[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:25

Belachelijk, ik zou mooi een andere stal gaan zoeken...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:46

Beertje, met name valt bij mij de buik op. Ze ziet er plofferig uit en zo gedraagt ze zich ook.
Vandaag was het 1 en al explosiviteit :roll:

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:23

Alleen d'r buik zal dan waarschijnlijk wel van het gras zijn. Ik begreep dat kort gegraasd gras ook een hoog fructaangehalte heeft. Maar ik heb me daar lang niet zo in verdiept als anderen hier :)
Sterkte in ieder geval.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:58

Ja maar bij haar wisselt het per dag. En dat vind ik dus weer zo raar.
Afgelopen dagen dus prima, niks aan de hand. En dan zo ineens staat ze weer op ploffen. (ontploffen hebben we ook maar dat is als ze hengstig is :') )

Nu gaat het weer goed, ben ik blij om want ze lijkt er zelf ook last van te hebben. Ik zal volgende x een foto maken om te laten zien wat ik bedoel ;)

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:48

Dat is wel gek ja... en je hebt niks kunnen ontdekken wat anders was op de "ontplof"dagen?
Hengstig, warm, nieuw pak hooi, natte wei, wel of geen werk, vers gevulde waterbak (dit was even brainstormen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:03

Hey,

Pony is nu een dikke week aan de prascend, merk nog niet veel aan haar, enkel dat ze wat verminderde eetlust heeft. Ze eet het wel op, maar niet zo snel als ze eerder deed.
De hoefsmid is gister geweest en zei dat alle voetjes er rustig uitzien, en dat haar voetjes echt verbeterd waren t.o.v. de vorige keer!
Ik heb nog even met hem over ostheopaat gehad. Mijn pony loopt namelijk nog steeds niet helemaal lekker, en we kunnen er gewoon niet achter komen wat het is... Had 'gehoopt' dat het door de hoefbevangenheid kwam, maar ze loopt nog steeds niet fijn en haar voetjes zijn nu dus rustig, kan daar niet meer door komen zegt hoefsmid... Veearts kan de vinger er ook niet op leggen. Beide zeggen ouderdom.
Gister dus met hoefsmid over eventueel een ostheopaat erbij gehad... Hij raadde het niet aan maar ook niet af. Hij zei dat ik me af moest vragen of ik er wel zo veel geld tegenaan wou gooien, gezien haar leeftijd (22). Dit stak mij een beetje. Hij zei ook dat ik van het prascend niet te veel moest verwachten, en dat ik enkel stapritjes nog kon maken op haar, en dat ik het rijden zoals 'vroeger' wel kon vergeten...
Tuurlijk ga ik geen meters hoog meer springen, maar ik vraag mezelf wel af of er echt niet meer kan dan stappen.
Zal straks even een filmpje maken, zouden jullie eens willen beoordelen wat jullie van haar vinden?
En wie heeft dit nog meer zo meegemaakt? Hebben jullie ooit een osteo bij een cushingpaard gehad, en hielp het?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:19

Amoy, ik las in je vorige posts dat poown al verschillende keren hoefbevangen geweest is...verbaasd mij niks dat ze nu nog niet helemaal goed loopt. Dit heeft gewoon tijd, een strikt dieet en medicatie nodig...maar vooral heel veel tijd eer de zool niet meer gevoelig is, want dit lijkt mij wel het geval bij jouw paardje. Osteo kan niks aan de gevoeligheid van de hoeven veranderen, dus verder ga ik mij daar niet over uitspreken...ben benieuwd naar je filmpje !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:16

Dennis is 1x gecontroleerd door een osteo, maar behandelen was niet nodig. Zijn net niet fijn lopen bleek toch in zn voeten te zitten.
Judith word omg iedere 9 maanden behandeld, niet door haar cushing, maar omdat ze een paar jaar geleden een klap gehad heeft waardoor haar heup scheef staat en ze een atactisch been door heeft gekregen. Vorig jaar werd dat been heel slecht, dus eerst osteopaat er bij, kon eigenlijk niets spannends vinden (wat scheve bespiering, maar een 20 jarige waarvan je weet dat zn heup scheef staat en enkel door jonge kinderen gereden word kan je niet anders verwachten). Daarna op cushing getest en na begin van medicijnen bleek ze zo slecht te lopen omdat haar spieren helemaal weg vielen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:36

Ik denk dat je inderdaad nog geduldig moet zijn Amoj. Een week is nog niks. Hier gaan maanden overheen. Geef het wat tijd.

Kijk over 2 maanden nog eens kritisch en dan heb je een beter beeld met hoe ze er voor staat. Succes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:40

Ik heb al een paar keer gelezen dat een paard met PPID gevoeliger is voor wormen. Betekend dat dan ook dat je bij een lage EPG al moet ontwormen?
PPID-paard hier heeft een EPG van 100. Volgens DA is ontwormen niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:52

Amoj, jij wilt veel te veel in een te korte tijd. Als pony hoefbevangen is geweest kun je daar echt niet na een 2 weken weer opstappen hoor, hier gaan vaak maanden overheen. Ik ben trouwens erg benieuwd of je nu toch met een hele tablet bent begonnen?

En Meert; Die EPG is zeker de uitslag van het mestonderzoek? Ik geloof daar niet in, heb al zo vaak gehoord dat paarden helemaal vol bleken te zitten terwijl DA zei niet ontwormen. Ik zou gewoon standaard 3/4 x per jaar ontwormen, want ze zijn inderdaad vatbaarder voor alles, dus ook wormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:51

Pony is vorige zomer hoefbevangen geweest, is nu bijna een jaar geleden, ben er echt niet na 2 weken opgestapt :)
Ze staat nu anderhalve week op de prascend. Ze krijgt een halve tablet per dag, dat moet ook voldoende zijn voor haar volgens de veearts. Ben ook gewoon met een halve begonnen.

Laat jullie even 2 filmpjes zien, zijn niet geweldig want ze wou niet echt lopen en aansporen en filmen tegelijk is niet handig...

View My Video
View My Video

Foto van Kimmetje;
Afbeelding

Wat vinden jullie van haar, het lopen en haar conditie?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:06

Ik kan de filmpjes niet zien ( heb niet het juiste programma daarvoor blijkbaar :( ) maar is dat stuk wei hetgene waar ze altijd op staat ? Want dat is echt nog veels te veel gras voor een hb'er...
Conditie is niet zo heel denderend zo van de foto gezien, maaar goed, de prascend zal binnen enige tijd ook hier zijn werk wel doen hopelijk...

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:26

Ik heb een poging gedaan om alles door te lezen...misschien wel eerdere info gemist.....maar zou graag van ervaringsdeskundigen wat tips krijgen...

Bij mijn pony is vandaag bloed afgenomen voor test cushing...ruin haflinger 17 jaar en laatste jaar moeilijk op gewicht te houden...nu echt vermagerd en bespiering rug geheel verdwenen....niet HB(ook nooit geweest)

Uitslag is dus nog niet bekend maar zou al graag tips hebben over evt voeding..
Pony wordt recreatief enkele keren per week gereden( uiteraard momenteel niet)

Hij staat nu 24 uur per dag op gras( fructaanarm paardengras) waarvan ongeveer 12 uur op vol gras. Daarnaast krijgt hij 1 kg agrobs grun musli...

Aangezien hij in loopstal staat wordt het lastig hem helemaal van het gras af te halen...maar zien jullie mogelijkheden voor evt toevoegingen in krachtvoer of supplementen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:00

Zit hier te puzzelen met pony van 18 :
Nu al 2e zomer seme en darmklachten (wel niet diaree en hoewel inmiddels redelijk stevig toch net niet). Cushing zou het ivm de jeuk juist niet kunnen zijn zei DA, maar hier lees ik wat anders.

Symptomen :
Afvallen, weinig rugspieren
Seme jeuk manen en staart, wondjes kont en haarwervel lies.
Hoefkwaliteit slecht (brokkelen tot de waterlijn)
Pigmentverschil (donkere vlekken in de vacht).
Mest is zo zo, wel ballen (meestal), maar niet echt stevig, soms diaree (maar niet elke keer) vorig jaar zat er ook veel mestvocht bij. Gek genoeg trekken de kauwen ook enkel zijn mest uit elkaar, terwijl alles een handje haver krijgt.

Geen pijnlijke voeten, verharen als altijd, eetlust voor 10, wel voorwaarts, maar duidelijk geen energie om het vol te houden.

Moet ik hier toch aan PPID/cushing gaan denken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:17

Zou kunnen

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:27

Tamary: het beste is testen, dan weet je waar je aan toe bent.

Hilke: waarom meer krachtvoer? Als hij nog nooit HB is geweest, zou ik je paard houden zoals nu

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:23

Jup, maar DA wil nog niet zo. Uit algemene bloedtest kwam darmbeschadiging n.a.v. eerdere wormbesmetting (spoelworm trouwens tot mijn verbazing). We zijn nu paar maanden en 2 wormenkuren verder, maar ik zie het niet beter worden. Vandaar dat ik nu verder zoek, want voor mijn gevoel is er meer aan de hand. Monnikspeper heb ik hier al staan (voor mezelf in eerste instantie), dus is de afweging ook om hem daar op te zetten en te kijken of/wat het doet. Krijg ik inderdaad verbetering, dan heb ik ook duidelijk aanleiding om DA hierop te laten testen.

(Komende paar dagen dit hele topic maar proberen door te lezen, want ik zie al dat er zat interessants in staat.)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:37

Ik zou toch wel proberen die test te doen, dan weet je wat, kan je het uitsluiten ook mocht hij geen cushing hebben.

Als ik je verhaal zo lees is de darm werking ook niet echt geweldig? Ik bedoel, als je darmen niet naar behoren werken kan je ook last krijgen van diverse klachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:47

Pandora2 schreef:
Ik kan de filmpjes niet zien ( heb niet het juiste programma daarvoor blijkbaar :( ) maar is dat stuk wei hetgene waar ze altijd op staat ? Want dat is echt nog veels te veel gras voor een hb'er...
Conditie is niet zo heel denderend zo van de foto gezien, maaar goed, de prascend zal binnen enige tijd ook hier zijn werk wel doen hopelijk...

In dit stuk staat ze een paar uur per dag. Het is een vrij kaal stuk, dit is eigenlijk de plek waar nog het meest gras staat. Rest van de dag en de nacht staat ze op een ander stuk, van ongeveer dezelfde grote maar nog wel een stukje kaler.
Ze moet omgewisseld worden omdat we 3 weitjes gemaakt hebben en er 2 pony's zijn, eerst liepen ze bij mekaar in, maar dat ging afgelopen weekend totaal fout. De andere pony is 5 en komt in de puberteit geloof ik, hij liep mijn pony namelijk zo ondersteboven dat ze gewoon van de benen ging en viel...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:59

Caballos schreef:
Ik zou toch wel proberen die test te doen, dan weet je wat, kan je het uitsluiten ook mocht hij geen cushing hebben.

Als ik je verhaal zo lees is de darm werking ook niet echt geweldig? Ik bedoel, als je darmen niet naar behoren werken kan je ook last krijgen van diverse klachten?

Klopt, en het is niet de eerste keer dat hij er jeuk/seme van krijgt, maar klachten zijn toch anders.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:09

Dan zou ik tegen je DA zeggen, graag op cushing testen (zodat je het eventueel ook kan uitsluiten).

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:49

Hilke: waarom meer krachtvoer? Als hij nog nooit HB is geweest, zou ik je paard houden zoals nu[/quote]

Omdat hij nu broodmager is...dus wel meer voeding nodig heeft....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:57

Meer calorieën in paard krijgen zodat die op een normaal gewicht komt worstel ik ook al dik 6 maanden mee. Maar brok is geen optie (jeuk o.a.) Brok is ook zwaar verteerbaar en daar zijn energiereserves voor nodig die er niet zijn. Vet is een goede optie (lijnzaadbrok bv) goed te verteren, geen gestuiter (wat ook weer meer energie kost) en darmflora blijft goed. Met zetmeel wat veel in brok zit kunnen de darmen niet omgaan in grote hoeveelheden, wat niet in de dunne darm opgenomen kan worden gooit in de dikke darm de darmflora in de war en dan gaat de hele spijsvertering de mist in. Bij een wat ouder paard, zeker waar cushings een mogelijkheid is wil je dat echt niet. Weerstand (die al minder is) komt grotendeels uit een goed functionerende dikke darm.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:24

Dn neem je toch bietenpulp zonder melasse? Prima dikmaker en veel gezonder dan brok.