[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:46

vandaag de laatste keer drainage gegeven.
Vanavond gaat ze naar een andere stal. Deze is binnen in een schuur, niet meer de open hoekstal.

owww, hoop zo dat het goed blijft gaan.

Overigens wordt mijn pony steeds nukkiger met de deken. Oren in de nek en bijtpogingen. Alsof ze hem niet meer wil ofzo.
Nou ja, we zullen het gaan zien, het is gewoon afwachten nu.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:25

chipieke schreef:
Ik zag hier zo'n halsdeken langskomen, waar kun je dat kopen? Lijkt me fijn dat ze dat kan dragen als ik erbij ben, dan wordt ze toch al niet in haar manen geprikt.

Ik wil ze proberen om zelf te gaan maken maar dan van Lycra, denk dat dit minder haren afbreekt omdat het zachter is en wat rekt.
Als het lukt kan ik misschien op verzoek wel een paar maken, maar ik heb echt geen idee of het me lukt.
Zal dus nog ff duren want ik moet eerst eens goed gaan kijken hoe ik het ga doen.
De hals die ik hiervoor al heb gemaakt was een makkie want die was van een bestaande hals gemaakt.

Borstbeschermers willen volgens mij op de schoft nog weleens drukken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:29

Lycra? Wordt dat niet ontzettend warm?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:34

Nee al die dunne halsdekens zijn van Lycra :)

Edit: is volgens mij dezelfde stof als de schoftbeschermers?

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:40

hoi, veel paarden en pony's hebben las van zomerexceem
zomerexceem is het tegenovergestelde van mok
mok moet je goed droog en schoon houden en zomerexceem moet je goed nat vochtig houden ,met creme enzo dat helpt het beste bij mijn pony ik heb dat geleerd en ik daxht misschin hbbe jullie er wat an

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:44

Tegenovergestelde van mok?
Tsjah zo ken ik er nog 1.
Paarden die niet tegen bepaalde dingen konden, kregen of zomereczeem of bevangenheid.

Het is maar net hoe je het bekijkt.

Maar mok is wel wat anders dan eczeem.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:59

Maar ja, vochtig houden is natuurlijk wel zo; afspoelen met water bijvoorbeeld. Bedankt Mustang.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:37

@opisop_shop: als het je lukt mag je me pb'en :D

Ik had hier nog een vraagje gesteld ivm weidegang :') Ik kan mijn haflinger op een nog onbemest weilandje zetten met vrij weinig gras op. Is dit beter dan haar op een volle bemeste weide te zetten? Anders verzet ik haar vanaf morgen! Ze zal daar dan alleen opstaan en het stuk zal dan ook afgevreten worden maar kan dat kwaad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:58

Citaat:
Overigens wordt mijn pony steeds nukkiger met de deken. Oren in de nek en bijtpogingen. Alsof ze hem niet meer wil ofzo.
Nou ja, we zullen het gaan zien, het is gewoon afwachten nu.

past die deken wel lekker dan?
kan me voorstellen dat als ie ergens drukt of schuurt dat je dier dat helemaal niet fijn vind

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:03

ze heeft last van haar rug, ben al lange tijd bezig een osteopaat erbij te krijgen, maar schiet niet zo op.
Denk dat de banden van de buikband drukken.

Verder past die perfect.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:04

zou toch die hele deken gaan nakijken dan.
vreemd joh,ap vind die deken juist helemaal prima.

behalve dan dat we suuuuuuper statisch zijn :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:06

chipieke schreef:
@opisop_shop: als het je lukt mag je me pb'en :D

Ik had hier nog een vraagje gesteld ivm weidegang :') Ik kan mijn haflinger op een nog onbemest weilandje zetten met vrij weinig gras op. Is dit beter dan haar op een volle bemeste weide te zetten? Anders verzet ik haar vanaf morgen! Ze zal daar dan alleen opstaan en het stuk zal dan ook afgevreten worden maar kan dat kwaad?

Whaha is goed :D

Ik zou inderdaad verweiden en haar op het korte gras zetten.
Tenzij het land zo groot is dat ze steeds van dat korte verse gras krijgt dat lijkt me dan ook weer niet goed?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:06

Denk echt dat het met haar rug te maken heeft.
Zodra ik aan de buikband zit vertoont ze dit gedrag namelijk.

Dat statische is echt niet normaal, dit jaar pas last van.
Zelfs als de deken al af is, blijf ik statisch geladen, vreselijk.
Gelukkig doen die stroomstootjes shadow niks haha

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:08

Kun je niet beter tijdelijk een dekensingel gebruiken ipv de buikflap dan?

Edit: Wisse wordt wel gek van die statische schokjes :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:18

ja, zou wel kunnen, maar dan hangt die sluiting tussen de voorbenen. Die bungelt er dan wat aan.
Lijkt me niet erg prettig of wel?

Weet trouwens ook niet of het verschil maakt zonder buikflap.
Wat ik daarmee bedoel is dat je toch vaak ziet dat dat gespuis op de buik gaat zitten.

ghihi ben er blij van dat shadow die schokjes niet erg vind, schik er zelf meer van. Als ze het wel erg zou vinden had ze me al in elkaar getimmerd denk ik, want geef binnen 1 minuut behoorlijk wat en nog grote ook haha

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:35

Die clipjes kun je vast wel even vastmaken, maar je kunt het vaak ook weer wat omhoog proppen bij de hals in.
Anders de buiflap om, maar dan heel erg losjes?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:40

ik heb 1 grote clipsluiting tussen de voorbenen in, die bedoel ik ook. Het stuk wat de deken verbindt met de buikflap. Die zit vast aan de bodydeken.
Losjes? ghihi, hij zit al vrij los, en op de allerlaatste stand. Hij zit eigenlijk helemaal niet bepaald strak ofzo, daarom vind ik het ook wat vreemd.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:45

Solleke_Noah schreef:
@Naaltje: ik had gezien dat jij de manen in vlechten onder de deken hebt, werkt dat, of schuurt dat niet nog extra af als hij beslist te gaan schuren? Ik twijfel om vlechten bij de mijne te maken, vorig jaar leek het juist dat er meer haar afkwam daardoor, omdat de vlechten aan de basis geschuurd werden?

ik vind het fijn, heb het idee dat ze minder breken :j
anders kan hij er een warboel van maken met hoofd omhoog/omlaag (en de deken die er dan dus langs beweegt)
de schade is op zich niet groter ofzo denk ik :n

ik haal ze 1x in de week los, en dan komen álle haren die er heel de week door anders uitgevallen zijn los he :)

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:49

He Carol,

Lees het net even snel, maar ik had laatst dat de buikflap kapot was, moet ik nog steeds repareren..
Iig, toen heb ik haar gewoon de deken omgedaan zonder buikflap en dan hing idd dat stuk stof, met onderaan die clip gewoon los, zeg maar tussen borst en benen in.
Niks aan de hand, de deken bleef gewoon liggen en ze heeft nergens last van gehad. Ben zelfs 3 dagen weg geweest en toen ik terug was, was er nog steeds niks aan de hand, hing allemaal nog gewoon op zijn plaats.
Hopelijk beantwoord ik hier je vraag mee ;-), al staat het niet zo netjes, maar ja, je moet soms wat he!
Tja, je kan hem idd onder de deken frummelen, maar mij lijkt dat juist irriterend, aangezien het best een grote clip is en die deken toch nauw aansluit, vandaar mijn keus hem maar te laten bungelen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:53

bedankt voor je ervaring mienemuis.
Die clip heb ik al zo dat hij niet heel laag hangt, paar centimeters maar. hmmmm, zit nu echt even te twijfelen of ik de buikflap tijdelijk weg zal laten. Heb wel een dekensingel liggen, dus zou die er even omheen kunnen doen.

Heb wel een paar plekjes gespot onderaan de flanken (lies, weet ik wat het is) misschien dat de deken wat schuurt (deken begint daar iets te rafelen)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:54

en wat als de hoofdkappen niet passen? die van mij heeft enorm lange oren. ik heb nu een heel mooie kap die perfect zit. maat xxl in een westernstore gekocht. maar die heeft geen oren...
en ook de oren worden kaal bij die van mij.

uierzalf enzo werkt niet (genoeg)...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:00

kamferspiritus is kamfer opgelost in medicinale alcohol en dat laatste kan behoorlijk uitdrogen, ook staat kamfer op de dopinglijst.

het wordt eigenlijk niet aanbevolen op grote oppervlakten en het bijt in ogen en slijmvliezen en ook wondjes. het wordt meestal ook niet puur gebruikt maar verdund en je kunt dan de verdunning steeds iets minderen, tegen vliegen werkt het nauwelijks, dus tegen culicoides is het dan meestal ook weinig werkzaam.

de huid wordt er wel iets ongevoeliger en sterker van, maar het heeft geen effect op de verbinding van de haren in de huid, het gebruik van sterk ontvettende stoffen als alcohol is niet iets wat de haarkwaliteit bevorderd en zal ze eerder gevoelig voor uitdroging maken en daardoor nog sneller uit laten drogen. door de deken zie dat of de haren worden uitgetrokken of afbreken en daar valt dan ook geen verbetering te verwachten bij het gebruik van kamferspiritus.

de mugjes vinden je paard vooral door de kooldioxide die hij uitademt en de warmte, geuren zijn nauwelijks onderzocht en de voorkeur voor luchtjes van insecten is toch heel anders dan die van mensen. zweet en mestlucht stinkt ook en is voor veel insecten een extra lokmiddel.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:14

Ja, als je het niet vertrouwt is zo'n elastieken deken singel ook een idee! Maar bij mij blijft de deken dus gewoon prima zitten, zonder singel of buikflap.
Nu heb ik toch al niet het idee dat die buikflap nu zo super werkt, want juist die plekjes onder haar uier beschermt dat ding niet, maar het lijkt hier aardig rustig.
Overigens, nu ik er over nadenk.. Die deken singel zit natuurlijk gewoon los om het lijf heen, kun je niet vastmaken, hoe strak je hem ook zet.. Maar wat als ze gaat rollen, dan vrees ik dat daardoor juist die deken op gaat stropen, of onder de singel gaat zitten... Hmm...
Had vorige week 3 plekjes in haar manen, waarvan er 2 alweer goed dicht zijn gegroeid en geen extreme jeuk reacties tot nu toe, pff!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:18

Nouja, denk dat een dekensingel de deken wat beter bij de buik laat aansluiten. Dan zou ik hem echt net achter de voorbenen langs moeten vastmaken (waar anders eigenlijk haha)

Zat net even oude foto's door te bladeren. Shadow had vorig jaar eind zomer, begin herfst toch nog redelijk wat weggeschuurd ondanks een deken.

Als ik de foto's vergelijk met nu, zie je gewoon duidelijk verschil.
Niet alleen foto's trouwens, in real life merk ik ook verschil.
Zo panisch als ze altijd was voor maar 1 vliegenbeest, nu laat ze zelfs wespen toe die op haar gaan zitten.

Misschien een contactallergie voor gespuis?!? wie weet.

Edit: eczeem is uiteraard ook een vorm van contactallergie, domme opmerking dus.
Maar bij mijn pony is wel gebleken dat ze weinig kan hebben. Zo heeft ze ook hypergevoelige slijmvliezen e.d.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:40

oh ja... daar had ik dan weer net niet over nagedacht, dat niet iedereen zo'n moddervet monster bezit als ik.. Een deken die bij de buik beter kan aansluiten, hmm...
Maar idd zo ver mogelijk naar de voorbenen zou een optie zijn, daar zit de singel van die nieuwe halsflap ook van mij.. Alleen moet je dan weer id gaten houden dat hij niet gaat schuren daar en als Shadow toch al zo gevoelig is, lastig!