Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:59

Dit berichtje plaats ik ook even in het dunne paarden topic en voeding voor ouderen topic.

Mijn kanjer is vandaag na 32 jaar en 2 dagen vredig ingeslapen. hij was gewoon op. Het is allemaal heel fijn gegaan en hij is opgehaald door het crematorium westerhout, fantastisch kan ik daar in een woord over zeggen! Het kost een duit maar het is nu al elke cent waard geweest. Een mooier en waardiger afscheid na 14,5 jaar samen had ik me niet kunnen wensen.

Ik heb echter nog ongeveer 40 kg subli seniores priores staan (even grof geschat, er passen 3 zakken in een ikea samla bak en hij is zeker wel nog voor 2/3 gevuld). En ik heb nog 30 pergolide tabletten van 1 mg. Die tabletten kan ik ook verzenden en deze wil ik dan ook graag geven aan iemand die er moeilijk/duur aan kan komen. Er zat ook iemand (of meerdere?) uit duitsland in dit topic die er slecht aan kon komen toch?
Voor de subli, woont er iemand in regio Groningen? Pony stond in de regio winschoten en ik zelf woon in Haren (direct bij groningen stad). Als iemand interesse heeft in de slobber is deze in regio winschoten of hier in Haren bij mij op te halen. (als het ergens daartussen ligt wil ik het ook wel even brengen).

Ik zou het fijn vinden als ik iemand hier nog een plezier mee kan doen dus dat hoor ik graag (per pb).

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:15

Ahhh! Wat sneu!
Veel sterkte met je verlies, je hebt er een mooi stukje over geschreven, vind ik
32 jaar is een mooie leeftijd....

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:29

32 jaar, een hele respectabele leeftijd. Wees maar trots op je pony!
Maar het blijft moeilijk, hoe oud een dier ook is. Sterkte! :)
En wat top dat je de pillen gewoon weg wilt geven aan iemand die ze echt nodig heeft.

Max verhaart echt nog geen haartje.. Ik hoop dat de provarium breeding snel binnen is en ik hoop dat het iets gaat doen. Vacht voelt ook heel stekelig en hard aan nu.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 02:40

Sterkte Ilsemarie :(:) fijn dat je een mooi afscheid hebt gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:07

Och jee...Ilsemarie@Heel veel sterkte!

Ik snap er niet veel van hoor....Pablo is nu ruim drie maanden aan de 1mg pergolide.En echt veel verschil merk ik niet.
Hij is wel in goede doen,eet goed en is vrolijk.Hij heeft wel een paar depri dagen er tussen gehad.Maar dat heeft hij vaker s'winters.Sloom enzo.

Zijn vacht verliest hij niet echt....bovenop enkele haren.Het begint dus wel.
Omdat het hier nu vrij warm is,29 graden,heeft hij het warm overdag.En dan stikt hij in ene van de krullen en slagen. :7 Moet dat nu niet zo langzamerhand normaliseren of ben ik te ongeduldig ;)

Echt last van de warmte heeft hij niet,hij zweet wat tussen zijn billen en s'avonds als ik hem binnenzet is hij gewoon droog.Hij staat ook in de zon,terwijl ik zijn hooi geef onder het afdak in de schaduw..als hij dat op heeft gaat hij staan 'grazen'.Er groeit hier echt helemaal niets ;)

Maar verder is hij zo wakker als wat,en merk ik niets raars aan hem.
Scheren durf ik ook niet,omdat ik dan het proces van de rui in de war schop en het schijnt hier zondag weer 8 graden te worden.(nu barst ik van de dekens,maar toch)

Hij heeft s'nachts nog een deken op want dan is het hier drie graden,hij zweet daar niet onder.
En als ik het dek eraf haal dan ziet hij er heel mooi uit <3
Dan vergeet ik even dat hij cushing heeft.

Mijn vriend zegt....hij is in prima doe en jij maakt je druk over die vacht?...tja.. :o

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:13

Met Moon gaat het stukken beter nu.
Haar bloed was prima in orde, alleen ze was wat kortademig.
Maandag heb ik haar daarom maar geschoren, ook al dacht ik dat ze nog niet zo veel haar had....

Afbeelding

Bleek het echt een enorme berg haar te zijn!!
Ze voelde zich meteen een stuk beter, zag ik en is niet meer kortademig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:19

oh....wat een haar!
Wat fijn dat ze goed gaat!Dat kortademige heeft Pablo gelukkig niet....als ik dat merk gaat hij ook kaal.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:51

bedankt allemaal!

Ik kan iedereen aanraden zijn/haar paard te scheren. Wij hebben Nordwind vorig jaar rond deze tijd op subli SP gezet, geschoren en zijn met pergolide begonnen. Zijn dosis is die tijd 0,125 tot max 0,25 geweest. Zijn vacht is enorm veranderd!! Ik denk dat dat vooral komt door het scheren, dat hij daarna meer energie had om in het nieuwe haar te steken zegmaar, en dan samen met de tabletten. Maar scheren was zo'n opluchting voor hem!

@geerke: ik denk dat die slome dagen misschien ook wel kunnen komen omdat hij het zo warm heeft... Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem denk ik toch laten scheren. Ik was er ook nooit voorstaander van maar het is het beste wat ik ooit heb gedaan!

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:00

Hallo allemaal

Ik heb al een heel stuk van dit topic door gelezen.
En ik zou dit graag willen blijven volgen omdat ik hier nog heel veel van kan leren.
Ik weet sinds ongeveer 2 maanden dat mijn 18 jarige pony ook cushing heeft. hij krijgt nu ook pergolide en ik zie echt heel erg veel verbetering. Ik was begonnen met een halve, en moest daarna van de dierenarts naar een helen maar toen ik dat deed werd hij een beetje duizelig en wist niet echt waar hij zijn voeten neer moest zetten, en omdat het op een halve ook nog goed ging mag hij zolang dit goed gaat op een halve blijven.
Mijn vraag is of jullie dit ook hebben gehad? want eigenlijk vond ik het best wel eng en raar toen hij dit deed.

Groetjes suzanne

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:04

Als je geen verbetering ziet, moet de dosis dan niet veranderd worden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:09

Van een halve maar een heel is ook wel een grote stap, dat moet je eigenlijk opbouwen in een paar weken. Daardoor zal ie duizelig zijn geweest.

Illo heb ik dinsdag ook weer geschoren, een jachtmodel, dat was wel voldoende, aangezien het snacht nog best koud kan zijn. Als het weer echt warm gaat worden gaat hij weer helemaal kaal, tenzij hij dit jaar een gewone zomervacht gaat krijgen maar dat zal wel niet.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:33

Ook ik heb dinsdag pony-lief weer geschoren. Het was net of ik een schaap aan het scheren was, zonder enige mate van overdrijving. Omdat ze de vacht op haar billen schuurt was dat echt net wol. Ze lijkt gelijk 50 kilo lichter zonder al dat haar, vooral haar benen en hoofd zijn bijna gehalveerd.
Heb Fanny helemaal kaal geschoren die staat nog lekker onder een 300 grams deken. Vorige x heb ik de benen hoofd en hals er deels in laten zitten maar heb alles er nu maar afgehaald. Anders moet ik begin mei weer scheren.

En moon is ook een flinke bult haar kwijt zo te zien, dat zou haar wel goed doen ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:10

suusje1996 schreef:
Hallo allemaal

Ik heb al een heel stuk van dit topic door gelezen.
En ik zou dit graag willen blijven volgen omdat ik hier nog heel veel van kan leren.
Ik weet sinds ongeveer 2 maanden dat mijn 18 jarige pony ook cushing heeft. hij krijgt nu ook pergolide en ik zie echt heel erg veel verbetering. Ik was begonnen met een halve, en moest daarna van de dierenarts naar een helen maar toen ik dat deed werd hij een beetje duizelig en wist niet echt waar hij zijn voeten neer moest zetten, en omdat het op een halve ook nog goed ging mag hij zolang dit goed gaat op een halve blijven.
Mijn vraag is of jullie dit ook hebben gehad? want eigenlijk vond ik het best wel eng en raar toen hij dit deed.

Groetjes suzanne

Hoe zwaar is je pony, wat voor pony is het? En wat voor symptomen heeft ze, dus waar heeft ze last van? Ponies zijn vaak lichter maar ook over het algemeen gevoeliger voor pergolide. Ligt een beetje aan wat voor pony het is uiteraard.
En 1 mg kan best veel zijn dus voor een pony. Voorlopig zou ik het dan maar met 0,5 mg aankijken.
Een van de bijverschijnselen is inderdaad duizeligheid evt evenwichtstoornissen dus dat kan zeker en als je het ineens verdubbeld van een halve naar een hele is dat ook best heftig voor de hormoonhuishouding van je paard.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:17

@fargo

Het is een nrps pony van 18 jaar oud en ongeveer 1.50. Hij is nu 2 jaar van mij en daarvoor altijd een manege pony geweest, zijn vacht is heel erg dik en lang. En ook heeft hij in plaats van kuiltjes bulten boven zijn ogen en de dierenarts zei dat dat er ook bij hoord. Verder word hij nog wel gewoon gereden en dat moeten w eigenlijk ook blijven doen om hem in conditie te houden, die eigenlijk nog best wel goed is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:57

Hoe zwaar is hij? Hij is dus niet bevangen geweest ofzo? Dan zou ik gewoon lekker met 0,5 mg aan de slag gaan als hij geen ergere klachten heeft dan zijn vacht en bobbels boven de ogen. Om even aan te geven hoe ongeveer de juiste dosis voor een paard kan worden berekend even ervan uitgaand dat die nog niet heel erge symptomen heeft. Dan wordt er o.a. naar het gewicht gekeken en dan is de vuistregel om een dosis te bepalen het gewicht van paard x 0,002 mg. Dus een paard/pony van 500 kg!! heeft op basis van zijn gewicht een dosis van 1 mg.
Uiteraard kijk je ook naar de symptomen en de hevigheid daarvan en probeer je eigenlijk met een zo laag mogelijke dosis wel het goede resultaat te bepalen. Evt idealiter in combinatie met het bloedbeeld en de waarden die gevonden worden.
Maar bijvoorbeeld ons paard van 700 + kg heeft het jaren goed gedaan op 1 mg! Als jij een pony hebt en hij heeft niet zo erge symptomen en is niet zo zwaar, dan is 1 mg een hoge dosis (+ het feit dat je van 0,5 naar 1 mg in een keer verdubbeld hebt ipv tussenstapjes van 0,25 mg voor een aantal dagen). En het is beter voor je pony om met een lage dosis het goed te doen en als dat niet lukt om dan alsnog te verhogen dan om hoog in te zetten als dat eigenlijk nog niet noodzakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:03

@Ilsemarie
Veel sterkte,
32 jaar is een hele mooie leeftijd!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:49

Ilsemarie: ik zie ineens dat ik helemaal niet meer gereageerd heb op jouw bericht nog :(:) :(:) . Ik wens je heeeel erg veel sterkte met dit verlies. Het is een prachtige leeftijd die hij behaald heeft, maar wat zul je hem missen.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:25

@ Ilsemarie: sterkte met het verlies meid.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:29

Ilsemarie ik wil je ook nog even sterke wensen met je verlies..
Hij heeft idd wel een hele mooie leeftijd mogen behalen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:22

hoe gaat het met de paardjes hier?
Met Pablo gaat het goed....begint eindelijk te verharen!Het komt er nog niet met bossen uit maar nu laten wel zijn hals en kont ook haren los.Terwijl het eerst alleen bovenop zijn rug was.
Hij is in goede doen,rent een paar x per dag zijn berg op....gelukkig niet af :D

Hij eet goed,op het moment even geen zorgen...dat is ook weleens fijn ;)
Ik hou er natuurlijk ook rekening mee dat het in ene erg slecht kan gaan en dat het einde verhaal is...maar ja,dat geldt(hetzij in mindere mate) ook voor paarden zonder cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:30

Sinds zondag heeft Willy een meeeegaaaa dik been en hij had er ook heel veel pijn aan en at dus niet! De verdikking zit tot en met aan zijn knie en lies en ook zijn koker is helemaal dik. Zo raar hoog en dik heeft hij het nog nooit gehad.
De Da is vanaf maandag elke dag geweest voor een spuit en komt vandaag ook. Gisteravond wilde hij ineens wel goed doorlopen toen ik hem zou gaan afspuiten, heb toen dus paar rondjes met hem in de bak gelopen en dat ging goed, dat is gelukkig een goed teken. Been wordt gisteren en vandaag pietsje dunner, komt meer vorm in onderbeen met name. Heeft gisteren toch wel echt pijn gehad nog en kon ook slecht dingen van de grond eten dus 'savonds nog een beetje metacam gegeven. Vanmorgen lekker aan het eten en goed te spreken, na het wassen en afspuiten leek het ook echt dunner te worden nu. Overlegd met DA, ze komt vandaag nog een keer spuiten, waarschijnlijk kan hij dan morgen over op de AB.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:33

fargo@ ojee....klinkt als lymphangitis?(weet even het nederlandse woord niet)
Hopelijk slaat de AB aan!
Fijn dat hij al op lijkt te knappen!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:34

Jeetje fargo, dat klinkt niet goed. Niet fijn om je paard zo te moeten zien lopen..

geerke, fijn dat het met Pablo goed gaat. :) Gewoon genieten ervan. Het kan in een keer slechter worden, dat weten we allemaal maar niet te veel aan denken. ;)

Met Max gaat het ook goed, die is heel goed in zijn doen. :) Verharen doet hij helaas nog niet. Hij staat nu een halve week op de provarium breeding. Dus het is afwachten. Wel heb ik hem nog iets kaler geschoren omdat het overdag nu best warm kan zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:37

geerke schreef:
fargo@ ojee....klinkt als lymphangitis?(weet even het nederlandse woord niet)
Hopelijk slaat de AB aan!
Fijn dat hij al op lijkt te knappen!

Ja dat is het ook hoor, Willy heeft al vaker een olifantsbeen gehad en daardoor is het zijn zwakke plek, maar we hadden het de laatste 5 maanden ofzo ? super onder controle dus dit komt wel een beetje als een donderslag bij heldere hemel moet ik zeggen.

En hij moet wel echt opknappen want dit is geen echt fijne toestand om mee te leven voor hem, duimen dus maar met zijn allen aub!

Goed dat Max en Pablo het wel goed doen!
Verder doet Willy het eigenlijk ook goed hoor, het verharen is al prima op gang bijvoorbeeld, maar ja zo'n been (en bijv niet eten dat zit aardig in de weg!)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:46

Met Illo gaat het ook goed, sinds hij de senior pink krijgt van Naf heeft hij geen diarree meer en eet hij zijn hooi ook beter. Hij is ook fitter.

Ik zal voor je duimen Fargo!