[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:38

Gister waren de eerste symptomen weer zichtbaar |o
Ik had alleen nog geen vliegenspray voor tijdens de training, gelukkig werd het vrij snel donker dus geen last meer.
Vanavond ga ik de manenkam met derfen insmeren, hij staat nog onder regendeken + 100 gr (en die gaat ook nog niet af gezien einde deze week de temperaturen weer dalen). Een mooie test om te kijken of alleen derfen voldoende is. Zo niet, doe ik gelijk de hals weer op bij de regendeken voor we overstappen naar eczeemdeken.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:00

Hier gaat vandaag de sweet itch hoody op met regen deken eronder.
Beter te vroeg dan te laat.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:07

skyline schreef:
heeft iemand van jullie ervaring met deze eczeemdeken ?
[ Afbeelding ]

Ook hier een tevreden gebruiker van deze deken!
Blijft goed liggen op mijn fries, ook als hij zich veel rolt. Alleen de gaten vd oren gaan wel eens over zijn oren heen, maar dat heeft hij bij de RSIH ook. Maar ondervind daar verder geen problemen mee, want het halsstuk blijft heel goed zitten.
Ik heb zowel ervaring dus met deze deken als met de RSIH en de eczeemdekens wat over het hoofd aan moeten en uit één geheel bestaan zeg maar. (van deze laatste ben ik dan totaal geen fan van)
Hij voelt iets anders aan als de RSIH, maar ik kan uit mijn ervaring echt niet zeggen dat hij minder sterk is of wat dan ook.
Voor 1 RSIH heb ik 2 van de deze dekens, ideaal!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:23

Ik doe vanavond de RSIH óók weer op.
Nog wel met een gevoerde regendeken eronder, aangezien het 'snachts nog wel koud is.

Is het eerste jaar dat ik zo vroeg ben, maar vorig jaar was het schuren héél erg.
En nu ik alle tips van jullie volg lijkt het me een goed plan om nu al te beginnen _/-\o_
Ook heb ik een vliegenkap gekocht voor in de wei, eens kijken of hij dan zijn voorpluk er een keer aan laat zitten...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:59

Vorig jaar was ik even vroeg als nu en heeft mijn paard niet geschuurd, hopen dat het nu ook zo blijft :D

Na nadere inspectie heb ik ontdekt hoe het komt dat mijn paard altijd een stuk manen kwijt is.
Onderaan de hals van de RSIH waar de hals overgaat in het deken, heb je een brede groene naad.
Die is vrij stug en dik van structuur en die schuurt over de manenkam.

Iemand een idee hoe ik dit moet gaan oplossen??

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:06

Ja, dat probleem had ik ook met de RSIH bij mijn fries. En dat stuk manen groeit nog steeds niet goed terug, grr... Heb er zelf helaas nog geen oplossing voor gevonden. De deken van EJ heeft dit helaas ook, dat hij op een bepaald punt toch schuurt bij de manen, wel minder als bij de RSIH vind ik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:10

Ik denk dat je er een stuk tussen moet zetten om de deken wijder te maken voor een paard met een brede hals.
Dekens worden gemaakt in een standaardmaat en zodra je daar vanaf wijkt heb je een probleem dat het knelt / niet luchtig meer zit en daardoor de manen verstikken.
Misschien zijn er ook dekens speciaal geschikt voor koudbloeden , dat weet ik niet

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:12

Ik knip het begin van de manen altijd tot de huid weg. Met elke deken gaat het schuren en wordt het zo'n droog bosje wat ik geen gezicht vind. Is dat geen idee?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:14

Je bedoelt het stuk wegknippen tot waar je terug een volle bos manen hebt zeg maar?

Misschien kan ik de borst breder maken waardoor dat stuk meer naar achteren schuift. Vanavond eens bestuderen!!!

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:22

Hoi, zie dit topic nu pas :o

ik heb niet alle reacties van 216blz gelezen... Maar wij zijn écht ten einde raad!
Elke zomer opnieuw schuren ze tot ze helemaal kaal zien. Bij mijn ruin is het niet zo erg, maar bij de fjord wel. Hij schuurt nonstop. En rijgt echt heel erge kale plekken ( ook in de winter ) Niet op zijn hoofd, amar ter hoogte van de schouder en achteraan de nek. We hebben echt al alles geprobeerd, vliegen-teken-dazen-muggenspray, zo'n rollertjes, inspuitingen , exceemdekens,.. NIETS HELPT :(
het komt door 1 soort mug waar ze blijkbaar allergisch aanzijn, het jammere is dat we niet weten wàt.

Weet iemand nog iets?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:26

Mijn Fries is luxe gebouwd en past prima in de dekens (past normaal sowieso altijd gewoon prima in de 'standaard'dekens, zowel eczeem als ook regen/winterdekens, etc. heb hier nog nooit problemen mee gehad). En volgens mij hebben ook de warmbloedpaarden hier last van met de RSIH, dat hij op dat punt vaak knelt, is niet typisch iets voor de koudbloeden(al is een fries geen koudbloed natuurlijk). Is hier geloof ik ook al vaker voorbij gekomen in 't forum, maar ben helaas ook nog niemand tegen gekomen die er echt een goede oplossing voor heeft gevonden. Ik ben zelf absoluut niet handig en heb 2 linkerhanden, dus ben zelf niet in de mogelijkheid om bv. een stuk ertussen te zetten ofzo.
Bij mij zou afknippen helaas geen optie zijn, omdat het stuk wat 'knelt' niet kort bij de schoft zit, dan zou ik wel heel veel eraf moeten halen. Heb sinds het eind van afgelopen seizoen de EJ deken ipv de RSIH en eens even aankijken dit seizoen of dat hij deze deken ook zo erg is, want heb het idee dat het daar een stuk minder is.

Ik heb overigens najaar 2012 sowieso ALLES eraf gehaald tot aan de huid(Zie foto hieronder, al is het hier wel alweer een beetje bijgegroeid, ze waren korter) zodat alles weer gelijk en goed kan aangroeien en dat werpt zijn vruchten af. Begint er al mooie manen voor terug te krijgen :D. Nu hopen dat we schuurvrij het seizoen doorkomen, dan kan ik misschien over een paar jaar toch een Fries met lange manen hebben hihi.. Al misstaat hem dit kapsel niet vind ik hihih
Afbeelding

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:39

Rider1 schreef:
Hoi, zie dit topic nu pas :o

ik heb niet alle reacties van 216blz gelezen... Maar wij zijn écht ten einde raad!
Elke zomer opnieuw schuren ze tot ze helemaal kaal zien. Bij mijn ruin is het niet zo erg, maar bij de fjord wel. Hij schuurt nonstop. En rijgt echt heel erge kale plekken ( ook in de winter ) Niet op zijn hoofd, amar ter hoogte van de schouder en achteraan de nek. We hebben echt al alles geprobeerd, vliegen-teken-dazen-muggenspray, zo'n rollertjes, inspuitingen , exceemdekens,.. NIETS HELPT :(
het komt door 1 soort mug waar ze blijkbaar allergisch aanzijn, het jammere is dat we niet weten wàt.

Weet iemand nog iets?

Ik ben zelf nog redelijk nieuw op het gebied van ZE, maar ik vraag me af wanneer je bij de Fjord de deken op doet? Ik heb namelijk geleerd in dit topic dat je de deken al moet doen voordat de jeuk begint. Dus ik denk deze week. En gebruik je Derfen? Dat schijnt ook heel goede resultaten te geven bij de meeste paarden hier.
Aan de andere kant schrijf je dat de Fjord ook in de winter schuurt, dan kan het eigenlijk geen ZE zijn. Heb je hem wel eens laten testen op andere allergieën? Misschien kan hij niet tegen een bepaald voer? Ik zou eens een bloedtest laten doen als je dat nog niet eerder gedaan hebt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:18

Mi_Amore schreef:
Je bedoelt het stuk wegknippen tot waar je terug een volle bos manen hebt zeg maar?

Misschien kan ik de borst breder maken waardoor dat stuk meer naar achteren schuift. Vanavond eens bestuderen!!!

Ja, ik weet natuurlijk niet hoe ver je dan moet gaan.
Bij mijn paard is dat ongeveer een handlengte vanaf dat de manengroei (t.h.v. de schoft).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:36

@Jotoma: bij mijn paard is dat toch wel wat:

Afbeelding

Heb schrik dat ik echt spijt ga krijgen als ik het erafhaal :')

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:18

Barbara88 schreef:
Rider1 schreef:

Ik ben zelf nog redelijk nieuw op het gebied van ZE, maar ik vraag me af wanneer je bij de Fjord de deken op doet? Ik heb namelijk geleerd in dit topic dat je de deken al moet doen voordat de jeuk begint. Dus ik denk deze week. En gebruik je Derfen? Dat schijnt ook heel goede resultaten te geven bij de meeste paarden hier.
Aan de andere kant schrijf je dat de Fjord ook in de winter schuurt, dan kan het eigenlijk geen ZE zijn. Heb je hem wel eens laten testen op andere allergieën? Misschien kan hij niet tegen een bepaald voer? Ik zou eens een bloedtest laten doen als je dat nog niet eerder gedaan hebt.

Neenneen, hij heeft nog kale plekken van in de zomer :)

We hebben al een aantal dekens gebruikt, hij schuurt ze gewoon kapot. We doen ze op als het warmer wordt. Meestal rond begin maart. Vorige zomer hebben we dat niet gedaan omdat hij echt alle dekens gewoon kapotschuurt. We hebben hem op bijna alles dat mogelijk is laten testen, bloed afgenomen,... Hij is gewoon allergisch aan een bepaald diertje dat hem steekt. Ik ga morgen echt een van de beste vliegenspray's kopen ( echt een ton ofzo hahaha! ) en die zovaak mogelijk op te spiten wanneer er terug vliegen zijn. Ofwel moeten we een serieus duur deken hebben, maar we hebben echt al rond de 2000 euro in totaal uitgegeen aan dekens...

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:20

We geven hem gewoon voer van Pavo ( VitalFit ofzoiets en gewoon de standaard mix voor paarden die niet té intensief en heel lang en veel moeten werken/ van de boer naast onze weide ( die we al 6jaar gebruiken, geen allergie hierop) )

hooi, wortels, snoepjes, bijvoeder, en hier is hij niet allergisch op... Dus ik weet het écht niet meer.

Ik ga eens zien of ik foto's vind van de schuurplekken

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:30

Afbeelding

( héél slechte foto) maar hier zie je al een beetje de schuurplek. Op zijn nek heeft hij er een hele grote maat kan hiervan geen foto vinden. Die lichtere plek op zijn nek is/was de grote schuurplek, door de winterharen is deze minder zichtbaar. :)
hier zie je het al iets beter..
Afbeelding

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:37

Mijn paard staat nu zonder deken buiten , hoop dat het goed gaat.
Moet mijn 2 RSIH nog laten stomen.. Maar zie dat het einde week weer kouder wordt.

Ik ben heel tevreden met de RSIH. Helaas komt het wel ens voor dat de paarden op elkaar jagen en dat er dan een haal inzit... mijn ervaring heb je dat probleem echt met alle dekens.Helaas niets aan te doen.
Ik doe er 2 tot 3 seizoenen mee ( maar heb er wel 2, die ik afwissel om te laten wassen )

Afgelopen winter ( nu nog ) staat hij appart in de paddock overdag. En mn winter deken is voor het eerst nog gewoon helemaal heel :)

Maar binnen nu en 2 weken zullen ze toch weer met zn 4e op het land staan, toch altijd weer spannend of de deken de eerste dagen gaat overleven ;)

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:02

Spannend! Mijn eerste jaar met een paard die zomerexceem heeft!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:11

Hallo,

Mijn paardje had vermoedelijk mijt, via de dierenarts heb ik neocidol gekregen en haar sokken hiermee gewassen. Omdat ik de plekjes niet goed kon voelen heb ik haar sokken eraf gehaald (fries). Want door de mijt had ze mok gekregen. Het zijn gelukkig maar een paar kleine plekjes wat goed te behandelen is met sudocreme. Maar haar huid onder haar sokken wat ik nu goed kan voelen en zien is erg dik. De dierenarts noemde dit olifantenhuid. Weten jullie of hier wat aan te doen is? Of dit normaal is en of dit ooit weer weg gaat?

Alvast enorm bedankt!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:29

@mi amore: nee, dat zou ik ook te veel vinden om eraf te halen..

@donatello: hier staan de ruinen ook altijd te spelen, bij voorkeur met de dekens (je moet wat in de winter) en in de zomer heeft alleen die van mij een deken op.. Ik vond het wel tegenvallen hoe snel ik bijtgaatjes in de rsih kreeg. Mijn rambo en amigo dekens wordt net zoveel gespeeld, maar die hebben al 2 winters overleefd zonder scheuren/gaten.. dus het hoeft niet bij alle dekens kapot te gaan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:31

de eczeemdeken van een van m'n pony's is er net weer op gegaan, hij begon toch een beetje te jeuken.
ik denk dat ik de eczeemdeken van de nieuwe Ijslander af ga laten, hij is gevoelig voor zomereczeem als hij midden in het bos staat.
het zou dus goed kunnen dat hij er hier tussen alle weilanden geen last van heeft.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:41

Mijn derfen is net binnen gekomen dus zal paardlief vanmiddag insmeren, wordt het eerste jaar hiermee dus ben benieuwd! :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:44

Ik heb nog wat over van vorig jaar en wacht nog even tot er weer een leuke 20% of 25% korting bij Divoza voorbij komt :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:44

Divoza heeft alleen de creme toch? En in dit topic las ik voornamelijk lotion?