor mij geen vitbix meer.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:57

Marus schreef:
funnypony11 schreef:

werd de equifit makkelijk gegeten?

Vitalbix ervaringen uit verleden: explosief, jeuk, zand eten. Voor mij geen vitbix meer.

Ja de Equifyt werd super goed gegeten!
Enige reden dat ik ermee ben gestopt is omdat ik de aanbevolen hoeveelheid erg veel vond dus het met vitaminebrok mengde. Die vitaminebrok wilde ze niet meer, daarom overgestapt op de Balance+.
Maar ze vond hem erg lekker!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:38

Hoi!

Ik stel toch even de vraag in dit topic en hoop dat jullie me misschien kunnen adviseren.

Ik heb een 2,5 jarige merrie. Halverwege augustus is ze verhuisd naar een nieuwe plek. Ze heeft het hier goed naar haar zin, staat 24/7 buiten, onbeperkt hooi en iedere dag een aantal uur weidegang.

Sinds een week of 2 is ze plotseling begonnen met jeuken. Voornamelijk op één plek, onderaan haar hals. Ook de staartwortel lijkt een lekkere plek (maar dat vind ik lastig te beoordelen, omdat ze haar billen altijd al graag krabbelde). Ze is ontwormt en heeft een mestonderzoek gehad.

Zou het mogelijk kunnen zijn dat ze zo plotseling (en plaatselijk) zomereczeem ontwikkelt? Ze heeft wel even een weerstandsdip gehad door de verhuizing, dit uitte zich in wat lichte mok en traanoogjes. Maar dat is nu voorbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:42

Ja dat kan, maar het kan ook een "normale" reactie zijn op de insecten. Er zitten er namelijk nogal veel de afgelopen weken door het broeierige weer.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:04

Elisa2 schreef:
Ja dat kan, maar het kan ook een "normale" reactie zijn op de insecten. Er zitten er namelijk nogal veel de afgelopen weken door het broeierige weer.

Dat hoop ik dan maar... vind het zo typisch. Ze staat ook niet continue te schuren ofzo. De rest heeft nergens last van.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:09

Sta hier in twijfel hoe lang de eczeemdeken nog op moet blijven. Zou normaal in oktober wel moeten kunnen maar met de huidige temperaturen zie ik nog enorm veel insecten vliegen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:14

Ik had m even afgedaan en omgeruild voor een regendeken (pony is geschoren) , gister even bloot gestaan maar hij is toch weer gaan schuren.
Dus nu staat hij er weer onder
Over kleine week krijgen we hier een flinke temp dip incl veel regen zoals het er nu naar uit ziet, dan zal ik m weer wisselen voor een regendeken denk ik.
Het is wel sneu om te zien dat hij eigenlijk dus nooit ff lekker een tijdje dekenloos kan staan.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:42

Mijne heb ik 2 weken geleden ook geschoren. Maar overdag staat ze toch echt nog onder de eczeemdeken en niet onder de regendeken. Echt veel te warm.
In de nacht heeft ze dan wel regendeken op.
Ik had van de week even geprobeerd zonder deken toen het lekker weer was maar ook meteen weer schuren.