[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:03

Ik laat het zeker even checken door de DA , maar weet voor 99% zeker dat het ZE is, arme pony vergaat echt Vd jeuk zeker nu de mugjes vandaag zichtbaar actief waren en in grote geraken rond zwermden en de pony zich voor t eerst zo liet gaan waar ik bijstond.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:06

idylle schreef:
Ik laat het zeker even checken door de DA , maar weet voor 99% zeker dat het ZE is, arme pony vergaat echt Vd jeuk zeker nu de mugjes vandaag zichtbaar actief waren en in grote geraken rond zwermden en de pony zich voor t eerst zo liet gaan waar ik bijstond.

Ja zo zielig om te zien dan hè! Dat vind ik ook hoor. Misschien maar vast kijken voor een eczeemdeken dan.. ja die van mij heeft het ook zo erg gehad is echt sneu om te zien..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:09

Ze heeft nu een vliegendeken op, die heb ik zondag nog even gehaald. Wat is het verschil tussen een vliegendeken en een eczeemdeken?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:05

even een waarschuwing, mijn merrie is afgelopen nacht in panniek door de draad heen gekomen. Haar exceemdeken (een shires) was over haar hoofd gezakt waardoor ze niks meer kon zien. In de 3 jaar dat ze dit soort dekens draagt nog nooit zoiets mee-gemaakt. Ik ga de halzen nu onder de naaimachine leggen en inkorten zodat ze niet meer kunnen afzakken (maar ook de hals niet bloot laten want dan schuurt ze zich stuk.

Idylle het verschil tussen een vliegen en een exceem deken is dat de mugjes niet door de exceemdeken heen kunnen steken maar wel door de vliegendeken. Daardoor beschermt de vliegendeken dus niet/nauwelijks tegen exceem.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:09

Dank je wel voor je uitleg! Vandaar dat ze dus ook met vliegendeken last heeft denk ik dan. Naja morgen DA bellen en dan zullen we horen of t idd ZE is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:25

Heftig Naskapower! Hoe gaat het nu met je merrie?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 01:00

Afbeelding

Hier ook al eens een paard zo in de wel aangetroffen. De mijne liep alleen vrolijk rond alsof er niets aan de hand was. Schrikken dat je paard er zo van in paniek geraakt is. Verder alles wel oké?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 05:41

Idylle, als er al jeuk is en je doet een deken op is de jeuk niet meteen weg. Je zal dan ook iets tegen de jeuk moeten smeren, anders is de kans groot dat je pony de deken kapot schuurt.

Overleg eens met de DA om een paar dagen hydrocortiderm te smeren op de ergste plekken. Waarschijnlijk krijg je daarmee de dikke huid ook weer dunner. Geen spuit met dexametson laten zetten bij een Shetlander die je op het gras houdt, dan heb je een grote kans op een bevangen pony.
Verder zijn over het algemeen de ervaringen met Derfen erg goed, stilt de jeuk en geneest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:15

Klopt, hydrocortiderm is erg geschikt :j

Als het inderdaad een soort eeltvorming is dan word die huid niet zomaar dunner hoor.
Als de pony zoveel jeuk heeft zou het eigenlijk wel uit het gras moeten.
En ik snap,dat ze niet alleen wil , kun je een stuk afzetten en haar eventueel even wat schraal houden, wel met vitamines hoor,die hebben ze nodig als ze eczeem hebben :j
Ben heel benieuwd wat de veearts er van zegt :j

Naskapowr, daarom check ik ook altijd of de hals van een deken niet te lang is, ik vind het ook gevaarlijk hoor :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-05-16 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:36

Heb 3 nrs van veeartsen in m'n telefoon staan, zo eens een rondje bellen wie de goedkoopste is in voorrijden en of er iemand is die vanavond kan, aangezien ik er dan zelf ook bij kan zijn. Anders moet ik m'n verzorgster vragen om te komen als de DA alleen overdag wil/kan. Ze is goed verantwoordelijk enzo, maar vind 13 nog net wat jong eigenlijk om de veearts te woord te staan.... En anders heeeeeeel hard duimen dat ikeerder weg mag, maar dat zal wel lastig worden aangezien ik al een uur moet rijden om thuis te komen en het ivm vakantie periode heel moeilijk vrij te krijgen is, maar wie niet waagt wie niet wint

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:39

Ja vervelend is dat dan he.
Succes!!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:19

Naskapower schreef:
even een waarschuwing, mijn merrie is afgelopen nacht in panniek door de draad heen gekomen. Haar exceemdeken (een shires) was over haar hoofd gezakt waardoor ze niks meer kon zien. In de 3 jaar dat ze dit soort dekens draagt nog nooit zoiets mee-gemaakt. Ik ga de halzen nu onder de naaimachine leggen en inkorten zodat ze niet meer kunnen afzakken (maar ook de hals niet bloot laten want dan schuurt ze zich stuk.

Idylle het verschil tussen een vliegen en een exceem deken is dat de mugjes niet door de exceemdeken heen kunnen steken maar wel door de vliegendeken. Daardoor beschermt de vliegendeken dus niet/nauwelijks tegen exceem.

Hopelijk heeft ze er niets aan over gehouden
ik heb ook een shires en er ook een heel stuk afgehaald was meer formaat giraffe. .

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:37

Kan inderdaad gebeuren, bij mijn pony was de deken een keer compleet gescheurd en was het naar achteren gezakt. Geen paard door het hek, maar wel haar hele mooie staart naar de maan omdat de deken er zo ingedraaid en in vast geraakt was :n (twee jaar later, nog steeds niet bijgegroeid).

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:51

ja, die dekens, een noodzakelijk kwaad, ik heb er nu 5 :o ,

een RSIH, met veel gerepareerde scheuren, nu voor 4de seisoen, fijne deken, alleen de hals kan niet helemaal dicht, laat ik dus los hangen.
Amigo, zelfde verhaal, hals te kort en te krap,
Silvano, helemaal te krap, (is trouwens te koop, zie markt),
EJ, zebra, ook te krappe hals, en snel stuk,
Fedimax, zebra, deze heeft een fijne ruime hals, is dus de enigste die dicht kan, goede pasvorm ook,

verder een uitrijdeken van Silvano, hele fijne deken, ruime hals.

5 vliegendekens dus, maar ze is geen extreme jeuker dus gaat goed zo,

paardje heeft wel een mega hals (Merens)

bij mij bevalt dus de RSIH en Fedimax het beste.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:14

jessie84 schreef:
Naskapower schreef:

Hopelijk heeft ze er niets aan over gehouden
ik heb ook een shires en er ook een heel stuk afgehaald was meer formaat giraffe. .

Ik heb haar wel vaker aangetroffen met de deken half over haar oren, over een oog, etc. Normaal schrikt ze daar ook niet van. Ik denk dat er iets gebeurt is (reeën die door de wei heen gingen ofzo) en dat ze daar van is geschrokken en omdat ze niks zag op de draad ingelopen is. De hele kudde (6 paarden) was in paniek alleen waren die nog wel in de wei. Mijn merrie stond ergens vlak bij de wei in het bos en die is teruggevonden toen het begon te schemeren (waarschijnlijk is ze de hele tijd vlakbij geweest want de kudde bleef pesé in een kant van de weide staan).

Met mijn merrie is alles okay gelukkig.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:30

Vanavond komt de DA dan weet ik zeker of het ZE is

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:38

Naskapower: Jeetje dat is schrikken, maar lijkt me idd dat ze ergens aners van geschrokken zijn, kun je helemaal niks zien door dit deken? De mijne is zo dun, kun je nog best redelijk doorheen kijken.
Maar inkorten klinkt wl verstandig, ook al lag het dan niet helemaal aan het deken.

Wel eng je merrie zo ergens anders terug moeten vinden maar gelukkig alles goed ;)

idylle, success vanavond ! Hopelijk valt het mee !

Hier nog steeds geescheurplekje of jeuk ontdekt YES ! (wel full time onder als deken)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:20

Ik kom even binnen vallen.. Ik heb een eczemer staan.. Best wel een extreme in die zin, dat ze haar buik en hoofd helemaal kapot schuurt/bijt.
Ze staat eigenlijk het hele jaar al onder een deken, al vanaf maart onder eczeemdeken. Ik ben alweer flink aan het smeren met Derfen. Zo is het nog enigszins te doen.
Maar zodra ik haar deken afhaal is stilstaan echt een ramp. Ze heeft echt het idee dat ze opgegeten wordt door alle vliegjes..
Hoe pakken jullie dat aan?

En is er hier iemand die ook de artuvetrin therapie doet met een eczemer?? Ik ga daar binnenkort mee starten. Alleen op basis van de huidtest op vliegjes, want bloed afnemen was drama. Ze reageert extreem op alles op haar huid dus een simpel prikje was al genoeg om haar op haar achterbenen te krijgen. Ik heb haar zelf gefokt en echt nog nooit op haar achterbenen zien staan!!
Ik hoop zo dat de therapie iets gaat doen, en zou ook wel informatie willen van andere die dit misschien doen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:26

Artuvetrin is leuk, maar ontzettend duur.
Moet als ik het goed heb ook opgebouwd worden, en elke maand/vier weken herhaald worden om er voor te zorgen dat ze jeuk niet terug komt.

Je zou jezelf in kunnen lezen op Permetrhin gebruik.
Dit is een stof/ middel wat goed tegen vliegen helpt, nouja, eigenlijk alle insecten die in de buurt komen.

Veel mensen hebben hier enorm veel baat bij. En zodra hier alles in rust en kalmte is, ik werk heb, en alles op een rijtje, ga ik het ook zeker aanschaffen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:30

Ik ben bekend met de prijzen. Werk in een kliniek waar we het al vaker inzetten op honden met echt prachtige resultaten :)
Permethrin ga ik me eens in inlezen. Wil alleen zo min mogelijk schadelijke stoffen op haar smeren gezien haar afweer al niet optimaal is natuurlijk.. Maar ik ga het eens aan mijn baas vragen!

Edit: Artuvetrin werkt inderdaad met een opbouwend schema, eerst om de 2 weken en uiteindelijk elke 4 weken een injectie. Maar als het werkt, heb ik het geld er wel voor over!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:38

Heel goed, dat je het er wel voor over hebt.

Met de vier dierenartsen, ondertussen 6 trouwens, ook waar ik op dit moment nog stage loop, zijn ze erg te spreken over permetrhin.
Zoals een van de dierenartsen zei: "Iemand die elke dag een biertje drinkt, brengt meer schade aan zijn lever dan dat je eens in de zes weken dit spul er op smeert."

Op de basis van de verhalen van deze dierenartsen durf ik hier wel op te vertrouwen.

Ben trouwens heeeeel nieuwsgierig naar het resultaat.

Is dit er al lang? Van honden weet ik. Maar paarden dus nog niet.
En op hoeveel paarden is dit getest?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:47

Ik heb een vertegenwoordiger gesproken op de voorjaarsdagen (beurs voor dierenartsen en assistentes)
Toen ik hem aansprak zei ik ook tegen hem, waarom doen jullie nou zoveel voor honden, maar niets voor paarden, is daar niets voor?????

Toen zei hij, jawel hoor! Alleen we hebben nog niet genoeg informatie en casussen om het op die manier op de markt te brengen.
Ik heb dus ook maar gezegd dat ze daar maar als een malle achteraan moeten. Als het echt werkt, gaan zoveel paarden daar blij van worden!!

Ze hebben dus wel al paarden op deze methode gezet, met mooie resultaten. Het is wel wisselend. Maar dat is bij honden ook.

Als ik de jeukdrempel in ieder geval kan verlagen, en het een kwart minder wordt ben ik al blij.. Ze heeft er zo'n last van!

Ik zal het wel even bijhouden, voor de liefhebber heb ik ook wel foto's van de huidtest. Overigens ging deze niet zonder slag of stoot zoals hier boven wel te lezen.. Drama :')

Maar na overleg met artuvetrin zelf besloten gewoon een therapie in te stellen en te hopen dat het gaat werken. Zo niet, dan in de winter wel bloed af nemen (als ze minder kriebelig is en minder heftig reageert op alles) en dan met het bloed ook testen op mijten en grassen. Daarna nogmaals een nieuwe therapie inzetten. Als die ook niet werkt, kan ik dan pas zeggen of het voor mijn paard dus toch niets is.

Maar ik hoop dat ik nu met deze eerste sessie al resultaat ga boeken. Zodat ze haar buik en liezen niet compleet open bijt...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:28

Pffff dan heb je wel een heftig paard hoor als ik dat zo lees.

Mijn merrie heeft het enkel op haar hals, als de daar ook daadwerkelijk gebeten wordt.

Heb gisteravond rond 19:30 het met eigen ogen gezien.
Kleine rottige grijze mugjes, die massaal naar haar manen vlogen.
Ook rond haar benen, maar daar minder/geen reactie.
Staart, 0,0 reactie, toch kropen daar wel 7 door (uiteraard dood geknepen, sorry mugjes)
In haar manen, zag ik ze af en aan, en welke ik te pakken kreeg, moest het wel met de dood bekopen.

Een beetje azijn na het poetsen in de manen, en de hals maar weer gauw op.

Welgeteld 10 minutjes wat gekriebeld en daarna was het klaar.

Ze draagt enkel een hals, en heeft nu manen van precies 50 cm. (in vlecht, zonder vlecht langer dus)
Ik ga wanneer de tijd rijp is beginnen met permetrhin.

Kans is groot, dat ze dan zonder deken lekker van het zonnetje mag genieten!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:41

Ja, zodra ik de deken afhaal is het gelijk feest. Inmiddels niet meer in de avond afhalen dus.. En op stal gaat ook al beter dan buiten.
De benen vliegen me om de oren anders.. Ze is gewoon echt gevoelig.. Voordeel is dat ze ook heel gevoelig is op mijn been met rijden :Y)

Ik hoop echt dat de therapie iets doet. En tot die tijd maar smeren en sprayen.. En hopen dat ze niet haar manen gaat schuren. Die zijn eindelijk weer lang na 2 jaar!

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:37

Pas een proefemmer Metazoa Superfit brok gekocht, nu zou mijn pony 200gram Metazoa brok moeten krijgen per dag.. Dit vind ik toch wel veel, is het mogelijk om 1/4 (dus 50 gram) te geven of heeft dat negatieve gevolgen (doordat de verhouding niet klopt, etc)?