[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:48

Naath86 schreef:
Ik ben toch maar begonnen met de Prascend. En geven jullie het gewoon door het voer?

Ik doe de pil in een klein spuitje, zuig er wat water bij op, even wachten, schudden en spuit en via de zijkant in zijn mond/wang, an nog klein beetje water opzuigen en dat geef ik ook. Daarna krijgt hij altijd wat lekkers of zijn voer. Hij weet het ondertussen en het is geen probleem, weet ik zeker dat hij het binnenkrijgt en hoef ik niet bij zijn bak te staan kijken of hij het er niet uitgooit ofzo. Denk dat hij die spanning feilloos aan zou voelen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:18

Wouter krijgt het nu bijna 3 jaar uit de hand met voer. Als hij hem laat vallen durft die hem zelfs zo uit de hand te eten. Ik klop dit dan ook heeel hard af!;)

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:49

Hier ook gewoon in de voerbak, ff bijblijven maar ze eet m altijd op. Laat ze m toch vallen dan een snoepje erbij en zo naar binnen. Klop t wel af idd...

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:12

Hier in een stukje krentenbol, maar dat werkt sinds kort niet meer.
Hij heeft het er nu in geproefd.
Nu hebben ze in wat paarden snoepjes een gaatje geboord en zit het pilletje daar in, de bovenkant is dan weer dicht gemaakt.
En heb nu dadels ook klaarliggen want wil ze toch liever niet in de snoepjes..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:02

Kliek krijgt zijn pil gewoon door zijn voer. Is een echte vent dus eet gewoon door. Al scheelt het allicht ook dat hij nogal veel krachtvoer krijgt. In geval van nood kan ik de pil ook in zijn mondhoek stoppen.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:18

Hier krentenbol en ontbijtkoek geprobeerd, dat werkt helaas niet meer... nu in een stuk wortel, gaat vooralsnog goed *klopt af*

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:02

Heeft hier iemand misschien een voer tip voor mij.

Momenteel krijgt mijn pony 2 kilo 18+ verspreid over de dag.
Alleen zijn wij onze trainingen momenteel aan het uitbreiden (endurance)
En ik merk dat hij net wat mee energie nodig heeft.

hebben jullie misschien tips voor een goede brok die niet teveel suikers enzz heeft Hij mag wel iets is gelukkig nog niet hoefbevangen geweest maar wil er wel op letten.
Maar waar wel gewoon genoeg in zit ? Een sport brok is waarschijnlijk al snel te veel aan suikers enzz ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:22

Pavo Topsport bevat evenveel zetmeel+suiker als 18+ (resp. 21.5% en 22%), maar bevat wel meer ewpa (kcal) en is eiwit- en vetrijk, wat vaak ook helpt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:34

Ik kreeg toevallig vandaag de rekening van het PPID onderzoek.... pfffff wat een bedrag om steeds te testen, het versturen was €20 en het onderzoek €60, (komen de kosten van mijn DA nog bij visite, onderzoek, bloedafname totaal was €106)
toch best wat als je het buiten de risico periode doet waarin de test gratis is.
Maar goed, was goed nieuws dus ben blij.

Heb overigens wél een mail gestuurd naar het onderzoekscentrum voor een verklaring van de zo uit elkaar liggende waardes ( 38 in risico periode en 7 nu) puur uit nieuwsgierigheid waar ze mee komen....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:37

Is gewoon de SR dan toch?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:40

ja klopt SR = risico periode, maar dan heb je alleen je eigen Da kosten en niet 60 euro onderzoek!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:32

Ja dat is gewoon slim bedacht van BI. Paarden die in de SR net te hoog liggen kunnen mooi op de pillen. Slimme farmaceuten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:38

En dat vind ik nu juist net een godsschandaal. Alsof het kinderasperientjes zijn die je er dan ingooit...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:40

Of je hebt duidelijk overleg met je dierenarts over een lichte verhoging en wel of niet behandelen en je doet het niet.

Van de week mijn dierenarts gesproken en besloten niet nu opnieuw te tappen, hoewel hij dus in oktober heel iets verhoogd zou zijn tov de referentiewaardes.

Hij is fit en doet het goed, heb afgelopen oktober niet getapt omdat er verschijnselen waren maar omdat hij al zo op leeftijd is en ik benieuwd was naar hoe hij ervoor stond.
We hebben nu afgesproken dat zolang hij het zo goed blijft doen, we hem straks in september of oktober wel weer opnieuw tappen om te zien hoe hij er dan voorstaat.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:48

MiniMeLona schreef:
En dat vind ik nu juist net een godsschandaal. Alsof het kinderasperientjes zijn die je er dan ingooit...

Toevallig van de week een aflevering van Dirty Money zitten kijken over de farmaceutische industrie in Amerika. Die zijn nog veel verder heen. Ging over Valeant die andere farmaceutische bedrijven opkocht om de prijs op te drijven. Er waren mensen die per jaar $ 300.000 kwijt waren aan medicijnen :oo Ik weet niet of er in Europa een regeling voor is, maar het is gewoon een maffiabende. Als BI morgen besluit de prijs van die pillen op te drijven zijn we allemaal de banketstaaf.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:45

Ik ben nu 9 dagen bezig met 1/4 pil en verhoog vanaf morgen naar een halve pil. Merk tot nu toe geen bijwerkingen en ze eet het makkelijk op in een stukje brood. Vandaag weer gelongeerd en ondanks dat ze even twee weken niks heeft gedaan, was ze super relaxt met longeren. Laatste weken was ze zo gestrest en kon ik er niks mee, weg springen voor alles... Zou ik al zo snel iets kunnen merken? Dit is trouwens even een foto van vandaag.
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:00

Fijn dat het goed gaat ! Houdt een heel klein beetje in je achterhoofd dat met 2 a 3 weken je paard last kan krijgen van misschien bijwerkingen. Alhoewel dat echt beter gaat als je zo langzaam opbouwt zoals jij.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:45

Zijn jullie paarden ook al in de rui?
Mijne is zijn 1e laag al een week aan het loslaten. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Vorig jaar begon hij ook goed maar stopte met korte vacht , maar net geen glad zomervachtje

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:16

Hier alles allang in de rui. Cushie Leo krijgt ook geen mooie zomervacht meer.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:40

Mijn haflinger is ook al goed aan het verharen op de plekken waar ze niet geschoren is. In januari voor het laatst geschoren en ze blijft nu heel mooi kort in haar vacht. Vorig jaar verhaarde ze nauwelijks en zeker niet zo vroeg in het jaar. Toen hadden we ook nog geen Prascend.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:36

Chica is nog niet aan het verharen, ook nog niet op de plekken waar ze niet geschoren is. Ben benieuwd of dat straks wel gaat beginnen nu ik met de Prascend bezig ben. Vorig jaar verhaarde ze ook pas heel laat..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:47

Ik kruip even uit de meeleestand. Mijn paard is een jaar lang erg ziek geweest. Meerdere keren hb door gras of winterbevangen.
Hij is ir, maar cushing kwam niet uit de test van een jaar terug. Hij is nu in behandeling bij Laarakker en daar komt het ook niet 100% naar voren dat hij cushing heeft, maar wel wijken zijn nierwaarden en hypofyse af.

Mijn paard is eigenlijk altijd laat in de rui. Is dat dan wel kenmerkend voor cushing?
Hij staat sinds een jaar 24/7 buiten en ik moet helemaal wennen aan de enorme wintervacht, maar ook de lengte vd haren. Toch zijn het niet de omschreven krulharen.
Verder heeft hij, behalve ir en hb, niet de omschreven ppid symptomen.
Maar ik houd er dus wel rekening mee dat het er aan kan komen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:57

_Reneee en MiniMeLona : en DAT vind ik idd juist het verkeerde , je zet paarden die dus eigenlijk gewoon oke zijn gewoon op smerige medicatie.
Mijn paard was 38 in de risico periode maar omdat hij GEEN symptomen vertoonde en goed in zijn vel zat heb ik iom de DA besloten om niet aan de Prascend te gaan.
Laatste test gaf een waarde van 7 wat dus prima is.

Eerder hebben we het er hier al over gehad dat BI de uitslagen wellicht zou manipuleren om zo de paarden van mensen aan de medicatie te brengen.

Wanneer ik namelijk wél aan de prascend was gegaan hadden we nu gezegd : "kijk, hij is nu mooi 7 dus het werkt" en had mijn paard onnodig op de medicatie gestaan. Ten koste van zijn lijffie en je portemonnee.

Dus blijf alsjeblieft goed kijken naar je paardje.....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:02

Ho, dat gaat me even te snel. Je bedoelt dat de uitslag in het nadeel van het paard wordt beinvloed om ze aan de medicatie te krijgen?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:19

De mijne is op mijn verzoek getest, was nog voor de seasonal rise. De DA vond het niet perse nodig, want ze zag er nog te goed uit voor een cushie. De test bleek positief, maar niet met enorm hoge waardes. Toch gestart met medicatie waar pony erg van opknapte. Ik heb dus juist naar het klinisch beeld gekeken en minder naar de waardes.
Ik geloof best dat BI dubbele motieven heeft, maar dat geldt niet voor mijn DA.

Over verharen: de eerste haren komen los. Ze verhaart gewoon, maar haar zomervacht is niet meer zo dun als vroeger. De wintervacht is nu al behoorlijk aan het klitten op de boeg en tussen de voorbenen. Wil daar eigenlijk wat van wegscheren voor het vervilt, maar ik vind het daar nu nog te koud voor.