[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:04

Even een vraagje hier over die monnikspeper, ik las ergens anders ook zwarte peper wat helpt bij cushing.
Is dit hetzelfde? En waar kan ik dat het goedkoopst kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:26

Nee zwarte peper geef je bij kurkuma om de opname daarvan te bevorderen. Dat heeft verder niets met elkaar te maken. En in de OP staan verschillende opties om aan producten te komen.

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:51

Vlek is nog steeds niet helemaal lekker en eet haar voer slecht. Doordat ze weer niet eet is ze weer aan de diarree. Vanmiddag de slobber van Agrobs gehaald (Grun Mash). Die vond ze toen zo lekker en knapte daar ook van op. Ze begon er net wel gelijk van te eten, maar eet niet echt door.
Ze heeft ook weer van die slaapmomenten dat ze echt een beetje weg is. Zit er over te denken om even tijdelijk weer naar een kwart pil ipv een halve

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:04

Hoe lang krijgt ze die halve dan al Setteli? Het zou zomaar kunnen hoor, dit in combinatie met het benauwde weer en de spanning van het wedstrijdje? Ik zeg maar wat hoor...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:10

Vlak nadat ik haar bloed had laten controleren. Zag in mijn onderschrift dat dat ongeveer 20 april moet zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:41

Tja ik vind het moeilijk inschatten hoor, dat kun jezelf denk ik het beste, maar ik zou toch ook rekening houden met de combi weer/spanning en tijdelijk verlagen heeft geloof ik de meeste paarden vaak wel goed gedaan, dacht ik.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:21

Hier geen race van de monnikspeper. Gelukkig maar dat zou zo'n bende worden bij mijn toch al rete vieze merie :o

Herkent 1 van jullie dit? Mijn merrie staat overdag nu uurtje of 6/7 op een kalere weide (niet groot stuk) Ze oogt zo opgeblazen aan het einde van de dag. Bolle ronde buik. Volgende morgen is dat weer weg. Iemand idee wat dat kan zijn? Heeft dat ergens mee te maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:36

Misschien vocht vasthouden. Door de regen van de afgelopen dagen kan het zijn dat het gras meer vocht bevat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:50

... of te rijk en te veel gras en daardoor gas in de darmen.
Oppassen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:47

Ik ben het zowaar weer eens met JP eens hoor dimple, zo een opgezette buik, klinkt als gas in de darmen...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:06

Nou daar lijkt het inderdaad ook op. En op deze stal valt het heel erg mee omdat ze dus minder lang al naar buiten gaan, maar het valt me de laatste dagen echt op dat ze op 'klappen' lijkt te staan.

Maar het landje waar ze op staat, bevat eigenlijk geen echt gras meer. Mag de naam niet hebben..........dat is het rare. Staat ze gewoon lucht te happen op dat korte gras of zo?

Bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik de weidegang maar rap terug zet naar 4 uurtjes.

JP, geen idee of je mijn vraag had gezien. Hoe gaat het met jouw paard nu? Slaat alles goed aan?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:48

ohjajoh6 schreef:
Furi schreef:
Indien een paard al eens hoefbevangen is geweest, dan zijn ze er gevoeliger voor. En is de kans groter, ook met de Prascend, als wanneer ze het nog nooit zijn geweest.
Wat ik hier ook gemerkt heb met meelezen, niet ieder paard is hetzelfde wat betreft symptomen.

Mijn merrie staat 24/7 op wei. Toegang tot de volle weides wordt gereguleerd en rustig opgebouwd, met name omdat de overige paarden te dik worden. Furi is gelukkig nooit hoefbevangen geweest en staat sinds enkele jaren 24/7 buiten, wat enigszins gewenning geeft.

Volgens mij zeg ik dat ook helemaal niet furi en over 1 kam scheren doe ik al helemaal niet met betrekking tot de symptomen, maar gelukkig dat setteli mij wel begreep en daar ging het tenslotte om...
En niet vervelend bedoeld maar jouw stelling klopt ook niet helemaal, want hb en cushing zijn wel degelijk aan elkaar gelinkt; een cushingpaard heeft dus wel verhoogde kans op hb en de prascend schijnt er ook goed bij te helpen, dat is ons toendertijd uitgelegd met die 2 online afleveringen over PPID, weten jullie nog?

Het was niet mijn bedoeling je ervan te betichten dat je alles over een kam scheert, dat was enkel een algemene conclusie van mij. Die niet persoonlijk bedoeld is!
En ja, ik weet dat er een verband is tussen hb en PPID, ik zeg alleen dat als ze eenmaal eens hoefbevangen zijn geweest (voordat ze PPID hadden bv), ze er gevoeliger voor zijn ONDANKS de Prascend. Dat is informatie die ik ook van dierenartsen heb vernomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:43

Prima hoor furi, maar als je mij specifiek quote, kan ik niet weten dat je dan alsnog algemene conclusie's trekt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:34

Vorige zaterdag is mijn allerbeste maatje overleden.
Ze is 35 jaar geworden.
Het was mooi - iets te persoonlijk om hier neer te schrijven - maar ik ben ook nog wel heel verdrietig.

In het vorige PPID topic heb ik een tijdje meegepraat toen bij Lola de diagnose werd gesteld.
Reden voor een berichtje hier is dat ik nu nog 59 pillen Prascend van 1 mg pergolide per stuk heb liggen.
(Op een pil na een vol doosje.)
Vervaldatum is januari 2015.
Netjes thuis bewaard in originele verpakking.
Wil iemand hier ze misschien nog overnemen? :)
Doosje was €115,= zeg voor €80,= ofzo?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 13-06-14 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:43

Sterkte Elanor. Y;(
Wel een hele mooie leeftijd, maar blijft altijd verdrietig.
Ik heb zelf pergolide, maar er is vast wel een liefhebber voor je pillen.

Vlek gaat weer iets beter. Ze had haar voer van gisteravond vanmorgen wel op en kwam ook wat vlotter de stal uit. Toen ik haar vanavond uit de wei haalde kwam ze ook redelijk vlot aanlopen. Van de week was ze echt aan het zwalken, net of ze heel zwak was. In de stal begon ze ook weer lekker te eten. Ik zie morgenochtend wel wat ze op heeft.
Pil heb ik even terug geschroefd naar een kwart.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:46

Sterkte Elanor!
35 is wel een hele mooie leeftijd! Maar het blijft verdrietig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:46

Sterkte Elanor!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:54

Wat verdrietig Elanor. Heel veel sterkte.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:39

Elanor, heel veel sterkte.

Wie voert er hier graszaadhooi uit kleine baaltjes, liefst veldbeemd of anders gecheckt engels raai ? Het boertje waar ik het altijd haalde is gestopt wegens ouderdom en het is me tot nu toe niet gelukt om ergens anders kleine baaltjes (gewicht mag gewoon 25kg zijn, maar niet die grote balen van 400-500 kg want die kan ik niet kwijt) te vinden. Hopelijk heeft iemand tips want van al het normale hooi dat ik tot nu toe geprobeerd heb loopt de manenkam toch weer op.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 06:20

Elanor, veel sterkte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:31

Elanor :(:) sterkte

Ik heb interesse in je Prascend voor Image. Ik stuur je een pb

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:42

Heftig Elanor, sterkte!

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:51

Ohjajoh: ze mest al een paar weken niet helemaal lekker. Gisteren hadden we echt een koeienvlaai. Kan ook van het kuil of de wei zijn, maar dacht check de monnikspeper even hier. :)

Dimple: Is het alleen d'r buik die zo opzwelt? Mijn merrie is vorig jaar erg ziek geweest. Zij zwol in de loop van de dag helemaal op (d'r buik, maar ook d'r billen en hals).

Sterkte Elanor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:19

Ik zou haar dan toch echt van het kuil afhalen hoor en droog hooi gaan voeren.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:27

Helaas gaat dat niet zo makkelijk Ohjajoh, anders zou ze sowieso op hooi staan :D
Als ik zeker weet dat dat het probleem is en het gaat echt niet over, willen ze het wel doen, maar daar gaat dan wel een paar weken overheen.