[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:12

Mijn A pony en de fjord van mijn dochter zijn allebei ruinen en die durf ik dus niet bij elkaar te zetten, ik denk dat we dan aan het eind van de dag alleen nog maar rafels op de wei vinden Verdrietig .
Ik begin er zo langzamerhand echt schoon genoeg van te krijgen, telkens die reparaties.
Ik heb wel eens de halsdeken van Ivanhoe nagemaakt van iets wat mij erg sterke rekbare stof leek, was binnen de kortste keren confetti, dus het zal toch wel speciaal gemaakt worden voor paarden neem ik aan.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:02

@ellepel; ik kon bij Divoza zo een lap eczeemdekenstof krijgen (geen recht stuk, maar een lap "restmateriaal").

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:46

dank je. Haha!
kan ze wel es bellen om te vragen of ze nog wat hebben

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:50

Ik meld me hier ook even. Ik heb natuurlijk niet alle 213 pagina's gelezen.

Een van mijn paarden (June) is zomer 2005 begonnen met een beetje schuren. Ze was toen drachtig, dus we dachten dat het door de hormonen kwam. Ze had er niet veel last van.
Vorig jaar zomer nergens last van gehad en deze zomer is het weer begonnen. In het begin nog niet heel erg. Ze schuurde af en toe even, maar nooit zo erg dat staart of manen kapot gingen. Tweede helft van de zomer werd het al erger. Toen heeft ze een pagony exceemdeken opgekregen, maar dat kreng lag constant scheef op haar.
Toen heb ik een vliegendeken opgedaan waarbij ik de manenkam en de staartflap heb verdikt met dikkere stof. Af en toe wassen en insmeren met anti-jeuk spul. Toen het steeds regende heb ik de deken weer afgedaan, want ik was erg bang dat ze koud zou worden.

Maar nu is er dus een explosie. Ze schuurt tegen het hek, iedereen moet haar krabbelen. Haar staart is prima, ze staat onder een regendek met staartflap. Onder haar manen heeft ze een lijn waar haar weg is.
Vandaag heb ik haar manenkam gewassen met teerschampoo, ingespoten met anti-jeuk van Silverlinde en weer een halsdeken opgedaan.

Ik heb me nooit gerealiseerd wat een ellende die jeuk met zich meebrengt.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:39

He bah, is het nu zo erg? Akelig om jou hier tegen te komen....
Het is idd doffe ellende, als ze er zoveel last van hebben.
Als ik jou was kocht ik een echte Boett, die blijven veel beter liggen dan de Pagony. Dat vind ik ook ondingen. Schuift als een gek.
En verder is het vooral een kwestie van uitvissen waar ze het beste op reageert....welkom bij de club Scheve mond

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:34

hey mijn pony heeft ook zomer drama´s maar het lijkt dit jaar wel heel lang te duren vinden jullie niet?
maar ook even een vraaje. wil volgend jaar een veulentje van dr. in hoeverre is eczeem erfelijk? is het dan wel verstandig een veulen te fokken?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:56

ik ben heel tevreden over de Pagony hoor, ligt misschien ook aan de bouw van je paard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:55

bij ap schuift de pagony gelukkig niet. nou ja tenzij hij hem kapot rolt en er verrvolgens bovenop gaat staan ROFL
nadeel blijft dus als je nu de eczeemdeken af haalt en ze onder een andere deken zet waarbij de hals onbeschermd is ze meer jeuk krijgen.
die hals moet hoe dan ook beschermd blijven
.
ik denk dat ik van mijn pagony nu een halsdeken ga maken,achterkant is toch kapot en kan de voorkant best vermaken( alleen nu ook nog daadwerkelijk gaan doen hahaha)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:23

neetje86 schreef:
hey mijn pony heeft ook zomer drama´s maar het lijkt dit jaar wel heel lang te duren vinden jullie niet?
maar ook even een vraaje. wil volgend jaar een veulentje van dr. in hoeverre is eczeem erfelijk? is het dan wel verstandig een veulen te fokken?

Dat is een vraag die mij ook bezig houdt. Het is mij afgeraden om te fokken met mijn merrie, omdat eczeem erfelijk zou kunnen zijn. Volgens mij is men er echter nog niet uit in hoeverre erfelijkheid een rol speelt bij het ontstaan van eczeem. Misschien een leuke vraag voor een nieuw topic???

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:50

ik heb toch tamelijk sterk het vermoeden dat het erfelijk is... hoe verklaar je anders dat het in sommige bloedlijnen duidelijk meer voorkomt en dat ook het type exceem gelijkaardig is bij velen. (bv enkel staartexceem, of zowel manen als staart...)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:27

Daar zijn toch een aantal stamboeken en een universiteit mee bezig?

Als je de parallel trekt met atopisch eczeem bij mensen dan is het waarschijnlijk wel erfelijk, maar niet via een enkel gen. En zal er ook nog een invloed van de omgeving meespelen.

Je fokt dus geen veulens met zomereczeem, maar met een verhoogde KANS op zomereczeem. Tja...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:47

neetje86 schreef:

Ik ben (zoals inmiddels wel bekend denk ik) echt faliekant tegen het fokken met eczeem paarden. Het staat wel zo ongeveer vast dat je een vergrootte kans op het krijgen van eczeem door fokt. Je weet inmiddels wat een ellende het is. Wil je dat werkelijk nog meer paarden aan doen? Koop er dan gewoon een leuke bij. Er zijn paarden zat en als je nog een eczeem paard zou willen hebben dan kun je ze gratis krijgen, ben ik van overtuigd!!! Waarom zou je er dan eentje fokken.

Groetjes,

Aline

Zoran_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:54

Wanneer is de periode van de vliegjes eigenlijk afgelopen? ik bedoel dat ze niet meer zullen schuren.. mijn paardje heeft hele lichte zomer exzeem maar schuurt wel in de zomer, dus vroeg me af wanneer die periode stopt, want zijn staart en manen worden er niet mooier op Knipoog

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:44

Dat zal van de temperatuur afhangen, die mugjes moeten eerst allemaal doodvriezen vooralleer ze echt weg zullen zijn... Het zal pas voor november zijn vrees ik...

Mijn paard schuurt nog steeds met zijn eczeemdeken op, maar dat is echt een supersterke deken dus die kan daar tegen (Rambo Sweet Itch) en zijn manen en staart gaan er niet stuk van Lachen

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:58

Aline4 schreef:
neetje86 schreef:

Ik ben (zoals inmiddels wel bekend denk ik) echt faliekant tegen het fokken met eczeem paarden. Het staat wel zo ongeveer vast dat je een vergrootte kans op het krijgen van eczeem door fokt. Je weet inmiddels wat een ellende het is. Wil je dat werkelijk nog meer paarden aan doen? Koop er dan gewoon een leuke bij. Er zijn paarden zat en als je nog een eczeem paard zou willen hebben dan kun je ze gratis krijgen, ben ik van overtuigd!!! Waarom zou je er dan eentje fokken.

Groetjes,

Aline

Hier sluit ik me helemaal bij aan, ik had ook graag een veulen gefokt van mijn merrie, maar toen verleden jaar het eczeem de kop is opgestoken heb ik die plannen dus heel rap laten varen. Om dezelfde reden als Aline aangeeft, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik mijn merrie een eczeemgevoelig paardje op de wereld zet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:47

precies. met mijn merrie wordt ook niet gefokt. Het is nochtans een geweldig beestje, maar met exceem en ik zou zeker geen veulen willen dat exceem ontwikkelt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:53

inderdaad, ik ga ook niet fokken met mijn fries. (haar oude baas heeft 4 veulens bij haar gefokt, allemaal merries en volgens mij hadden ze allemaal eczeem Boos!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:22

Kinke schreef:
inderdaad, ik ga ook niet fokken met mijn fries. (haar oude baas heeft 4 veulens bij haar gefokt, allemaal merries en volgens mij hadden ze allemaal eczeem Boos!

ik heb een fjordenmerrie gereden en die had het in hele ernstige mate, haar bazin heeft haar met 12 jaar in moeten laten slapen, omdat heel haar immuunsysteem naar de haaien was. Maar die heeft ook een veulen gehad (voordat ze bij dat vrouwtje was waar ik haar reed), dat veulen is op hele jonge leeftijd ook ingeslapen en ook vanwege ernstige mate van eczeem, waardoor zijn hele immuunsysteem kapot was Huilen

Toen ik dat hoorde was het voor mij heel duidelijk, Vera zal nooit een veulen krijgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:00

vond een leuke halsdeken bij de paardendrogist
kan helaas van hun uit niks kopieren Knipoog

het is de lycra bib n hood
moet je kijken bij op en om het paard en dan bij outdoordekens light naar beneden scrollen.
is eigenlijk voor show,maar ziet er naar mijn mening ook heel mooi uit als halsdeken.

deze is 55 euro en het hoofd zit ook in gepakt.
weet niet,maar voind het best een ideetje voor de mensen die zitten te klungelen met hoofdkappen.
deze deken is nl wel ademend Haha!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:37

Ik heb voor Silke de Boett hoofdkap gekocht. Bevalt echt heel goed. Blijft mooi zitten en bij/voor de ogen zit eennheel groot stuk gaas, zodat ze alles nog wel goed kan zien. Het gaas iszo genaaid, dat het van de ogen af blijft staan. Ben er echt super tevreden mee en Silke lijkt er ookabsoluut geen last van tee hebben (terwijl ze het vliegenmasker/draadjesding altijd in now time af had)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:01

Zeker weten erfelijk! Heb nu al zoveel piny's gezien van dezelfde vader als die van mij en allemaal eczeem... geen twijfel mogelijk naar mijn idee.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:11

Een zekere mate van erfelijkheid is er. Het is echter vrijwel zeker dat alle paarden ZE kunnen krijgen. De aanleg bij de een is dus waarschijnlijk alleen hoger dan bij de ander.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:59

Ik heb vandaag even foto's gemaakt van Rocky zijn hals. Het wordt steeds kaler en ik vraag me af of het niet wat anders is als zijn zomerexceem.
Maar goed hij blijft heel erg schuren, ook zijn hals. Zijn manen veranderen nl niet echt meer qua lengte en afknappen van manen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:06

Ik heb gister gewaagd om de eczeemdeken af te doen. Ik ben deze week vrij en kan dus regelmatig even controleren of alles nog goed gaat.
Gistermiddag afgedaan en gisteravond gekeken, niet geschuurd.
Vanmorgen weer gekeken, nog steeds niet geschuurd.

Het stuk land waar ze op staat ligt aardig op de wind, dus ik denk dat daar niet veel vliegjes zijn.
Ik ben benieuwd!

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:03

neetje86 schreef:

Groetjes,

Aline[/quote]

Hier sluit ik me helemaal bij aan, ik had ook graag een veulen gefokt van mijn merrie, maar toen verleden jaar het eczeem de kop is opgestoken heb ik die plannen dus heel rap laten varen. Om dezelfde reden als Aline aangeeft, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik mijn merrie een eczeemgevoelig paardje op de wereld zet.[/quote]

Ik ben het der niet mee eens, want mijn merrie is per ongeluk drachtig geraakt en haar veulen die dit jaar 3 is geworden heeft er nog totaal geen last van. Lachen