Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:16

@ Fargo: Eén ding is zeker de ECIR groep is het er helemaal mee eens dat je niet cold turkey moet stoppen met pergolide - een hoeraatje voor jou *\o/*

Edit: Met nog een aanvulling van ECIR: om het paard door de 'moeilijke periode' ( pergolide veil) heen te helpen wordt APF aangeraden ( zie Pardoes Aurora website) (NB: niet de APF Pro)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:22

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:21

:D Ik heb in Fargo nog het meest vertrouwen...nog meer dan in mijn dierenarts :j

Pablo vanochtend...hij laat zowaar wat haartjes los *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

ik ben redelijk tevreden hoe hij eruit ziet eigenlijk.Voor een 26 jarige met IR en cushing ;)
Hij is ook niet sloom,maar juist wakker.

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:33

Er zou iets meer vet op mogen maar met 26 jaar én cushing én IR.. denk dat je dan wel tevreden mag zijn. :j

Max verhaart niet en zijn thermoregulatie is nog steeds echt bagger. 's Avonds voelt hij echt warm aan.

Wel heb ik hem van het weekend deels geschoren.

Voor:
Afbeelding

Tijdens:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hou het scheerapparaat nog 2 weken, denk dat ik hem dan nog een stuk verder scheer, want hij heeft het nog warm. Gelukkig niet meer zo nat als hij steeds was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:37

och wat een schatje <3
Het werkt wel volgens mij zo een 'tochtstrip'
Je ziet pas hoe dik zijn vacht is nu je een baantje geschoren hebt.

Pablo mag niet dikker worden dan dit....zoals hij nu is is het net aan.Dikker geeft problemen.
En dat is verrekte moeilijk ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:45

Geerke, thanks for the compliment :o
Pablo ziet er goed uit! Hij glanst helemaal joh! Dikker moet niet, het is een ouder paard en hij moet het ook allemaal meeslepen. Prima zo toch?!

Wat is Max een lieverdje! Wat krijgt Max op dit moment? Misschien nog een idee om hem ter ondersteuning ook Provarium Breeding te geven?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:58

Ik dacht op de foto zijn ribbetjes een beetje te zien maar dat vertekent dus iets.

Max krijgt 0,75 mg pergolide.
Wat zou Provarium Breeding voor hem extra doen? :) En waar kan je dat kopen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:10

Provarium Breeding bestaat uit een kruid met de zelfde soort werking als pergolide, het helpt de (verstoorde) hormoonhuishouding op orde stellen. Vooral paarden met beginnende cushings hebben er veel baat bij. Ik heb ooit onderzoek (jaren terug) gelezen dat het geven van een beetje van dat kruid, ondersteunend kan werken. Willy krijgt dus allebei vanaf het begin dat we hem behandelen.
Ik ken(de) een shetlander met cushing die na het geven van provarium breeding heel goed ging verharen en snel verbeterde qua uitstraling (hij had vieze ogen e.d. en die werden weer mooi schoon en helder, etc). En daar moest ik aan denken toen ik Max zag.

Provarium Breeding is van de Groene Os en kan je o.a. bij de Paardendrogist kopen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-03-12 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:12

_Roosmarijn_ schreef:
Ik dacht op de foto zijn ribbetjes een beetje te zien maar dat vertekent dus iets.

Max krijgt 0,75 mg pergolide.
Wat zou Provarium Breeding voor hem extra doen? :) En waar kan je dat kopen?

Ik denk dat dat slagen in zijn haar zijn, maar zelfs dan als het wel zijn ribben zijn, zie ik geen probleem. Hij glanst en heeft een goede uitstraling. Oude (mensen)-omaatjes/opaatjes moeten ook niet (te) dik zijn, oude paarden (en honden haha) ook niet.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:58

Nee, dat ben ik zeker met je eens!

Ik heb eens zitten kijken naar dat Povarium Breeding. Is niet eens zo duur.
Maar er staat: "voor merries die tijdens de hengstigheid moeilijk te hanteren zijn en voor merries die slecht hengstig worden. Ook geschikt voor hengsten en ruinen die last hebben van hun hormonen!" Maar het werk dus ook voor de hormonen die van slag zijn bij cushing?

En er staat 1 maatschepje per dag, maar het gaat natuurlijk wel om een shet. Moet ik dan minder voeren?
Of kan je niet te snel te veel voeren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:16

Het is niet zo'n heel groot schepje, ik zou er niet zo bang voor zijn, maar je zou het altijd even kunnen overleggen met bijv de Paardendrogist.
Cushings is een ouderdoms en hormonaal probleem (vergelijkbaar met een overgangs-probleem bij mensen). Vrouwen in de overgang gebruikten vroeger (en nu ook nog wel) dit kruid om de boel weer op orde/dan wel rustig te krijgen.
Maar het wordt dus ook bij merries ingezet die erg hormonaal in disbalans zijn, maar in de hele wereld wordt het ook ingezet bij cushing paarden ter ondersteuning. Maar dit kruid wordt bijvoorbeeld ook aan hengsten gegeven die erreg hengst zijn of aan ruinen die denken dat ze nog hengst zijn. Kortom allemaal paarden die hormonaal in disbalans zijn en cushing paarden zijn ook hormonaal nog al uit de pas door de overproductie van cortisol.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:45

Oke! Nou ik ga het denk ik gewoon bestellen, proberen kan nooit kwaad. baat het niet dan schaad het niet.
Zijn er nog andere middelen die hem zouden kunnen helpen met verharen? Lijnzaad krijgt hij over een tijdje waarschijnlijk wel maar doet niet veel voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:24

Ik moet ook maar eens gaan kijken naar de PB, kan geen kwaad in ieder geval.
Is gewoon bij de paardendrogist te verkrijgen neem ik aan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:27

@ roosmarijn: een kuur sedochol/ecuchol. Dit is om de lever te ontgiften en beter door de rui te komen. De lever van cushing paarden zou het zowieso hard te verduren krijgen (door de terugval in spieren), waardoor zo'n kuur geen overbodige luxe zou zijn...

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:31

En hoe kom je aan zo'n kuur?

Ik ga zo PB bestellen, valt te proberen. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:33

ik haal het gewoon bij de apotheek. ik geloof dat sommige webshops het ook wel hebben. zijn flessen van 50ml en je geeft dagelijks ongeveer 10ml/100kg levend gewicht gedurende 7-10 dagen... (ik geef gewoon1 fles voor mijn paard en die weegt tussen 400-450kg)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:42

Ik ben even in overleg met de eigenaresse van Max. Maar ik wil eerst dat provarium breeding proberen want dat verharen is me grootste zorg. En ik ben ook in overleg voor een vitamine spuit ivm de heersende Rhino wil ik de weerstand even een duwtje in de goede richting geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:47

Extra vitamines zijn ook best fijn voor het verharen en natuurlijk voor de algehele weerstand.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:52

Ja precies en kwaad kan het sowieso niet. Het overschot aan vitamines plast een paard gewoon weer uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:28

In "ons" centrale topic over hoefbevangenheid, meldde onze medeschrijfster Wuswa een interessant artikel:
Citaat:
Er staat een interessant artikel in "De Hoef' nr 154: "Het herkennen, behandelen en voorkomen van hormoongebonden hoefbevangenheid". Ik zal het scannnen en wie belangstelling heeft moet mij even hun mailadres pb-en.

In dit artikel wordt veel aandacht besteed aan hormoongebonden ziekten zoals Cushing - met talloze aanwijzingen hoe de symptomen te herkennen.
Wuswa heeft het artikel gescand en als je haar een pb stuurt, is ze zo aardig om het je te sturen!

Heel interessant artikel, absoluut aan te raden het te lezen, ook als je nog niet met hoefbevangenheid te maken hebt gehad.
Hier de link: [BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3 ( bladzijde 46)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:16

Onze pony stond met haar voetje rechts voor op rust, manon heeft gelijk de hoefsmid gebeld en die kwam gelukkig twee uur later al. Scheen haar straal helemaal rot en super gevoelig te zijn, ijzers zijn er nu af, die heeft ze ivm haar artrose met een zooltje. Ze staat nu ingepakt nadat het shoon gesneden is. Zaterdag komt hij weer.

Hebben jullie paardjes hier door de cushing ook vaker last van?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:55

Nee, gelukkig niet

Illo krijgt nu anderhalve week Pink Senioren en hij heeft geen diarree meer gehad( dat had hij vaak, per baal hooi scheelde het). Hij heeft ook meer ernergie en voelt soepeler aan met rijden.
Er zitten buiten vitaminen ook kruiden, pre en proboiotica voor de darmflora, magnesium en kruiden in.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:54

Jannepauli ik heb een pb verzonden naar Wuswa voor de mail, super goed dat iedereen zo nuttige informatie wil delen!

Mijn zus heeft haar Cushing verdachte pony nu 10 dagen op de pergolide staan en liet vandaag zien dat de slag in het haar minder begint te worden.
We weten niet zo goed of we nu blij moeten zijn of niet.. ze staat af en toe gewoon te tandenknarsen van ellende en dat herken ik helemaal niet van mijn eigen paarden.
Deze heeft trouwens al heel lang last van terugkerende rotstraal, je kan haar stal zo droog houden als wat en toch blijft het terug komen.
Met een zooltje is het natuurlijk nog lastiger schoon te houden.

Mijn eigen paard gaat trouwens super!
Daar komt al een haar vanaf! :wow:
Ze laat gewoon een wit spoor achter als ze loopt. :D

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:44

barbaras schreef:
Onze pony stond met haar voetje rechts voor op rust, manon heeft gelijk de hoefsmid gebeld en die kwam gelukkig twee uur later al. Scheen haar straal helemaal rot en super gevoelig te zijn, ijzers zijn er nu af, die heeft ze ivm haar artrose met een zooltje. Ze staat nu ingepakt nadat het shoon gesneden is. Zaterdag komt hij weer.

Hebben jullie paardjes hier door de cushing ook vaker last van?

Jip, Indy heeft er soms last van. Ok even voor de duidelijkheid: 17 jaar geen problemen gehad aan zijn voeten. Sinds hij cushing heeft de ene zweer na de andere of rotstraal. Hoefsmid heeft een fijn goedje gegeven, dat zeer goed werkt tegen rotstraal. Maar moet zeggen dat hij het afgelopen jaar geen zweren meer heeft gehad. ( klopt af)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:03

Onze willy is echt al jaren gevoelig voor mok en rotstraal. Het gaat tegenwoordig weer heel goed. We hebben een super middeltje via het internet besteld, maar het is ook bij een DA bij ons in de buurt verkrijgbaar. Dit spul is sterk antibacterieel en het gat dat in de straal ontstaan is, wordt van binnenuit opgevuld en de straal wordt heel goed van kwaliteit. Sinds we dit gebruiken, is hij er veel beter aan toe en onze smid vindt het ook een super middel. Hij kende het ook . Hoofflex trush remedy. Je druppelt het in de hoef evt aantal keren per dag in de eerste week. Maar ook 1 keer per dag voldoet. Het ruikt een beetje naar uien/hachee als het zijn werk doet ;-) Maar daar kom je ook wel overheen.