Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:02

Ik haal het bij de Makro :)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:49

Al bij Pit-Pit.com gekeken?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:32

Pit-pit is ook een goede

x_TKJF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:02

Mag ik jullie weer om advies vragen..? Ik wil mijn merrie weer behandelen voor maagzweren, 28 dagen 4 schepjes abler en dan afbouwen in 2 x 28 dagen. Maar 4 schepjes abler (verdeeld over 2 voerbeurten) eet ze gewoon niet op... ze laat het staan. Ook op brood met appelstroop is het te veel en met slobber eet ze het ook lastig. Heeft iemand de gouden tip?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 05:17

Ik geef zowel de bute als de omeprazole (van Abler, heb ze gevraagd en antwoord gekregen dat het kon) in een grote spuit met 4 theelepels ongezoete appelmoes. Direct na klaar maken geven, dan is het laagje om de korrels nog niet gelijk opgelost en kan dat zo. Ik heb het op verzoek van Abler zelfs gefilmd. Grote spuit (50 ml.) kun je bij je dierenarts vragen, punt knip je kort zodat je je paard niet zeer doet in z'n mond. Dan meng je de korrels in een bakje door een beetje appelmoes, dat schep je in de spuit en dan gewoon in één keer naar binnen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:08

Het wordt aangeraden om de korrels in 1 keer te geven in plaats van bij 2 voer beurten,

x_TKJF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:25

Francis schreef:
Ik geef zowel de bute als de omeprazole (van Abler, heb ze gevraagd en antwoord gekregen dat het kon) in een grote spuit met 4 theelepels ongezoete appelmoes. Direct na klaar maken geven, dan is het laagje om de korrels nog niet gelijk opgelost en kan dat zo. Ik heb het op verzoek van Abler zelfs gefilmd. Grote spuit (50 ml.) kun je bij je dierenarts vragen, punt knip je kort zodat je je paard niet zeer doet in z'n mond. Dan meng je de korrels in een bakje door een beetje appelmoes, dat schep je in de spuit en dan gewoon in één keer naar binnen.

Thanks, ik ga dit vanmiddag meteen proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:40

Francis schreef:
In zo'n voerspuit gaat inderdaad het makkelijkst.

Wat ik doe is eerst een beetje appelmoes in de spuit, korrels erin, beetje appelmoes erin, even flink schudden en dan in de mond spuiten. Vind ik persoonlijk makkelijker dan vanuit een bakje in de spuit scheppen en je hebt alle korrels in de spuit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 01:34

Dat zou idd ook kunnen werken. Ik deed dit al zo met de bute van de dierenarts, dat is poeder en dan werkt roeren denk ik wel beter dus ben gewoon zo door gegaan met de korrels. Voor mij werkt het prima zo, zeker nu ik ook met halve zakjes werk.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:53

Jetje wat een hoop informatie! Mijn paard heeft wsl last van maagzweren, hij heeft geen endoscopie gehad maar heeft wel een en ander aan symptomen (kribbebijten, vooral tijdens/na het eten, zeer gevoelige buik, last bij singelen en aansporen). Ik vraag me af of ik ook zonder endoscopie maagzweren kan behandelen. Ik wil hem niet weer naar de kliniek brengen (binnen 4 maanden 2 keer geweest met alle stress van dien) maar eil ook niet dat hij pijn heeft. Hij krijgt onbeperkt hooi en een vitaminekorrel met een klein beetje luzerne, Nature's best van Pavo, een klein beetje bietenpulp en een klein beetje grasbrok. Bietenpulp en grasbrok vooral om hem op gewicht te houden. Het is een keiharde voor zichzelf, dus ik merk weinig aan hem verder maar mijn gevoel (en dat van wat paardenmensen om mij heen) zegt dat kans op maagzweer vrij groot is, ook gezien hij in zijn korte leven al best wat stress heeft gehad. Wat kan ik het beste voor hem doen wat ook nog enigszins vriendelijk is voor de portemonee (2 keer achter elkaar een tijd in de kliniek hakt er ook flink in helaas

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:42

Een natuurlijk middel wat je langdurig kunt voeren zonder nadelige gevolgen voor de rest van de spijsvertering is Mastic Horse Treatment. Je kunt het bij de importeur rechtstreeks bestellen of via Astrid van Pure paardenvoeding of via Den Hoek. http://mastichorse.nl/

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:01

Ik was een tijd geleden al in dit topic beland wegens vermoedens van maagzweren. Dit werd zonet in de kliniek bevestigd. Ondertussen ook met dierenarts beproken.

Paard krijgt sowieso een maand gastrogard (dat wordt door verzekering terugbetaald). Erna wordt er Pro Nutrin of Ekygard aangeraden ter preventie. Alsook pre- en probiotica. Daarnaast Fiberforce, olie en vitamine E. Ekygard lees ik goed over maar is aan de dure kant, is hier een goedkopere variant van?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:16

Hier heeft onze pony een grote terugslag tijdens het afbouwen van de omeprazol :\ Baal er echt van want het ging juist een stuk beter.
Ik wil graag sucralfaat bij gaan geven, maar vindt via internet alleen die van Abler. Weet iemand of het ook verkrijgbaar is in NL? Ik kan tot nu toe alleen Sucralan suspensie vinden, maar daar moet hij dan behoorlijk wat ml van hebben, dat is niet echt een optie.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:22

crazygirl1 schreef:
Ik was een tijd geleden al in dit topic beland wegens vermoedens van maagzweren. Dit werd zonet in de kliniek bevestigd. Ondertussen ook met dierenarts beproken.

Paard krijgt sowieso een maand gastrogard (dat wordt door verzekering terugbetaald). Erna wordt er Pro Nutrin of Ekygard aangeraden ter preventie. Alsook pre- en probiotica. Daarnaast Fiberforce, olie en vitamine E. Ekygard lees ik goed over maar is aan de dure kant, is hier een goedkopere variant van?

Mag is vragen wat de reden is dat vitamine E wordt bijgevoerd? Heeft dat betrekking tot de maag?

Ekygard zijn niet heel veel goedkopere alternatieven voor, in verhouding met reguliere medicijnen is het relatief goedkoop. Grotere verpakkingen zijn in verhouding nog goedkoper. zo is de 2.4 kg ronde 100 euro, de 6 kg rond de 220 euro

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:26

ukkiepuk schreef:
Hier heeft onze pony een grote terugslag tijdens het afbouwen van de omeprazol :\ Baal er echt van want het ging juist een stuk beter.
Ik wil graag sucralfaat bij gaan geven, maar vindt via internet alleen die van Abler. Weet iemand of het ook verkrijgbaar is in NL? Ik kan tot nu toe alleen Sucralan suspensie vinden, maar daar moet hij dan behoorlijk wat ml van hebben, dat is niet echt een optie.

Dit is goed te verkrijgen via de veearts. Daar heb ik het steeds vandaan gehaald

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:11

Citaat:
Mag is vragen wat de reden is dat vitamine E wordt bijgevoerd? Heeft dat betrekking tot de maag?

Ekygard zijn niet heel veel goedkopere alternatieven voor, in verhouding met reguliere medicijnen is het relatief goedkoop. Grotere verpakkingen zijn in verhouding nog goedkoper. zo is de 2.4 kg ronde 100 euro, de 6 kg rond de 220 euro

Vitamine E omdat er sprake is van veel gewichtsafname waarvan ook spiermassa. Vit E is dus voor spierherstel/aanmaak te optimaliseren.

Ekygard lees ik veel goeds over en DA raadt aan dit preventief te geven na de kuur omeprazole (1maand en erna afbouwen). Daarnaast proferm en ZZen (ant stress) bijvoeren.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:37

Ik geef ook preventief ekygard.. En paarden met maagzweren worden nooit “goedkope” paarden. zde supplemeneten en meicatie is duur. In dit topic heeft iedereen al gezocht naar de meet goedkope prodcuten en alternatieven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:54

Heeft een van jullie PAVO EASE&EXCEL al geprobeerd?

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:12

Hoipiepeloii schreef:

Ik geef het nu 2 dagen. Mijn merrie is een moeilijke eter maar ze vind het heerlijk. Ze krijgt echter een lage dosis met pavo vital als aanvulling.
Ze krijgt preventief ekygard. Ze krijgt alleen in de ochtend.

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:27

Hoipiepeloii schreef:

Ben hier heel erg benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:16

Ik vind het geen toevoeging op de gastro die ik voer. De enige toevoeging zou in mijn belevenis zijn voor het paard meer energie. En dat heb ik echt niet nodig :=

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:06

Yvank_ schreef:
Ik vind het geen toevoeging op de gastro die ik voer. De enige toevoeging zou in mijn belevenis zijn voor het paard meer energie. En dat heb ik echt niet nodig :=

Hier hetzelfde dus ik houd het lekker bij Gastro.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:12

Er zijn paarden waarvoor gastro nog te veel zetmeel en suiker bevat, waardoor het ongeschikt is, of waarbij er onvoldoende ruwvoer op de stalling gevoerd wordt, waardoor je met Excel een extra semi-ruwvoerbeurt voert.

Extra energie is trouwens geen drukmakende energie maar kcal, het is dus niet dat je paard er hyperder van wordt (ik verwacht eerder dat hij er rustiger van wordt vergeleken met Gastro). Ook bevat Excel meer verteerbaar eiwit en hoef je er minder van te voeren voor voldoende vitaminen en mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:28

Mijn paard heeft geen last van de suikers en er wordt genoeg ruwvoer gegeven. De ervaring die jij zegt over extra energie heb ik helaas anders. Niet met dit nieuwe voer, wel met ander voer waarvan een een paard niet druk zou worden maar meet kcal. Mijn paard wordt daar heel kijkerig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:49

Probleem bij de Pavo Ease is de lucerne die erdoor zit..... Mijn maagzweergevoelige paard heeft beduidend meer last als ze lucerne gevoerd krijgt. Dus ik houd het voorlopig bij Pavo Vital en een handje Havens Gastro+