[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:35

Verafjord schreef:
Aline4 schreef:

Ik ben (zoals inmiddels wel bekend denk ik) echt faliekant tegen het fokken met eczeem paarden. Het staat wel zo ongeveer vast dat je een vergrootte kans op het krijgen van eczeem door fokt. Je weet inmiddels wat een ellende het is. Wil je dat werkelijk nog meer paarden aan doen? Koop er dan gewoon een leuke bij. Er zijn paarden zat en als je nog een eczeem paard zou willen hebben dan kun je ze gratis krijgen, ben ik van overtuigd!!! Waarom zou je er dan eentje fokken.

Groetjes,

Aline

Hier sluit ik me helemaal bij aan, ik had ook graag een veulen gefokt van mijn merrie, maar toen verleden jaar het eczeem de kop is opgestoken heb ik die plannen dus heel rap laten varen. Om dezelfde reden als Aline aangeeft, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik mijn merrie een eczeemgevoelig paardje op de wereld zet.

Ik laat zelfs mijn merrielijn gaan. De moeder (niet-schurend) van deze pony heb ik namelijk verloren deze zomer en met de dochter kan ik dus niet fokken vanwege de eczeem, dus...zeg maar...

Neemt echter niet weg dat ik ab-so-luut bij mijn standpunt blijf, en het argument wat ik ergens in deze lijst las (bericht van gisteren ofzo?) dat potentieel ieder paard kan gaan schuren, dat gaat in dit verband echt helemaal nergens over. Het gaat er juist om dat het risico sterk vergroot is op nakomelingen met eczeem wanneer je fokt met een eczeempaard. Dat is dus in mijn ogen echt NOT DONE!!!

Het is toch ook niet voor niks dat steeds meer stamboeken geen papieren meer geven aan ponies met geschuurde manen? Denk je dat ze dat voor de lol doen ofzo? Bij de welsh starten ze daar aankomend seizoen ook mee en als ik het goed begrepen heb, neemt bij de shetties het aantal schuurders al af als gevolg van dit beleid waar ik dan dus ook volledig achter sta!!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:42

hoi,
ik heb een 4 jarige hengst. moeder is kruising fries-arabier en vader is de friese hengst adel. ook hij heeft zomerexceem. hij schuurt de laatste 10 cm van zijn manen stuk en bijna zijn volledige rug en schouders. voor het moment is hij nog altijd aan het schuren. ook is hij deze zomer proefkonijn geweest met zijn zomerexceem . het product is op basis van bacteriën. ik moest eerst zijn volledige stal poetsen met een middel op basis van bacteriën, daarna het paard wassen met een soortgelijk middel en als laatste dagelijks mijn paard insprayen met bacteriën. nu moet ik zeggen als ik hem gewassen had, heeft hij toch een dag of 2 niet geschuurt of gerolt. het sprayen had bij mij nog niet veel effect. volgende zomer doen we nog een poging, maar iets anders. ook wil ik het volgende nog weten. kitano wordt donderdag gecastreerd, zou het mogelijk zijn dat hij na zijn castratie niet of minder schuurt ? met andere woorden kunnen hormonen ook een gevolg zijn van schuren en jeuk ? (misschien een enorme stomme vraag ,maar ik waag het toch maar Tong uitsteken )

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:31

Ik kom hier in dit topic even binnenvallen om mijn ervaring te vertellen van mijn shet met zomerexceem.

Ik heb een shetlandmerrie van 31 jaar welke ik al 27 in mn bezit heb.
Deze shet heeft al zomerexceem zolang ik me kan herinneren. Ik kan het redelijk goed onder controle houden door haar rond 16.30 uur op stal te zetten. Allergitium en collicum van VSM hadden geen effect bij haar. Verder wordt ze kort gehouden in het voer omdat ze anders snel hoefbevangen raakt ( ze staat altijd aan de ketting).
In 2002 heeft ze leverproblemen gehad.

omdat mn shet erg slecht uit haar vacht komt heb ik dit voorjaar een ostheopaat laten komen. Zij heeft mn shet behandeld. Helaas had de behandeling geen invloed om het verharen maar het is opvallend dat mn pony deze zomer nauwelijks last heeft gehad van haar exceem en totaal niet neigde naar hoefbevangenheid. Sterker nog, ze heeft deze zomer niet aan de ketting gestaan. Wel heb ik haar gewoon op de gebruikelijke tijd op stal gezet. Dit jaar heeft ze echt niet tot nauwelijks geschuurd. Zeer opvallend! Naar mijn mening heeft de osthepoaat ervoor gezorgd dat de stofwisseling beter is gaan lopen en dat de afvalstoffen dus beter worden afgevoerd.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:22

Nou ik heb een klein potje Tee Tree gekocht en ik ben benieuwd. Zijn er ook grote flessen van ind e winkels?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:25

probeer nou eerst dit es voor je grote potten gaat kopen Tong uitsteken
heb voor ap nou al zoveel dingen geprobeerd,maar ja het blijft een imuunprobleem he, daar kun je aan de buitenkant niet zo heel erg veel aan doen Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:27

ellepel schreef:
probeer nou eerst dit es voor je grote potten gaat kopen Tong uitsteken
heb voor ap nou al zoveel dingen geprobeerd,maar ja het blijft een imuunprobleem he, daar kun je aan de buitenkant niet zo heel erg veel aan doen Knipoog

I know, daarom ook juist eerst het klein potje genomen, maar ik vrees dat die niet zo lang mee gaat. Voor 2 euro ook niet erg hoor. Maar STEL dat het wel werkt, dan zijn grotere potten toch wel voordeliger.
Vandaag ook nog een exceemdeken gekocht, maar die is helaas te klein.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:28

wat voor maat heb je?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:31

Pony heeft nu net een nieuwe winterdeken 165... er was alleen nog een 160 en een 205 in de winkel. Dus voor de 160 gegaan, maar met alles op het grootst vind ik um toch echt te strak. Erg jammer, want die winkel is niet zo snel met leveren. Heb dus een 165 of 170 nodig. Hij was trouwns van equitheme.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:17

ga je em nu ruilen? of in de verkoop doen
ik ga denk ik van die kapotte van ap een halsdeken laten maken,zelf doen word me toch teveel en dan voor volgend jaar toch maar een nieuwe kopen.
ben wel blij dfat ik nu dus geen dure boett heb gekocht,stel dat die kapot geweest was...pfffff Huilen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:42

K kon um passen, pastte die niet kon k um weer terug brengen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:53

@ Aline 4: In plaats van de individuele fokker in de portemonnee te zitten (want dat doen de stamboeken door jonge schuurders geen papier te geven) zouden ze dan beter eens kritisch kijken naar de hengstenstapel. Het is hetzelfde verhaal als met de dwerggroei bij de friezen.

Zolang je als fokker niet met zekerheid kan/mag weten of hengst X eczeem vererft, heeft het stamboek ook niet het recht om het fokproduct te weigeren. Want uileindelijk vangt de hengstenhouder dan goed geld voor zijn waardeloze hengst en wordt de lijn verder gezet. Maar ja, laten dat nu juist de mensen zijn die bij de stamboeken het beleid bepalen. Zo zal het eczeem toch nooit verdwijnen!

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:59

Iemand die een paard heeft en niet weet wat hij of zei moet doen tegen jeuk of schuren enz. stuur me een pb ik heb een oplossing wat super heeft geholpen met ervaring daarmee.. dus wie o wie kan ik er mee helpen stuur me een pb en ik leg het ui!!!!!!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:04

Niemand in dit topic weet wat hij of zIJ moet doen tegen jeuk en schuren dus ben benieuwd wat jij te vertellen hebt

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:09

hmm ik heb net een pb gestuurd, maar nog niks gehoord dus wordt steeds nieuwsgieriger Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:17

Heeft al iemand een begravenis gehad voor die rotmugjes? Kan niet wachten tot ik ze uit de lucht zie vallen en mijn paardje weer naakt in de wei kan zetten (ondertussen met winterjas in de aanmaak).

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:20

een shetje van mijn vriendin werd dus helemaal gek van die vliegjes (knudjes) zo erg dat heel haar rug met kortstjes zat en haar kont ook. dus DA is vanmiddag geweest het kwam dus inderdaad door die vliegjes.
hij heeft iets ingespoten dat het iets minder zou worden.. en ze moet nu geschooren worden..
ze heeft altijd al exceem.. maar nu werd ze er echt helemaal geschift van Bloos! zo erg dat haar manen nu ook afgeknipt zijn..
mijn shet heeft ook exceem maar die heeft het helemaal niet zo erg (gelukkig maar)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:22

knolle_krack schreef:
Iemand die een paard heeft en niet weet wat hij of zei moet doen tegen jeuk of schuren enz. stuur me een pb ik heb een oplossing wat super heeft geholpen met ervaring daarmee.. dus wie o wie kan ik er mee helpen stuur me een pb en ik leg het ui!!!!!!

als je het nou gewoon hier verteld..
scheelt je een hoop pb's en wij weten het meteen allemaal Knipoog

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:23

ellepel schreef:
knolle_krack schreef:

als je het nou gewoon hier verteld..
scheelt je een hoop pb's en wij weten het meteen allemaal Knipoog

dat is inderdaad handig Tong uitsteken

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:27

tot op heden nogsteeds niks gehoord, jullie wel????

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:49

Nou ik heb het maar op gegokt. Mijn pony is uit de pyama! hopen dat het goed gaat!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:51

Ik fietste vanavond terug naar huis en ik zag zoveel van die kleine rotmugjes.. ik durf het dus nog niet zo goed aan eigenlijk. maar ondertussen had ik vorig jaar met deze temperaturen al wel een deken op en hij is nu dus echt al een wintervacht aan het aanmaken.. Ben ik niet zo blij om.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:54

Mijn pony is al een week pyama-loos.... gaat super (* klopt het meteen af *)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:01

joyce83 schreef:
Heeft al iemand een begravenis gehad voor die rotmugjes? Kan niet wachten tot ik ze uit de lucht zie vallen en mijn paardje weer naakt in de wei kan zetten (ondertussen met winterjas in de aanmaak).

Ik wacht ook nog steeds op de uitnodiging voor die begravenis. Tot op heden helaas nog niks gehoord.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:47

Bij ons lijkt het wel of ze zich nu allemaal iets schuren. Van mij mag het echt heeeeel hard gaan vriezen maar volgens de weerberichten (lange termijn) blijven de temperaturen nog aan de hoge kant voor de tijd van het jaar Verdrietig

Voorlopig dus dekentje op!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:55

Ik persoonlijk vind hoge temperaturen rond deze tijd heel fijn, maar voor de paarden is het nu een hel. Ik merk zelfs aan de andere dat ie eerder naar binnen wil met al die insecten.