[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:16

Ja ik hsd zelf gewoon jeuk en kriebels :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:56

Hier al een maand de deken op, maar op deze stal ook al super veel vliegen.
Het zal idd wel komen door het fructaan in het gras, maar toch bijzonder dat mijn paard er als enige dan zoveel last van heeft.
Al is hij ook de enigr die eczeem heeft.
Voor nu wordt het wat warmer en droger, hopen dat dat helpt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:29

Nog even een vraag; kan ik haar uier wel met gewone zonnebloem olie ofzo insmeren? Want dat heb ik in huis namelijk en baby olie niet. Omdat haar uier niet in de zon staat, dacht ik dat dit mss niet zou verbranden dan?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:33

Hier gaat het nog goed, ze staan 6 uur op een nieuwe!! wei met graasmasker, zonder zou ik echt niet durven |( , verder wel vliegendeken op en geen extra's zoals druppels ofzo, wel af en toe azijn en veerust met rijden, maar ja nog vroeg in 't seizoen hé, en er is hier altijd een windje :brr: .

Verder gaan ze 's avonds zelf binnen staan, slim, want dat scheelt volgens mij alles, dan zijn de beestjes het actiefst.
Maar ja, best makkelijk, ze kunnen zelf kiezen :D

Maar die manen zeg, aan beide kant wel zo'n 50 cm, heb ik nog nooit gezien bij haar :9

Ik zou zelf niet smeren met olie ofzo, lijkt me zo vies worden, maar misschien gewoon even stukje proberen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:39

idylle schreef:
Nog even een vraag; kan ik haar uier wel met gewone zonnebloem olie ofzo insmeren? Want dat heb ik in huis namelijk en baby olie niet. Omdat haar uier niet in de zon staat, dacht ik dat dit mss niet zou verbranden dan?

Tenzij ze gaat liggen en zo er zon op komt.
De winkels zijn hier gewoon open,misschien kun je bij een supermarkt wat andere zalf halen, of misschien een zonnebrandcreme voor baby's, die is mild voor de huid

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:40

idylle schreef:

Waarom zou je je paard in willen smeren met zonnebloem olie?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:02

Omdat knutjes minder grip hebben als er olie oo zit. Vasaline zou dat ook helpen? Dat is toch ook vettig?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:03

Ken mensen die met gele uierzalf werken...

Dus denk dat dát dan ook wel wil.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:04

Stom, stom, stom!!
Ik gebruik ook gele uierzalf ipv vaseline :o
Haal die twee altijd door elkaar (net als de kleuren oranje en groen, tegen groen zeg ik dan oranje en andersom :oo )

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:31

Haha ik zou het gewoon proberen. Die van mij smeerde ik voordat hij onder een deken stond ook in met cocos olie.. zijn buik doe ik nog steeds is lekker voedend voor de huid en droge schilfers kunnen ook jeuken dus ik hou het graag vet. Ik kies wel voor iets wat makkelijk intrekt vanwege vuil ed. Daarom zou ik liever gaan voor een verzorgende olie dan echt vet (dan smeer je het ook dicht natuurlijk)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:09

Ik heb de z itch vandaag voor het eerst aangebracht. Vind het eigenlijk best spannend
Overdag staat hij altijd zonder deken dus nu kan ik het nog niet zien
wat tref ik morgenochtend aan

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:20

Hebben jullie paarden vanavond ook extra last van kriebels?
De mijne was haar manen (ondanks de deken) alweer aan de boom aan het schuren.

We waren een rondje wezen rijden met de auto en toen zag ik ook een kudde staan waarvan 1 shet was ingepakt en ook die was met de kont over het gras aan het schuren

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:26

idylle schreef:
Hebben jullie paarden vanavond ook extra last van kriebels?
De mijne was haar manen (ondanks de deken) alweer aan de boom aan het schuren.

We waren een rondje wezen rijden met de auto en toen zag ik ook een kudde staan waarvan 1 shet was ingepakt en ook die was met de kont over het gras aan het schuren

Ja hier ook extreem veel vliegjes, ik kreeg er zelf ook jeuk van, paarden stonden er gelukkig vrij rustig bij.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:40

Ik heb vorig jaar geconstateerd dat is jaarling zomereczeem , toen heb ik hier ook geschreven , deken gekocht en ander smeerseltjes geprobeerd maar niet het is dat het daar minder van werd. Toen ik er natuurlijk achter was waren we al ff het seizoen in. Toen toch besloten om hem te enten tegen schimmel wat kan helpen tegen zomereczeem. Ik had toen het idee dat na 2 x geënt te wezen met een dubbele dosis dat het wel minder was. Maar goed zie je spoken of ??? Toen besloten dat ik het dit jaar weer zou doen en dan op tijd zou laten enten, zo gezegd zo gedaan. Hij heeft tot van de week met een 0 grams regendeken op gestaan en met hele mooie dagen zonder deken gelopen. Van de week heb ik hem toch voor de zekerheid zo'n linerdeken opgedaan of hoe het ook heet. Zo'n vliegen deken wat op de rug en hals waterdicht is. Ze gaan altijd om 6:30 u naar buiten en met mooi weer pas als het donker is. Maar tot nu toe heeft hij nergens last van. Ik hoop dat het zo blijft !!!! Wij het toch ff delen, omdat het over het algemeen bekend staat het vaker niet werkt dan wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:24

Voor het eerst kriebel in de staart.
Dus nu wel n delen op.

Lekker los gegaan met vee rust met poetsen en voor wat lijkjes gezorgd.

Helaas.... maar zelfs in stal... en heel veel paarden onrustig... dat terwijl er maar twee eczemers staan...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:27

Hier ook enorm veel knutjes! Dus ze stonden vanavond met SIH en muts in de wei.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:33

Ik ga aan het eind Vd maand ook maar een hoofdkap aanschaffen.

Is het een idee om haar een graasmasker om te doen, zodat ze toch wat minder gras binnen krijgt aangezien ze 24/7 op het gras staat, of zou dat niet uitmaken?

(Ben heel het topic aan het doorlezen ondertussen, inmiddels op blz 70 belandt :+ )

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:00

Een graasmasker scheelt zeker.

Mijn vorige paard mocht voor haar darmen niet zo veel gras, dus heeft de laatste zomer met een graasmasker gelopen en 2x per dag hooi eten op stal. Toen was ze best schraal en had nagenoeg geen last van haar ZE. Liep zelfs zonder deken. Voeding en voornamelijk suikers speelt een enorme rol.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:11

Iemand misschien nog een hoofdkap en graas masker liggen in maatje shet :o

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:26

Heeft er iemand ervaring welke dekens er breed genoeg zijn voor een paint? Ik heb vandaag een horsegear eczeemdeken gekocht en qua lengte is deze goed, alleen te krap aan de voorkant. En het halsstuk is echt heel lang. Dus die moet helaas terug.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:37

Ik heb voor mijn zeer breed geschouderde Groninger alleen maar de RSIH, al het andere is echt te smal. Nu is mijn paard in verhouding wel langer gelijnd dan de gemiddelde Paint, maar de lengte is met een naaimachine wel wat in te korten.

Paint bij ons op stal heeft Wheatherbeeta winterdekens, misschien dat een eczeemdeken van dat merk jouw paard goed gaat passen?
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 05-05-16 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:37

Lydia2 schreef:
Heeft er iemand ervaring welke dekens er breed genoeg zijn voor een paint? Ik heb vandaag een horsegear eczeemdeken gekocht en qua lengte is deze goed, alleen te krap aan de voorkant. En het halsstuk is echt heel lang. Dus die moet helaas terug.

Rambo?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:51

Mijne staat gewoon 24/7 op gras, en onbeperkt hooi. ;)
Maar dat komt dat hij anders te dun is en liever een dik en gezond paard, dan tegen jeuken van vollle gras af, hij heeft nog niet geschuurd of iets vraag me soms wel af of hij echt zomer exzeem heeft, dierenarts zei het

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 02:55

Een paar dagen terug plaatse ik hier een bericht op zoek naar een goed middel tegen vliegjes. Peperduur stinkspul gekocht, maar het hielp amper.
Maar paard ging goed, werd rustiger. Die vliegjes bleken knutten te zijn. Maar paard was dus gestoken, maar niet meer jeuk dan daarvoor...
Dus vandaag fase 2 van mijn experiment. Fase 1 was paard verhuizen naar een stal waar ze kwalitatief top ruwvoer (droog hooi, geen voordroog of kuil) krijgt. Alle brok laat ik weg (ze kreeg vitamine brok, nu dus al een tijdje niet, en ik laat over een tijdje bloedonderzoek doen om te checken op eventuele tekorten).
Maar ze ging to goed, geen sme jeuk, alleen die losse haren onder die deken... Als ik de deken afdeed begon ze meteen overal haar uit te trekken. Flanken, knieën, borst. Rollen, uitschudden... En zweten onder de deken...

Dus vandaag de deken afgedaan. Er vliegen knutjes, maar ze zwaait niet eens met haar staart. Staat heerlijk te eten...
Fase 2 van mijn experiment. Zonder deken... Zou het ons gegund zijn? Zou het kwalitatief mindere voer van de oude stal zon grote factor zijn geweest dat ik dit met goed voer kan corrigeren? Ik hoop het zo. Hopelijk na dit weekend nog steeds een jeukvrij paard. En dan een eigenaar die zo blij zal zijn als een kind.

Paard lekker in een groep, geen graaskorf, geen deken... Duimen jullie mee?

(Of vinden jullie dit het meest achterlijke idee van de eeuw? Haha!)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 06:44

lissie_zigor schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik geef als balancer korrel de force van Marstall
Zou 3/4e potje max hoeven geven per dag .
Maar geef toch een heel potje door t avond eten .
En smorgens een schepje Gluco balance erdoor
Verder 2 X daags 2 ml allergie van puur
En ze heeft eigenlijk geen jeuk .
Heel minimaal soms beetje in de manen .
Ga nu via een bokker Z itch opgestuurd krijgen .
Dan gaan we daar nog mee behandelen
Heb goede hoop op een geheel jeukvrij paard

Tot heden nog geen deken op en we zitten in een hoge druk gebied qua muggen .
Bossen en water langs de weilanden

Hoeveel druppels is 2 ml puur allergie? Op de verpakking staat dat je 1 a 2 x daags 20 druppels ofzo kan geven maar is het dan 20 druppels maximaal op een dag of mag je 2 x 20 druppels geven? Wat doe jij en hoe geef jij het? (Ik op brood)

Ik heb t afgedruppeld in een spuitje en dat was rond de 2 ml .
Ze krijgt de maximaal aantal druppels , groot zwaar paard .
Ik doe t over d'r voer of op korstje brood .