Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jumpie schreef:Plus dat paarden in de wet onder huisdieren vallen en voor iets heel anders gebruikt worden dan schapen/geiten/koeien e.d. neem maar van mij een ruimplicht komt er voor paarden never nooit niet.
Ariebren schreef:Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.
Jumpie schreef:S_en_Z schreef:Misschien moet je dat luistfragment even beluisteren waar politieks/veaarts ormel aan het woord is, bij meldplicht gebeurt er verder niks. Bij aangifteplicht zitten er haken en ogen aan (ontruimingsplicht e.d.) . Plus dat paarden in de wet onder huisdieren vallen en voor iets heel anders gebruikt worden dan schapen/geiten/koeien e.d. neem maar van mij een ruimplicht komt er voor paarden never nooit niet. En als iedereen gewoon even op let en niet onnodig met zijn paard op pad gaat. Zijn we er straks miss zo weer af.Daarom was dat ruimen ook achterlijk, men wil geen vlees van besmette dieren kopen/eten. Was het ook.. maar als er weer MKZ uitbreekt op grote schaal zal er weer geruimd worden. Waarom zou dat bij paarden anders zijn? Niet alle paarden zijn voor hobby. Meer dan genoeg (goede) paarden gaan vanwege slechte handel naar de slager. Meldplicht kan uitdraaien op ruimplicht.
Sannnn schreef:Waarom doet iedereen eigenlijk zo panisch met hoefsmeden/ dierenartsen etc... Normaal is dat toch ook niet zo. Het virus is altijd in omloop deze tijd van het jaar. Paarden lopen altijd kans om besmet te worden, net als met droes. De besmettingskans met hoefsmeden is nu echt niet hoger dan normaal lijkt mij...
starjo schreef:En toch denk ik dat de kans dat je paard op dit moment Rhino zal krijgen vele malen kleiner is dan dat hij morgen dood gaat aan koliek![]()
Koliek is niet besmettelijk, dus wordt er niet zo'n ophef over gemaakt.
bonte_bente schreef:Ariebren schreef:Eigenlijk zijn droes en rhino virussen te vergelijken met de hoest en proest ziektes die onze kleutertjes krijgen als ze naar de opvang of kleuterschool gaan.
pardon? denk het toch echt niet.... die hoest en proest ziektes zijn niet direct dodelijk en daar laat iedere ouder zn kind voor in enten met een enting die wel tegen alle varianten werkt.
dus vind het geen goede vergelijking.
Daffie9 schreef:Sannnn schreef:Waarom doet iedereen eigenlijk zo panisch met hoefsmeden/ dierenartsen etc... Normaal is dat toch ook niet zo. Het virus is altijd in omloop deze tijd van het jaar. Paarden lopen altijd kans om besmet te worden, net als met droes. De besmettingskans met hoefsmeden is nu echt niet hoger dan normaal lijkt mij...
Dat geloof ik ook niet idd. Wel heb ik de hoefsmid voor de zekerheid gevraagt, of ze schone kleren aan wou doen...
opisop_shop schreef:onze hoefsmid komt als eerste op onze stal, dus met schone kleding.
De tandarts kleedde zich tussen iedere stal om begreep ik, dus dat scheelt ook alweer.
Bij de abortusvariant, als je nou een merrie hebt die bijna uitgerekend is; wekt het dan een vroeggeboorte op of wordt een veulen dan alsnog dood geboren of met afwijkingen ofzo?
Winsum komt hier wel erg dichtbij en er staat 1 drachtige merrie hier op stal, dus dat wordt wel steeds spannender nu!
Starjo, vinde jij de hoeveelheid uitbraken nu niet erg veel dan?
En dat het "van daar helemaal naar hier" is 'gekomen?'
Hoe erg zou het wel niet zijn als er helemaal geen aandacht aan zou worden geschonken vraag ik me dan nu dus af?!
Ariebren schreef:Daffie9 schreef:
Dat geloof ik ook niet idd. Wel heb ik de hoefsmid voor de zekerheid gevraagt, of ze schone kleren aan wou doen...
En laat je die smid ook de stoel in de auto ontsmetten ??
opisop_shop schreef:En dat het "van daar helemaal naar hier" is 'gekomen?'
Tancreda4 schreef:Menigitis is naar mijn mening ook geen 'hoest en proest' ziekte, maar een stuk erger. Als er menigitis ergens heerst, gaan die kindjes dan ook nog gezellig naar school? (ik heb geen idee, ik dacht dat je daar gewoon tegen ingeent kon zijn).
LiiNd_Y schreef:onze manege organiseert voor donderdagavond een informatie avond met een dierenarts die werkt op de kliniek in den ham. erg leuk natuurlijk. maar toen kwam mijn vader ermee. je zit dan natuurlijk met allemaal paarden eigenaren bij elkaar. je weet maar nooit of er ergens een besmetting is. van mijn vader mag ik nu dus niet gaan. toen er mkz was wouden de boeren ook absoluut niet bij elkaar komen.
ook weet ik van een lid van onze vereniging die donderdag in bathmen is geweest.