[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:21

Muze schreef:
Lijkt mij onhandig opbergen in zadelkast, een nat zeepje.

Kan je derfen ook goed aanbrengen op manen en staart?
Mag je paard ermee in de zon?
Ik heb nu sectolin sweet itch. Niet t idee dat t veel doet..

Derfen werkt juist heel goed in de manen en staart. Daar heb ik het oorspronkelijk voor gekocht. De tuit die erop zit, is ook speciaal om het tussen de manen aan te brengen. En ze mogen ermee in de zon ja. Dat staat die van mij altijd. Die Sectolin Sweet Itch heb ik in het verleden ook geprobeerd, maar deed idd vrij weinig voor mijn gevoel. Misschien gaf het (heel eventjes) een klein beetje verlichting. Ik heb geen idee, maar echt werken deed het niet haha

Muze

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:26

Dankjewel.
En beste met een handschoentje aanbrengen?( ik heb een witte..)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:40

Voor witte/ lichte paarden heb je ook Derfen Clear, die is kleurloos (of geeft minder kleur af?). Ik heb die 1x geprobeerd en vond die minder werken als de originele en ook veel dikker/ vetter, maar verder weinig ervaring mee. De original is bruin, dus je gaat dat wel echt zien op wit. Maar het werkt bij mij echt grandioos goed, dus ik zou het er voor over hebben.
Ik gebruik idd handschoentjes. Niet omdat het gek spul is (gewoon plantaardig) maar vanwege de geur. Die blijft enorm hangen en was je er niet zomaar uit. En het ruikt heeel sterk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:09

Kan wel huilen.
Ik tref hem net zo aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:55

Och lief paard toch, wat ontzettend sneu voor hem en ook zeker voor jou ;( ;(
Kan begrijpen dat je wel kan janken.

Wou net reageren op je eerdere bericht waar het er echt rustiger uit zag, toen zag ik dit bericht. De rest van zijn lijf, is dat wel rustig nog steeds nu?
Heb je hem daar bij zijn koker ook gewassen?

edit; dit zou overigens voor mij wel een reden zijn om de veearts te bellen, het ziet er ontstoken uit, toch?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:08

lies schreef:

Wou net reageren op je eerdere bericht waar het er echt rustiger uit zag, toen zag ik dit bericht. De rest van zijn lijf, is dat wel rustig nog steeds nu?

edit; dit zou overigens voor mij wel een reden zijn om de veearts te bellen, het ziet er ontstoken uit, toch?

Ik heb heel zijn lijf gewassen, buitenkant koker, oren, hoofd, benen, rug, billen, manen, staart, buik, liezen. Werkelijk alles. Hij is vaker met betadine gewassen en heeft nooit een dergelijke reactie gehad. Dus ik heb echt het idee dat de spuit weer is uitgewerkt.

Ik bel morgen inderdaad weer de dierenarts. Ik weet het echt niet meer.

De snuggy dekens zijn nu niet in zijn maat beschikbaar, daar heb ik vorige week contact mee gehad. Is de deken van Kramer een optie? Deze beschermd zoals ik zie ook meer de buik en koker.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:22

Balou_k schreef:
lies schreef:

Ik heb heel zijn lijf gewassen, buitenkant koker, oren, hoofd, benen, rug, billen, manen, staart, buik, liezen. Werkelijk alles. Hij is vaker met betadine gewassen en heeft nooit een dergelijke reactie gehad. Dus ik heb echt het idee dat de spuit weer is uitgewerkt.

Ik bel morgen inderdaad weer de dierenarts. Ik weet het echt niet meer.

De snuggy dekens zijn nu niet in zijn maat beschikbaar, daar heb ik vorige week contact mee gehad. Is de deken van Kramer een optie? Deze beschermd zoals ik zie ook meer de buik en koker.

Is er geen losse koker beschermer beschikbaar van Snuggy hoods en deze aan de deken die je nu gebruikt vastmaken?

Gebruik zelf de uierflap van Snuggy aan een andere deken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:24

Wat een ellende Balou, zo sneu en pijnlijk.

Mijne zweette vandaag zijn deken uit, arme beest. Was al bezig met zijn winterpels en dan ineens deze hoge tempetaturen. :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:25

Maar vanmiddag dacht je nog dat hij niet/minder schuurde toch? Had je dit over het hoofd gezien (zal wel niet, want je hebt het gewassen) of heeft ie het in een paar uur zo erg geschuurd? En heeft hij de andere plekken ook weer geschuurd? Lijkt me toch sterk dat die spuit nu al niet meer werkt. Normaal gesproken werkt het echt weken, zoniet maanden, dacht ik.

De ijslander deken van Kramer bedoel je? Geen ervaring mee, maar het ziet er wel aardig bedekt uit, zoals de Snuggy deken. Maar idd zoals Maxie al zegt, er is ook een losse kokerbeschermer van Snuggy. Is dat geen optie?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:47

Nee dit heb ik zeker niet over het hoofd gezien. Hij is van top tot teen gewassen, en ik dacht echt goh wat is de huid mooi roze en aan het genezen.

Dit was dan ook een flinke domper.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:54

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:16

Gooit niemand hier z’n eczemer de deken af overdag? Ik heb hier best een zware staan, is dit jaar begonnen helaas. Maar elke dag van 10-19 de deken af zodat de huid wel genoeg zo’n krijgt om te genezen. Plekjes die ze open bijten smeer ik sochtends in met groene leem omdat dat het beste werkt met de zon erop.

Hele seizoen weinig last gehad maar nu echt een muggen uitbarsting lijkt het

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:35

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:56

Wat ontzettend vervelend Balou! Dan zakt de moed je even flink in de schoenen.
Heb je ook een bloedonderzoek gedaan? Op allergie?
Ik heb dat ook eens gedaan en toen bleek dat ik het helemaal in de verkeerde hoek aan het zoeken was. Ik dacht dat ze last van de mugjes had, maar daar reageerde ze niet op. Ze reageerde allergisch op huidschimmels en mijten (had niet de typische symptomen daarvan, daarom zocht ik en de dierenarts het niet in die hoek). Wellicht nog een suggestie om te doen.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:58

Ach, wat sneu zeg :(
De deken van kramer heb ik gehad voor mn pony, maar moest heb destijds wel 2 maten groter bestellen dan normaal (normaal bovenlengte 115, nu 135) Ik vond hem wel fijn, maar heb hem maar heel kort hoeven te gebruiken!
Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 06:44

Horseloverl schreef:
Gooit niemand hier z’n eczemer de deken af overdag? Ik heb hier best een zware staan, is dit jaar begonnen helaas. Maar elke dag van 10-19 de deken af zodat de huid wel genoeg zo’n krijgt om te genezen. Plekjes die ze open bijten smeer ik sochtends in met groene leem omdat dat het beste werkt met de zon erop.

Mijne kan overdag zonder deken. De knutten waar hij jeuk door krijgt zijn er rond zonsop- en ondergang. Als dit voor jou haalbaar is dan zou ik het uitproberen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:56

Horseloverl schreef:

Nee heb nooit de deken af buiten het rijden of ander werk om. Zo blijft ze heel en weinig jeuk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:04

Dito hier, 24/7 de deken op, die van mij heeft ook nooit open plekken. Voorkomen is beter dan genezen.

Mugjes zijn wel het meest actief rond zonsopgang/ondergang maar dat betekend niet dat ze er overdag niet zijn. Of ander vliegend gespuis.

Hier ook een zwetend paard, die teddybeer van mij heeft al weer behoorlijk vacht, maar ja, dat voorkom je niet en ik wil nu ze met pensioen is eigenlijk niet scheren.

We gaan haar vrijdag overdag nog even lekker goed wassen, laatste keer dit jaar vermoed ik dat het kan, helemaal gezien die dikkere vacht.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:27

Ik was nu wat vaker ivm de vachtwissel en daardoor wat vettig. Dekens was ik ook regelmatig. Merk dat ze nu met dit weer ook wat klammig word onder de deken.
Deze periode vind ik altijd het meest lastig. Veel zweet en vet waardoor de manen snel kapot gaan onder de deken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:02

Hier stond ze gisteren ook te zweten onder de deken. Heb haar met deken en al afgespoeld, leek wel te werken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:49

Ik heb geen idee wat voor pilletjes, maar ik kan dus straks pilletjes halen tegen de jeuk!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:09

Hier ook gewoon met deken naar ze reageert ook op de zwarte vliegen dus zonder is gewoon geen optie. Zweten is niet leuk maar het is echt even niet anders. Ze staat in de ochtend even buiten verder op stal.
Elektrolyten erin elke dag en afspuiten elke dag nu gewoon even

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:01

Vandaag tabletten opgehaald, equipred. Hij moet er 4 per dag ik ben benieuwd!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:39

Mijn dame heeft geen zomer eczeem maar m'n ze heeft wel Jeuk. En wel bij haar uiers. Er tussen, er voor, naast, liezen.... het is heftiger als de hengstig is en nu met het warme weer ook weer. Het is echt snue want ze kan er zelf niet bij. Ze staat te slaan met d'r staart om iets te jeuken. Maar door d'r leeftijd is pootje omhoog en met de mond krabben geen optie meer. Ze doet soms een poging om na het rollen te blijven zitten maar ook dat lukt haar niet. Ik kriebel het wat, spuit het af met koud water...

Maar wat zou ik op zo'n gevoelige plek en dun huidje kunnen smeren om de Jeuk wat in te dammen?

Het zijn echt periodes. Probeer met viegenspray vliegjes weg te houden daar. Die verergeren het, maar ook hengstigheid is een trigger.

Hopelijk heeft hier iemand een tip hoe ik d'r wat verlichting kan geven. Jeuk zonder te kunnen jeuken is echt naar

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:26

Ik gebruik levertraanzalf van Grand National op een bijtplek (onder een wond op het been, ze wil eigenlijk aan de wond knagen denk ik, maar dat zal wel pijn doen, daarom is het eronder nu een beetje een rommeltje geworden) en dat helpt wel goed tegen de jeuk/irritatie, lijkt het. Ook onder haar voorpluk heeft ze een schuurplekje, die ik insmeer met de zalf. Het helpt daar tegen de jeuk en herstelt de huid goed.
Verschil alleen met jouw paard is dat dit allemaal behaarde plekken zijn en dat zijn de uiers natuurlijk niet. Toch zou ik het wel durven proberen als ik jou was.