ze heeft altijd wel iets geschuurd zo lang ik haar ken. Altijd iets aan de staart, maar dat was rond de 4 weken zo, dus weet ik aan hengstigheid. Kon niet volgens de DA, maar er was een duidelijk patroon.
Vanaf eind augustus wdit jaar werd het heviger, en de manen en staart zijn de echte schuurplekken. Het word nu, nu het frisser word iets beter.
DE DA zei dat het wel dé plekken waren voor ZE. Ze heeft geen beestjes, voer was nie veranderd enz.
Dus ik ''behandel'' haar nu als ZE pony, boett op, voer aanpassen, geen extra suikers enz. Kijken hoe dit uit pakt.
ok, zo te horen heb je zelf al 1 en ander ondernomen.
Mocht ze nou niet hierop reageren, dan zou het dus wel kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is.
Ben erg benieuwd hoe ze het volgend jaar gaat doen dan!
line18
Geplaatst: 17-11-10 13:43
bij de mijne gaat het op het moment redelijk goed. ze heeft nog steeds een heel klein beetje jeuk in haar manen. helaas groeit het stukje dat er is uitgevallen dit jaar niet echt snel terug. en ook daar had ze blijkbaar jeuk en is het nu korter.
ik ga nu bijna naar de wei vertrekken, het is hier onder de 10 graden dus hopelijk geen manen verloren, maar dat zien we wel zeker
Ben nu al op van de zenuwen om straks een manenloos paard terug te vinden, maar gelukkig is zij op 1 plaats na nooit een intensieve schuurder geweest. Deken wordt dit weekend gewassen en genaaid en klaargelegd voor volgend jaar 1 maart gaat de deken weer op dus ze heeft 3.5 maand zonder deken te gaan.
Zita krijgt ondertussen 500gr pavo nature's best, ik ga eens kijken dit weekend wat er in die Quattro van Mijten zit
Toevallig Nederlanders die een paardenvoederzaak in België willen opstarten voor eczemers? Dat kan hier een goudmijn worden
ellepel
Geplaatst: 17-11-10 15:19
is er daar zo weinig te krijgen dan?
hier in het noorden zo dat er maar een paar merken goed te krijgen zijn,voor de meeste moet je dus echt een flink eind rijden
Ik zit te denken om bij mijn paard de onderste puntjes van de manen te knippen, zodat ze over het geheel dan wat dikker zijn
Sanet
Geplaatst: 17-11-10 18:12
Ell_en schreef:
Ik zit te denken om bij mijn paard de onderste puntjes van de manen te knippen, zodat ze over het geheel dan wat dikker zijn
Gewoon doen, heb ik ook gedaan steeds. En het is nu heel mooi vol onderin. Ik hou nu even op denk ik met knippen. Dan laat ik het groeien tot op het puntje van het schouderblad en dan houden we het tot aan daar Mooie lengte, meer hoeft niet
ellepel
Geplaatst: 17-11-10 18:13
heb ik ook steeds gedaan hoor, het onderste stukje geknipt zodat het wat voller lijkt
ik ga Zita's manen ook maar eens bijtrimmen, ze zijn enorm lang, maar onderaan zo dun dat het toch 10cm is dat eigelijk stiekem niet mee kan tellen haha
@ellepel: hier vindt je enkel mijten (bepaalde soorten dan), cavalor en pavo. Al de rest kan je op je buik schrijven Mastrall (of hoe was het ook alweer?) is de dichtsbijzijnde leveraar 120km rijden. Aangezien er maar 2 zakken in mijn auto geraken is dat dus belachelijk ver
Hoeveel knippen jullie dan? Alleen punten of? ik vind het moeilijk.
Mi_Amore
Geplaatst: 17-11-10 20:00
hier zal er her en der toch gemakkelijk 10cm afgaan :'(
zo zie je het duidelijk waarom
carien13
Geplaatst: 17-11-10 20:00
is er geen haargroei middel Van mij begint nu aan te groeien maar gaat me niet snel genoeg
Sanet
Geplaatst: 17-11-10 20:17
Mijn foto album ligt plat, maar ik heb ook regelmatig stukken eraf geknipt hoor, want dat van Sybrich was ook heel ongelijk (voor tegen de 50cm en achter echt pliekjes). Het haar wordt veel mooier en voller en sterker als het onderin wat voller is. Dat scheelt echt een hele hoop..
@carien13: Gewoon aan de manen trekken doe ik ook altijd, groeiiiii... Maar serieus, er zijn mensen die beweren dat koud water op de manenkam en het masseren van de manenkam op zn minst de bloedsomloop stimuleert en daarmee dus de haarwortelzakjes ook activeert.. maar of het haar daar nu echt sneller van gaat groeien??
ik geloof dat de jeuk bij mijn poownie met de temp. van nu, ook minder word. Fijn voor haar, minder fijn voor mij, nou ja, ik weet dan wel wat het is, maar of je daar blij van word,haha.
Zouden jullie, als het erg erg zou zijn bij de pony, de overweging, verkopen naar de kust in overweging nemen? Niet dat ik dat wil hoor, maar was zo eens benieuwd
ik heb mijn proef verpakking van derven binnen. het ruikt gewoon naar stockholmer teer. dus als je dat zou verdunnen met gewone olie zou je dan niet hetzelfde krijgen. volgens mijn staleigenaar is stockholmer teer ook medicinaal.
mieske
Geplaatst: 17-11-10 21:56
Veel schilfers en nu nog schuren.. Hoort dat ook bij ZE ? Ik heb zelf al eerder een eczemer gehad, maar kan mij niet herinneren dat hij zoveel dikke witte schilfers in de staart had. Het zit over de gehele staartwortel..
Zelf dacht ik ook nog aan dat de talgklieren niet goed zijn werk doen ?
Dat kan ook komen door de winterwacht die aan doorkomen is en het genezen van de huid. Als ze er echter ook jeuk bij hebben zou ik het even goed in de gaten houden, want schimmel of parasieten kan natuurlijk ook oorzaak zijn.
Karev, ik zou dat zeker bij een erge exzemer in overweging nemen, maar dan moet het paard wel direct aan de kust staan. Enkele km er vanaf is vaak al niet eens genoeg. Ik zou in dat geval voor welzijn paard kiezen en niet voor mijzelf. Gelukkig zijn er goede dekens en middelen op de markt waardoor dat vaak niet nodig is.
_CS_
Geplaatst: 18-11-10 14:17
Hier ook weer veel schilfers, is de tijd van het jaar er weer voor. De huid hier is super gezond, en kent 2 'vernieuwing'sfases, en wel in het voorjaar en het najaar.
Die losse schilfertjes kunnen op zichzelf ook kriebels/jeuk veroorzaken.
Ik behandel het altijd even met een kuurtje klitwortel van een weekje, en dan is de nieuwe huid alweer goed zichtbaar en is het schilferen echt weg.