Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:42

is het nu een rare kronkel van mij dat we nu niet massaal naar een bovag bedrijf gaan met onze trailer om te ontsmetten e.d? Iedereen met paarden schrikt dan toch als je een trailer ziet rijden?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:43

Teddy321 schreef:
Ariebren schreef:
Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.

Owww.....gaan die kleutertjes daaraan dood dan? Of worden ze verlamd!

Zucht... Als het goed is niet maar er wil er nog wel eens een longontsteking oplopen ;).
Zoals al eerder gezegd 90% vd paarden hebben het en slechts een klein deel de dodelijke variant. Daarnaast overleven gezonde paarden dit doorgaans prima.

Als iedereen zn gemak nu eens houdt dan waait het zo over ;).

Swatch schrik jij als je trailer ziet .... :?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:44

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:45

koetshues schreef:
Ik doe niet heel vaak mee aan de discussies hier maar wil me r nu toch even in mengen. Ik ben fokker en liefhebber van friese paarden en heb uit voorzorg alle contacten en met andere stallen, paarden en mensen van andere stallen verboden voor de mensen die hier komen. Dit doe ik niet om PANIEK te zaaien maar omdat ik om mn dieren geef en ze niet onnodig wil bloot stellen aan risicos!!!!!!
Als mensen niet willen erkennen dat Rhino een groot probleem is, is dit meestal om economische belangen en niet uit liefde voor de paarden.
Mijn paarden zijn mijn passie en ik zal er alles aan doen om ze te beschermen tegen de mensen die Rhino een hype noemen!!!!!!!!!!!!!!

Hier ga ik helemaal in mee, ook hier is gelukkig niks aan de hand toch gaat er geen enkele buitenrit door.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:47

als je in een gebied zit waar niet onnodig vervoerd moet worden, verwacht je toch ook geen trailers?
dan is naar een bovag voor ontsmetting een beetje een smakeloze aanbieding toch? tenminste ik heb het zo opgevat.....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:50

Oke nouja ik rij nog net zo goed met trailer hoor. Maar heb niks te maken met andere paarden dan van eigen stal. Werd vandaag door nederlander aangesproken (dacht dat ik duits was em was in nederlands bos) dat er een vervoersverbod was etc. Zucht

Teddy321

Zucht... Als het goed is niet maar er wil er nog wel eens een longontsteking oplopen ;).
Zoals al eerder gezegd 90% vd paarden hebben het en slechts een klein deel de dodelijke variant. Daarnaast overleven gezonde paarden dit doorgaans prima.

Als iedereen zn gemak nu eens houdt dan waait het zo over ;).

Swatch schrik jij als je trailer ziet .... :?[/quote]
Kom op zeg....met zo'n houding waait het echt niet over. Je gewoon aan de maatregelen houden helpt meer. En indien je het niet voor je eigen dier doet, doe het dan voor die ban een ander11

koetshues

om alles uit te sluiten zit mn hek op slot, blijft de trailer staan, komt de hoefsmid niet, gaan de paarden niet van mn erf en komt de da alleen als t echt niet anders kan. Voor de mensen die hier komen gelden strenge regels en als ik zelf bij andere paarden ben geweest gaan mn kleren meteen in de was en ik onder de douche. Ik weet dat er dan nog besmetting mogelijk is maar heb wel zoveel mogelijk uit gesloten. Als er een meldingsplicht was, kun je een inschatting maken waar de risico's in elk geval groter zijn en die plaatsen ontwijken. Ik ben zakelijk vaak bij paardenhouders en probeer dat nu tot een minimum te beperken wat misschien niet terecht is maar heb op stal teveel te verliezen en dan heb ik het niet over geld!

Ter verduidelijking: mijn stal bevind zich tussen de besmette stal in berg en dal en die in driel
Laatst bijgewerkt door koetshues op 06-03-12 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:52

koetshues schreef:
om alles uit te sluiten zit mn hek op slot, blijft de trailer staan, komt de hoefsmid niet, gaan de paarden niet van mn erf en komt de da alleen als t echt niet anders kan. Voor de mensen die hier komen gelden strenge regels en als ik zelf bij andere paarden ben geweest gaan mn kleren meteen in de was en ik onder de douche. Ik weet dat er dan nog besmetting mogelijk is maar heb wel zoveel mogelijk uit gesloten. Als er een meldingsplicht was, kun je een inschatting maken waar de risico's in elk geval groter zijn en die plaatsen ontwijken. Ik ben zakelijk vaak bij paardenhouders en probeer dat nu tot een minimum te beperken wat misschien niet terecht is maar heb op stal teveel te verliezen en dan heb ik het niet over geld!

Psies, geef je helemaal gelijk!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:52

Teddy ik kom op het bos na geen ander paard tegen dus zou niet weten waar ik rekening mee moet houdem ;)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:55

nou, ben geen paniekzaaier hoor. Was meer dat ik het een smakeloze aanbieding vond, ben daarin blijkbaar de enige, dat kan. Nou weet ik weer, waarom ik normaal gesproken niet vaak reageer in topics.
schakel wel weer over naar de meeleesmodus.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:56

Met jou houding van :kom op zeg, het is niet zo erg het zal wel overwaaien!
Dat doet het dus niet! Dus met het advies geen paarden te vervoeren indien niet strikt noodzakelijk en paarden blijven op het erf/wei en tevens komen er de komende 2 weken geen vreemden op het erf bereik je meer.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:58

ik had voor de zekerheid mijn dierenarts maar eens gebeld,,
maar hij zei dat het enten tegen het rhino virus geen doel heeft.
daar voorkom je de ziekte niet mee.. dus dat ga ik dus niet doen.
mijn ponys staan gelukkig niet op een manege, en ook niet op een pensionstal.
en gelukkig komen er geen paarden langs.
wel veel mensen met honden.

nja, ik hoop dat het rhino virus weg blijft uit limburg.
ik wil niet nog een pony verliezen aan die rot ziekte :(

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:59

swatch schreef:
nou, ben geen paniekzaaier hoor. Was meer dat ik het een smakeloze aanbieding vond, ben daarin blijkbaar de enige, dat kan. Nou weet ik weer, waarom ik normaal gesproken niet vaak reageer in topics.
schakel wel weer over naar de meeleesmodus.

ben het met je eens hoor. Ik vind mezelf een nuchtere paardenhouder maar als hie iemand met een trailer rijd bekruipt me een naar gevoel. Terwijl ik weet dat de risicos klein zijn blijft de mijne mooi staan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:06

Ik snap het trailer idee niet helemaal? Zolang
Iemand niet op andere stal komt met het paard is er toch niks aan de hand....?
En zolang trailer alleen voor dat paard/stal gebruikt word ook niet...
Het is niet dat ze het in de lucht ineens oplopen ofzo :? Of dat als e met een besmet paard rondje door nld rijdt alle paarxen langs de route besmet....?

Btw omg eindhoven is hele week nationaal concours dat gewoon doorgaat

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:08

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:09

colette_007 schreef:
Btw omg eindhoven is hele week nationaal concours dat gewoon doorgaat

Mooi, als je daar gaat starten loop je gewoon risico, ook al heb je thuis niets aan de hand.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:11

Ik hoef niet te rijden maar uhm een paar 100 andere ruiters wel ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:12

Wat is je punt dan, dat verder iedereen zeurt?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:12

ik vind dat iedereen hier maar kort door de bocht oordeelt betreft het zien van een trailer op de weg.

Ik heb dit helaas zelf MOETEN doen omdat mijn paard naar de kliniek moest. Dus iedereen die mij heeft zien rijden, verklaart mij maar voor gek, of krijgt er een naar gevoel bij? Nou ik ben blij dat ik ben gegaan, want daardoor heb ik mijn paardje nog en anders had hij thuis doodgegaan!!

De wedstrijd is gecanceled,. maar een ritje kliniek gaat gewoon door. En als jullie een trailer zien rijden, weet je níét waarvoor diegene op pad is mijn zijn/haar paard!
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 06-03-12 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:13

Er werd eerder in dit topic gevraagd of de abortus variant kan omslaan in de neurologische variant? Ergens (weet niet meer waar) heb ik gelezen dat die twee niet zo verschillend zijn maar dat het aan het paard ligt welke er optreedt. Is de merrie drachtig dan verwerpt die haar veulen, maar bij hengsten, ruinen en guste merries treedt de neurologische vorm in werking. Op zich is dit een aannemelijke uitleg, maar ik weet dus niet zeker of het inderdaad klopt.

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:14

colette_007 schreef:
Ik hoef niet te rijden maar uhm een paar 100 andere ruiters wel ;)

dan vrees ik dat er nog wel wat nieuwe gevallen bij zullen komen. Ik denk dat de KNHS de indoor kampioenschappen niet voor niets afgelast heeft

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:16

Dat er blijkbaar dus goede redenen zijn om niet alles zomaar af te lasten en dat ik denk dat de knhs dit vooral doet onder de mediadruk om her zomaar te zeggen. Beter 100 teveel adgelast dan 1 te weinig.
Terwijl kans op besmetting dmv concours nihill is (ja als je ze met neus tegen elkaar zet of in 1 ruimte stalt met slechte ventilatie dat soort dingen).
En dat een gezond paard hier echt niet dood aan gaat ;).
Heb afgelopen weken enkele da's en paarden "persoonlijkheden" gesproken om zo maar te zeggen. En het gros vond het quarrantaine op stallen die niks hebben nogal overtrokken.
*zoekt even citaat

Helaas kan op mob niet knippen plakken
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-03-12 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:18

Lovely schreef:
Er werd eerder in dit topic gevraagd of de abortus variant kan omslaan in de neurologische variant? Ergens (weet niet meer waar) heb ik gelezen dat die twee niet zo verschillend zijn maar dat het aan het paard ligt welke er optreedt. Is de merrie drachtig dan verwerpt die haar veulen, maar bij hengsten, ruinen en guste merries treedt de neurologische vorm in werking. Op zich is dit een aannemelijke uitleg, maar ik weet dus niet zeker of het inderdaad klopt.

Hmm, dat klinkt logisch. Alleen er zijn stallen waar de merrie aborteert en er verder geen sprake is van de neurologische vorm bij de andere paarden.

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:18

FahyaFemke schreef:
ik vind dat iedereen hier maar kort door de bocht oordeelt betreft het zien van een trailer op de weg.

Ik heb dit helaas zelf MOETEN doen omdat mijn paard naar de kliniek moest. Dus iedereen die mij heeft zien rijden, verklaart mij maar voor gek, of krijgt er een naar gevoel bij? Nou ik ben blij dat ik ben gegaan, want daardoor heb ik mijn paardje nog en anders had hij thuis doodgegaan!!

De wedstrijd is gecanceled,. maar een ritje kliniek gaat gewoon door. En als jullie een trailer zien rijden, weet je níét waarvoor diegene op pad is mijn zijn/haar paard!

In mijn reactie staat dat ik niet met mijn trailer wegga en dat ik een naar gevoel krijg van trailers op de weg op dit moment. Ik heb alle begrip voor de, soms ernstige, redenen waarom iemand op pad gaat. Als een van mijn paarden nu wat zou mankeren en ik er perse mee weg moest zou ik dat ook doen. Sterker nog, toen we de MKZ crisis hadden heb ik een speciale vergunning moeten aanvragen om een paard naar een duitse kliniek te mogen vervoeren. Ik heb de vergunning niet afgewacht en ben gewoon gaan rijden in de hooop haar te redden. De vergunning was er uiteindelijk maar heb er helaas mn paard niet mee kunnen redden. Ik ben blij dat dat jou wel gelukt is en snap je beweegredenen ook maar ik doelde meer op mensen die nu een leuke buitenrit gaan maken.