Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:53

Spiritdancer schreef:
LiiNd_Y schreef:
je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is.

Het moet echt niet gekker worden nu......

Dan moet ik mijn kinderen ook maar thuis houden van school..... :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:55

Tancreda4 schreef:
Menigitis is naar mijn mening ook geen 'hoest en proest' ziekte, maar een stuk erger. Als er menigitis ergens heerst, gaan die kindjes dan ook nog gezellig naar school? (ik heb geen idee, ik dacht dat je daar gewoon tegen ingeent kon zijn).

Tegenwoordig als kindjes "ziekteverschijnselen" tonen op een kinderdagverblijf en 1 graad koorts hebben worden ze al naar huis gestuurd.. dus..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:57

Just_Simple schreef:
Een van onze paarden staat ook bij iemand die in Bathmen is geweest..... Paard komt nu ook absoluut niet naar huis en blijft waar ze is! Geen denken aan met 2 drachtige merries bij ons zelf op stal... En geen paard de dam af/op.... Meer kan je nu niet doen, kleding gaat meteen de wasmachine in en kom nu niet op andere stallen/maneges....

Hoe warm was je ??
En als alle kleding uit is, pak je dan de douche kraan beet ?
Ontsmet je ook de handgreep van de wasmachine ?
Het doosje met waspoeder, ook ontsmetten na beetpakken ??
Had je tussendoor de fiets handgrepen en zadel al ontsmet, of je auto van binnen ??
En de tuin ingang, deur knop en de gang naar de ruimte waar de wasmachine staat ??

Mensen laat je niet gek maken !!
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 06-03-12 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:58

ariebren: wij hebben zelf een melkveebedrijf. en hebben toen zelf de boel moeten afsluiten. niemand mocht bij ons zomaar het bedrijf op

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:59

LiiNd_Y schreef:
onze manege organiseert voor donderdagavond een informatie avond met een dierenarts die werkt op de kliniek in den ham. erg leuk natuurlijk. maar toen kwam mijn vader ermee. je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is. van mijn vader mag ik nu dus niet gaan. toen er mkz was wouden de boeren ook absoluut niet bij elkaar komen.
ook weet ik van een lid van onze vereniging die donderdag in bathmen is geweest.
Precies om deze rede hebben de leden van TREC-club Nederland een mail gehad met het verzoek om schone kleding aan te trekken voor men naar de ALV komt dit weekend, die niet op een paardenbedrijf plaats zal vinden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:03

LiiNd_Y schreef:
ariebren: wij hebben zelf een melkveebedrijf. en hebben toen zelf de boel moeten afsluiten. niemand mocht bij ons zomaar het bedrijf op

Klopt, en ga nu ook vertellen wat de voorschriften waren om het bedrijf te betreden en te verlaten.
Zelfs ook wat de veearts moest doen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:03

Francis schreef:
LiiNd_Y schreef:
onze manege organiseert voor donderdagavond een informatie avond met een dierenarts die werkt op de kliniek in den ham. erg leuk natuurlijk. maar toen kwam mijn vader ermee. je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is. van mijn vader mag ik nu dus niet gaan. toen er mkz was wouden de boeren ook absoluut niet bij elkaar komen.
ook weet ik van een lid van onze vereniging die donderdag in bathmen is geweest.
Precies om deze rede hebben de leden van TREC-club Nederland een mail gehad met het verzoek om schone kleding aan te trekken voor men naar de ALV komt dit weekend, die niet op een paardenbedrijf plaats zal vinden.

bij ons is de mail nog niet rond. dus misschien word dat er wel bij vermeld

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:06

Zeggen wij vanavond op de manege nog tegen elkaar: Zolang het maar onder Zwolle blijft........
Nog geen uur later komt het bericht dat het nog geen 15 minuten rijden van je af is.

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:07

Ariebren schreef:
Just_Simple schreef:
Een van onze paarden staat ook bij iemand die in Bathmen is geweest..... Paard komt nu ook absoluut niet naar huis en blijft waar ze is! Geen denken aan met 2 drachtige merries bij ons zelf op stal... En geen paard de dam af/op.... Meer kan je nu niet doen, kleding gaat meteen de wasmachine in en kom nu niet op andere stallen/maneges....

Hoe warm was je ??
Had je tussendoor de fiets handgrepen en zadel al ontsmet, of je auto van binnen ??
En de tuin ingang, deur knop en de gang naar de ruimte waar de wasmachine staat ??

Ik laat me ook niet gek maken, is normale routine hier, met of zonder rhino.... Door mijn gezondheid kan ik ook maar 3 keer in de week naar stal op het moment, met in ieder geval een dag ertussen, dus de kans dat wij het krijgen is klein, maar wil niet nog eens een dood veulen in de stal vinden, vond en vind 1 keer meer dan genoeg, dus ben wel voorzichtig en dat is mijn goed recht dacht ik.

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:08

ik ben heel ergbenieuwd of de abortus variant om kan slaan in de neurologische variant. hier in de buurt zijn namelijk merries met de abortus variant. kan iemand daar antwoord op geven? zie nu door de bomen het bos niet meer! ;(

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:16

Voor al het onzin wat regelmatig hier gezegd word en paniekerige gedoe...
Blijf gewoon nuchter en denk even logisch na allemaal ;)

Blijf gewoon thuis met je paard en zorg dat jij zelf niet met andere paarden in contact komt zowel was je kleding en laarzen en altijd je handen en ga zelf even douchen.

Rhinopneumonie

Wat is rhinopneumonie?

Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard, die drie verschijningsvormen kent:
•verkoudheidsvorm
•abortus-vorm (besmettelijk verwerpen)
•neurologische-vorm

De verkoudheidsvorm komt zeer regelmatig voor, vooral bij jonge paarden. Deze vorm veroorzaakt koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen.
De abortus-vorm komt regelmatig voor bij merries en veroorzaakt abortus of zeer zwak geboren veulens die vaak sterven.
De neurologische-vorm komt slechts incidenteel voor en veroorzaakt verschijnselen van het zenuwstelsel. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie ('lopen als een dronkeman'). Eventueel kunnen ernstiger verlammingsverschijnselen optreden. Meestal zijn alleen de achterbenen aangetast, maar in de ernstigste gevallen kunnen ook de voorbenen meedoen.
Alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

Behandeling

Voor rhinopneumonie is geen specifieke therapie voorhanden. In het geval van de verkoudheidsvorm is dat geen probleem omdat de paarden doorgaans snel herstellen, net zoals de mens in het geval van een verkoudheid. De abortus-vorm veroorzaakt de dood van de vrucht of van het ernstig ziek geboren veulen, maar geeft geen echte ziekteverschijnselen bij de merrie. Voor het veulen is behandeling niet mogelijk en voor de merrie meestal niet nodig.
In het geval van de neurologische-vorm is er geen echte therapie, maar paarden met de neurologische-vorm hebben wel intensieve verpleging nodig. Met een goede verzorging kunnen deze paarden gedeeltelijk of volledig herstellen.

De belangrijkste punten van de verzorging/behandeling zijn:
•voorkomen dat het paard, als hij zich niet meer staande kan houden, in paniek raakt en gaat liggen 'vechten' en zichzelf ernstig beschadigt;
•voorkomen dat de blaas overrekt wordt. De zenuwaandoening van de achterhand begint met een gedeeltelijke blaasverlamming en dit heeft o.a. tot gevolg dat het paard geen plasdrang meer heeft. Het is dus van belang zonodig de blaas te catheteriseren (de dierenarts brengt dan via de vagina of via de penis een slangetje in de blaas waardoor de urine kan afvloeien);
•zorgen dat het paard voldoende vocht en voedsel binnen krijgt.

Preventie

In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Verspreiding

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Wedstrijden

De besmettingskans van een paard dat een buitenwedstrijd bezoekt, tussen de activiteiten door op de eigen veewagen of trailer blijft staan en niet in direct contact komt met andere paarden, wordt uiterst gering geacht. Veel paarden dicht bij elkaar bij een binnenwedstrijd verhoogt het risico op infectie omdat het virus zich ook over korte afstand via de lucht kan verspreiden in kleine ruimtes. Het stallen van een paard bij vreemde paarden brengt relatief het grootste risico met zich mee.
Stress (vervoer, wedstrijden etc.) doet bij besmette paarden de kans op neurologische symptomen waarschijnlijk toenemen. Het is daarom aanbevelenswaardig paarden eenmaal daags te temperaturen en bij een koortspiek stress en echte inspanning enkele weken zoveel mogelijk te vermijden.

Onderzoek

Een goed overzicht van het voorkomen van de neurologische-vorm van rhinopneumonie in Nederland is niet mogelijk omdat veel eigenaren van maneges of andere paardenbedrijven niet openlijk uitkomen voor eventuele problemen en paarden met verlammingsverschijnselen direct opruimen. Een bedrijf dat openlijk uitkomt voor de problemen, de paarden probeert te behandelen en onderzoek toelaat, draagt er aan bij meer over de aandoening te leren en in de toekomst misschien zelfs te kunnen voorkomen. Eigenaren van paarden dienen zich te realiseren dat de neurologische-vorm van rhinopneumonie zich overal in Nederland kan voordoen en dat alleen openheid en voldoende kennis van zaken het probleem kunnen beperken.

Hopende u hiermee wat concrete richtlijnen ten aanzien van Rhinopneumonie te geven en daarmee u enigszins gerust te stellen wat betreft het risico dat uw paarden/pony's lopen,

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:18

Een snotkapje!

Mindfields

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:21

Totaal ongepast.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:23

Laatst bijgewerkt door Ariebren op 06-03-12 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:24

Kun je daar niet op TEMmen? Heel raar.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:26

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:28

Mavelle schreef:
Kun je daar niet op TEMmen? Heel raar.

Jawel, als het over advertentie hebt tenminste

bij de advertentie staat ook de optie tot moderator inlichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:28

opisop_shop schreef:
annastasia treffen jullie ook speciale voorbereidingen ofzo nu?
of had je dat al gedaan?

Ik houd het natuurlijk wel in de gaten, maar zolang het alleen de abortusvariant is ben ik niet zo huiverig.
M'n pony staat alleen thuis, dus die heeft niet zo veel risico.
M'n andere pony, paard en veulen staan ergens anders waar veel meer bewegingen zijn, die zouden het eerder op kunnen lopen.

De wedstrijden (3 dagen) van komend weekend zijn wel afgelast.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:30

annastasia schreef:
Zeggen wij vanavond op de manege nog tegen elkaar: Zolang het maar onder Zwolle blijft........
Nog geen uur later komt het bericht dat het nog geen 15 minuten rijden van je af is.

ja winsum en *** komen (eng) dichtbij, maar bij ons komen de paarden het terrein niet meer af
ook niet rijden aangezien de paarden waar wij rijden niet geent zijn en er alleman op rijd van dergelijke maneges, dan maar een paar weekjes niet rijden dan nooit meer...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-03-12 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:30

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om hier BoktMarkt advertenties te bespreken. Deze berichten heb ik dan ook verwijderd.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:31

Krijg trouwens net een mail van de manege dat alle lessen voor de rest van de week zijn afgelast.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:32

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:32

annastasia schreef:
Krijg trouwens net een mail van de manege dat alle lessen voor de rest van de week zijn afgelast.

netjes, bij ons gaan ze door maar dat vertrouw ik niet helemaal...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:37

Ariebren schreef:
Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.

Owww.....gaan die kleutertjes daaraan dood dan? Of worden ze verlamd!

koetshues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:39

Ariebren schreef:
Just_Simple schreef:

Hoe warm was je ??

uw standpunt hierin is inmiddels wel duidelijk. Als u niet verder komt dan de mensen die graag op de hoogte willen blijven en informatie willen uit te maken voor paniekzaaiers, is het misschien een goed idee om u niet meer te storen aan dit topic en verder te gaan met andere topics. Op deze manier kunnen de mensen die op een verantwoorde manier omgaan met hun paarden/ pony's misschien wat van elkaar leren en elkaar op de hoogte houden van de vorderingen van dit virus.