[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:11

Elke dag sinds ongeveer maart. Ik heb 500 gram gekocht en kan er voorlopig nog mee aan toe :D

Steeds vallen me meer kleine dingen op waardoor ze nog verbeterd. Hengstigheid veel regelmatiger (ook wel erg geil als een pakje boter soms.............dan komt haar vriendin (jaja) terug de wei in en dan gedraagt ze zich als een hengst, pissen, kop erop, hals gebogen.........maf ding)

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:10

Jaren geleden is hier idd een bokt bbq geweest. Dennis en Roos zullen er toen al gelopen hebben, maar geen idee meer wat ik doen precies had lopen.

Ik had al wel monniks peper in huis, dus ben dinsdag wel al begonnen te geven en nu hopen dat het lukt t dagelijks te geven, iig voor de zomermaanden.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:50

Ja dat zou wel kunnen Dennis!

Zo, Chic heeft zijn eerste pilletje op. Was even bang dat ik niet zou weten hoe ik het hem moest voeren, maar bedacht mij ineens dat hij dol is op paardensnoepjes. Dus met gevaar voor mijn eigen hand snoepje met pilletje gegeven :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:05

Hoi bokkers!
Mijn pony heeft ook een lichte vorm van cushing en ga vandaag beginnen met prascend. De DA was nog niet erg bekend met dit middel, maar zei dat je het gewoon door de biks kunt doen?
Op de bijsluiter staat weer mengen met water en in de mond spuiten. Hoe geven jullie het altijd?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:16

Misschien moet je even wat dingen teruglezen in het topic. Dan heb je de meeste info bij de hand.

Het wisselt heel erg per paard hoe het gegeven wordt. De 1 door de appelmoes, biks of wat dan ook. Sommige stoppen ook met het eten van het voer waar de prascend door heen zit. Het is dus heel wisselend.

Wat was de waarde van jouw paard? En heeft jouw DA geadviseerd op te bouwen met de pillen? Daar staat hier genoeg over geschreven. Ervaring leert dat langzaam opbouwen beter is voor het paard.
Ik heb deze tip hier ook gelezen en ben blij dat ik dat heb gedaan omdat mijn paard geen last van bijwerkingen heeft gehad.

Lees even dit topic door en je zult genoeg info vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:19

Welkom Amoj. Allereerst mogen wij weten hoe zwaar je pony is? Want ik weet niet of je DA gelijk 1 hele tablet heeft geadviseerd, maar dat raden wij ten strengste af , door de vele bijwerkingen die kunnen optreden.
En het tabletje smaakt echt heel erg vies, ik heb het ooit 1x inderdaad vermengd met water en toen op een stukje brood gespoten... Mijn pony heeft mij wel een kwartier lang met uitpuilende ogen staan aankijken met een blik van; "Wat flik jij mij nou".
Door het biks geven raden wij dan ook niet aan, omdat ze nogal eens met regelmaat hun eten plots kunnen laten staan door de smaak van de prascend en zeer wantrouwig worden naar de baas toe zelfs.
En je wilt tenslotte zeker weten dat de pil ook echt naar binnen gaat, dus geef het bv in een stukje droog brood, uitgehold stukje peen, als het maar droog voer is en je het vanuit de hand doet zodat je zekerheid hebt.
Vooral liever geen appelmoes, zit veel te veel suiker in en cushing paarden zijn al zoveel hb gevoeliger...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-14 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:21

Heb een tijdje geleden dit topic gevolgd dus al het 1 en ander gelezen.
Ik moet gelijk beginnen met een halve pil en gewoon daar mee door gaan, omdat ze een erg lichte vorm heeft. Tis een kleine c dus ze hoeft ook niet heel veel.
Waarde weet ik niet, ze is niet getest.

Pony is zo ongeveer 350 kilo.
Okee, ik heb het nu al vermengd met water en in een spuit zitten, maar dat met brood kan ik ook wel gaan proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:25

Ik zou echt beginnen met een kwart pilletje , ik ben zelf zelfs begonnen met 1/8 tablet, maar dit was voor een shet van ongeveer 200 kg. En gooi dat tabletje in die spuit maar gerust weg hoor, pony vergeeft het je waarschijnlijk nooit meer...

En waar haalt je DA die erg lichte vorm dan vandaan eigenlijk? Je hebt cushing of je hebt het niet en zonder testen is het al helemaal natte vinger werk van je DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:35

Tja weet niet, veearts zei zelf gelijk een halve..
Geen idee, ze gaat af op symptomen. Maar ik geloof haar wel, herken vrijwel alle symptomen, pony is oa ook al meerdere keren hoefbevangen geweest, zit slecht in het haar, hangbuik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:40

Dan zou ik zeker maar even gaan terug lezen, zoals Dimple al voorstelt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:32

Vlek heeft gisteren met Julia (mijn dochter) weer wedstrijd gehad. Het was onze eigen wedstrijd bij ons op stal, dus was makkelijk. 1e proef nog wat slordig, maar toch nog 183 pnt, maar net buiten de prijzen. Maar 2e proef ging veel beter en had ze 188 punten en was ze 2e! Echt supertrots. Ik moest zelf de prijsuitreiking doen en wordt dan altijd lekker emotioneel. Moest er bij huilen, hahaha. Iemand anders was al bij me komen staan om het evt over te nemen, maar die moest er ook van janken, hahaha. Maar gauw bij elkaar geraapt en de rest van de prijzen uitgereikt.

Helaas was Vlekje vanmorgen niet lekker. Gisteravond was ze ook wat tam, maar ik dacht dat dat door de warmte en drukte van de wedstrijd kwam. Maar vanmorgen had ze geen hap gegeten en had ze 39 gr. koorts. Mijn merrie had dit een aantal weken geleden ook en die heb ik toen op aanraden van de DA TMPS (is AB) gegeven. Dit had ik nog staan. Ik heb Vlek vanmorgen gelijk ook een dosis gegeven en vanavond weer. Vanavond had ze 38,1 dus het was gelukkig gezakt. Ze ging gelukkig ook weer wat eten. Drinken deed ze al wel. Nog maar even doorgaan met de AB.
Stukje brood met pil at ze zo op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 05:53

@setteli wat mooi dat Vlek het zo goed heeft gedaan met je dochter.
Gelukkig slaat de AB goed aan en voelt hij zich weer beter.

Update Image:
Mijn meisje doet het super met het haar 24 jaar en Cushing. Ze krijgt 1 Prascend per dag.
Ze loopt 3 x in de week in de bejaardengym onder het zadel. :D Ze is nog net zo stout als vroeger: ze spuit er vandoor bij het opkomen van de A-C lijn; dat was vroeger leuk op wedstrijd en ach dat is nog steeds heel grappig.

Dit jaar staat ze voor het eerst met graasmasker. Ik vond het altijd zo sneu :o en had het ooit eens geprobeerd een paar jaar terug, maar met die instelling van mij lukte het toen niet.
Op aanraden van de veearts ben ik vorige maand opnieuw begonnen met het graasmasker en het gaat vanaf het begin top.
Ze kan nu zelfs 4 uur per dag de wei op ipv 2 uur. Helemaal blij. <3 Ze is er reuze handig mee en niks geen paniek.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:23

Fijn om te lezen Janouk dat het zo goed gaat! Bejaardengym :')

Settili, wat knap van je dochter! En wat balen dat ze nu zo ziek is zeg. Enig idee wat het kan zijn?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 00:07

Ja was heel blij. Vandaag hadden we de 2e dag concours en aan het eind bleek ook nog eens dat Julia en Vlek de beste combinatie van de club waren geworden. Moeders weer in tranen bij de prijsuitreiking |(

Vlek ging al wel iets beter vandaag, koorts was weg, maar nog nauwelijks een hap gegeten. Het was ook weer zo benauwd. Toen de wedstrijd was afgelopen kon ze gelukkig nog een paar uurtjes op de wei lopen en heeft ze wat gras gegeten. Later op stal begon ze ook wel aan de brokjes.

Ben ik trouwens de enige die de cushing pony gewoon hele dagen op de wei heeft staan? En soms staat er best wel wat gras. Dit deed ik ook altijd al voordat ik wist dat ze cushing had. Bevangen is ze nooit geweest en nu ze aan de prascend is ben ik daar helemaal niet meer bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:49

Nee ik doe het ook. Nu is die van mij wel bevangen geweest een aantal jaar geleden en ben ik er wel altijd mee bezig en huiverig voor, maar ik weet zeker dat die van mij zich uit nijd een zandkoliek zou vreten op een zandpaddock, plus dat ik er nog 1 heb waar ik rekening mee moet houden en ze eigenlijk altijd samen zijn en geweest, als de 1 ziek is moet de ander er ook aan geloven en ik ze simpelweg door mijn eigen ziekte niet meer de "sportpaarden" beweging kan geven en ik het gewoonweg "not done" vind en niet meer paardwaardig om ze op een postzegel te zetten of hele dagen op stal.
Het is misschien hooguit 2000m2 voor 1 heel groot paard en 1 shet en het is het schraalste stuk, maar ze kunnen er prima een galoppie trekken en hele dagen keutelen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:57

Die van mij staat nu wel weer hele dagen buiten, maar op een afgezet stuk en laag gras. Behalve dat ik voorzichtig ben met de cushing, vreet ze zich echt rond en hangt de buik op de grond als ik haar haar gang laat gaan.

Mocht ze straks 'stuk' zijn dan vind ik het ook geen optie om haar ergens op het land knallen als pensioen dan ook geen optie.

Wat goed dat ze beste combi waren!! Oh en die tranen kan ik me goed voorstellen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:04

Vergis je trouwens niet he setteli; het is niet zo, dat een paard doordat het prascend krijgt, niet meer hb kan worden he, het helpt erbij maar het geneest niet bij voorbaat hoor.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:51

Mijne staat ook op wei hoor.. wel met beperkt gras, maar hij heeft wat te knabbelen en hij krijgt ook hooi erbij.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:40

JP, hoe staat het met jouw paard? Slaan de medicijnen al aan? Voelt ze zich al beter?

Slechte(re) hoeven horen er toch ook bij? Mijn merrie heeft altijd prachtige voetjes gehad en nu voor het eerst brokkelt het achter. Kan ook door het iets hardere land zijn waarop ze nu staat, maar dat zou toch niet echt mogen uitmaken.
Vrijdag komt de smid, misschien toch een ijzer achter, ook ivm molen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:31

ohjajoh6 schreef:
Vergis je trouwens niet he setteli; het is niet zo, dat een paard doordat het prascend krijgt, niet meer hb kan worden he, het helpt erbij maar het geneest niet bij voorbaat hoor.

Nee snap ik, maar ze heeft de cushing hoogstwaarschijnlijk al heel lang, ik denk al wel een jaar of 10 (of langer). Sinds vorig jaar krijgt ze pas prascend. Bij de eerste meting had ze ook een enorm hoge waarde (734), maar ze is nog nooit bevangen geweest. Bij mij stond ze altijd op een volle wei en bij de vorige eigenaar ook (daarvoor was ze ook van mij). Gras is bijna het enige was ze wegkrijgt (niet te lang, want dat lukt haar ook niet), maar ze is niet zo'n enorme eter. Ik ben dus ook niet heel bang dat ze het krijgt. Ik snap dat als je paardje al een keer bevangen is geweest, dat je daar dan heel voorzichtig mee bent.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:40

Niet elk paard met cushing wordt per definitie bevangen. Maar wat je zegt ohjajoh, altijd in de gaten houden!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:59

Hallo iedereen, na lang meegelezen te hebben, heb ik me vandaag maar eens aangemeld. Mijn 30 jarige merrie heeft ook PPID. December 2012 heb ik haar bloed laten testen, toen had ze een waarde van 43,3.
De DA die het bloed had afgenomen zei dat ze al gevorderd c.q. langer PPID had, mijn second opinion zei toen dat het beginnend was. De symptomen die ze had waren met name de krullerige, dikke vacht (in de winter heeft ze er altijd uitgezien als een shetlander, moeilijk te vergelijken dus), mager en een laaghangende buik. Al met al besloten Prascend toe te gaan dienen, in 2 weken opgebouwd van een kwart naar een halve pil (verstopt in een stukje fruit). Daar zit ze gelukkig nog steeds op, ze is maar klein en fijn (Arabier). En door ouderdom al gekrompen. Haar buik was binnen no time op de juiste plek terug gekomen dankzij de Prascend!
Verder merk ik niet veel aan haar, ze ziet er goed uit, is helder van geest en nog altijd de hittepetit die zij altijd is geweest. Ik rijd af en toe ook nog met haar. En dan wilt ze het liefste een rengalopje doen door het bos :) .
Vorig jaar en dit jaar heb ik haar voor de zomer geschoren en sinds dit jaar heeft ze eindelijk weer de donkere kleur die zij vroeger altijd in de zomer had. Voor mij weer een teken dat de Prascend toch zijn werk doet (als het weer niet zo wisselvallig was hier in Nederland had ik haar waarschijnlijk niet eens hoeven te scheren).
Furi is nu weer mooi op gewicht, ze krijgt nu 1 kg Zuppa (met 6 liter water) per dag. In de winter wordt het meer. Omdat ze een zeer slecht gebit heeft, heeft ze dit echt nodig. Aan een kant heeft ze onder geen kiezen meer en aan de andere kant boven geen kiezen meer. De tandarts komt 2x per jaar.

Furi staat overigens 24/7 buiten met 3 andere paarden en 4 schuilstallen ter beschikking.Sinds kort is er een veulen bij gekomen. Furi is vanaf de geboorte erg stalkerig naar het veulen toe en heeft bij de geboorte blijkbaar ook al stiekem het veulen willen claimen (eigenaresse van de drachtige merrie, was kort na de geboorte al erbij). Ze zit vrij vaak op het veulen 'te azen' maar durft niet meer te doen dan dichtbij haar te gaan en als de moeder haar weg jaagt snel uit de voeten te maken. Furi is wat kuddes betreft niet zo mondig, ze staat laag in rang.
Ik vraag me af in hoeverre de PPID hier invloed op heeft. Een paar jaar terug heeft ze samen met een ouder veulen de wei gedeeld (en enkele andere) en ze trokken toen samen op, maar zo stalkerig (stage 5 clinger) als nu heb ik haar nog nooit gezien. Op 3 of 4 jarige leeftijd heeft ze een veulen gehad, maar blijkbaar toen niet willen opvoeden.
Heeft iemand van jullie ervaring met PPID en dergelijke veranderingen in gedrag?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:08

ohjajoh6 schreef:

Indien een paard al eens hoefbevangen is geweest, dan zijn ze er gevoeliger voor. En is de kans groter, ook met de Prascend, als wanneer ze het nog nooit zijn geweest.
Wat ik hier ook gemerkt heb met meelezen, niet ieder paard is hetzelfde wat betreft symptomen.

Mijn merrie staat 24/7 op wei. Toegang tot de volle weides wordt gereguleerd en rustig opgebouwd, met name omdat de overige paarden te dik worden. Furi is gelukkig nooit hoefbevangen geweest en staat sinds enkele jaren 24/7 buiten, wat enigszins gewenning geeft.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:32

Vraagje aan de monnikspeper-voerders hier.
Heeft een van jullie paarden wel eens diarree gehad van de monnikspeper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:55

Furi schreef:
ohjajoh6 schreef:

Indien een paard al eens hoefbevangen is geweest, dan zijn ze er gevoeliger voor. En is de kans groter, ook met de Prascend, als wanneer ze het nog nooit zijn geweest.
Wat ik hier ook gemerkt heb met meelezen, niet ieder paard is hetzelfde wat betreft symptomen.

Mijn merrie staat 24/7 op wei. Toegang tot de volle weides wordt gereguleerd en rustig opgebouwd, met name omdat de overige paarden te dik worden. Furi is gelukkig nooit hoefbevangen geweest en staat sinds enkele jaren 24/7 buiten, wat enigszins gewenning geeft.

Volgens mij zeg ik dat ook helemaal niet furi en over 1 kam scheren doe ik al helemaal niet met betrekking tot de symptomen, maar gelukkig dat setteli mij wel begreep en daar ging het tenslotte om...
En niet vervelend bedoeld maar jouw stelling klopt ook niet helemaal, want hb en cushing zijn wel degelijk aan elkaar gelinkt; een cushingpaard heeft dus wel verhoogde kans op hb en de prascend schijnt er ook goed bij te helpen, dat is ons toendertijd uitgelegd met die 2 online afleveringen over PPID, weten jullie nog?

Die van mij in ieder geval niet Beertje, maar ja ook dat zegt weer helemaal niets natuurlijk, is die van jou zo aan de race dan?