[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:44

Ik mag er hoop ik toch van uit gaan dat ze hier in Deventer weten hoe ze een bloedmonster behandelen en mijn dierenarts doet het ook niet voor het eerst.

Voor nu ga ik even door met een halve tablet, het plan is om haar als ze eenmaal van de hb af is haar in april/mei opnieuw te laten testen en dan in augustus nog een keer. Het zou nl. ook nog kunnen dat ze buiten de SR normaal is maar tijdens de SR uit de bocht vliegt. Dat zou ook al ten grondslag kunnen liggen aan haar HB nu in januari. Dan zou ik haar alleen gedurende de SR op de pergolide kunnen zetten en daar buiten niet.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:55

De SR loopt van augustus tot en met oktober. Dus als jou paard in januari hb is geworden, heeft dat waarschijnlijk niets met de SR te maken.

En 4pmol is omgerekend 19 pgml en dat is allebei ruim onder de maximum waarde van 11pmol/29pgml.

Als er verder dus geen symptomen typisch voor PPID zijn, buiten het hb zijn, wat dan eerder het gevolg van de IR is, zou ik niet van PPID zijn uitgegaan.

Maar omdat je het nu toch al geeft en je denkt dat het baat heeft bij de hb, zou ik zeker nog niet stoppen en eerst maar eens door de hb zien te komen. Is dat helemaal genezen, dan zou je langzaam kunnen afbouwen en stoppen om te kijken wat het doet. Gaat dit goed dan na 2mnd zonder prascend weer op nieuw testen en niet in de SR periode testen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:08

Hier staat dat de rs van september tot januari is?
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Fout in de bron of klopt dat wel?

Den Hoek zei dat mijn paard zn nierwaarden daarom nu ook af konden wijken, dat als we in maart opnieuw gaan meten we een duidelijker beeld hebben.

Maar ik ben nog een leek op cushing gebied en laat me graag juist informeren.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:20

Wanneer de SR precies ophoudt is misschien ook wel weersafhankelijk en waarschijnlijk van nog meer factoren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:22

Op het ECIR forum zeiden ze dat de SR wel degelijk de hb 'gepusht' kan hebben, het gras rond oud en nieuw is dan de uiteindelijke trigger geweest. Of ze nu met haar hb baat heeft van de prascend weet ik niet, maar, ook weer op het ECIR forum wordt geadviseerd om paarden die hoefbevangen zijn en verdacht worden van PPID, sowieso op pergolide te zetten, ze er na de HB van af te halen, dan testen en dan tijdens de SR nogmaals testen. Precies wat ik van plan was dus. Juist om te zien of ze alleen tijdens de SR de bocht uit vliegt. Qua verdenking... Ze heeft de vetbollen boven haar ogen die eerder alleen zichtbaar werden als ze te veel of te suikerrijk gras had gehad, die zijn er nu al een tijdje permanent, ze heeft zwakke rugbespiering en een bolle opgeblazen hangbuik en ondanks alles wat ik doe (en juist laat) wordt ze alleen maar gevoeliger en lastiger te managen. Dat moet ergens vandaan komen.

Ik denk dat de SR ook rasafhankelijk is. Paarden de gemaakt zijn om strenge winters te doorstaan zullen - denk ik - hoger pieken dan rassen die dat niet zijn. Raya is een kruising Huçul Konik dus zij voldoet wel aan dat criterium.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:06

Maris schreef:
Wanneer de SR precies ophoudt is misschien ook wel weersafhankelijk en waarschijnlijk van nog meer factoren.


Klopt, mijn dierenarts heeft het vermoeden dat we er een afwijkende SR is door de klimaatwijzigingen. Ze heeft dit jaar in haar praktijk meerdere chusing paarden die laat in het seizoen (november/december) hoefbevangen zijn geraakt en waarbij er geen wijziging is geweest in het voer.
Mijn shet is ook in december bevangen geraakt en er is ook niks gewijzigd in zijn voer.

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:49

Misschien een gekke vraag maar wat doe je met de pillen die je over heb? Gewoon weggooien is ook raar of kun je ze terug brengen naar de dierenarts. Mijn paard met cushing word donderdag ingeslapen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:52

Meestal is er wel iemand die ze wil overnemen. Ik wil ze wel.

Jammer dat je paardje word ingeslapen -O-
Sterkte ermee!!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:35

Wat naar! Sterkte...

Je kunt ze afvoeren via de apotheek, maar vaak zijn er genoeg mensen hier die ze willen overnemen.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:50

Ik zou ze hier aanbieden, altijd wel iemand die je er blij mee kan maken.

Sterkte!

Odette_

Berichten: 1519
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wagenborgen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:01

Ik lees hier ook al mee sinds afgelopen zomer, ik weet zo niet meer of ik heb gereageerd, ik vond en vind het nog steeds heel leerzaam om mee te lezen, helaas zijn wij het gevecht nu bijna twee maanden terug verloren en heb ik mijn pony moeten laten gaan.
Ik heb thuis nog 20 pillen prascend liggen, iemand hier die ze voor een leuke prijs wil overnemen? Stuur mij dan maar een PBtje.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 19:30

Ik heb ook juist altijd het vermoeden gehad dat mijn paard in december het meeste last had van de SR.

Odette_

Berichten: 1519
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wagenborgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:44

Odette_ schreef:
Ik lees hier ook al mee sinds afgelopen zomer, ik weet zo niet meer of ik heb gereageerd, ik vond en vind het nog steeds heel leerzaam om mee te lezen, helaas zijn wij het gevecht nu bijna twee maanden terug verloren en heb ik mijn pony moeten laten gaan.
Ik heb thuis nog 20 pillen prascend liggen, iemand hier die ze voor een leuke prijs wil overnemen? Stuur mij dan maar een PBtje.


Ze zijn inmiddels al vergeven.

Hannanas
Berichten: 13045
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:27

Heeft er nog iemand Prascend over?

Ik hoor verhalen over dat Prascend niet verkrijgbaar is?

Niello
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:57

Hannanas schreef:
Heeft er nog iemand Prascend over?

Ik hoor verhalen over dat Prascend niet verkrijgbaar is?

Huh heb je dat van je DA?

Marcella

Berichten: 36947
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:58

Naar wat ik weet is Prascend gewoon verkrijgbaar. Wat soms wel voorkom is dat ze het niet altijd op voorraad hebben en moeten bestellen.

Pergolide is inderdaad wel uit de handel en denk niet dat als iemand daarvan nog wat heb deze verkoopt.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:37

Prascend niet verkrijgbaar ?
Niks van gehoord. Ben gister nog een doosje gaan halen bij mijn DA.
Zou mij ook verbazen eerlijk gezegd...

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:40

Zou niet zomaar op verhalen afgaan en gewoon aan DA vragen. Denk niet dat dit waar is , aangezien er goed op verdiend word en het t enige medicijn is.

Hannanas
Berichten: 13045
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:01

Dat leek mij ook al. Zie het ook gewoon online nog "in voorraad"

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:50

Denk dat hier pergolide en prascend door elkaar gehaald worden...

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 05:44

Ja denk ik ook..

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:56

Toch ook hier even mijn vraag. Ik ben uitgekozen om puur oestro te proberen bij mijn ruin die altijd al last heeft van veel hormonen. Ik heb ze gevraagd of dit kon ivb de cushing. Hun antwoord was niet doen omdat de cushing de hormoonhuishouding al ontregelt. Maar ook omdat dit invloed kan hebben op de uitslag van de test. Ik moet overleggen met de da maar ben benieuwd naar jullie mening.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:02

. is dit om de hormonen tot rust te krijgen of wat doet het precies?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:27

Er is toen vorig jaar ook een periode geweest dat Prascend niet verkrijgbaar was.
De DA kon toen wel een bestelling plaatsen, maar er werd toen een tijd lang niet uitgeleverd vanuit de maker ervan.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:15

Ik moet ook helaas overstappen op prascend. Katjing. ;(
Nu even zoeken waar het het goedkoopste is. Valt ook nog niet mee helaas