[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:45

ellepel schreef:
heb je het even weer op een rij wat je allemaal gedaan hebt he.
ben ook wel benieuwd hoe het blijft gaan zonder de drainage.

appie staat nu echt maar 1 a 2 uur in het gras,daarnaast op hooi en een halfje muesli met vitaminepoeder.
en hij blijft me echt veel te dik...
baal er wel een beetje van,we rijden nu wel meer maar gaat me nog niet hard genoeg eigenlijk.
ook heeft hij toch een wat dikke manenkam en ik zag vanmiddag een plekje op zijn hals zitten.

liljebo:
insulineresistentie hebben ze niet zomaar hoor,word tegenwoordig wel erg snel geroepen.
maar denk dat meerendeel al gigantisch opknapt als ze afvallen.

Klopt. De dierenarts zei ook dat het al snel werd geroepen en dat al snel wat paniekerig werd gereageerd.
Het beeld klopte ook niet echt, behalve die dikke nek. Billy is verder gewoon fit.

liljebo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:47

carol... rond buikje is toch niet erg? Hebben veel paarden als ze op de wei staan of onbeperkt hooi hebben. Het is niet hetzelfde als te dik.

Melissa... lijkt mij geen zomereczeem, maar iets anders.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:53

liljebo: je wilt niet weten hoe vaak mijn meissie uitgemaakt voor dikke knol. Ik wuif dat soort dingen af. Te 1ste zien ze haar niet werkelijk, omdat ze verstopt zit onder een deken, ten 2e vind ik haar niet dik (ik ken haar nu zo'n 15 jaar, en heb haar veel erger gezien). Pensioneigenaar zei laatst nog van:'kijk je uit dat je haar niet teveel geeft'? ik riep alleen:'de huid van mijn pony is zeer elastisch'! Maar toch doet het wel pijn als mensen dat zeggen, helaas kan ik ze geen foto voorhouden hoe ze eerst was. Zelf heeft ze ook geen grote problemen met die buik, ze schommelt alleen wat meer, maar ze gaat met de grootste gemak in een fikse rengalop.

Achja, dat buikje maak ik me ook niet druk hóór, het is alleen net datgene wat anderen over zeggen. Dat doet soms wel eens zeer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:58

Heb even zitten speculeren.
Ga nog een weekje door met de nature's best, om te kijken vanwege de drainage. Anders weet ik nog niet wat wel en niet werkt. Als alles zo blijft zoals het nu is, ga ik de ponybrok voeren.
Als ik merk dat daar dan wel wat mee veranderd, nou dan....
dat zie ik dan wel weer haha

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:54

heb ook een paard met ZE andere jaren had ze manen kapot en staart , dit valt dit jaar mee , nu heeft ze veel jeuk onder de buikt en 1 oor is het randje kapot ...
Omdat ze dragend is heb ik lang gewacht met een deken op te doen , heb haar behandeld met shapleys mtg en wekelijks wassen met tea tree shampoo ... ding goed tot 2 dagen geleden , heb een ivanhoe body deken gekocht incl hoofdkap ( maar wat is dat ding gigantisch maar of lijkt dat maar .... ?
Heb haar vanmiddag de bodydeken opgedaan , na even oefenen , is niet makkelijk , maar wat stond ze lekker rustig in t land zeg :) met de deken
andere jaren had ze een bucas op , maar die zijn eigenlijk te los ...
wat vinden jullie van de ivanhoe en de hoofdkap ?
215 pagina,s doorlezen is me helaas te veel ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:58

Ik heb de ivanhoe (geen hoofdkap) ik vind de deken echt ideaal. Geen enkel nadeel eraan te bevinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:01

CarolShadow schreef:
rijst bevat weinig eiwit, vandaar mijn vraag. bedankt dat je het even voor me gevraagd hebt. Was eigenlijk niet van plan om mijn pony rijst te geven haha.

Rice bran (rijst zemelen) wordt nogal eens gevoerd, omdat het veel vet bevat. Hele rijst zie ik als paardenvoer inderdaad niet voorbij komen.

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:30

@liljebo:
De DA zegt dat het wel een gevolg van ZE is, net zoals kale plekken op het hoofd. hij heeft ook al prednison gehad en een zalf voor op zijn koker waar ook prednison inzit

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:49

Kun je die koker niet heel dik insmeren zodat de mugjes er niet bij kunnen? Bij ons hebben ze ook weleens flinke kale plekken aan de binnenkant van de achterbenen gehad en daar smeerde ik dan een hele dikke laag zalf op, zodat de mugjes er niet bij konden. Dat hielp meestal wel :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:56

ellepel schreef:
appie staat nu echt maar 1 a 2 uur in het gras,daarnaast op hooi en een halfje muesli met vitaminepoeder.
en hij blijft me echt veel te dik...
baal er wel een beetje van,we rijden nu wel meer maar gaat me nog niet hard genoeg eigenlijk.

Hoeveel hooi krijgt Ap dan?
Bij Storm & Darren gaat het er ook echt niet vanaf.
Ze staan nu sinds 1 april weer hier thuis, al die tijd op een zeer schrale weide en ook regelmatig op de paddock maar er gaat echt nog niets af! Storm krijgt 2x daags 2 plakjes hooi en verder dus een hap en een snap gras.
Ik voer hem verder niet bij, ze hebben wel een paar mineralenblokken/likstenen in de wei liggen.

Zo ziet hij er nu uit (let niet op het 5e been :+ ) :

Afbeelding

Zo afgelopen winter, waar hij door het onbeperkte hooi nogal rond werd:
Afbeelding

Maar zo zag hij er vorig jaar uit:
Afbeelding

Whaha, lijken wel 3 verschillende paarden als ik ze zo zie, de gekke toverbal :Y)

Wat zou ik hem kunnen voeren, waardoor hij wel afvalt maar geen verkeerde dingen binnenkrijgt ivm zijn eczeem?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:16

xmelissax schreef:
wou me even in dit topic mengen, heb namelijk een fjordje met ernstige eczeem, nog niet bij staart en manen maar bij de koker.
maar aangezien ik geen zin hebn om 215 paginas door te lezen:
is er hier ook iemand waarvan de pony zo'n last heeft van jeuk aan de koker. de mijne bijt hem namelijk helemaal kapot.
ik was nou 2 tot 3 keer per week met betadine shampoo, daarna doe ik betadine zalf er op en dode zee zout gel, anti-bijt en anti-mug, steeds als het weer mooi geneest bijt ie het weer open.. := wanhoop is nabij.
iemand stille hints..??

Misschien helpt een dikke laag MSN cream/zalf de vliegjes kunnen er dan niet bij en de koker is goed verzorgd.

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:19

Ik heb goed spul staan, zal morgen even kijken hoe het heet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:30

opisop_shop schreef:
Hoeveel hooi krijgt Ap dan?
Bij Storm & Darren gaat het er ook echt niet vanaf.
Ze staan nu sinds 1 april weer hier thuis, al die tijd op een zeer schrale weide en ook regelmatig op de paddock maar er gaat echt nog niets af! Storm krijgt 2x daags 2 plakjes hooi en verder dus een hap en een snap gras.
Ik voer hem verder niet bij, ze hebben wel een paar mineralenblokken/likstenen in de wei liggen.

Wat zou ik hem kunnen voeren, waardoor hij wel afvalt maar geen verkeerde dingen binnenkrijgt ivm zijn eczeem?

Koop een unster en weeg je hooi. Plak is al snel 2kg nl. Afbouwen naar 1,5% van het lichaamsgewicht, zeker omdat er toch wat gras bij geknabbelt kan worden (kan zijn dat je dat ook van je hooi moet afhalen, of al het gras afsluiten). Probeer ook uit te vinden wat hij tekort komt (mineralen) want dan blijven ze ook dooreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:45

Mijn pony krijgt gewoon gras, savonds plukje hooi een handje biks een ze heeft een himalaya liksteen. En daarmee ziet ze dr gewoon goed uit :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:00

opisop:

ik vind hem helemaal niet te dik?
ziet er juist goed uit toch?

ach weet je bij ons op stal zijn alle paarden te dik.
ap krijgt 3x per dag een bult hooi.
ik heb geen flauw idee hoeveel het is,maar het is in elk geval wel genoeg.
minder moet hij niet hebben,dat is juist slecht.
ander hooi zou geschikter zijn.
oud graszaadhooi ofzo waar niet zoveel voeding inzit.

tamary:
Citaat:
Probeer ook uit te vinden wat hij tekort komt (mineralen) want dan blijven ze ook dooreten.

grappig dat je dat zegt. ;)
ap is een van de weinige paarden op stal die echt de hele dag dooreet,die heeft altijd honger.
hij had seleniumtekort....wie weet is het daarom zo'n vreetzak
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-05-09 08:01, in het totaal 2 keer bewerkt

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:01

die van mij staan op zeer kort gras(24/7), persoonlijk vind ik het te kort. maar ok kan ermee door. ze krijgt ong 2 a 3 x per week brandnetel met muesli & lijnzaad erin. de hoeveelheid doe ik beetje op 't oog ze ziet er nu dan ook werkelijk prachtig uit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:42

CarolShadow schreef:
liljebo: je wilt niet weten hoe vaak mijn meissie uitgemaakt voor dikke knol. Ik wuif dat soort dingen af. Te 1ste zien ze haar niet werkelijk, omdat ze verstopt zit onder een deken, ten 2e vind ik haar niet dik (ik ken haar nu zo'n 15 jaar, en heb haar veel erger gezien). Pensioneigenaar zei laatst nog van:'kijk je uit dat je haar niet teveel geeft'? ik riep alleen:'de huid van mijn pony is zeer elastisch'! Maar toch doet het wel pijn als mensen dat zeggen, helaas kan ik ze geen foto voorhouden hoe ze eerst was. Zelf heeft ze ook geen grote problemen met die buik, ze schommelt alleen wat meer, maar ze gaat met de grootste gemak in een fikse rengalop.

Achja, dat buikje maak ik me ook niet druk hóór, het is alleen net datgene wat anderen over zeggen. Dat doet soms wel eens zeer.

Ik heb ff in je profiel gespiekt. Vind hem niet dik hoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:43

xmelissax schreef:
@liljebo:
De DA zegt dat het wel een gevolg van ZE is, net zoals kale plekken op het hoofd. hij heeft ook al prednison gehad en een zalf voor op zijn koker waar ook prednison inzit

Ik wist niet van de plekken op zijn hoofd. Ik neem aan dat de da het wel weet. Ik had alleen dat beeld dat het begon met manen en staart en later verder uit kon breiden... maar zoveel weet ik nu ook alweer niet. :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:51

Hoi mensen, ik meld me maar weer eens (van tijd tot tijd). De eczeem is nog niet zichtbaar op m'n pony, met mindere dagen staat ie zonder deken en daarna weer met, hij heeft al z'n manen nog, maar z'n staart blijft aan de korte kant. Ik ga hiervoor Shapley's MTG gebruiken, hopelijk dat het werkt.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:12

I_S_L schreef:
Sodeletuut schreef:
http://www.derbyhouse.co.uk/prodshow.as ... 39&a=srch#
Rambo Sweet Itch Hoody voor ontzettend weinig geld.
Had een andere bokker een topic over gemaakt, ik dacht ik plaats hem hier ook maar even. Echt onwijs goedkoop!

Dit klinkt ontzettend verleidelijk. ! De exceemdeken van Premiere bevalt me heel erg slecht. Hij schuurt heel erg
en de jeuk is er nog steeds. Wil nu graag zo eentje bestellen maar vind het wel spannend via Engeland. Iemand ervaringen ?
En hoe gaat het met betalen ? iemand een idee ?

Nogmaals ;) Misschien weet iemand het.

Ik had nog een vraagje; kunnen jullie misschien een lijstje maken van middelen die jullie gebruiken (Liefst inwendig) tegen de jeuk. Ik zie door de bomen het bos niet meer. De premiere deken gaat iig niet meer op. Hij veroorzaakt alleen nog maar meer jeuk doordat hij net wat te groot is. iemand interesse ? Hij is nog als nieuw.
Alvast bedankt ! :)
Laatst bijgewerkt door I_S_L op 28-05-09 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:15

een paar paginas terug heeft de bokker die daar bestelde gereageerd volgens mij.
misschien kun je haar pbtje sturen dan?

Diddle zijn deken was gisteren afgezakt aan zijn hals, daar wat pluizig maar verder gelukkig nog mooi :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:23

welke maat is de premiere?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:27

ellepel schreef:
opisop:

ik vind hem helemaal niet te dik?
ziet er juist goed uit toch?

Ik vind hem wel iets te dik, niet veel maar wel net voor het mooie en het rijden.
De hoefsmid zei ook dat hij wel echt iets moet afvallen en die ziet hem elke 8 weken dus die ziet het verschil telkens wel.

1,5% van zijn gewicht, dat zou dus uitkomen op ongeveer 7kilo hooi per dag bij hem.
Is dat wat hij normaliter nodig heeft of is dat de hoeveelheid waarmee hij ook nog wat afvalt?
Onze hooipakken zijn gewoon rond de 20 a 25kilo en er zit meestal een plak of 9 op.
Dan zou 1 plak dus ongeveer 2,5 kilo zijn.
Hij krijgt sinds deze week 2x daags 1 plak omdat ze net weer verweid zijn.

Hmmzzz. lastig hoor!
Hoe kom je achter mineralen tekort?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:46

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:49

Naaltje schreef:
een paar paginas terug heeft de bokker die daar bestelde gereageerd volgens mij.
misschien kun je haar pbtje sturen dan?

Dat was ik dus :) Zie onderstaande meer weet ik ook niet, heb mn deken nog niet binnen.

chipieke schreef:
Voor de rest ben ik ook benieuwd hoeveel verzendkosten er zijn van engeland naar hier.

Whinnylando schreef:
Staan in hetzelfde topic vernoemd, ongeveer 13 pond. Ik heb ondertussen zelfs goedkopere RSH dekens gevonden. Vanaf 79 pond voor de kleine maten. De linken heb ik in dat topic vermeld.

Zelf heb ik toevallig de deken al bij een bokker besteld die er een aantal in engeland ging bestellen als je de helft vooruit betaalde. Ik hoop m volgende week binnen te krijgen :)