Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:40

Daar ben ik ook bang voor. Mijn paard at na een aantal dagen geen gehakselde lucerne meer. Luzernebrok eet hij wel nog altijd. Ik neem daarom aan dat de gehakselde hem toch te scherp is. En ik zag al een reactie over de luzerne in ease en excel dat het net stokjes waren. Helaas want het heeft wel een aantal voordelen boven gastro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:12

Ja dat las ik ook (over die stokjes).

Voor mij maakt het niet veel uit, geef hooguit 100 gr gastro en dan alleen op de dagen dat ik rij. Verder onbeperkt hooi en elke dag een handje bietenpulp. Dit gaat nu super!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:38

Meer mensen die altijd via cp products bestelden en nu vee reactie krijgen ? Ik heb het toch eigenlijk wel weer redelijk snel nodig helaas..
Door een verhuizing veel stress gehad en dit slaat dan gelijk op de maag en het krijgen van koliek.

Of zijn er nog mensen die de korrel variant over hebben? Zou het graag over kopen!

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:18

Ik ben een paar weken geleden begonnen met 5 gr moeder aarde en 5 gr diatomeeenaarde van bio-ron. Wat een fijne producten. Sinds 2 weken ook mastic horse er bij gaan geven en het gaat echt goed met mijn merrie. Zij had een erg hoge ph (kon ik testen via urine) en die is gelukkig lager nu. Ze eet het makkelijk door een beetje agrobs alphen grun mash. Gaapt minder en is minder gevoelig met poetsen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:31

Marieke1495 schreef:
Meer mensen die altijd via cp products bestelden en nu vee reactie krijgen ? Ik heb het toch eigenlijk wel weer redelijk snel nodig helaas..
Door een verhuizing veel stress gehad en dit slaat dan gelijk op de maag en het krijgen van koliek.

Of zijn er nog mensen die de korrel variant over hebben? Zou het graag over kopen!

Bij het opruimen van mijn kast kwam ik nog 13 zakjes abprazole tegen. Je kunt ze evt. Overnemen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:27

Mag ik even met de deur in huis vallen en advies vragen zonder alles gelezen te hebben?

Mijn dochter rijdt een leasepaard van 12 jaar en dat gaat met vlagen niet echt lekker. Dan loopt ze met haar hoofd in de lucht, gaat niet opzij voor het been, maakt zich sterk, moppert bij aansingelen.

Ze heeft een snee in haar lip en dat geeft natuurlijk ook problemen.

Maar...het voerbeleid is ook erg slecht op stal. Alleen smorgens en rond 17 uur een haffeltje hooi en verder geen ruwvoer. Paard staat op een paddock en heeft dus niks van 9 tot 16 uur
Verder krijgt ze nog brok en mais

Eigenaren zijn stronteigenwijs en vinden dat ze goed voeren

Ik begin te denken dat alle problemen komen van een masgzweer ipv die snee in de lip

Wat kan ik geven om problemen met de maag te verminderen? Ik ga uiteraard maar weer de discussie aan met de stalbaas maar ik wil ook kijken wat ik zelf kan geven ( geen brok dus maar iets wat we 4-5x pw wat bij kunnen voeren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:29

Dan zou ik compact gras of iets dergelijks bijvoeren. Oftewel, gewoon ruwvoer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:33

Kan je tussen de middag zelf voeren? En is er de mogelijkheid om een grote slowfeeder op stal op te hangen voor de nacht? Ruwvoer is het allerbelangrijkst. Hoe is verder de conditie van het paard? Mager of wel goed op gewicht? Medicatie of supplementen hebben weinig zin als je de oorzaak niet weg kan nemen helaas.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:12

Ik kan wel vragen of ik een hooinet mag vullen voor de nacht bijv.

Aan het eten kunnen we verder weinig veranderen vrees ik. Eigenaar meent het allemaal beter te weten en blijft ook stug mais door geven

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:07

Tja, dit vind ik lastig.
Als niet-eigenaar kan je hoog of laag springen, het is niet jouw paard. Dus over het voer heb je niets te zeggen. Ik zou not pleased zijn als een ander mijn paard gaat voeren.
Dat is altijd het rotte van bij rijder zijn. Je weet dat het anders moet, maar je kan niets.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:40

Ja tis niet als bijrijder maar op een stal met 20 leasepaarden, paar eigen paarden en een paar pensionklanten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:07

Als je er echt tegen aan blijft lopen en daardoor ook problemen met rijden hebt zou ik op zoek gaan naar een ander bijrijd- of leasepaard.
Ik zou me niet prettig voelen om inspanning van een paard te moeten vragen dat veel te weinig ruwvoer krijgt en eigenlijk ook gewoon verkeerd gevoerd wordt.

Als het mag zou je inderdaad lucernemix of compactgras ofzo kunnen geven, dat kan gewoon in de voerbak.
Of zelf een baaltje hooi halen een een groot hooinet voor de hele nacht ophangen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:41

Hoe geef jij de moederaarde? Ik meng het met water en dan met een spuit in de mond.

Kelly08 schreef:
Ik ben een paar weken geleden begonnen met 5 gr moeder aarde en 5 gr diatomeeenaarde van bio-ron. Wat een fijne producten. Sinds 2 weken ook mastic horse er bij gaan geven en het gaat echt goed met mijn merrie. Zij had een erg hoge ph (kon ik testen via urine) en die is gelukkig lager nu. Ze eet het makkelijk door een beetje agrobs alphen grun mash. Gaapt minder en is minder gevoelig met poetsen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:47

Hoipiepeloii schreef:
Heeft een van jullie PAVO EASE&EXCEL al geprobeerd?

Ik heb net een zak in de auto liggen,ga het proberen en stoppen met Fibra.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:20

Die van mij krijgt equilin vitamine korrel met 100 gr alphen grun mash van agrobs. En daar doe ik de moeder aarde en diatomeeenaarde door. Eet ze zo op gelukkig.

nickynicole schreef:
Hoe geef jij de moederaarde? Ik meng het met water en dan met een spuit in de mond.

Kelly08 schreef:

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:25

hoe kom je aan moederaarde? iemand een linkje?

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:32

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:49

Wat is jullie advies?

Paard is begin deze maand naar kliniek gegaan wegens abnormaal gewichtsverlies. Er werden maagzweren ontdekt welke nu worden behandeld met medicatie alsook preventief met probiotica,anit stress en ekygard.

situatie:
Tot 10 mei: huidige stal
10 mei verhuizen zowel ik als hij
optie 1: vanaf 10mei op nieuwe stal met beperkte weidegang
optie 2: 1 maand op weide met een andere pony, 3km van nieuwe stal, om aan te dikken. Eventueel erna heen en weer gebruik maken van de weide.

Hij staal nu op stal met aangepast voerrantsoen (vooral ruwvoer) met beperkte weidegang. Hij komt beetje bij beetje aan maar er mag zeker nog 50/70kg bij.
Ik ben in mei aan het verhuizen alsook 4dagen citytrip en daarnaast nog solliciteren waardoor ik de tot begin juni amper tijd zal hebben voor hem.

Optie 2 lijkt mij wel goed maar ben bang dat het voor veel stress kan zorgen, welke nefast is voor zijn maagzweren, langs de andere kant is onbeperkt op de weide ideaal voor maagzweren en gewichtstoename, wat denken jullie? 1x verhuizen en beperkte weidegang ofwel 2x verhuizen en veel weidegang? Of is het beter om zo weinig mogelijk voerveranderingen te maken en eerder een stabiel voerbeleid te behouden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:08

Kelly08 schreef:
Zidore schreef:
hoe kom je aan moederaarde? iemand een linkje?

https://webwinkel.bio-ron.com/paarden-en-ezels/WWBR MA PE--moeder-aarde_bio-ron.html

Wij hadden de ieder aarde via de behandelend arts van Den hoek, ik deed het gewoon door het voer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:23

Ik wil wat bestellen bij Abler maar hoe zit het met btw betalen en komen de medicijnen wel door? Medicatie voor mensen wordt ingenomen lees ik op de site van de douane.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 02:38

Nope, gaat prima, wat je afrekent is wat je betaalt. Abler is slim en is gevestigd / verzend vanaf een of ander eiland voor Afrika en dat valt binnen de groep landen die voor de europese douane als uitzondering gelden. ( https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... taten.html )
Ik heb al een paar keer met spoed besteld en heb het steed 2 dagen na bestellen al binnen, echt bizar want het vertrekt vanaf Singapore... Als ik in Nederland middelen naar patienten van mij verstuur doet het envelopje er binnen Nederland soms al een week over!
Je kunt dus gewoon veilig bestellen, doe je zonder spoed dan duurt het wat langer maar ook dat komt gewoon netjes en zonder bijkomende kosten aan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:23

Bedankt Francis!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:24

Ja hoor werk inderdaad prima en hier ook altijd goed gegaan!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:19

petitparis schreef:
lucerne is enebeetje dubbel. Het is inderdaad calciumrijk, wat goed is om maagzuur deels te neutraliseren en vooral de gehakselde variant, bevat veel structuur, wat kauwen en bijgeviolgd e speekselproductie stimuleert.
Echter worden de korte steeltjes vaak niet voldoende gekauwd en heb je al eens een handvol genomen en je hand dicht geknepen? Er gaan stukje in je huid prikken en dat kan het ook doen in de paardenmaag. De maagwand heeft geen eelt-/beschermingslaag zoals onze handen, dus er kunnen extra wondjes ontstaan. Dus het is kijken naar je paard of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Beter zou zijn luzerne hooi, maar ik heb het alleen nog maar gezien bij iemand die het zelf teelt.

Oude quote (ben alle pagina's aan het doornemen) maar zijn luzernebrokjes dan niet een idee?
Of hebben die niet het gewenste effect?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:46

Luzernebrok blijkt inderdaad een positieve toevoeging te zijn.