[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:22

Gisteren had ik wedstrijd en had zonder pollennetje gereden.
Thuis rij ik altijd met.
Alleen hij had verder nergens last van.
Zal het dan niet aan zijn omgeving rijden of kan je het niet van 1 keer ergens anders rijden merken?
Of zijn de pollen al bijna weg? :o

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:53

Het jeuk hebben aan de neus is inderdaad een typisch kenmerk van headshaking. Ik denk wel dat je er iets aan moet doen als de puur pollen niet werkt.

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:57

Jayphilp schreef:
Het jeuk hebben aan de neus is inderdaad een typisch kenmerk van headshaking. Ik denk wel dat je er iets aan moet doen als de puur pollen niet werkt.

dit antwoord was voor Vea bedoeld...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:33

Jayphilp, zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden?!
singasong schreef:
Werkt die behandeling die jij geeft net als Reiki? Ik bedoel eigenlijk of je er hetzelfde mee bereikt? Het lichaam weer in balans brengen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:35

C_Star schreef:
Gisteren had ik wedstrijd en had zonder pollennetje gereden.
Thuis rij ik altijd met.
Alleen hij had verder nergens last van.
Zal het dan niet aan zijn omgeving rijden of kan je het niet van 1 keer ergens anders rijden merken?
Of zijn de pollen al bijna weg? :o

Hier kun je zien of er nog veel pollen aktief zijn,
http://www.weeronline.nl/Europa/Hooikoo ... erland/135

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:40

Jayphilp schreef:
Ik heb dit ook aan Vera gestuurd op haar vraag maar in het kort:
Ik maak contact met het cranio-sacrale systeem, dat is zeg maar een snelweg van zenuwen en hersenvloeistof die vanaf de schedel tot aan het heiligbeen loopt. Als daar blokkades zijn heeft dit veel invloed op het lichaam. Je kunt het vergelijken met acupunctuur, maar ik doe het dus met m'n handen door hele lichte druk. Veel problemen bij paarden komen omdat het kaakgewricht niet goed functioneert, als dit vast zit uit het zich in de rest van het lichaam door stijfheid, kreupelheid en in ergere gevallen headshaking of luchtzuigen. Het is dus een holistische therapie omdat je het gehele lichaam behandelt en niet de focus legt bijvoorbeeld op dat ene been wat kreupel is. Vaak is een paard kreupel omdat hij pijn ergens anders heeft.
Een overbeet duidt ook op een inbalans van het kaakgewricht, dit kan allerlei oorzaken hebben. Het gebruik van een mondklem geeft veel druk op de kaakspieren en daarmee compressie op de schedel. Een goede tandarts zal regelmatig de mondklem ontspannen, let daar dus altijd op!

Singasong, dit had ik al geantwoord, als je nog vragen hebt hoor ik het wel

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:51

Jayphilp schreef:
Singasong, dit had ik al geantwoord, als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Ik had dat inmiddels gelezen maar wist niet dat dat op mijn vraag sloeg, sorry.
De blokkades die je eventueel tegenkomt en wegneemt, zijn dat 'energetische' blokkades?

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:34

Ik geloof dat er bij iedere blokkade energie 'vastzit'. Vergelijk het maar met als je je nek verrekt. Maar er zijn ergere blokkades bv wanneer de schedel van het paard een zodanige klap heeft gehad dat er letterlijk een deuk in zit, hier zit ook energie vast. Ik maak dit met lichte druk weer los, dit zou je ook energie kunnen noemen. Botten zijn eigenlijk heel buigzaam en kunnen zich weer herstellen. Maar het is zeker anders dan reiki in de zin dat je als cranio sacraal therapeut met de anatomie, beweging, houding en gezondheid van een paard bezig bent en niet alleen energie 'stuurt'. Ik maak vrnml contact met het cranio sacrale systeem en in onze opleiding leren wij hoe alle botten van de schedel (en de rest van het lichaam) samenhangen en welke blokkades welke problemen kunnen geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:38

Jayphilp schreef:
Ik geloof dat er bij iedere blokkade energie 'vastzit'. Vergelijk het maar met als je je nek verrekt. Maar er zijn ergere blokkades bv wanneer de schedel van het paard een zodanige klap heeft gehad dat er letterlijk een deuk in zit, hier zit ook energie vast. Ik maak dit met lichte druk weer los, dit zou je ook energie kunnen noemen. Botten zijn eigenlijk heel buigzaam en kunnen zich weer herstellen. Maar het is zeker anders dan reiki in de zin dat je als cranio sacraal therapeut met de anatomie, beweging, houding en gezondheid van een paard bezig bent en niet alleen energie 'stuurt'. Ik maak vrnml contact met het cranio sacrale systeem en in onze opleiding leren wij hoe alle botten van de schedel (en de rest van het lichaam) samenhangen en welke blokkades welke problemen kunnen geven.

Waar zat je ook al weer in Nederland ?

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:39

Ik zit in Amstelveen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:22

wat een warmte vandaag!!
ik haalde ap uit de wei en toen schudde hij al wat...hmmm..toch zadel er op gegooid en de bak ingegaan.

in het begin schudde hij wat,maar dat verdween gelukkig ook weer.

wel was het zo dat na een 15 minuten "werk" ik hem onder me hoorde ademen....foute boel dus,meneer had het toch benauwd.

dus terug in stap,uit laten stappen en nog even doorgereden.
ik denk zet hem niet meteen weg,hij is namelijk slim genoeg om uit te vinden dat zwaar ademen betekend dat ie stoppen mag. }>
geen hoest,geen neusuitvloeiing,alleen wat snelle ademhalin,maar toen ik bij de andere paarden ging kijken verschilde dat eigenlijk niks.

dus hoe dat nou eigenlijk zat met dat ademen wat ik hoorde?
is me nooit zo opgevallen dat hij dat deed namelijk.
of doen die van jullie dat ook zo?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:32

Het was ook echt warm Ellepel vandaag. Mss had Ap daar last van.
Niek heeft al een echte winterjas.
Hier gaat het nog steeds goed (toch maar weer ff afkloppen).

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:48

Jayphilp schreef:
Jammer dat ze geen foto's van de schedel hebben gemaakt. Headshaking komt meestal door irritatie van zenuw of bloedbanen in de schedel. Hoe heeft ze die vorige blessure gekregen? En andere vraag heeft ze dit jaar een mondklem in gehad van een tandarts/dierenarts?

De vorige blessure was een lichte onregelmatigheid, leek te komen omdat ze niet goed op de ijzers stond. De ijzers en het bekappen zijn aangepast, maar de onregelmatigheid bleef. Daarom zijn de hoefgewrichten nog ingespoten omdat die verkeerd belast zouden kunnen zijn geweest. Ook daarna bleef de onregelmatigheid en werd het headshaken veel erger. Ik denk nu dus dat die onregelmatigheid ook voor een deel wordt veroorzaakt door het schudden (of tenminste, door de oorzaak van het schudden, wat die dan ook moge zijn)

Ze heeft dit jaar inderdaad een gebitsbehandeling gehad, weet het niet meer precies, maar denk ergens in februari.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:24

is er aan spanning op de kaak(spieren ) ook wat te doen met cranio sacrale therapie ?

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:08

ellepel schreef:
dus hoe dat nou eigenlijk zat met dat ademen wat ik hoorde?
is me nooit zo opgevallen dat hij dat deed namelijk.
of doen die van jullie dat ook zo?

de haflinger waar ik op rijd ademt altijd zwaar als hij aan het galopperen is.. daarna valt het wel weer mee..

Jayphilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:16

Maris schreef:
is er aan spanning op de kaak(spieren ) ook wat te doen met cranio sacrale therapie ?

Ja juist daar is cranio erg goed geschikt voor. En het zal je verbazen hoeveel invloed de kaakspieren op de rest van het lichaam hebben.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:47

Weet iemand hoe duur de allergietesten zijn om te kijken waarom je paard schudt?
je schijnt dan 2 testen te kunnen doen. Ben benieuwd of er iets bruikbaars uit komt want ben het nu wel eens beu om maar niet te weten waarom ze schudt.. Denk dat heel veel mensen dit hebben, maar ze briest continu bij lichaamsbweging en maakt af en toe rare bewegingen met der hoofd. (nog steeds)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:53

eridinges schreef:
Weet iemand hoe duur de allergietesten zijn om te kijken waarom je paard schudt?
je schijnt dan 2 testen te kunnen doen. Ben benieuwd of er iets bruikbaars uit komt want ben het nu wel eens beu om maar niet te weten waarom ze schudt.. Denk dat heel veel mensen dit hebben, maar ze briest continu bij lichaamsbweging en maakt af en toe rare bewegingen met der hoofd. (nog steeds)

wat wil je doen?
ik ben met Gringo naar Visdonk geweest vorig jaar en daar is hij op de foto geweest en een bronchoscopie gehad
helaas was daar niks uitgekomen
en dit jaar in Lienden ook weer foto`s van het hoofd maar andere plaatsen en een ct scan
en daar kwam wel wat uit.

je kan ook bloed laten testen.

Jamika

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:11

Wat is er bij jouw paard uitgekomen Mirgino?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:26

Jamika schreef:

Als je het interessant vind kun je vanaf hier mirgino @ [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic haar posten lezen met wat er is uitgekomen nadat Mirgino de hele reguliere molen is doorlopen met haar paard. Ze heeft daarna een natuurgeneeskundig therapeute laten komen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:37

Echt een mysterie die headshakers...In ieder geval schud Amor minder (pollen zullen nu wel stilletjes aan weg zijn zeker...) en in februari
ga ik beginnen met puur pollen (en zijn netje uiteraard) en als dat niet helpt verder zoeken...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:56

Jamika schreef:

eigenlijk niks alleen iets afwijkende `lelletjes`in de keel en wat smalle sinus
maar alles verder schoon
hij heeft toen pretnison gehad voor 42 dgn maar ben na 30 dgn gestopt omdat hij dof werd en ging hoesten en het hielp helemaal niks
maar bij hem zit er verkalking bij de oren en vernauwde bloedvaten in het hoofd
hij deed zo vanwege erge hoofdpijn
heb bloedverdunners gehad die goed hielpen maar na 9 weken was dat klang zat ,daar krijgen ze maagklachten van,en ben ik door iemand uit dit topic gewezen op een holistische therapeute
zij had mijn probleem aan haar verteld en daar kon zij wel wat mee
hij is door een holistische therapeute behandelt [ nog steeds ] en heeft geen klachten meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:58

hoe is het met jullie paarden??

ik denk nog steeds dat die zwarte kummelolie wel wat heeft gedaan met ap zijn hooikoorts.
hij schud af en toe,maar ik kan gewoon rijden en dat is toch wel ongewoon voor hem in het najaar..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:06

maandag komt Sylvia weer :D

en vanmorgen is de DA geweest en heb ik Magnesium en vit E preparaten gehad
vanavond beginnen we daarmee
hopelijk eet hij het, mijn stalhoudster belt me nog daarover
en ik moet weer aan het werk met hem
over 1 maand contact opnemen en misschien weer een bloed onderzoek om de waardes te bepalen.

schudden doet hij nog steeds niet *\o/* en mijn DA vind dat hij een erg gezond paard is.

nou eens kijken wat Sylvia maandag allemaal vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:08

nou ik hoop toch niks zeg.
als het goed gaat dan gaat het toch goed?
anders heb je wel een heel duur paard straks!

ik zou wel nog een keer bloed laten prikken,puur om te kijken hoe het gaat.