ohw wacht,ik vind net dus een totaal ander bericht:
Citaat:
Het stuifmeel van de grassen en bomen zorgt voor de hooikoorts. Dit stuifmeel, ook wel "pollen" genoemd zorgt voor de (foutieve) afweerreactie van het lichaam. Stuifmeel komt overdag vrij en zweeft rond in de lucht. Bij warm, droog en winderig weer zijn zo de concentraties zeer hoog. De meeste mensen die hooikoorts hebben, reageren op de grassen, maar een minderheid reageert eveneens op het stuifmeel van bomen. Hoe kleiner het stuifmeel is van de boom of gras, hoe verder de pollen geraken en dus allergie kunnen veroorzaken. Zo kan je toch een allergie hebben voor bijvoorbeeld de berk, ondanks in de buurt totaal geen berk staat. Hooikoorts wordt uitsluitend veroorzaakt door levende planten (hooi is dood en geeft dus geen allergische reactie); niet enkel de graansoorten geven trouwens een allergische reactie, ook de meeste gazon- en weideplanten.
en misschien de reden waarom er nu nog geschud word:
Citaat:
De belangrijkste allergieverwekkende planten (grassenfamilie en bijvoet) hebben hun bloei beëindigd. De risicoperiode voor stuifmeelallergieën is dus voorbij. Ook het aantal allergieverwekkende schimmelsporen (Alternaria en Cladosporium) is laag. In de loop van de maanden september en oktober kunnen grote hoeveelheden schimmelsporen in de lucht voorkomen die afkomstig zijn van bos-en weidepaddestoelen; sommige soorten zouden allergieverwekkend zijn.
bron:
http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/ ... tingen.php
maris,ik zei al dat ik dacht dat het natte najaar kon zorgen voor meer schimmels in de lucht.
bij ons op de wei staan ook veel meer paddestoelen dan anders