Verafjord schreef:Aline4 schreef:
Ik ben (zoals inmiddels wel bekend denk ik) echt faliekant tegen het fokken met eczeem paarden. Het staat wel zo ongeveer vast dat je een vergrootte kans op het krijgen van eczeem door fokt. Je weet inmiddels wat een ellende het is. Wil je dat werkelijk nog meer paarden aan doen? Koop er dan gewoon een leuke bij. Er zijn paarden zat en als je nog een eczeem paard zou willen hebben dan kun je ze gratis krijgen, ben ik van overtuigd!!! Waarom zou je er dan eentje fokken.
Groetjes,
Aline
Hier sluit ik me helemaal bij aan, ik had ook graag een veulen gefokt van mijn merrie, maar toen verleden jaar het eczeem de kop is opgestoken heb ik die plannen dus heel rap laten varen. Om dezelfde reden als Aline aangeeft, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik mijn merrie een eczeemgevoelig paardje op de wereld zet.
Ik laat zelfs mijn merrielijn gaan. De moeder (niet-schurend) van deze pony heb ik namelijk verloren deze zomer en met de dochter kan ik dus niet fokken vanwege de eczeem, dus...zeg maar...
Neemt echter niet weg dat ik ab-so-luut bij mijn standpunt blijf, en het argument wat ik ergens in deze lijst las (bericht van gisteren ofzo?) dat potentieel ieder paard kan gaan schuren, dat gaat in dit verband echt helemaal nergens over. Het gaat er juist om dat het risico sterk vergroot is op nakomelingen met eczeem wanneer je fokt met een eczeempaard. Dat is dus in mijn ogen echt NOT DONE!!!
Het is toch ook niet voor niks dat steeds meer stamboeken geen papieren meer geven aan ponies met geschuurde manen? Denk je dat ze dat voor de lol doen ofzo? Bij de welsh starten ze daar aankomend seizoen ook mee en als ik het goed begrepen heb, neemt bij de shetties het aantal schuurders al af als gevolg van dit beleid waar ik dan dus ook volledig achter sta!!