Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:19

Winsum...brrr dat is hier akelig dichtbij....
Bij de abortusvariant, is er een teken voor het aborteren of is het hup, zonder tekenen veulen eruit werken>?

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:21

Jumpie schreef:
Plus dat paarden in de wet onder huisdieren vallen en voor iets heel anders gebruikt worden dan schapen/geiten/koeien e.d. neem maar van mij een ruimplicht komt er voor paarden never nooit niet.

Oh nee?.......kijk anders maar eens in het draaiboek van de overheid in het geval van de Afrikaanse Paarden Pest. Mooi dat alles in een groot gebied rondom de uitbraak preventief geruimd wordt. Of het nou een huisdier is of niet........daar is Rhino inderdaad maar een verkoudheidje bij.

Mensen hebben echt veel te veel vertrouwen in de overheid. Een overheid is over het algemeen helemaal niet geinteresseerd in het welzijn van levende wezens. Geld is waar het om draait.....zodra ze dat ruiken omdat de media een hoop paniek aan het veroorzaken is zijn de rapen gaar.

Gewoon rustig blijven en geen risico op besmetting opzoeken.....en je zeker geen angst aan laten praten. Het is hier op bokt al zo erg dat ik mensen met de temperatuur van hun paard zie komen.......

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:23

Ariebren schreef:
Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.

|o pardon? denk het toch echt niet.... die hoest en proest ziektes zijn niet direct dodelijk en daar laat iedere ouder zn kind voor in enten met een enting die wel tegen alle varianten werkt.
dus vind het geen goede vergelijking.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:24

Wildgirl schreef:
Winsum...brrr dat is hier akelig dichtbij....
Bij de abortusvariant, is er een teken voor het aborteren of is het hup, zonder tekenen veulen eruit werken>?

Wat ik begreep van mijn trainer het laatste, maar pin me er niet op vast

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:25

Jumpie schreef:
S_en_Z schreef:
Daarom was dat ruimen ook achterlijk, men wil geen vlees van besmette dieren kopen/eten. Was het ook.. maar als er weer MKZ uitbreekt op grote schaal zal er weer geruimd worden. Waarom zou dat bij paarden anders zijn? Niet alle paarden zijn voor hobby. Meer dan genoeg (goede) paarden gaan vanwege slechte handel naar de slager. Meldplicht kan uitdraaien op ruimplicht.
Misschien moet je dat luistfragment even beluisteren waar politieks/veaarts ormel aan het woord is, bij meldplicht gebeurt er verder niks. Bij aangifteplicht zitten er haken en ogen aan (ontruimingsplicht e.d.) . Plus dat paarden in de wet onder huisdieren vallen en voor iets heel anders gebruikt worden dan schapen/geiten/koeien e.d. neem maar van mij een ruimplicht komt er voor paarden never nooit niet. En als iedereen gewoon even op let en niet onnodig met zijn paard op pad gaat. Zijn we er straks miss zo weer af. :Y)

Uhhhhhhhhhhhhhh Dat zei ik niet maar iemand anders.. ik gaf weer een reactie door de quotes te plaatsen.......

_O-

Maar er is geen toeziend oog wat wel en wat niet geslacht wordt voor consumptie van de mens en er gaan ontzettend veel paarden de kroketten in dus als de overheid een ruimplicht wil komt die er.

Als er mensen zijn die gaan steigeren ( := ) omdat er wellicht wel besmette paarden geconsumeerd worden krijgen we DAT ook weer.

Je kan niet voor de overheid spreken.. de overheid zegt zoveel dingen die ze niet waar maken.

Enkel als er geld te verdienen valt gaan ze erachteraan. Stel aasgieren, dat zijn het.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-03-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:26

Waarom doet iedereen eigenlijk zo panisch met hoefsmeden/ dierenartsen etc... Normaal is dat toch ook niet zo. Het virus is altijd in omloop deze tijd van het jaar. Paarden lopen altijd kans om besmet te worden, net als met droes. De besmettingskans met hoefsmeden is nu echt niet hoger dan normaal lijkt mij...

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:27

Sannnn schreef:
Waarom doet iedereen eigenlijk zo panisch met hoefsmeden/ dierenartsen etc... Normaal is dat toch ook niet zo. Het virus is altijd in omloop deze tijd van het jaar. Paarden lopen altijd kans om besmet te worden, net als met droes. De besmettingskans met hoefsmeden is nu echt niet hoger dan normaal lijkt mij...

Dat geloof ik ook niet idd. Wel heb ik de hoefsmid voor de zekerheid gevraagt, of ze schone kleren aan wou doen...

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:28

En toch denk ik dat de kans dat je paard op dit moment Rhino zal krijgen vele malen kleiner is dan dat hij morgen dood gaat aan koliek :o
Koliek is niet besmettelijk, dus wordt er niet zo'n ophef over gemaakt.

Voor diegene die er nu mee te maken hebben en vechten voor het leven van hun paarden is het verschrikkelijk en dat er daarom in een straal van een bepaald aantal KM om die bedrijven voorzorg maatregelen genomen worden is te begrijpen, maar om nu gelijk heel Nederland lam te leggen wat paarden betreft , lijkt me toch wat overdreven. ;)

Dit topic telt nu pak hem beet 250 pagina's , en ben al honderde keren dezelfde vragen van hoe , waar wat als, en dezelfde antwoorden en speculaties van eventueel besmette bedrijven en plaatsen tegen gekomen :j
Tot hoeveel blz gaat dit topic 500 ?? Nou dan hebben we nog ff te gaan :=

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:31

Ik snap écht niet dat mensen zeggen dat het wel meevalt en net als elke winter is, ík heb het nog niet meegemaakt dat het op zulke verschillende locaties is uitgebroken (omg. arnhem/nijmegen, zuid-holland, groningen).

Vorig jaar was er ook Rhino (zoals inderdaad elk jaar), maar dat was niet zo heftig als nu (was op een manege hier vlakbij, de abortusvariant destijds).

starjo schreef:
En toch denk ik dat de kans dat je paard op dit moment Rhino zal krijgen vele malen kleiner is dan dat hij morgen dood gaat aan koliek :o
Koliek is niet besmettelijk, dus wordt er niet zo'n ophef over gemaakt.

Koliek kan (over het algemeen) niet voorkomen worden, Rhino moet met maatregelen toch echt goed in te dammen zijn.
Vind dat echt niet te vergelijken, behalve de evt. dodelijke afloop dan.
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 05-03-12 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:31

onze hoefsmid komt als eerste op onze stal, dus met schone kleding.
De tandarts kleedde zich tussen iedere stal om begreep ik, dus dat scheelt ook alweer.

Bij de abortusvariant, als je nou een merrie hebt die bijna uitgerekend is; wekt het dan een vroeggeboorte op of wordt een veulen dan alsnog dood geboren of met afwijkingen ofzo?
Winsum komt hier wel erg dichtbij en er staat 1 drachtige merrie hier op stal, dus dat wordt wel steeds spannender nu!

Starjo, vinde jij de hoeveelheid uitbraken nu niet erg veel dan?
En dat het "van daar helemaal naar hier" is 'gekomen?'
Hoe erg zou het wel niet zijn als er helemaal geen aandacht aan zou worden geschonken vraag ik me dan nu dus af?!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:32

bonte_bente schreef:
Ariebren schreef:
Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.

|o pardon? denk het toch echt niet.... die hoest en proest ziektes zijn niet direct dodelijk en daar laat iedere ouder zn kind voor in enten met een enting die wel tegen alle varianten werkt.
dus vind het geen goede vergelijking.

Oh en de verschillende varianten van Menigitis dan, kan me herrineren dat mijn kids ingeent werden, maar voor een van de varianten kon dat niet, en laat dat nu toevallig de dodelijke variant zijn :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:34

Ja alleen komt de neurologische variant veel minder voor.. er waren tijden dat er veeeeel wedstrijden per regio waren. Deze zijn al aanzienlijk verminderd omdat er bijv. in het Z geen winstpunten meer vergeven mogen worden in 20x40 banen. Aangezien niet iedere stal mogelijk heeft om een 20x60 baan te maken kunnen ze dus geen Z meer laten starten. ZZ wordt ook lang niet altijd georganiseerd dus als je ZZ wil starten ben je ook verplicht verder te reizen.

(is een voorbeeld) wat betekent.. dat wedstrijdruiters verder moeten reizen. Nu zijn er ook veel selecties/kampioenschappen/ keuringen/ daar ook weer kampioenschappen van.

Dat het zo verspreid is kan toeval zijn. Het kan ook BIJVOORBEELD door wedstrijdbesmetting komen, hoeft natuurlijk niet. Maar er zijn genoeg wedstrijden waar je minimaal met zijn 10en losrijd als er meerdere ringen zijn. Moeten die paarden door de stallen heen om bij de wedstrijdring te komen loop je ook meer risico.

Ik heb nog nooit gehoord dat praktijken hun deuren sloten vanwege rhino, of dat de KNHS adviseert alle wedstrijden in NL voorlopig af te gelasten.

Dat er ook in hogere kringen veel twijfel is over hoeveel rhino waar is is dus duidelijk. De voorzorgmaatregelen zijn er niet voor niets!

En dat de media er tijd aan spendeert.. ja.. en dat wij bokkertjes allemaal vrezen voor onze paardjes waar we niet enkel om geven maar ook al onze centjes insteken.. sorry.. maar ik vind het echt niet vreemd.

Tancreda4

Menigitis is naar mijn mening ook geen 'hoest en proest' ziekte, maar een stuk erger. Als er menigitis ergens heerst, gaan die kindjes dan ook nog gezellig naar school? (ik heb geen idee, ik dacht dat je daar gewoon tegen ingeent kon zijn).
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 05-03-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Daffie9 schreef:
Sannnn schreef:

Dat geloof ik ook niet idd. Wel heb ik de hoefsmid voor de zekerheid gevraagt, of ze schone kleren aan wou doen...

En laat je die smid ook de stoel in de auto ontsmetten ??

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:35

opisop_shop schreef:
onze hoefsmid komt als eerste op onze stal, dus met schone kleding.
De tandarts kleedde zich tussen iedere stal om begreep ik, dus dat scheelt ook alweer.

Bij de abortusvariant, als je nou een merrie hebt die bijna uitgerekend is; wekt het dan een vroeggeboorte op of wordt een veulen dan alsnog dood geboren of met afwijkingen ofzo?
Winsum komt hier wel erg dichtbij en er staat 1 drachtige merrie hier op stal, dus dat wordt wel steeds spannender nu!

Starjo, vinde jij de hoeveelheid uitbraken nu niet erg veel dan?
Hoe erg zou het wel niet zijn als er helemaal geen aandacht aan zou worden geschonken vraag ik me dan nu dus af?!

Je hoort ,cq leest ,mij niet zeggen dat er geen aandacht aan geschonken mag worden, en het zijn idd meerdere plekken, maar wil niet zeggen dat deze met elkaar inverband staan qua besmetting :o Zou zomaar ook toeval kunnen zijn , dat kan niemand bewijzen. ;)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:36

Ariebren schreef:
Daffie9 schreef:

En laat je die smid ook de stoel in de auto ontsmetten ??

En zijn telefoon zal die ongetwijfeld ook niet steeds schoonmaken met een doekje. Er zijn zoveel dingen waar het virus mee overgebracht kan worden..

opisop_shop

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:37

en ieder dingetje dat je uit kunt sluiten qua risico is er weer eentje, zo simpel is het.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:37

@Ariebren, daar zeg je iets!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:38

opisop_shop schreef:

Hier en daar was het al gewoon het komt nu gewoon overal naar boven ook mede dankzij media.
Het is niet echt aan te nemen dat het op 1 plek echt begonnen is en zo het hele land door gegaan is.
Het is aan te nemen dat het rond de plekken gewoon heerst.
Net zoals andere jaren heerst het hier en daar door het hele land wel een keer.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:41

Even wat anders: er wordt een inzamelingsactie gestart voor de manege in Heumen, met de 49 zieke paarden, de mensen daar lopen op hun tandvlees om te redden wat er te redden valt, en ze hebben een enorme financiele strop, geen verzekering dekt een epidemie. Ik geloof dat inzamelingsacties via Bokt verboden zijn, maar onderaan deze pagina staat meer informatie voor wie geinteresseerd is:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/gelderland/2012/wedstrijden-afgelast-rhinovirus/

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:42

Tancreda4 schreef:
Menigitis is naar mijn mening ook geen 'hoest en proest' ziekte, maar een stuk erger. Als er menigitis ergens heerst, gaan die kindjes dan ook nog gezellig naar school? (ik heb geen idee, ik dacht dat je daar gewoon tegen ingeent kon zijn).

Was even een voorbeeld ;)
En Rhino neuro is toch ook heel erg :j En ja de kindjes gaan gewoon naar school. Hier hebben we een jongetje van 8 jaar gehad die is er aan overleden ( NB zoontje van een huisarts) echt vreselijk. Maar kan me niet heugen dat de school gesloten is geweest. ;) Maar dit is off topic :j

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:47

onze manege organiseert voor donderdagavond een informatie avond met een dierenarts die werkt op de kliniek in den ham. erg leuk natuurlijk. maar toen kwam mijn vader ermee. je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is. van mijn vader mag ik nu dus niet gaan. toen er mkz was wouden de boeren ook absoluut niet bij elkaar komen.
ook weet ik van een lid van onze vereniging die donderdag in bathmen is geweest.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:49

LiiNd_Y schreef:
onze manege organiseert voor donderdagavond een informatie avond met een dierenarts die werkt op de kliniek in den ham. erg leuk natuurlijk. maar toen kwam mijn vader ermee. je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is. van mijn vader mag ik nu dus niet gaan. toen er mkz was wouden de boeren ook absoluut niet bij elkaar komen.
ook weet ik van een lid van onze vereniging die donderdag in bathmen is geweest.

Dan moet je je vader eens vragen hoe mkz zich verspreid ?

Heb een stukje overgenomen van Wiki.

"De ziekte wordt overgedragen door direct contact tussen dieren, contact met besmet (gecontamineerd) voedsel (niet gekookt), staand water, kleding en huid van boeren en dierenartsen, sperma en besmette voertuigen. Het virus kan in voedingsmiddelen zoals kaas of ongekookt vlees overleven. Zo werd de epidemie van 2001 in Europa veroorzaakt door geïmporteerde voedingsmiddelen, die aan varkens werden gevoederd.

De ziekte wordt ook via de lucht verspreid."

Dat is dus de reden dat MKZ drastisch aangepakt wordt.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-03-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:50

Een van onze paarden staat ook bij iemand die in Bathmen is geweest..... Paard komt nu ook absoluut niet naar huis en blijft waar ze is! Geen denken aan met 2 drachtige merries bij ons zelf op stal... En geen paard de dam af/op.... Meer kan je nu niet doen, kleding gaat meteen de wasmachine in en kom nu niet op andere stallen/maneges....

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:52

LiiNd_Y schreef:
je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is.

Het moet echt niet gekker worden nu......