[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nnicolex

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:50

Ik overwoog ook Equisana indd maar ze hadden toen helaas geen plek dus vandaar dat ik gekozen had om eerst de flexineb te proberen.
Wij hebben dat “ruwvoerprobleem” hier ook inderdaad. Hier krijgen ze naast de de weidegang hooi en voordroog, “vroeger” op onze oude stal stond hij op kuil maar op hooi en voordroog doet hij het eigenlijk vele malen beter ook qua luchtwegen.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:23

nnicolex schreef:
Ik overwoog ook Equisana indd maar ze hadden toen helaas geen plek dus vandaar dat ik gekozen had om eerst de flexineb te proberen.
Wij hebben dat “ruwvoerprobleem” hier ook inderdaad. Hier krijgen ze naast de de weidegang hooi en voordroog, “vroeger” op onze oude stal stond hij op kuil maar op hooi en voordroog doet hij het eigenlijk vele malen beter ook qua luchtwegen.

Met de flexineb kwam ook al wat los maar voor nog meer resultaat dus naar Equisana. Na de tweede zoutbehandeling kwam er een flinke klodder slijm uit. Kan mij geen betere stal wensen dan waar wij nu staan, dus wij hopen hem zo goed te krijgen. Ander ruwvoer zoals voordroog is voor hem ook niet ideaal Ivm snel dik worden en verleden met hoefbevangenheid. Fijn dat bij jou de flexineb zo goed werkt.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:19

Connie76 schreef:
marleen_usar schreef:
Ik merk bij verandering van het weer echt verschil, zien jullie dat ook? Het ging al dagen goed en vanmorgen lag er slijm en hoorde ik hem 1 keer hoesten.

Dat er slijm uitkomt is goed. Merk zeker verschil in wat voor weer het is. Bij warm weer meer benauwdheidsklachten

Hier hetzelfde inderdaad

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:49

Ik wil mij ook even melden!
Mijn paard krijgt altijd rond maart/april te maken met hoesten. Dit jaar viel bij mij het kwartje dat het misschien wel eens pollen zouden kunnen zijn. Begonnen met puur pollen en een vliegenkap met neusflap. Lijkt een beetje te helpen en hoor haar niet veel meer. Ik heb wel de dierenarts vandeweek erbij gehad, omdat ze de week ervoor nog wel flinke neusuitvloeiing heeft in wit slijm en als ze hoest komt het echt diep van uit haar tenen. Ze leek ook wat kortademiger. Ze staat nu op een kuur respimulin(?) En equimucin, omdat ze wel veel last had van vastzittend slijm. Hopelijk helpt dit haar en hou ik de trigger dmv de druppels en vliegenkap weg, waardoor er geen nieuw slijm vormt.

Alleen ik hou nu al mn hart vast voor volgend jaar, aangezien het een terugkomend iets is. Die medicijnen zijn een duur grapje.

Nu lees ik ook veel over vernevelen en dat vind ik ook best interessant. De flexineb of echt paardenvenevelaars vind ik een beetje prijzig om zomaar aan te schaffen, ook omdat ze in de winter totaal geen last heeft van het hoesten. Het lijkt echt een seizoensgebonden hoest te zijn. Maar ik lees ook veel over mensenvernevelaars en een zelfgemaakt masker. Dat zou nog wel een optie zijn om uit te testen. Maar de grote vraag is, waar moet een mensenvernevelaar aan voldoen om te kunnen gebruiken? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ook prijzen van 40 euro tm 250 of hoger misschien nog wel. Iemand die tips heeft of ervaringen voor een vernevelaar?

Ze lijkt niet op stof te reageren, maar omdat dr luchtwegen goed geïrriteerd zijn, maak ik het nu wel nat en zorg ik voor een niet te stoffige paddock. Ook krijgt ze zwartekomijn zaad olie, wat ook lijkt te helpen. Maar het is toch wel lastig van die hoestende paarden. Vooral omdat het volgend jaar wss terugkomt en ventipulmin volgens mij niet super gezond is, dus om ieder jaar medicatie te moeten geven, zie ik ook niet echt zitten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:05

Ik kom mij hier ook even melden na lang alleen meegelezen te hebben.
Mijn quarter merrie van bijna 20 is vorig jaar mei onderkoeld uit de wei gekomen en daarna is het hoesten langzaam aan begonnen. Niet constant, niet heel heftig maar genoeg om aan de bel te gaan trekken.
Vorige zomer was het een initiële hoest bij een stoffige bak, in het najaar verergerde dit behoorlijk nav zeer slecht ruwvoer. In oktober 2020 van stal veranderd, ze staat hier 12 uur pd op de wei en bij zomerdag 24/7. Ze krijgt voordroog en heeft een buitenstal. Qua management kunnen we niet veel meer doen. Het hoesten is soms weken weg om dan ineens weer terug te komen, in vrijheid hoest ze niet. Uitsluitend in de training, vaak 2 of 3x waarna ze briest en dan is het klaar.
De DA is er meerdere keren bij geweest, ventipulmin doet niets, geen snot, geen dubbelslag, geen ontstekingswaarden, geen koorts, geen afwijkingen op klinisch longonderzoek. Kleine ruis op bovenste luchtwegen/luchtzakken.
Vorig weekend met rijden niets aan de hand, met longeren de dag daarna ging het mis...
Bekkie open en naar adem happen en echt een nare droge hoest die niet stopte. Nog steeds geen dubbelslag en hersteltijd was goed maar voor mij was de maat vol.
I.o met eigen DA kunnen we 10 mei terecht in de kliniek van Klijndijk voor een bronchoscopie en evt longspoeling. Ik merk dat ik me zorgen maak, er stond een inseminatie in de planning maar die heb ik nu maar een cyclus opgeschoven...
Verder voer ik preventief tijm en foenegriek in periodes van 6 weken maar ook dat haalt weinig uit.
Erg lastig dit, maar dat zullen jullie herkennen!

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:59

Laura_ schreef:
Ik wil mij ook even melden!
Mijn paard krijgt altijd rond maart/april te maken met hoesten. Dit jaar viel bij mij het kwartje dat het misschien wel eens pollen zouden kunnen zijn. Begonnen met puur pollen en een vliegenkap met neusflap. Lijkt een beetje te helpen en hoor haar niet veel meer. Ik heb wel de dierenarts vandeweek erbij gehad, omdat ze de week ervoor nog wel flinke neusuitvloeiing heeft in wit slijm en als ze hoest komt het echt diep van uit haar tenen. Ze leek ook wat kortademiger. Ze staat nu op een kuur respimulin(?) En equimucin, omdat ze wel veel last had van vastzittend slijm. Hopelijk helpt dit haar en hou ik de trigger dmv de druppels en vliegenkap weg, waardoor er geen nieuw slijm vormt.

Alleen ik hou nu al mn hart vast voor volgend jaar, aangezien het een terugkomend iets is. Die medicijnen zijn een duur grapje.

Nu lees ik ook veel over vernevelen en dat vind ik ook best interessant. De flexineb of echt paardenvenevelaars vind ik een beetje prijzig om zomaar aan te schaffen, ook omdat ze in de winter totaal geen last heeft van het hoesten. Het lijkt echt een seizoensgebonden hoest te zijn. Maar ik lees ook veel over mensenvernevelaars en een zelfgemaakt masker. Dat zou nog wel een optie zijn om uit te testen. Maar de grote vraag is, waar moet een mensenvernevelaar aan voldoen om te kunnen gebruiken? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ook prijzen van 40 euro tm 250 of hoger misschien nog wel. Iemand die tips heeft of ervaringen voor een vernevelaar?

Ze lijkt niet op stof te reageren, maar omdat dr luchtwegen goed geïrriteerd zijn, maak ik het nu wel nat en zorg ik voor een niet te stoffige paddock. Ook krijgt ze zwartekomijn zaad olie, wat ook lijkt te helpen. Maar het is toch wel lastig van die hoestende paarden. Vooral omdat het volgend jaar wss terugkomt en ventipulmin volgens mij niet super gezond is, dus om ieder jaar medicatie te moeten geven, zie ik ook niet echt zitten.

Vervelend inderdaad het hoesten. Je zou een bronchoscopie en een longspoeling kunnen laten doen zodat je meer te weten komt hoe erg het is en de mogelijke oorzaak. Omdat wij ook niet steeds aan de medicatie willen vernevelen zelf zout via de flexineb en staat hij nu zelfs 10 dagen bij Equisana voor zouttherapie. Vooral dat laatste geeft nu al het meeste resultaat. Misschien is dat laatste wat voor je paard als eenmaal de oorzaak achterhaald is.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:07

Wildgirl schreef:
Ik kom mij hier ook even melden na lang alleen meegelezen te hebben.
Mijn quarter merrie van bijna 20 is vorig jaar mei onderkoeld uit de wei gekomen en daarna is het hoesten langzaam aan begonnen. Niet constant, niet heel heftig maar genoeg om aan de bel te gaan trekken.
Vorige zomer was het een initiële hoest bij een stoffige bak, in het najaar verergerde dit behoorlijk nav zeer slecht ruwvoer. In oktober 2020 van stal veranderd, ze staat hier 12 uur pd op de wei en bij zomerdag 24/7. Ze krijgt voordroog en heeft een buitenstal. Qua management kunnen we niet veel meer doen. Het hoesten is soms weken weg om dan ineens weer terug te komen, in vrijheid hoest ze niet. Uitsluitend in de training, vaak 2 of 3x waarna ze briest en dan is het klaar.
De DA is er meerdere keren bij geweest, ventipulmin doet niets, geen snot, geen dubbelslag, geen ontstekingswaarden, geen koorts, geen afwijkingen op klinisch longonderzoek. Kleine ruis op bovenste luchtwegen/luchtzakken.
Vorig weekend met rijden niets aan de hand, met longeren de dag daarna ging het mis...
Bekkie open en naar adem happen en echt een nare droge hoest die niet stopte. Nog steeds geen dubbelslag en hersteltijd was goed maar voor mij was de maat vol.
I.o met eigen DA kunnen we 10 mei terecht in de kliniek van Klijndijk voor een bronchoscopie en evt longspoeling. Ik merk dat ik me zorgen maak, er stond een inseminatie in de planning maar die heb ik nu maar een cyclus opgeschoven...
Verder voer ik preventief tijm en foenegriek in periodes van 6 weken maar ook dat haalt weinig uit.
Erg lastig dit, maar dat zullen jullie herkennen!

Goed dat je binnenkort een bronchoscopie laat doen. Zo weet je meer de oorzaak en kunnen ze ook zien of er veel slijm vast zit. Onze pony kreeg nadat hij voor het eerst hoestte ook alleen Ventipulmin en dat werkte ook niet. Daarna ook een bronchoscopie laten doen en was de conclusie een stofallergie. Toen weer Ventipulmin, Equisolon en Sputolysin gekregen en bleef de hoest even weg. Helaas komt het daarna weer terug, vandaar dat wij nu zouttherapie aan het proberen zijn omdat ik hem niet steeds aan de zware middelen wil hebben Ivm eerdere hoefbevangenheid. Succes 10 mei

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:09

Vandaag onze pony bij Equisana op wezen zoeken. Het viel mij meteen op dat zijn neusgaten niet meer zo wijd staan en dus niet benauwd. Eva vertelde ook dat het hoesten van heel diep naar meer oppervlakkig veranderd is. Al goed resultaat te merken dus. Nog een paar dagen en dan halen wij hem weer op en gaan we zelf met de flexineb verder. Hopelijk krijgen wij hem zo lang klachtenvrij

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:48

Goed nieuws Connie! Ik duim mee dat het zo beter wordt en dat je hem zo kunt houden en nog meer verbeteren :)

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:45

Kirania schreef:
Goed nieuws Connie! Ik duim mee dat het zo beter wordt en dat je hem zo kunt houden en nog meer verbeteren :)

Dank je wel. Hopelijk raakt hij helemaal klachtenvrij en ook voor een lange periode. Even afwachten nog maar goed resultaat tot nu toe. Eenmaal thuis gaan we verder met de Flexineb.

Hoe gaat het met jou paard?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:30

Zijn er meer mensen die flixtotide hebben gebruikt in de flexineb?

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:25

felicity schreef:

Ik gebruik het nu als 10 daagse kuur. Was 5 dagen, maar verlengd met 5 dagen omdat er ineens super dik wit snot kwam

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:51

Hoeveel zwartzaad druppels geven jullie?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:04

Connie76 schreef:
Dank je wel. Hopelijk raakt hij helemaal klachtenvrij en ook voor een lange periode. Even afwachten nog maar goed resultaat tot nu toe. Eenmaal thuis gaan we verder met de Flexineb.

Super! Het hoesten lijkt hier af te nemen. Ze hoest nog, maar niet meer in de vorm van gigantische zeven-keer-hoesten hoestaanvallen. Het dik wit snot heb ik ook al een paar dagen niet meer gezien, nu is het eigenlijk zo goed als klare uitvloei. Heb vorige week besloten niet de ketaconazol te gebruiken. De homeopaat heeft mij een paar tincturen en siropen gegeven en ze staat nu op spelt en ademhalingskruiden. Haar poep is ook al veel vaster en niet meer zo vezelig!

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:46

Kirania schreef:
Connie76 schreef:

Super! Het hoesten lijkt hier af te nemen. Ze hoest nog, maar niet meer in de vorm van gigantische zeven-keer-hoesten hoestaanvallen. Het dik wit snot heb ik ook al een paar dagen niet meer gezien, nu is het eigenlijk zo goed als klare uitvloei. Heb vorige week besloten niet de ketaconazol te gebruiken. De homeopaat heeft mij een paar tincturen en siropen gegeven en ze staat nu op spelt en ademhalingskruiden. Haar poep is ook al veel vaster en niet meer zo vezelig!

Super dat het hoesten af begint te nemen. Hopelijk zet dit zo door.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:36

Een goed bericht hoor altijd fijn als het beter gaat.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:44

felicity schreef:

Ja ik

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:38

N_B_N schreef:
felicity schreef:

Ik gebruik het nu als 10 daagse kuur. Was 5 dagen, maar verlengd met 5 dagen omdat er ineens super dik wit snot kwam

Gelijk antwoord op mijn vraag :D

Mijn merrie krijgt het nu ook nadat ze maandag een aanval had.
Begonnen met 2x per dag 3 ampulles. Woensdagavond over gegaan na 2x per dag ampulles. Ik heb nu nog 8 ampulles liggen.

Ga morgen weer de kliniek verder. Hoe nu verder.

Ze doet het er wel echt goed op. Dus weet niet of ik dat kan blijven geven of echt als kuur bedoeld is.
En of er een makkelijke / goedkopere manier is om aan te komen. De kliniek heeft het nu voor me besteld maar duurt best lang voor het binnen is en ik schrok een beetje van de prijs.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:39

Fangio schreef:
felicity schreef:

Ja ik

Hoe gebruik jij het? Ook als kuur of preventief en hoe kom je eraan?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:26

felicity schreef:
Hoe gebruik jij het? Ook als kuur of preventief en hoe kom je eraan?

Ik heb het vorig jaar gebruikt, enkele maanden lang via mn flexineb. Telkens als ik afbouwde begon het hoesten echter weer. Vandaar terug naar kliniek en verder gekeken. Inmiddels is de mijne door een andere behandeling praktisch van het hoesten af.
Flixotide is een locale cortico, vandaar dat het vaak beter werkt dan orale prednisone bij hoesters. Er is ook minder kans op hoefbevangenheid dan oraal. Maar om preventief te gebruiken zou ik absoluut afraden.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:09

Goedemiddag,

Ik kom mij hier melden. Mijn shetland pony heeft sinds eind maart plotselinge ernstige benauwdheidsklachten. Hij heeft het in zijn achterste luchtwegen.
Hij is al in behandelding door de dierenarts.

Het begon met zo nu en dan een flinke droge hoest en kort erna weer ok maar nooit met slijm. Werd steeds erger en erger, hij stond op een gegeven moment met een ademhaling van 34 pm.
Hij heeft al enkele jaren een vernauwde luchtpijp, waar die met hoge inspanning last van heeft, maar ook weer snel wegtrekt, waar die nooit by hoestte.

We zijn op 31/03 begonnen met prednison kuur en ventipulmin heeft die 14 dagen gehad. 14/04 is de DA weer langs geweest ter controle en toen was ze ademhaling 16pm.
Dat is een ruime week goed gegaan, vanaf 23/04 ging het weer bergafwaarts.
26 en 27/04 heeft die 2 prikken (repidexon) gehad omdat die zwaar benauwd stond.
28/04 weer begonnen met prednison en ventipulmin voor 12 dagen.
Zondag avond kreeg die ondanks de kuur toch weer een aanval met ademhaling van 32pm.
Heeft die weer een prik gehad en de dag erna weer. Gelukkig sloeg die goed aan want de DA gaf wel aan als dit zo blijft, is het geen paardwaardig leven meer.

Hij staat al 24/07 buiten en het hooi word nat gemaakt. Wel staan er sinds begin feb, kippen bij hem.
Gisteren hebben we hem verplaats naar zijn oude plek, met de hoop dat dit beter gaat.

Denk/hoop dat het door de kippen komt, hebben meer mensen paarden die daar op reageren?
DA heeft voorgesteld om na deze kuur over te gaan op Aservo, hoe zijn hier de ervaringen mee?
En later ook een allergietest te doen.

Flexineb zal voor hem niet werken omdat dit niet in de achterste luchtwegen zou komen.

Groetjes Lisanne

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:53

Paarden kunnen reageren op kippen die zorgen voor fijn stof, ik hoop dat je het hoesten onder controle krijgt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:00

Lisanne_ schreef:
Denk/hoop dat het door de kippen komt, hebben meer mensen paarden die daar op reageren?
DA heeft voorgesteld om na deze kuur over te gaan op Aservo, hoe zijn hier de ervaringen mee?

Flexineb zal voor hem niet werken omdat dit niet in de achterste luchtwegen zou komen.

Groetjes Lisanne

Kippen (of andere vogels) kunnen idd klachten veroorzaken. De flexineb komt zelf niet tot in de achterste luchtwegen :+ maar dat wat je ermee vernevelt wél hoor! Telkens maar die medicatie in je pony, waardoor de symptomen even verdwijnen maar verder niet, doet ook meer kwaad dan goed uiteindelijk.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:28

Lisanne_ schreef:
Goedemiddag,

Ik kom mij hier melden. Mijn shetland pony heeft sinds eind maart plotselinge ernstige benauwdheidsklachten. Hij heeft het in zijn achterste luchtwegen.
Hij is al in behandelding door de dierenarts.

Het begon met zo nu en dan een flinke droge hoest en kort erna weer ok maar nooit met slijm. Werd steeds erger en erger, hij stond op een gegeven moment met een ademhaling van 34 pm.
Hij heeft al enkele jaren een vernauwde luchtpijp, waar die met hoge inspanning last van heeft, maar ook weer snel wegtrekt, waar die nooit by hoestte.

We zijn op 31/03 begonnen met prednison kuur en ventipulmin heeft die 14 dagen gehad. 14/04 is de DA weer langs geweest ter controle en toen was ze ademhaling 16pm.
Dat is een ruime week goed gegaan, vanaf 23/04 ging het weer bergafwaarts.
26 en 27/04 heeft die 2 prikken (repidexon) gehad omdat die zwaar benauwd stond.
28/04 weer begonnen met prednison en ventipulmin voor 12 dagen.
Zondag avond kreeg die ondanks de kuur toch weer een aanval met ademhaling van 32pm.
Heeft die weer een prik gehad en de dag erna weer. Gelukkig sloeg die goed aan want de DA gaf wel aan als dit zo blijft, is het geen paardwaardig leven meer.

Hij staat al 24/07 buiten en het hooi word nat gemaakt. Wel staan er sinds begin feb, kippen bij hem.
Gisteren hebben we hem verplaats naar zijn oude plek, met de hoop dat dit beter gaat.

Groetjes Lisanne

Je kunt evt een bronchoscopie laten doen. Dan weet je wat de oorzaak doen. Constant medicatie geven zou ik zelf ook niet doen. Vorig jaar heeft onze pony ook prednison, Sputolysin en twee kuren Ventipulmin gehad maar het helpt maar tijdelijk en het hoesten komt snel weer terug. Pas besloten zelf de flexineb te kopen. Hij verbeterde er wel op maar nog niet genoeg naar mijn zin. Hij is net terug van een 10 daagse zouttherapie bij Equisana. Hij is er zo van opgeknapt, niet meer benauwd, geen wijde neusgaten meer hoesten is nog zeer minimaal. De zouttherapie werkt nog weken door en elke week zou hij verder moeten verbeteren. Ik ben zo blij dat we deze keuze hebben gemaakt. Zelf vernevel ik nu nog steeds zout via de flexineb. Nu afwachten hoe lang hij klachtenvrij blijft. In ieder geval nu geen benauwd paard meer en dat zonder al die zware medicijnen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:44

Hier geen wit slijm/snot meer en ook niet meer zo erg horen hoesten, ook niet tijdens het rijden, alleen heel af en toe een verdwaalde kuch. Die ook niet meer zo diep klinkt, gelukkig! Vanochtend de laatste zakjes equimucin gegeven. Tot zaterdag moeten we nog doorgaan met respulmin. Tot zover ben ik tevreden hoe ze erop reageert. Denk dat het weer ook wel gedeeltelijk meespeelt. Wel ben ik een beetje bang dat het weer erger wordt als ik stop, vooral door wat ik gelezen heb.

Ik twijfel nog om een mensen vernevelaar aan te schaffen, zodat ik haar na deze kuur kan blijven ondersteunen met zoutoplossing. Of een supplement te geven dat haar kan helpen. Ik heb fenegriek staan, maar volgens mij verzacht dat de keel alleen maar, maar helpt het bijvoorbeeld niet echt om te voorkomen dat ze geen overmatig slijm aanmaakt oid.