[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:18

Zo, ons Vlekje is eindelijk weer goed aan het eten. Al met al heeft ze bijna een week weinig tot niets gegeten. Ze was weer zwaar aan de diarree en werd steeds zwakker. Als ze 's morgens uit de stal kwam struikelde ze gelijk over haar eigen voeten en 's middags uit de wei liep ze echt te zwalken. Werd er echt verdrietig van.
Maar beetje bij beetje ging ze steeds meer eten en werd ze steeds alerter. Ze mest weer redelijk goed. Eerst nog vaste hopen, maar vanavond lag er een hoop die onderverdeeld was in diverse keutels *\o/* Hoe blij kun je zijn met poep, hahaha
Ze krijgt u ook weer bietenpulp (die wilde ze een tijd geleden niet meer).
Vanavond at ze alles weer met smaak en haar middagmaal was ook zo goed als opgegeten!
Zo blij dat ze er weer doorheen is.
Ze blijft voorlopig nog even op een kwart tablet. Pas als alles weer goed is ga ik weer proberen te verhogen naar een halve.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:32

Wat fijn zeg! Goed om te horen.
Een halve pil was dus duidelijk teveel van het goede.

Ik zit nog steeds op 3/4 pil. Ze doet het er goed op. Al moet ik wel zeggen dat ze wisselvallig is in energie. De ene dag loopt ze te sukkelen, de andere dag ga ik steeds als een ongecontroleerde banaan door de baan.
Kan ook zijn dat ze nu haar hormonen beter op orde heeft en daardoor dit soort verschillen laat zien. Als ze hysterisch is dan moet ze hengstig worden is mijn ervaring tot nu toe. We gaan het zien vandaag. :P

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:44

Dimple: dat heeft mijn paard ook. Afgelopen paar dagen was die van mij relaxt en een beetje sukkelig. Maar gisteren is hij compleet uit zijn plaat gegaan op de wei, zo ook afgelopen vrijdag. Het wisselt qua energie hier ook enorm en ben ervan overtuigd dat die van mij een ruin is :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:48

Dimple schreef:
Wat fijn zeg! Goed om te horen.
Een halve pil was dus duidelijk teveel van het goede.

Die halve pil stond ze al 2 maanden op en deed het daar eigenlijk heel goed op. Ik denk dat het een combinatie van de warmte en de drukte van het concours is geweest. Concours was bij ons op stal en ze kon die dagen ook niet de wei op. En de hele dag heel veel paarden en mensen langs je stal zien komen. Ik denk dat het allemaal iets teveel van het goede was.
Volgend jaar stuur ik haar wel 2 dagen uit logeren ofzo :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:51

Oke, ik dacht dat de halve teveel was en daarom nu een kwart. My mistake :o

Douraque.........hmmmm..........daar ligt het dus niet aan :P
Waar zou het door komen? Combi van weer (frisser) en toch door de cushing of zo? Ik kan vandaag helaas niet rijden, maar ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Gister kon ik er niks mee beginnen, zó druk! Van A naar C 60 meter in 2 seconden of zo :') Ze ziet alles, schiet overal voor weg en dan is het uitzitten en meer niet. Heb haar maar op de wei gezet, dat werkt echt voor geen meter. Voor beiden niet :+

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:10

Die van mij gisteren ook, stond op de wei met hem en uit het niets ging hij rennen/bokken. Het was best grappig om te zien. En van mij mag hij dan, het is dan een soort longeren op de wei (longeerpaddock voor hem niet ruim genoeg, raakt hij snel gedesoriënteerd).

Ik denk dat de medicijnen dan helpen en dat het paard zich goed in zijn vel zit.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:46

Gisteren waren ze hier ook drukker als anders, misschien toch door het weer? Paarden schijnen zich ook prettig te voelen rond de 12-15 graden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:15

Caballos schreef:
Gisteren waren ze hier ook drukker als anders, misschien toch door het weer? Paarden schijnen zich ook prettig te voelen rond de 12-15 graden?

niet alleen paarden... :D (het is hier nu 33 graden...ben er al klaar mee voordat de zomer werkelijk is begonnen)

Het rare is dat Pablo weinig last heeft.Ik leg wel steeds hooi onder het afdak in de schaduw maar als dat op is scharrelt hij gewoon in de felle zon.Met een beetje zweet tussen zijn billen en liezen maar verder niet.

Pablo is erg stijf op het moment.Ik ben al een tijdje het schildklierhormoon aan het verminderen ,maar ik merk dat dat geen goed plan is.
Dus vanochten maar weer 15 pillen gegeven in plaats van 8.Moet met een dag of vier/vijf verschil zien.Zoniet is het wat anders.
Mijn da wil alleen geen recept meer uitschrijven voor forthyron.Omdat hij dat niet mag officieel.
Heb nog een paar dozen...heb al een ander adres gevonden....heeeel ver weg.
Waar ik mijn pergolide ook vandaan heb. :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:40

Moet je het halen Geerke? Of sturen ze het op naar je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:50

Dimple schreef:
Moet je het halen Geerke? Of sturen ze het op naar je?

even maar pb...deze illegale praktijken :j

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:33

Ook weer even een berichtje van mijn kant; Quince gaat hartstikke goed!
Het is echt ongelofelijk wat die medicijnen met hem doen! Ik heb gister weer lekker pittig gereden, veel galop ook en Quince zweette en hijgde niet of nauwelijks, heb gewoon weer een jonge Quince terug! Echt zo'n verschil met een paar maanden terug, toen was het net een oude man....(is ie ook, 22 maar toch...haha) *\o/* *\o/*

Wat ik enige tijd geleden zei dat ik de Prascend zo goedkoop had, bleek een vergissing van de kliniek! Mazzel die ene keer dus, maar nu betaal ik ook "gewoon" 1,50 per pil -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:12

Gisteren seniores priores opgehaald, pony vind het erg lekker!!
Weet alleen niet hoeveel ik geven moet. Op de site van subli staat 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, maar dat is als ze verder geen ruwvoer krijgen.
Mijn pony krijgt ook geen ruwvoer, staat nu 24 uur per dag op gras. Verder krijgt ze nog een halve schep muesli per dag.
Hoeveel zou goed zijn om te geven aan haar, en zou het beter zijn als ik ook weer hooi ga bij voeren?
Ben echt een leek qua paarden voeren :S
Wil binnenkort ook even magnesium bestellen en van die monnikspeper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:38

Je moet gras en hooi zo ongeveer gelijk zien hoor, dus jouw pony krijgt wel ruwvoer. Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar ik zou denk ik met 1 schep per dag beginnen en even kijken wat er gebeurt, of ze er van aankomt of niet en dan naar gelang daarvan verhogen of afbouwen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:42

amoj schreef:
Weet alleen niet hoeveel ik geven moet. Op de site van subli staat 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, maar dat is als ze verder geen ruwvoer krijgen.
Paard krijgt ook geen ruwvoer, staat nu 24 uur per dag op gras. Verder krijgt ze nog een halve schep muesli per dag.
Hoeveel zou goed zijn om te geven aan haar, en zou het beter zijn als ik ook weer hooi ga bij voeren?

Ik ben even het verhaal kwijt...paard, is dat dus de pony met HB en cushing ? Want als die dan 24u per dag op het gras staat, en nog eens een halve schep muesli krijgt.... :?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:14

Pandora2 schreef:
amoj schreef:
Mijn pony krijgt ook geen ruwvoer, staat nu 24 uur per dag op gras. Verder krijgt ze nog een halve schep muesli per dag.

Ik ben even het verhaal kwijt...paard, is dat dus de pony met HB en cushing ? Want als die dan 24u per dag op het gras staat, en nog eens een halve schep muesli krijgt.... :?

Ja, maar ze was vorig jaar licht hoefbevangen, nu niet meer.
Ze staat op een zeer schale wei waarvan de helft zelfs zand is. De muesli krijgt ze omdat ze anders echt mager word. Ze is nu al mager, ik probeer op allerlei manieren er wat aan te krijgen maar dat wil gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:37

Als ze op een schrale wei staat zonder enige spriet hooi, zal je er in elk geval geen gram aankrijgen...darmen zijn niet gevuld zo en is heel slecht voor de spijsvertering :(
2 kg hooi per 100kg lichaamsgewicht en dan aankijken of ze na een tijd nog te mager blijft..
Wat is trouwens de reden dat ze geen hooi krijgt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:39

Het hooi is bijna op en ze laat het 9 vd 10 keer liggen. Het enige wat ze er mee doet is er mee door de stal slepen. Dat vinden wij erg zonde. De andere pony eet het wel op. Het is ook goeie kwaliteit hooi, komt van natuurland, is droog, ruikt lekker. We hebben het zelfs in een hooinet geprobeerd maar dan eet ze er ook nauwelijks van... :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:40

Pandora2 schreef:
Als ze op een schrale wei staat zonder enige spriet hooi, zal je er in elk geval geen gram aankrijgen...darmen zijn niet gevuld zo en is heel slecht voor de spijsvertering :(
2 kg hooi per 100kg lichaamsgewicht en dan aankijken of ze na een tijd nog te mager blijft..
Wat is trouwens de reden dat ze geen hooi krijgt ?

en de kans op zandkoliek is redelijk aanwezig zonder hooi :7

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:43

Tanden al eens laten nakijken ? Misschien kan ze helemaal geen hooi meer knabbelen en laat ze het daarom liggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:44

Ja, tanden zijn nagekeken in februari. Ik zou haar graag hooi geven, maar als ze het niet opeet kan ik er verder ook weinig aan doen, kan het er moeilijk in proppen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:47

amoj schreef:
Ja, tanden zijn nagekeken in februari. Ik zou haar graag hooi geven, maar als ze het niet opeet kan ik er verder ook weinig aan doen, kan het er moeilijk in proppen...

wat vervelend :(:) heb je haar weleens zien eten?Het kunnen best haar tanden zijn ondanks dat die gedaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:52

Ja, heb hier wel op gelet, verder eet ze prima. Ben vanochtend nog door het stukje land gelopen om te kijken of ik eventueel proppen zie, maar dat doet ze ook niet. Verder eet ze alles, gras, stukje appel/wortel, van die harde paardensnoepjes, biks, muesli (niet dat ik haar dat allemaal geef op 1 dag maar heb het wel uitgetest of ze ook 'hardere' dingen kan eten)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:36

Ik herken het geen hooi en wel al de rest eten wel, dat was hier toch een haak helemaal achterin.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:20

Mijn Vlek eet ook geen hooi, ondanks dat haar tanden regelmatig worden gedaan. Ze kan het gewoon niet meer wegkrijgen en ze probeert het nu ook niet meer. Vandaar dat ze het ook niet meer krijgt. Gras eet ze nog wel goed, alleen moet het niet te lang gras zijn, dat lukt ook niet meer. Brokjes, muesli appel eet ze wel. Wortel is weer moeilijk.

Maar als ze op zo'n kale wei staat en geen hooi eet, dan is het niet verwonderlijk dat ze mager is. Ik zou 's morgens een schep SP geven en 's avonds weer. Dan krijgt ze 2x per dag een volle emmer geweekt.
Verder geef ik Wiesenflakes van Agrobs, dat zijn een soort geperste hooivlokken, die kan ze goed wegkauwen en ze vindt ze lekker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:47

Mijn heer op leeftijd kan ook geen hooi meer eten. Hij maakt proppen en tuft deze dan weer uit. Maar hij houdt wel altijd de neiging, dus hij heeft altijd hooi ter beschikking, al is het maar als tijdverdrijf. Grazen gaat hem al niet veel beter af.

Toch is hij perfect op gewicht door senior priores, wiesencobs en gehakselde luzerne.