[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:21

Bah.

Ik heb gisteren weer met spoed de dierenarts moeten laten komen. Ze had een serieuse aanval.
Zwaar benauwd, en naar adem happen waar door ze zelfs boerende geluiden begon te maken. Dierenarts had dit nooit eerder gezien / gehoord. Was ook een heel naar geluid.

Paar spuiten er in gegaan en een kuur ventipulmin en vernevelen met flixotide. Hopelijk krijgen we haar eruit en komt het niet meer voor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:32

Nou dat is schrikken zeg, hopen dat het nu goed blijft gaan.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:44

Hoi! Vraagje aan de mensen met een Haygain.
Ik heb gister eentje op kunnen halen (tweedehands). Heb hem even kunnen bekijken en uit alle gaatjes kwam stoom na een paar minuten.

Nu ben ik hem zelf voor het eerst aan het proberen met een baaltje hooi. Hoe lang duurt het voordat de temperatuur in het groene gebied komt? Dus tussen de 70 en 90 graden? Hij staat nu een half uurtje aan en de temperatuur is nu rond de 35. Gaat er dan iets niet goed of moet ik nog even wat langer wachten? Dacht ook dat de temperatuur minimaal voor zoveel (?) minuten in het groene streepje moet zijn.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:45

felicity schreef:
Bah.

Ik heb gisteren weer met spoed de dierenarts moeten laten komen. Ze had een serieuse aanval.
Zwaar benauwd, en naar adem happen waar door ze zelfs boerende geluiden begon te maken. Dierenarts had dit nooit eerder gezien / gehoord. Was ook een heel naar geluid.

Paar spuiten er in gegaan en een kuur ventipulmin en vernevelen met flixotide. Hopelijk krijgen we haar eruit en komt het niet meer voor.

Jeetje wat schrikken! Veel sterkte! Hoop dat ze zich snel wat beter voelt :knuffel:

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:57

Afbeelding
Afbeelding

Ik zie nu dat hij toch niet helemaal goed sluit aan de zijkant en onder bij het wieltje lekt het iets. Kan dit kwaad?
Temperatuur is inmiddels rond de 55 en hij staat 50 minuten aan..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:16

Welk type heb je EdkingEnzo?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:46

Ninx schreef:
Welk type heb je EdkingEnzo?

De 2000, grootste versie

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:12

Met koud of warm water je boiler gestart?
Ik deed ik de HG one goed volgepropt 45 minuten. Vanaf dat de boiler warm was

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:34

de stoom moet er ook wel uit kunnen he :) bij ons komt er ook altijd wel iets door die randen, en volgens mij ook onderaan wel wat. Hij stoomt prima. Wij hebben hem op een tijdklok staan, een uur dacht ik. Er gaat gewoon koud water in, en het hooi gaat er in voor hij aan gaat. Naderhand zit het er altijd nog een tijdje in en stoomt dus na.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:57

felicity schreef:
Bah.

Oh wat naar om te zien zeg. Sterkte

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:00

Lijkt mij dat na 50 minuten en dan pas 55 graden veels te lang duurt. Ik zou het bedrijf op bellen en je probleem met hun bespreken.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:44

Oh heb jij die uit Roermond gekocht? Zo ja die bak heeft zij ook tweedehands gekocht. Ik was ook met haar bezig.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:10

Ik heb de haygain one, met koud water duurt het hier ook wel een 30 minuten voor hij in het groene gebied zit hoor. (afhankelijk van de buitentemperatuur ook). Onderaan lekt het sowieso, daar zitten speciaal gaatjes voor in. Anders zou hij ontploffen met de opgebouwde druk denk ik. Langs de zijkanten heb ik het soms ook wel eens als ik het deksel er niet goed heb opgedaan.
Ik heb de mijne ook op een tijdklok een uur aan (zo staat het in de gebruiksaanwijzing bij de mijne iig). Vriendin van mij heeft haar 2000 altijd anderhalf uur aanstaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:37

Ik heb een vraag over voordroog, ik heb kleine pakjes geef je daar minder van dan gewoon hooi?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:53

Nee je geeft meer van voordroog. Door het percentage vocht wat er in zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:33

Oke dat is duidelijk.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:28

Hier toch een flexineb besteld. De salzmax beviel en er is meetbaar verbetering te zien! Maar met oog in de toekomst met mogelijk medicatie en de mobiliteit van de flexineb heeft het de doorslag gegeven.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:52

Bralindy schreef:
Hier toch een flexineb besteld. De salzmax beviel en er is meetbaar verbetering te zien! Maar met oog in de toekomst met mogelijk medicatie en de mobiliteit van de flexineb heeft het de doorslag gegeven.

Het is een duur apparaat maar je zult er geen spijt van krijgen. Ik ben in ieder geval erg blij met de flexineb. Vind het ook handig dat je met je paard tijdens het vernevelen kunt wandelen. Succes ermee

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:34

Bralindy schreef:

Hier nu 4 weken de flexineb en geen hoesten meer! Erg tevreden over en paard staat er super relaxt mee elke dag.

Ik vernevel nu met zoutoplossing, hiervoor met silvaplex. Gebruiken jullie silvaplex langdurig?

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:25

nnicolex schreef:
Bralindy schreef:

Hier nu 4 weken de flexineb en geen hoesten meer! Erg tevreden over en paard staat er super relaxt mee elke dag.

Ik vernevel nu met zoutoplossing, hiervoor met silvaplex. Gebruiken jullie silvaplex langdurig?

Zo helemaal geen hoesten meer, super! Vernevel je elke dag? Heb je nog aanpassingen qua management gedaan? Ik heb silvaplex een week verneveld en daarna weer balsamic air met zout

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:41

Ja erg blij mee, paard heeft echt pollenallergie en headshaking syndrome in ergste vorm (zover door dierenartsen benoemd) maar had nog nooit zo erg gehoest als nu. Medicatie van de DA gaf geen verlichting dus toch maar besloten de flexineb aan te schaffen en dat gaf snel verlichting en verbetering. Geen spijt van de aanschaf.

Ik vernevel inderdaad elke dag, heel af en toe als ik het niet redt dan niet maar paard vind het prima dus is gewoon onderdeel geworden van onze routine merk ik.

Ik heb verder geen aanpassingen gedaan sinds flexineb aanschaf , staat op stro in een buitenbox snachts en overdag op de wei. Hij is positief allergisch getest op zo ongeveer alle bomen en grassen pollen en heb hem een tijd op houtkrullen en vlas gehad maar werkte hier weinig verschil door destijds en stro houdt hij veel schoner (dus minder vieze amonialucht) de pollen zijn bij hem echt de grootste trigger lijkt het..

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:32

nnicolex schreef:
Ja erg blij mee, paard heeft echt pollenallergie en headshaking syndrome in ergste vorm (zover door dierenartsen benoemd) maar had nog nooit zo erg gehoest als nu. Medicatie van de DA gaf geen verlichting dus toch maar besloten de flexineb aan te schaffen en dat gaf snel verlichting en verbetering. Geen spijt van de aanschaf.

Ik vernevel inderdaad elke dag, heel af en toe als ik het niet redt dan niet maar paard vind het prima dus is gewoon onderdeel geworden van onze routine merk ik.

Ik heb verder geen aanpassingen gedaan sinds flexineb aanschaf , staat op stro in een buitenbox snachts en overdag op de wei. Hij is positief allergisch getest op zo ongeveer alle bomen en grassen pollen en heb hem een tijd op houtkrullen en vlas gehad maar werkte hier weinig verschil door destijds en stro houdt hij veel schoner (dus minder vieze amonialucht) de pollen zijn bij hem echt de grootste trigger lijkt het..

Wat fijn dat het nu zo goed gaat. Nu staat die van ons bij Equisana maar ga daarna ook meteen weer door met de flexineb. Bij ons staat hij 24/7 buiten maar hooi is een dingetje. Staat op een pensionstal met 100 paarden op onbeperkt hooi dus weken/stomen gaat hem niet worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:36

Ik merk bij verandering van het weer echt verschil, zien jullie dat ook? Het ging al dagen goed en vanmorgen lag er slijm en hoorde ik hem 1 keer hoesten.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:04

marleen_usar schreef:
Ik merk bij verandering van het weer echt verschil, zien jullie dat ook? Het ging al dagen goed en vanmorgen lag er slijm en hoorde ik hem 1 keer hoesten.

Dat er slijm uitkomt is goed. Merk zeker verschil in wat voor weer het is. Bij warm weer meer benauwdheidsklachten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:52

Mijn paard heeft juist meer klachten met hoge luchtvochtigheid. Zo zie je maar, ieder dier is verschillend