[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:01

klitwortel gebruik ik nu al een heel jaar en rara, amper schilfers terwijl ze vroeger een lopende sneeuwaanmaakmachine was :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:11

klitwortel is echt DE manier om ervan af te komen.

Hier altijd een weekje insprayen en daarna helemaal vrij van schilfers voor ruim lange tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:27

ohw ja bij appie ook schilfers hoor,maar dat is normal rond deze tijd van het jaar.
doordat er nog steeds wintervacht op komt komen er natuurlijk ook schilfers los.
ik doe er niks meer aan,verdwijnt vanzelf wel weer.

als ze er jeuk aan hebben is er wat anders aan d ehand, is namelijk wel raar dat ze van simpele huidschilers jeuk krijgen.
dus zou er dan een kuur tegen mijt/luis/schimmel oveheen gooien

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:20

Liza heeft geen last van schilfers. Ze heeft gelukkig ook helemaal niet meer geschuurd! :D Nu mogen haar manen dus lekker gaan groeien! Het is nu nog een beetje een raar gezicht met die korte plukken op haar schoft. Ook het stukje achter haar oren en een stuk van dr voorpluk zijn nog kort (ik had haar eerst zonder kap staan) Dus ik ben benieuwd hoe ze over een paar maanden is!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:12

schilfers kriebelen ook.
Vraag maar eens aan iemand met roos.

Nou ja, vandaag was shadow alweer schilferloos (en dat al na 1x sprayen), en ook geen kriebels meer gehad.

Ze wordt al heerlijk teddy :D
En vind het gewoon prachtig dat ik haar weer uit de wei haal helemaal onder de modder :D
En niet meer eerst deken af voordat ik er even lekker een borstel overheen kan rossen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:44

Hier geen last meer van schilfers, maar na een tijd schuurvrij te zijn (weekje of 2/3) begint ze weer, tot nu toe enkel de manen, moet er eens een foto van nemen, niet om aan te zien eigenlijk zucht.
Gisteren voor de eerste keer derfen erop gesmeerd, maar daar schuurt ze ook weer lekker doorheen :\

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:12

Hier had mijn paardje ook weer ietsiepietsie geschuurd.
Vanmiddag ook meteen weer Derfen gesmeerd! :j

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:35

Hallo,

Ik meld me ook eens hier. Ben bang dat mijn pony ook zomerexceem heeft. Het eerste jaar was ik maar een klein plukje kwijt nu een echt heel veel, maar met de staart is niets aan de hand. Zoals te zien is op de foto hieronder.
Nu wil ik zijn manen maandag gaan wassen omdat ze nogal vet aan voelen. Wat zouden jullie doen?

Foto van Augustus
Afbeelding

Foto van September
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:07

Lin88 wassen kan altijd natuurlijk. Als Visent jeuk heeft was ik hem altijd met teatree shampoo of met keratoo. Hiermee moet je alleen niet te vaak wassen. Ik heb ook shampoo met conditioner erin (van ruitershop) en als ik vaak moet wassen gebruik ik die.
Wat een klein propje heb je trouwens zeg! Je zadel lijkt echt gigantisch op die pony zo :D

Vies staat nu een weekje zonder de deken! Hij is er volgens mij helemaal blij mee. Hij heeft nog wel wat geschuurd en een van zijn vriendjes heeft wat uit zijn manen gegeten, maar eigenlijk gaat het beter dan ik had gedacht :)
Knippen doe ik trouwens niet meer aan. Vorig jaar (of was het twee jaar terug?) heb ik alles gelijk geknipt, maar dat zag er niet uit en werkte toch niet. Vies zijn manen zijn nu ook niet heel mooi, maar het voorste stuk is wel lang en als ik concours heb maak ik er zo een prachtige hengstenvlecht in. Niemand die ziet dat hij hier en daar wat mist.

Zo is het nu:
Afbeelding
Bij de schoft zijn de manen enkele centimeters lang en pas halverwege de manenkam is de bos echt mooi dik en vol.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:32

Inderdaad oogt het zadel daar heel groot.
Valt in het echt gelukkig allemaal mee. Heb een stafoto met zadel en dan is het allemaal in verhouding.

Heb vandaag zijn manen bekeken en hij heeft geen korstjes of schilfers. Heb wel even foto's gemaakt van zijn manen nu.
Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:38

lin,ik vind de vacht van je pony wat dof ogen,mag ik vragen wat je voert?

kan het zijn dat er een ander paard aan zijn manen kan knabbelen?
die van jou mist meer bovenin,terwijl bij eczeem je meer jeuk bij de schoft ziet.
kan het ook schuren doordat je dier ergens onderdoor gaat met de hals bijvoorbeeld?

bij ap is de jeuk in elk geval nu over.
hoef me dus pas weer zorgen te gaan maken zo tegen half maart volgend jaar! *\o/*

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:51

Mijn paard krijgt pavo-voer met lijnzaadolie. Vindt het qua dofheid best meevallen is denk meer een momentopname. Ik had het idee al dat zijn manen afbeten werden maar wilde het even zeker weten. Ik hou hem gewoon in de gaten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:02

Lin88 staat hij nu ergens anders dan op de foto van augustes? Als je daarop kijkt zie je namelijk dat precies hetzelfde stuk als nu korter is. Ik vraag me dan toch wel af of hij geen jeuk heeft (gehad) voordat die foto gemaakt werd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:05

nu je het zegt..op die foto is dat stukje inderdaad ook net wat korter.
lin,kon zijn dat je geen krachtvoer gaf,dan zou het de doffe vacht verklaren,maar momenteel is het natuurlijk ook niet echt geschikt weer voor glimmende vachtjes.

annetje,vies blijft echt een heel mooi paard he :D
ap hefet het ook zo hoor, voorste deel is heel mooi vol,en bij zijn schoft dunnere sprieten..ach groeit vanzelf wel weer an :P

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:08

Hij staat nu inderdaad ergens anders. De manenbijter heeft pas vanaf eind augustus een deken op gehad. Heb niet echt het idee dat hij jeuk heeft. Controleerde vandaag heel zijn manenkam en zie nergens schilfers of korstjes. Hou het gewoon in de gaten. Ga morgen zijn manen wassen en dan zo veel mogelijk eraf blijven. Waar hij voorheen stond kreeg hij inderdaad bijna geen krachtvoer. Stond toen dag en nacht buiten en als ik niet kon kreeg hij en de rest maar geen eten. Ben blij dat ik daar weg ben.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:27

Ellepel dankje :D Zou tegen Viesje zeggen dat je hem knap vindt! Haha! Ik vind hem ook steeds knapper worden. Nu in zijn wintervacht wordt hij wat donkerder en dat vind ik veel mooier dan dat grijzige blote lijf in de zomer.
Ik had jouw foto's trouwens ook gezien en dat ziet er inderdaad ongeveer hetzelfde uit, alleen heeft Vies lange manen. Ap ziet er ook goed uit trouwens! Glanst mooi.

Lin schuurt hij nu ook de manen nog af? Staat hij nog steeds bij andere paarden?

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:42

Hij staat nu bij 3 andere paarden. Ik heb het idee dat hij niet meer schuurt, maar hou hem gewoon goed in de gaten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:17

ellepel schreef:
lin,kon zijn dat je geen krachtvoer gaf,dan zou het de doffe vacht verklaren,maar momenteel is het natuurlijk ook niet echt geschikt weer voor glimmende vachtjes.

Sen glimt je anders tegemoet. De osteopaat kon er maar niet over ophouden. Ik had er toen zelfs nog geen borstel overheen gehaald.

@Annetje: Ik blijf Vies echt zo'n geweldige naam vinden. Vies manen zijn volgens mij wel een stuk gegroeid he? En ook een stuk voller geworden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:27

Vies' manen zijn inderdaad echt veranderd. Ik snap niet zo goed hoe dat kan eigenlijk. Als je in mijn profiel kijkt zie je dat hij eerst van die vettige, sprieterige manen had die heel erg glansden. Nu heeft hij een grote pluizebos die om de haverklap in de dreads gaan, knopen, krullen en wat nog meer :roll: Om gek van te worden die manen hoor!
Ik heb de laatste dagen van dat glansspul in zijn manen gesmeerd en nu lijken ze minder in de knoop te gaan. Ik ben namelijk niet zo'n haren-borstel meisje :o Ik vond zijn manen eerst beter eigenlijk... maar dat lange en volle is ook wel mooi.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:58

hier nog steeds geen kriebels gezien dames en de temperatuur daalt volgende week nog een pak ;) En Belgique wel te verstaan, maar in nederland kan het niet zo gek veel schelen he :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:06

@Lin88
Ik heb een tijdje, ongeveer 1 maand pavokoeken gegeven zonder krachtvoer en toen viel het mij ook op dat minder glans had...ook dof eigenlijk.
Ik ben ondertussen terug met mate krachtvoer gaan geven en ze glimt weer meer, de jeuk is ook afgenomen.
Nu heeft ze zelfs appeltjes, wat ik vroeger nooit opgemerkt heb.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:16

nog even een vraagje. Misschien iets dat tussen mijn oren zit, maar in de winter voer ik graag slobber, lekker wearm. Is er ook een slobber die exzemers kunnen eten? Of maakt dat in de winter niet uit.
Ik wil dan graag zo suiker en zetmeel arm blijven. Misschine jullie een tip welke slobber?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:42

Ik heb destijds gewone normale slobber gegeven van Pavo... (geloof ik....?)

Ik zie dat Havens 1 heeft met extra Lijnzaadolie erin, en dat het goed is voor de spijsvertering? Dat zou dan misschien een betere optie zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:00

karev,hoe vaak en hoeveel slobber geef je dan?

slobber is toch eigenlijk gewoon nat krachtvoer wat ietsje lichter verteerbaar is?

ik heb echt nog nooit slobber gegeven haha :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:02

Ik geef ook weleens slobber.
Vorig jaar die van Pavo en nu heb ik Marstall Mash.