[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:46

ja, wordt er onderhand wel gek van.
Ben op zoek naar een voeder zonder maïs trouwens.
Bij vorige eigenaar kreeg ze bijna elke dag maïs (soms in grote hoeveelheden) en nu krijgt ze dat dus niet meer zoveel, alleen zit het nog wel in het voer (alleen krijgt ze veel minder binnen)

Wil eens kijken of ze misschien te heftig reageert op maïs (ook omdat ze nogal een beste buik heeft ghihi) maja, er zijn maar weinig voeders zonder maïs ben ik al achter.
Bij de test bij josefine bleek ook dat ze erg gevoelig is voor eiwit. maja maïs scoort met eiwit weer stuk lager als bijvoorbeeld haver/gerst e.d.

Kan een paard ook rijst eten trouwens? En is dit goed voor ze? Vroeg ik me wel af namelijk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:49

bietenpulp met zemelen? :)

balen dat ze zo vervelend reageert op de deken opeens.. denk je een oplossing te hebben..

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:49

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:56

hmm in je link staat niet echt of het nou wel of geen kwaad kan. Nog niets wijzer dus. Mijn miep heeft ook aanleg voor een maatje meer, dus ook daar moet ik mee uitkijken. Maïs zet ook behoorlijk aan.

pfff, pfff, pffff......................
Al dat nadenken is niet goed voor me.

Weet ook al wel dat shadow niet erg fijn reageert op luzerne.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:06

Nee, heb het ook doorgelezen. Stond wel in van iemand die harde rijst voerde om het dier aan te laten komen.
Dan zou je dus weer denken dat het niet goed zou zijn.
Weet wel dat we bij diarree van de hond rijst koken en voeren.
Ook is de labrador veel te dik en hij krijgt sperziebonen.
Nu weet ik wel dat sommige honden weer een allergische reactie op rijst kunnen vertonen..
Heb morgen een afspraak met een goede vriend van mij, hij is DA, zal als ik het niet vergeet eens aan hem vragen wat nu de eigenschap precies is van rijst, hopelijk weet hij ook iets mbt paarden, maar hij heeft meer wat met katten en honden, haha.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:16

haha, ja dat verhaal ken ik ook van de honden met rijst en bonen.

Het liefst gooi ik de maïs uit mijn voer, maja om nou zo'n hele zak maïs vrij te gaan zitten maken (ben ik een hele dag bezig, wordt ik kierewiet)

Heb het trouwens nooit zo erg op maïs gehad, weet niet waarom.

Heb even de waardes vergeleken met mijn vorige voer (subli granenmix) met bijvoorbeeld slobber (de opwekker voor de vertering zoals ze dat zeggen) eiwit ligt veel hoger, en er zit minder in als bijv. de granenmix. Die zou ik kiezen vanwege de meerderheid van vitamines. Slobber hoort daarentegen juist ook goed te zijn, omdat het als opkikker moet werken.

Help!!!!!!! Is Tug nog In Tha House??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 05:59

carol:
http://www.webohorseproducts.be/

er bestaan wel voeders op basis van rijst voor paarden :j
is hier alleen nog niet zo bekend.
wat voor merk geef je nu carol?

tug:
die kampferspiritus bevat dus wel alcohol he, ik kon het zo gauw niet vinden.
dat prikt idd best snel op plekjes

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:43

een andere naam voor alcohol is spiritus ketonatus, meestal afgekort tot spiritus, huishoudspiritus bevat een stof om mensen te weerhouden het als borrel te nuttigen, met toevoeging is het een goedkoop product voor schoonmaakkarweitjes, op de huid kies je meestal voor verdunde medicinale spiritus die vaak van oorsprong tot 96% alcohol kan bevatten, alcohol is ontvlambaar in de buurt van vuur, dus niet roken als je iets met alcohol op je paard smeert !

door de alcohol is spiritus ook ontsmettend in lichte mate, jodium, eigenlijk jodiumtinctuur is een ander product dat uit een oplossing van jood in alcohol bestaat, de jood is een betere ontsmetter dan de alcohol alleen. ook daar gebruik je dus meestal een iets andere benaming jood en jodium zijn eigenlijk dezelfde naam voor een stof, jood de nederlandse en jodium is de meer wetenschappelijke benaming, betadine is gemaakt met povidonjood en heeft niet de prikkende effecten van gewone jodiumtinctuur, kun je ook kopen gewoon bij apotheek of dierenarts en dan in 6 of 12 %, maar meestal is een paard al vertrokken als de eerste druppel in een wondje terechtkomt.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:53

Vanmorgen in de Telegraaf bij 'mijn nieuwsfoto' een paard met eczeemdeken.
Met als tekst: 'op wandeling kwamen wij een paard met boerka tegen' :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:08

zag ik ook staan in de telegraaf.
gisterenavond droog aangekomen op menles,heerlijk gelest en weer droog thuis gekomen.
nu flink oefenen voor maandag (clubkampioenschap) ja ja ga dan ook vaardigheid proberen....vraag wel of ze de puntentelling anders doen : wie de MEESTE pionnen omrijd! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:55

Stond er ook nog uitleg bij, bij het stuk in de telegraaf?
Zou wel fijn zijn; al die onwetende mensen die zulke paarden tegenkomen en ze zielig vinden ....
Heb er al over nagedacht om op mijn hek een briefje met uitleg te hangen.
3 van de 5 paarden hier lopen er ingepakt bij en vorig jaar dus ook nog met graaskorf om en vliegenmaskers whahaha!
Echt mensen weten er niets vanaf. Liep eentje met graaskorf en verder bloot, vraagt een vrouw die de hond uitlaat; oh dat is zeker tegen de vliegen?
Ja mevrouw, anders vliegen ze zijn mond in? :Y)

(dat zei ik dus niet he, ik gaf keurig uitleg :) )

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:22

nee, alleen iemand die een paard met boerka tegen kwam.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:15

Ellepel: ik ben van een mix van granen/zonder naar pavo natures best gegaan. Dit voer ik nu nog steeds, ben er alleen niet zo heel tevreden over eigenlijk.

Heb contact gehad met subli, zij vertelden mij dat de ponybrok zeer weinig maïs bevatte en ook niet erg veel zetmeel en suikers bevatte vergeleken met andere broksoorten.
De basisbrok zit geen maïs.

Basisbrok heb ik ook een tijd gegeven overigens. Alleen op aanraden van josefien ben ik toen overgegaan op de granen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:20

opisop_shop schreef:
Stond er ook nog uitleg bij, bij het stuk in de telegraaf?

Nee, het is gewoon zo'n stukje dat mensen hun 'eigen' nieuwsfoto met een stukje tekst op kunnen sturen.
Net zoiets als een ingezonden brief dus niet iets waar de krant zelf op reageert.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:59

Citaat:
Overigens wordt mijn pony steeds nukkiger met de deken. Oren in de nek en bijtpogingen. Alsof ze hem niet meer wil ofzo.
Nou ja, we zullen het gaan zien, het is gewoon afwachten nu.

die van mij gaat juist heel gewillig staan met haar hoofd laag en werkt enorm mee. ze vind het een verademing volgens mij als de deken om is. ik zou even kijken of hij wel goed past...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:15

Nog even een vraagje...
Ik las ergens dat zomereczeem en het schuren daarvan ook een harde manenkam met rimpels veroorzaakt.

Ik wist wel dat insulineresistentie voor een harde manenkam zorgt, maar niet dat het ook door schuren wordt veroorzaakt?

Weet iemand hier iets meer vanaf?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:35

Hoe ontstaat dat dan en hoe weet je of je paard dat heeft?
Heb Storm en Wisse niet laten testen op eczeem maar ga er gewoon vanuit dat ze dat hebben.
Bij Storm ging ik er al vanuit aangezien zijn moeder ook eczeem heeft. En bij wisse is het mij verteld maar volgens mij ook niet vastgesteld door een DA.
Bij Darren destijds wel.

Ik heb voor Wisse een halsband gekocht, vond ik wat gemakkelijekr met aan en uittrekken van de deken.
Aangezien wij op de wij poetsen enz wil hij anders zonder halster nog weleens weglopen naar het hoge gras en met een halster vind ik het zo'n geklooi omdat hij ook een hoofdkap omheeft.
Heb hem vandaag voor het eerst gebruikt en vind het wel heel handig eigenlijk!
Kan ook met hoofdstel omdoen gewoon vast blijven staan, ideaal :)
Hij is het bij zijn vorige eigenaar gewend, ik heb die van mij nooit met halster om de hals vastgezet ofzo, vind ik veel te eng.
Maar met Wisse toch wel handig, zeker aangezien hij een stuk groter is :)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:13

carol.
die ponybrok van subli is inderdaad een heel goed voer.
op zich heel geschikt als je wel een brok wilt geven ,zit niet al te veel rommel in en wel veel vitamine.
ik houd het eerst bij de equiral structuurmix,geloof dat ap het daar wel goed op doet.

die nature's best heb ik ook gehad, 1 zak,maar ik wilde toch een ander voer met andere vitamine samenstelling.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:07

Heb net de dierenarts hier gehad. Billy heeft inderdaad staart en maan eczeem en zijn harde nek met rimpels komen daar vanaf. Hij had verder helemaal geen kenmerken van insulineresistentie, was wel wat vol, maar niet echt te dik in die zin dat het slecht was voor de gezondheid. Onze wei is een natuurwei, dus geen grasland en volgens de dierenarts prima geschikt voor de shetten.
Hij heeft een paardenkliniek en heeft veel kennis van zaken. Legde ook alles erg goed uit.

Hij adviseerde overigens switch (een middel hier tegen die knutten) wat ik dan 1 keer per week op manenkam en staart moest doen en een eczeemdeken. Dat was het enige wat echt effectief was, zei hij.
Spuiten, medicatie ed had eigenlijk nooit het beoogde effect.

Verder was het wel goed dat de pony's in beweging werden gezet, zodat ze niet dikker werden.

Toch een opluchting wat het insulineverhaal betreft.. ik maak me te snel druk
Minder leuk van die eczeem, maar eigenlijk wist ik het wel....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:21

Ziet er goed uit die halsband! Helemaal in jouw geval, in de wei en hoofdkap.

Ellepel: ja nou ik heb tot nu toe gehad het volgende:
- basisbrok
- granenmix
- subli zonder
- natures best

Stalgenootje heeft een pony met insuline-resistentie. Zij voert nu iets van st. hippolyt. Heb het voer even gevoeld, bekeken, bestudeerd en geroken. Op zich prima voer, maar toch veel lucerne (reageert shadow redelijk op) dus is ook niet wat.

Als ik terug ga denken (even heel diep graven).
Sorry voor het hele verhaal, maar dan wordt wel 1 en ander duidelijk.
Toen Shadow niks kreeg, was ze tonnetje rond en verkeerde in slechte conditie.
Toen ben ik haar basisbrok bij gaan geven. Hierdoor veranderde ze heel erg. zomereczeem werd zelfs minder (ondanks alle extra's)
Toen ben ik door Josefien aangewezen op de granenmix van subli. Had toen een heel schema van haar meegekregen. Dus ik over op de granenmix. Veranderde eigenlijk maar weinig. Ben toen in overleg met Josefien de granenmix gaan combineren met de subli zonder.
Op zich deed Shadow het daar redelijk goed op, alleen de toevoegingen in de zonder was ik niet echt blij mee. Shadow was altijd super rustig. Zomereczeem was nog steeds aanwezig, ondanks vermindering in suikers, en zelfs met deken.
Omdat Josefien testte dat shadow erg op eiwit reageert ben ik maar eens overgegaan op de nature's best.
Shadow's eczeem is nu zo goed als weg (wel in combinatie met deken, durf eigenlijk niet zonder deken te laten)

Bij de vorige eigenaar stond shadow in de winter op groot stuk land (wel kort), in de zomer op heel schraal land (groeide bijna niets, werd ook niet bemest). De overgangsperiode van winter naar zomerweide, werd er wel op de grote weide bemest met koeienmest. Hier stond zij dan nog enige tijd lang op. Daar kreeg zij koeienkuil in combinatie met bovengenoemde voeders, + vaak snijmaïs bijgevoerd.
(Sorry, ik had toen niet veel keuzes qua kuil/hooi e.d.). Weide grenzend aan groot bos. Kreeg drainage toegediend als kuur.

Nu op de nieuwe stal (en mijn eigen dier haha) is het land bemest met varkensmest, krijgt zij nature's best, gaat in de nachten op stal, en krijgt hier ook kuil van eigen land. Om de zoveel tijd worden ze van de weides verwisseld. De weides waar ze in staat zijn niet van groot formaat, maar de pensionhouder heeft al zijn land opgesplitst in kleinere stukken, zodat verweiden ook makkelijker is. Bos in de buurt, maar niet grenzend aan stal. kreeg drainage ruim 3 maand toegediend.

Conclusie tot nu toe is dus:
- De weides liggen gunstiger.
- Het eiwit gehalte in haar voer is behoorlijk omlaag gegaan.
- Ze krijg minder maïs binnen dan voorheen.

Het moet alleen nog uitwijzen wat ze nu gaat doen zonder drainage.

Zo, dat was een heel verhaal, haha, sorry

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:26

heb je het even weer op een rij wat je allemaal gedaan hebt he.
ben ook wel benieuwd hoe het blijft gaan zonder de drainage.

appie staat nu echt maar 1 a 2 uur in het gras,daarnaast op hooi en een halfje muesli met vitaminepoeder.
en hij blijft me echt veel te dik...
baal er wel een beetje van,we rijden nu wel meer maar gaat me nog niet hard genoeg eigenlijk.
ook heeft hij toch een wat dikke manenkam en ik zag vanmiddag een plekje op zijn hals zitten.

liljebo:
insulineresistentie hebben ze niet zomaar hoor,word tegenwoordig wel erg snel geroepen.
maar denk dat meerendeel al gigantisch opknapt als ze afvallen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:36

Shadow is inderdaad ook erg afgevallen de laatste jaren. Heeft alleen nog steeds een wat bolle buik (geen vet, want ribben zijn zichtbaar) ze staat momenteel weer even stil.
Heeft 2 jaar stil gestaan, had het weer opgepakt, maar door omstandigheden staat ze nu dus weer even stil.
Maar die buik blijft toch, heeft ze altijd gehad.

Shadow gaat rond 8 á 9 uur de wei op en komt er tegen 8 uur half 9 weer af.

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:43

wou me even in dit topic mengen, heb namelijk een fjordje met ernstige eczeem, nog niet bij staart en manen maar bij de koker.
maar aangezien ik geen zin hebn om 215 paginas door te lezen:
is er hier ook iemand waarvan de pony zo'n last heeft van jeuk aan de koker. de mijne bijt hem namelijk helemaal kapot.
ik was nou 2 tot 3 keer per week met betadine shampoo, daarna doe ik betadine zalf er op en dode zee zout gel, anti-bijt en anti-mug, steeds als het weer mooi geneest bijt ie het weer open.. := wanhoop is nabij.
iemand stille hints..??

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:58

Carol, heb het net nog even snel nagevraagd voor je, maar we hadden haast, maar rijst als voer is niet voor paarden, tenzij het idd in het voer verwerkt zit, maar er waren genoeg specifieke voeders voor paarden met een allergie..
Hmm, niet echt een bevredigend antwoord, dus toch nog even zoeken naar het hoe en waarom.
Het zou iig niet een advies van de kliniek zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:03

rijst bevat weinig eiwit, vandaar mijn vraag. bedankt dat je het even voor me gevraagd hebt. Was eigenlijk niet van plan om mijn pony rijst te geven haha.